SV-Tråden!

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Hallå

Är det någon här som har justerat sin bakre stötdämpare någon gång?
Så en tråd som är uppe om det nu. Men ingen tar upp en SV.
Så jag vänder mig till er.
Orginal står ju dämparen i mitten tror jag. Och hur mycket hårdare blir det ifall man justerar den åt det hårda hållet? Jag frågar detta eftersom jag ska ut och åka en del med passagerare i sommar.


En annan fråga som jag kom på.

Är det någon här som ar kontrollerat ventilspelet alt. schimsat om det?
Är det svårt? Tar det lång tid?

/Andreas
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Dreas skrev:
2058885 Hallå

Är det någon här som har justerat sin bakre stötdämpare någon gång?
Så en tråd som är uppe om det nu. Men ingen tar upp en SV.
Så jag vänder mig till er.
Orginal står ju dämparen i mitten tror jag. Och hur mycket hårdare blir det ifall man justerar den åt det hårda hållet? Jag frågar detta eftersom jag ska ut och åka en del med passagerare i sommar.


En annan fråga som jag kom på.

Är det någon här som ar kontrollerat ventilspelet alt. schimsat om det?
Är det svårt? Tar det lång tid?

/Andreas

Vet inte vilken hoj du har, men min är en -99, alltså den gammla modellen.
Jag har provat att spänna bakdämparen och upplever en ganska stor skillnad. Jag tycker dock att orginalinställningen funkar bäst för mig eftersom framgaffeln också är ganska mjuk och jag själv inte väger så mycket.

Angående ventilspelskoll så gjorde jag det förra vintern. En servicemanual är att rekomendera, gott om tid och gott humör är ett måste. Arbetet är väl relativt lätt. Det pilliga/svåra börjar om man behöver ändra något spel, då måste kamaxlar, kamkedjespännare, shims mm bort. Mina ventiler stod inom marginalerna, men jag passade på att justera upp dom lite när jag ändå var inne och brötade. Det gäller att ha bra ordning på alla prylar och märka upp lådor/påsar med respektive kamaxel/shims mm. Har för mig att jag dokumenterade med lite bilder och beskrivning tidigare i denna tråden.
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
ola_sandin skrev:
2058937 Vet inte vilken hoj du har, men min är en -99, alltså den gammla modellen.
Osv...


Jo jag också den gamla modellen. Jag får försöka justera dämparen i sommar eftersom det blir 150 kg + packning då.

Jag har laddat ner servicemanuallen från nätet( www.sv650.org ). Men den var inte tiptop i bildkvaliteten. MEn det ska förhoppningsvis gå bra ändå.
Ska försöka söka på dina tidigare inlägg och se ifall jag hittar din bilder.

/Andreas


EDIT; Har hittat ett inlägg nu men det visar bara hur du kom åt för att mäta ventilspelet. Du skulle återkomma med hur du sjorde för att justera ventilerna.....Det hittade jag inte. Finns det?
 
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Dreas skrev:
2058885 Hallå

Är det någon här som har justerat sin bakre stötdämpare någon gång?


/Andreas
jag har ju den nya hojen och kör med ett eller två steg från max bak.. tror det är ett.. :va och tycker det funkar kanon när jag åker själv.. men det är väl från person till person..
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Dreas skrev:
2059009 Jo jag också den gamla modellen. Jag får försöka justera dämparen i sommar eftersom det blir 150 kg + packning då.

Jag har laddat ner servicemanuallen från nätet( www.sv650.org ). Men den var inte tiptop i bildkvaliteten. MEn det ska förhoppningsvis gå bra ändå.
Ska försöka söka på dina tidigare inlägg och se ifall jag hittar din bilder.

/Andreas


EDIT; Har hittat ett inlägg nu men det visar bara hur du kom åt för att mäta ventilspelet. Du skulle återkomma med hur du sjorde för att justera ventilerna.....Det hittade jag inte. Finns det?

Nej jag var inte så flitig med kameran under justeringen, så det blev ingen fortsättning. Här är dock några bilder...
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    44.4 KB · Visningar: 97
  • 2.JPG
    2.JPG
    40.2 KB · Visningar: 87
  • 3.JPG
    3.JPG
    41.4 KB · Visningar: 91
  • 4.JPG
    4.JPG
    45.4 KB · Visningar: 83

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ER-6N
Dreas skrev:
Har hittat ett inlägg nu men det visar bara hur du kom åt för att mäta ventilspelet. Du skulle återkomma med hur du sjorde för att justera ventilerna.....Det hittade jag inte. Finns det?


Å jösses va det såg jobbigt ut att justera ventilerna. Skulle jag försöka mig på det skulle jag nog vara klar lagom till vintern. Jag håller mig nog till att kontrollera ventilspelet, får bli ett första steg, och lämna in om det skulle behöva justeras.


Jag ska byta drivpaket. Det är ju lite svårt att komma åt att dra loss framdrevet. Någon som har en smidig lösning? Är det bara försöka skruva loss koplingsgrejerna så gott det går? Eller ramlar det i tusen bitar då kanske?

Man drar loss muttern till framdrevet åt vänster??? :tungan Den är inte gängad åt andra hållet, känns inte så men...
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Olzon skrev:
2064501 Å jösses va det såg jobbigt ut att justera ventilerna. Skulle jag försöka mig på det skulle jag nog vara klar lagom till vintern. Jag håller mig nog till att kontrollera ventilspelet, får bli ett första steg, och lämna in om det skulle behöva justeras.


Jag ska byta drivpaket. Det är ju lite svårt att komma åt att dra loss framdrevet. Någon som har en smidig lösning? Är det bara försöka skruva loss koplingsgrejerna så gott det går? Eller ramlar det i tusen bitar då kanske?

Man drar loss muttern till framdrevet åt vänster??? :tungan Den är inte gängad åt andra hållet, känns inte så men...

Har du kommit så långt att du kan kontrollera ventilspelet så är det inte så mycket svårare att justera det också. Men en servicemanual är nästan ett måste.

Det räcker att skruva loss dom två 10mm bultarna som håller (kopplingsgrejen) då lossar det såpass att du borde få loss drevet.du bör nog ta loss wiren också.

kollade i manualen och det står ingentig om att bulten till drevet skulle vara annorlunda gängat. men den skall dras med 145 Nm. har du tillgång till en mutter maskin så är det nog att föredra för att få loss den.

/Dan
 

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ER-6N
Ekberg skrev:
2064641 Har du kommit så långt att du kan kontrollera ventilspelet så är det inte så mycket svårare att justera det också. Men en servicemanual är nästan ett måste.

men den skall dras med 145 Nm. har du tillgång till en mutter maskin så är det nog att föredra för att få loss den.

/Dan


Har inte riktigt kommit så långt att jag "kan" kontrollera ventilspelet, men jag ska försöka. :)

Nån muttermaskin har jag inte. Men det får gå ändå, ska få kedjan nitad hos Kenneths MC sen så då kan jag ju passa på att be dem dra åt med rätt moment.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Olzon skrev:
2064668 Har inte riktigt kommit så långt att jag "kan" kontrollera ventilspelet, men jag ska försöka. :)

Nån muttermaskin har jag inte. Men det får gå ändå, ska få kedjan nitad hos Kenneths MC sen så då kan jag ju passa på att be dem dra åt med rätt moment.


OBS !Muttermaskinen vara bara för att få loss bulten om den sitter allt för jävligt inte för att dra den till rätt moment.

Mest för att det kan vara jobbigt att få loss bulten io.m att den inte är stum.
Hela motorn/däcket dras ju med.
Skulle ha loss svänghjulsbulten förra året och det är samma där motorn följer med runt.
Provade med en vanlig eldriven muttermaskin tillslut och lossade den direkt.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Ekberg skrev:
2064689 OBS !Muttermaskinen vara bara för att få loss bulten om den sitter allt för jävligt inte för att dra den till rätt moment.

Sant, sjukt lätt att dra sönder, ajabaja att dra med muttermaskin!!


*OFFTOPIC*
Samma procedur som med däcksbyte på bilen... inte bra att dra med maskin, om man skulle vilja lossa dom vid vägkanten med ett vanligt fälgkors.
*/OFFTOPIC*
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Olzon skrev:
2064501 Å jösses va det såg jobbigt ut att justera ventilerna. Skulle jag försöka mig på det skulle jag nog vara klar lagom till vintern. Jag håller mig nog till att kontrollera ventilspelet, får bli ett första steg, och lämna in om det skulle behöva justeras.


Jag ska byta drivpaket. Det är ju lite svårt att komma åt att dra loss framdrevet. Någon som har en smidig lösning? Är det bara försöka skruva loss koplingsgrejerna så gott det går? Eller ramlar det i tusen bitar då kanske?

Man drar loss muttern till framdrevet åt vänster??? :tungan Den är inte gängad åt andra hållet, känns inte så men...

Det viktiga är att hålla koll på grejerna när man ska ställa ventilerna. Man mäter alla shimsen och flyttar/byter ut de shims som behövs. En liten klurig grej är att få kamaxlarna rätt igen, men är man bara noga så går det. Det jag tyckte var absolut svårast var att få på bakre kamkedjesträckaren, det var trångt som tusan och jag höll nog på en hel kväll med den.

Jag bytte själv drivpaket på min i helgen. Jag lossade vajer och de två 10mm skruvarna som håller kopplingsgrejen, (Precis som Ekberg beskrev.) Jag drog mitt framdrev med mutterknackare, men gjorde det försiktigt och låste sedan med låsbrickan. Jag nitade även kedjan själv. Det som behövs är mobilt skruvstäd för att pressa ihop länkarna. Jag fäste två muttrar som distanser utanpå länken för att kunna få nitarna att gå igenom ordentligt. Sedan använde jag en stor slägga som mothåll och en kulhammare att knacka till nitarna.
 

Olzon

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki ER-6N
ola_sandin skrev:
2064779

Jag bytte själv drivpaket på min i helgen. Jag lossade vajer och de två 10mm skruvarna som håller kopplingsgrejen, (Precis som Ekberg beskrev.) Jag drog mitt framdrev med mutterknackare, men gjorde det försiktigt och låste sedan med låsbrickan. Jag nitade även kedjan själv. Det som behövs är mobilt skruvstäd för att pressa ihop länkarna. Jag fäste två muttrar som distanser utanpå länken för att kunna få nitarna att gå igenom ordentligt. Sedan använde jag en stor slägga som mothåll och en kulhammare att knacka till nitarna.

Jag håller precis på att byta drivpaket, framdrevet satt inte alls hårt... Låsbrickan är bara att banka till sen igen eller? Antar det...

Men mitt framdrev som jag köpts genom Duells är ju ett 16 drev, (15 orginal) Duells verkar ha fel i sina kataloger, surt. Så nu står jag still tills imorgon.
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Styling?

Hej alla glada!

Denna bild passerade mina ögon nyss och jag uppfattade det som att det sitter s.k "ögonlock" på lyktorna. Har jag fel? Är det någon som vet om det går att få tag i sådana eller måste man tillverka själv, är för övrigt kass på att tillverka själv så det alternativet finns ej.
Hojen ser mycket aggresivare och råare ut. Och det vill man ju :) .

Tacksam för svar!
MVH
Bobby

(Regbesiktning imån, håll tummarna! :3freak )
 

Bifogat

  • sv (Small).jpg
    sv (Small).jpg
    51 KB · Visningar: 122

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Panajo skrev:
2065749 Hej alla glada!

Denna bild passerade mina ögon nyss och jag uppfattade det som att det sitter s.k "ögonlock" på lyktorna. Har jag fel? Är det någon som vet om det går att få tag i sådana eller måste man tillverka själv, är för övrigt kass på att tillverka själv så det alternativet finns ej.
Hojen ser mycket aggresivare och råare ut. Och det vill man ju :) .

Tacksam för svar!
MVH
Bobby

(Regbesiktning imån, håll tummarna! :3freak )

Du har ju "rätt" färg så det är bara du inhandlar en rulle silvertejp å kör igång :yoparty
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Olzon skrev:
2065005 Jag håller precis på att byta drivpaket, framdrevet satt inte alls hårt... Låsbrickan är bara att banka till sen igen eller? Antar det...

Men mitt framdrev som jag köpts genom Duells är ju ett 16 drev, (15 orginal) Duells verkar ha fel i sina kataloger, surt. Så nu står jag still tills imorgon.

Japp det är bara att vika över låsbrickan mha stor skruvmejsel eller ett dorn över muttern.

Ja, jag har sett det också. Orginal sitter det 15/44 på sv650s-modellen och 15/45 på den nakna varianten.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Olzon skrev:
ska få kedjan nitad hos Kenneths MC sen så då kan jag ju passa på att be dem dra åt med rätt moment.

Måste man nita kedjan för att det ska hålla?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Krills skrev:
2066746 Måste man nita kedjan för att det ska hålla?

Nix, det går bra med vanligt kedjelås också. Det satt kedjelås på mitt förra drivpaket, men eftersom det följde med båda delarna till den nya kedjan så var det bara att nita. Det ska tydligen hålla mycket bättre med nitning. Man har ju sett bilder på vad som kan hända om kedjan går av mitt under färd :död
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top