Dreas skrev:2058885Hallå
Är det någon här som har justerat sin bakre stötdämpare någon gång?
Så en tråd som är uppe om det nu. Men ingen tar upp en SV.
Så jag vänder mig till er.
Orginal står ju dämparen i mitten tror jag. Och hur mycket hårdare blir det ifall man justerar den åt det hårda hållet? Jag frågar detta eftersom jag ska ut och åka en del med passagerare i sommar.
En annan fråga som jag kom på.
Är det någon här som ar kontrollerat ventilspelet alt. schimsat om det?
Är det svårt? Tar det lång tid?
/Andreas
ola_sandin skrev:2058937Vet inte vilken hoj du har, men min är en -99, alltså den gammla modellen.
Osv...
jag har ju den nya hojen och kör med ett eller två steg från max bak.. tror det är ett.. och tycker det funkar kanon när jag åker själv.. men det är väl från person till person..Dreas skrev:2058885Hallå
Är det någon här som har justerat sin bakre stötdämpare någon gång?
/Andreas
Dreas skrev:2059009Jo jag också den gamla modellen. Jag får försöka justera dämparen i sommar eftersom det blir 150 kg + packning då.
Jag har laddat ner servicemanuallen från nätet( www.sv650.org ). Men den var inte tiptop i bildkvaliteten. MEn det ska förhoppningsvis gå bra ändå.
Ska försöka söka på dina tidigare inlägg och se ifall jag hittar din bilder.
/Andreas
EDIT; Har hittat ett inlägg nu men det visar bara hur du kom åt för att mäta ventilspelet. Du skulle återkomma med hur du sjorde för att justera ventilerna.....Det hittade jag inte. Finns det?
Dreas skrev:Har hittat ett inlägg nu men det visar bara hur du kom åt för att mäta ventilspelet. Du skulle återkomma med hur du sjorde för att justera ventilerna.....Det hittade jag inte. Finns det?
Olzon skrev:2064501Å jösses va det såg jobbigt ut att justera ventilerna. Skulle jag försöka mig på det skulle jag nog vara klar lagom till vintern. Jag håller mig nog till att kontrollera ventilspelet, får bli ett första steg, och lämna in om det skulle behöva justeras.
Jag ska byta drivpaket. Det är ju lite svårt att komma åt att dra loss framdrevet. Någon som har en smidig lösning? Är det bara försöka skruva loss koplingsgrejerna så gott det går? Eller ramlar det i tusen bitar då kanske?
Man drar loss muttern till framdrevet åt vänster??? Den är inte gängad åt andra hållet, känns inte så men...
Ekberg skrev:2064641Har du kommit så långt att du kan kontrollera ventilspelet så är det inte så mycket svårare att justera det också. Men en servicemanual är nästan ett måste.
men den skall dras med 145 Nm. har du tillgång till en mutter maskin så är det nog att föredra för att få loss den.
/Dan
Olzon skrev:2064668Nån muttermaskin har jag inte.
Olzon skrev:2064668Har inte riktigt kommit så långt att jag "kan" kontrollera ventilspelet, men jag ska försöka.
Nån muttermaskin har jag inte. Men det får gå ändå, ska få kedjan nitad hos Kenneths MC sen så då kan jag ju passa på att be dem dra åt med rätt moment.
Ekberg skrev:2064689OBS !Muttermaskinen vara bara för att få loss bulten om den sitter allt för jävligt inte för att dra den till rätt moment.
Olzon skrev:2064501Å jösses va det såg jobbigt ut att justera ventilerna. Skulle jag försöka mig på det skulle jag nog vara klar lagom till vintern. Jag håller mig nog till att kontrollera ventilspelet, får bli ett första steg, och lämna in om det skulle behöva justeras.
Jag ska byta drivpaket. Det är ju lite svårt att komma åt att dra loss framdrevet. Någon som har en smidig lösning? Är det bara försöka skruva loss koplingsgrejerna så gott det går? Eller ramlar det i tusen bitar då kanske?
Man drar loss muttern till framdrevet åt vänster??? Den är inte gängad åt andra hållet, känns inte så men...
ola_sandin skrev:2064779
Jag bytte själv drivpaket på min i helgen. Jag lossade vajer och de två 10mm skruvarna som håller kopplingsgrejen, (Precis som Ekberg beskrev.) Jag drog mitt framdrev med mutterknackare, men gjorde det försiktigt och låste sedan med låsbrickan. Jag nitade även kedjan själv. Det som behövs är mobilt skruvstäd för att pressa ihop länkarna. Jag fäste två muttrar som distanser utanpå länken för att kunna få nitarna att gå igenom ordentligt. Sedan använde jag en stor slägga som mothåll och en kulhammare att knacka till nitarna.
Panajo skrev:2065749Hej alla glada!
Denna bild passerade mina ögon nyss och jag uppfattade det som att det sitter s.k "ögonlock" på lyktorna. Har jag fel? Är det någon som vet om det går att få tag i sådana eller måste man tillverka själv, är för övrigt kass på att tillverka själv så det alternativet finns ej.
Hojen ser mycket aggresivare och råare ut. Och det vill man ju .
Tacksam för svar!
MVH
Bobby
(Regbesiktning imån, håll tummarna! )
Olzon skrev:2065005Jag håller precis på att byta drivpaket, framdrevet satt inte alls hårt... Låsbrickan är bara att banka till sen igen eller? Antar det...
Men mitt framdrev som jag köpts genom Duells är ju ett 16 drev, (15 orginal) Duells verkar ha fel i sina kataloger, surt. Så nu står jag still tills imorgon.
Olzon skrev:ska få kedjan nitad hos Kenneths MC sen så då kan jag ju passa på att be dem dra åt med rätt moment.
Krills skrev:2066746Måste man nita kedjan för att det ska hålla?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |