SV-Tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Det är original det ska vara 10w resp 15w, men vill du förbättra SV´n usla fjädring så häller du i lite tjockare olja.

Men jag skrev ju i förra inlägget att det ska vara 20W ???
Byt till eftermarknadsfjädrar, så blir det riktigt bra.
Jo,det skrev du :fattartil
Men vad hjälpte det när jag inte fattar vad jag läser :huvet:huvet:huvet
20w blir det! :fyllisar
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Att man måste skära i den? :)

Nä men jag vet inte, har snackat med S-racing och nån annan butik som hade krashpuckar. När de frågat vad man har för hoj och att man har helkåpa så har de sagt: "du kommer få skära i kåpan".

Men har du en lösning där du inte behöver det så bring it!:tummenupp

Det är nog så att S-racing och även andra sagt att man måste ta hål i kåpan. Det måste man om man ska få ett helt stumt fäste mot ram/motor. Jag har dock själv funderat på att använda det fäste du ringat in på en bild i ditt inlägg. Det är visserligen lite sviktande men kommer att klara en del. Se bild! Idag har jag rådgjort med S-Racing fått med mig ett kit hem som han plockade ihop. Det kitet kommer han att börja sälja som kraschpuckar till SV 650/1000 med monterade kåpunderdelar. Jag har även monterat det på hojen och jag tycker det ser riktigt bra ut. Det kändes mer än befogat med lite gänglåsning på fästbulten.
 

Bifogat

  • Fäste.jpg
    Fäste.jpg
    92.6 KB · Visningar: 51
  • kit 2.jpg
    kit 2.jpg
    220.9 KB · Visningar: 50
  • monterad 1.jpg
    monterad 1.jpg
    150.6 KB · Visningar: 58
  • monterad 2.jpg
    monterad 2.jpg
    187.1 KB · Visningar: 78
Last edited:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Det är nog så att S-racing och även andra sagt att man måste ta hål i kåpan. Det måste man om man ska få ett helt stumt fäste mot ram/motor. Jag har dock själv funderat på att använda det fäste du ringat in på en bild i ditt inlägg. Det är visserligen lite sviktande men kommer att klara en del. Se bild! Idag har jag rådgjort med S-Racing fått med mig ett kit hem som han plockade ihop. Det kitet kommer han att börja sälja som kraschpuckar till SV 650/1000 med monterade kåpunderdelar. Jag har även monterat det på hojen och jag tycker det ser riktigt bra ut. Det kändes mer än befogat med lite gänglåsning på fästbulten.

Grymme!!! Tack för bilderna också.
Hur känns de? Som att de viker sig lätt om du tappar hojen?

Om jag ringer S-racing och beställer, vad ska jag säga för att de ska fatta vilket kit? Eller har de redan satt ihop det till sv 650?
Tack igen.:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Grymme!!! Tack för bilderna också.
Hur känns de? Som att de viker sig lätt om du tappar hojen?

Om jag ringer S-racing och beställer, vad ska jag säga för att de ska fatta vilket kit? Eller har de redan satt ihop det till sv 650?
Tack igen.:tummenupp

Det som eventuellt viker sig är ju i så fall kåpfästet. De här puckarna är i sig själv inte stumma så den inbyggda fjädringen i pucken gör att det kanske kan klara att man tappar den utan att fästet viker sig. Jag tror det men jag vill inte testa att släppa den.:) Oavsett så är jag säker på att den kommer att göra nytta och den förstör inte utseendet tycker jag. De gör däremot vissa av de stora svarta rullar som det har borrats hål i kåporna för att få dit. Du var ju själv skeptisk till att ta hål i kåpan och det ville absolut inte jag göra.

Det är det här kitet de tänker sälja till SV650/1000. De har fullt upp där för tillfället men om du säger att du ska ha det som BJN (Björn) köpte så vet de.
Sen om de har grejerna hemma är en annan sak. Lycka till!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Grymme!!! Tack för bilderna också.
Hur känns de? Som att de viker sig lätt om du tappar hojen?

Om jag ringer S-racing och beställer, vad ska jag säga för att de ska fatta vilket kit? Eller har de redan satt ihop det till sv 650?
Tack igen.:tummenupp

Bara en liten åsikt från mig om det sviktar kommer det inte hålla. Jag gick omkull med min SV och hade krasch puckar från matisse monterade i ramen och bulten vek sig. Montera de ordentligt om de skall göra någon nytta.

//Dafe
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Det som eventuellt viker sig är ju i så fall kåpfästet. De här puckarna är i sig själv inte stumma så den inbyggda fjädringen i pucken gör att det kanske kan klara att man tappar den utan att fästet viker sig. Jag tror det men jag vill inte testa att släppa den.:) Oavsett så är jag säker på att den kommer att göra nytta och den förstör inte utseendet tycker jag. De gör däremot vissa av de stora svarta rullar som det har borrats hål i kåporna för att få dit. Du var ju själv skeptisk till att ta hål i kåpan och det ville absolut inte jag göra.

Det är det här kitet de tänker sälja till SV650/1000. De har fullt upp där för tillfället men om du säger att du ska ha det som BJN (Björn) köpte så vet de.
Sen om de har grejerna hemma är en annan sak. Lycka till!

OK, tack.

Bara en liten åsikt från mig om det sviktar kommer det inte hålla. Jag gick omkull med min SV och hade krasch puckar från matisse monterade i ramen och bulten vek sig. Montera de ordentligt om de skall göra någon nytta.

//Dafe

Jo, fast vill inte skära i kåpan:gnissla Pest eller kolera....:huvet
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bara en liten åsikt från mig om det sviktar kommer det inte hålla. Jag gick omkull med min SV och hade krasch puckar från matisse monterade i ramen och bulten vek sig. Montera de ordentligt om de skall göra någon nytta.

//Dafe

Kraschpuckar är väl ingen 100% garanti för att skydda ens det de är tänkta att skydda. Brukar det inte stå "kan skydda vid lättare marksyningar" Om man tappar den så är definitivt en viss svikt i staget något som kan hjälpa att skydda om det bara inte viker sig helt så att kraschpucken försvinner in i kåpan. Skulle den börja glida på pucken så spelar svikten väldigt liten roll men kan även här var till viss fördel i så fall. Om bulten ska vika sig och gå av så måste väl hojen glida och pucken haka fast i något. Annars förstår jag inte hur den ska kunna gå av.
 

Bullten

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
åkersberga
Hoj
Ch Racing 05(såld) SV 650
Bytte bakdäcket och drev,kedja och ryckutjämnare på hojen och oj vilken skillnad. Känns som den kommer direkt från fabrik.:yoparty:tummenupp
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kraschpuckar är väl ingen 100% garanti för att skydda ens det de är tänkta att skydda. Brukar det inte stå "kan skydda vid lättare marksyningar" Om man tappar den så är definitivt en viss svikt i staget något som kan hjälpa att skydda om det bara inte viker sig helt så att kraschpucken försvinner in i kåpan. Skulle den börja glida på pucken så spelar svikten väldigt liten roll men kan även här var till viss fördel i så fall. Om bulten ska vika sig och gå av så måste väl hojen glida och pucken haka fast i något. Annars förstår jag inte hur den ska kunna gå av.

Nä av går den inte, sen skulle du tappa den fungerar det säkert. Dock skyddar puckar väldigt bra om man går omkull. Fick lite repor på kåpan det var allt inte ett märke på motorn. Tänkte har man nu krasch puckar på så kan det ju vara en billig försäkring.

//Dafe
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
db Delkevic Slip-on

Tänkte höra om någon vet om det funkar att köra på bana med Delkevic Slip-on eller är det för hög decibel?

Har nämligen beställt ett.
Frågan är om man blir portad på typ Rörken, de tillåter max 100 db.

Hur funkar det med db-killer, hur och vart för man tag på ett sånt och monterar det:va?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Tänkte höra om någon vet om det funkar att köra på bana med Delkevic Slip-on eller är det för hög decibel?

Har nämligen beställt ett.
Frågan är om man blir portad på typ Rörken, de tillåter max 100 db.

Hur funkar det med db-killer, hur och vart för man tag på ett sånt och monterar det:va?

Det är väldigt olika, beror helt på vem du får som kontrollerar. På Sviestad där ska de bitvis vara väldigt hårda, i princip så kräver de original piporna annars får du inte köra..

Samtidigt så har man hört att det finns instruktörer som kör med helsystem utan nån som helst dämpning ... Reglerna gäller för alla .. jovisst ..
 

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Idag fick man hem ensitscutsen till dörren.
220 kr ville tjejen ha i tullavgift.

Kan det bara sluta regna snart så blir det montering!:yoparty:2cool
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Slip-on

Om man nu kapat röret och monterat ett slip-on och skall besikta eller köra på bana.
Vill man ju kunna återmontera orginalet.

Nån som vet vart man kan få tag på ett skarvrör ( Skarv-muff) så man kan återmontera orginaldämparen?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Om man nu kapat röret och monterat ett slip-on och skall besikta eller köra på bana.
Vill man ju kunna återmontera orginalet.

Nån som vet vart man kan få tag på ett skarvrör ( Skarv-muff) så man kan återmontera orginaldämparen?

Jag köpte ett kit ifrån Bikersneed.se. Scorpion Carbon slip-on. I det paketet följde DB-killer samt skarvrör för att sätta på orginal igen med.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Om man nu kapat röret och monterat ett slip-on och skall besikta eller köra på bana.
Vill man ju kunna återmontera orginalet.

Nån som vet vart man kan få tag på ett skarvrör ( Skarv-muff) så man kan återmontera orginaldämparen?

på MEKONOMEN,
ca 10cm 2tums rörstump och en avgasklämma (mc) funkar fint
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top