SV-Tråden!

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Vad kör du med för däck? Och har du gjort någonting åt framdämparen?

Körde på Dunlop Sportmax Sportsmart. Höll finfint över 4 dagars bankörning i snabb grupp. Förutsägbart, hållbart, massor med grepp och mycket stabilt. Rekommenderas verkligen! :tummenupp

Det sitter ett Traxxion Dynamics kit i gaffeln. Lätt att montera och en billig investering som helt förvandlar cykeln! Jag har för övrigt ett helt nytt kit liggande omonterat om någon är intresserad.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Körde på Dunlop Sportmax Sportsmart. Höll finfint över 4 dagars bankörning i snabb grupp. Förutsägbart, hållbart, massor med grepp och mycket stabilt. Rekommenderas verkligen! :tummenupp

Det sitter ett Traxxion Dynamics kit i gaffeln. Lätt att montera och en billig investering som helt förvandlar cykeln! Jag har för övrigt ett helt nytt kit liggande omonterat om någon är intresserad.

Härligt att höra, Har kört med en uppsättning Dunlop Sportmax Roadsmart nu och framdäcket är slut så hade faktiskt tänkt spara det fräscha bakdäcket men köpe hem ett Sportsmart framdäck. Jag hoppas det ska lira fint och ev byta till Sportsmart även bak om det känns rätt.

Spännande, själv har jag bara styvat upp framgaffeln med en distanser och lite trögare olja. Har varit sugen på något att slänga i likt det kitet men har inte haft pengarna och dessutom aldrig upplevt "bra dämpning" så kör glatt på det jag har. Nästa säsong ska det dock bli en hel del mer bankörning är det tänkt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Apropå däck så smackade jag på ett nytt Roadsmart i slutet på säsongen och i alla fall '99-02 har den lite ovanligare 60-profilen på framdäcket i stället för 70 som är betydligt vanligare. Chrille på MC-gruppen som bytte däcket menade att det går lika bra med 70 och att det t.o.m. blir lite mer lättsvängt. Har sett denna uppgiften på flera nätforum så vi körde på det och det funkade fisfint.

Den oväntade bieffekten var att med den högre profilen så blir frigången mellan däck och framskärm så minimal att minsta grus på vägen som följer med däcket tar i skärmen. Det tog ett bra tag att haja vad det var som knäppte från fronten mest hela tiden :va

Ingen större skada skedd men nästa gång blir det nog 60-profil ändå.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
60-profil på de nyare också. Men jag har aldrig kört med annat än 70-profil. Vill man kompensera höjer man gaffeln i kronorna ca 1 cm. Jag höjde 2cm och satte clip-on ovanför kronan. Fungerar perfekt och hojen är helt neutral in i böjarna.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Spännande, själv har jag bara styvat upp framgaffeln med en distanser och lite trögare olja. Har varit sugen på något att slänga i likt det kitet men har inte haft pengarna och dessutom aldrig upplevt "bra dämpning" så kör glatt på det jag har. Nästa säsong ska det dock bli en hel del mer bankörning är det tänkt.

Det är väl investerade pengar med ett gaffelkit. Jag blev överraskad av hur fint det funkade! Det finns cartridge-kit också, men det är väldigt mycket mer flis att lägga ut på en billig dussinhoj. Jag har som sagt ett till kit liggande för den intresserade. Pris via PM.

Till nästa säsong blir det:
- Ny bakfjäder (ZX10R 2006 har väldigt vek fjäder tyvärr)
- Uppflyttade fotpinnar för högre markfrigång
- PC3 och bänkjustering?
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Första generationens SV hade vad jag har förstått lite klen vevaxel som inte gillade bakhjulskörning
(eller snarare rycket upp).
Har den nyare motorn samma problem?
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Första generationens SV hade vad jag har förstått lite klen vevaxel som inte gillade bakhjulskörning
(eller snarare rycket upp).
Har den nyare motorn samma problem?

Osäker på vevaxeln men är problem med att främre cylindern inte får någon olja då oljan vid pickupen försvinner iväg och trycker sjunker. Det avråds från att köra på bakhjulet någon längre stund. Vissa har inga problem medans andra har stora problem. Problemet kan i vissa fall avhjälpas med att hälla i mer olja och eventuellt ändra oljepickup men det funkar inte alltid och kan vara en hel del jobb.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Osäker på vevaxeln men är problem med att främre cylindern inte får någon olja då oljan vid pickupen försvinner iväg och trycker sjunker. Det avråds från att köra på bakhjulet någon längre stund. Vissa har inga problem medans andra har stora problem. Problemet kan i vissa fall avhjälpas med att hälla i mer olja och eventuellt ändra oljepickup men det funkar inte alltid och kan vara en hel del jobb.


Räknas 5-6 sekunder som "längre stund"?
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Räknas 5-6 sekunder som "längre stund"?

Nej det skulle jag inte påstå, själv är jag uppe och "vänder" lite då och då. Har även haft oljetrycksgivare tidigare och kunnat se hur trycket sjunker när man snabbt slagit ett öga på mätaren (dock har jag inte hunnit analysera det närmre då jag vart fullt upptagen med att hålla den på hjulet)
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Jag vet att det här inte är första gången den här frågan ställs.
Men jag orkar inte leta igenom 196 sidor efter vättiga svar.

Så.. Jag är alltså intresserad av vart ni köpt och hur mycket ni betalat för en magspoiler till era SV650s.
Gärna bilder.
Har det gått smärtfritt att montera?
Passform?
Har ni lackat själva eller på firma?
Är den i vägen vid tex. service?
Och hur mycket mer ligga har ni fått..!?:gnissla

Ska kanske tillägga att det är en -08 jag har.
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Blir en hyffsad uppdatering inför kommande säsong, då planerna på ny hoj grusades då försäkringen är ett skämt om man är 22 och vill köra sporthoj.

Vad tror ni om K-Tech Fork Springs, samt 15w gaffelolja borde råda bot på den gungande framgaffeln http://www.ebay.co.uk/itm/181038431372?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Nya bromsslangar fram
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-SV...d=100011&prg=1005&rk=1&rkt=5&sd=370989608008&

Nya bromsbelägg fram
http://www.ebay.co.uk/itm/360678655753?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Högre fotpinnar
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=251430417408

Samt tank grips
http://www.ebay.co.uk/itm/Eazi-Grip...d=100005&prg=1048&rk=4&rkt=5&sd=181234718620&
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
P_20140210_074717.jpgP_20140210_074816.jpgP_20140210_074939.jpg

Sådär, nu är det bara bromsslangarna och gaffelolja kvar. Skippade beläggen och nya dämpare. Får hoppas det blir lite skillnad. Har hört att TRE samt TPS förändrar hela hojen, så att den blir grymt mycket skönare.

Någon som testat/justerat TRE och TPS?
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a

JayGay

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki Sv650s
Byt till Öhlinsfjädrar och ny olja så slipper svampgaffel a'la Sv650..
Gjorde det på min och blev som en helt ny cykel. :)
 

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Verkar som att de som testat dem har kört dem i Gen1, passar dem i Gen2?
Om de ska passa kan jag vara intresserad av att vara med och testa.

Skall funka, men dock lite krångligt. Får se om vi kan bli ett par stycken iaf, de borde ju även funka på de flesta andra 41mm gafflarna från andra modeller.
http://forums.sv650.org/showthread.php?t=176587

Byt till Öhlinsfjädrar och ny olja så slipper svampgaffel a'la Sv650..
Gjorde det på min och blev som en helt ny cykel. :)

Tyvärr så har jag inte riktigt någon sådan budget. Men vad för olja kör du, eller vilken viskositet, funderar själv om jag ska köra 15 eller 20w?
 

JayGay

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki Sv650s
Tyvärr så har jag inte riktigt någon sådan budget. Men vad för olja kör du, eller vilken viskositet, funderar själv om jag ska köra 15 eller 20w?

Kommer inte exakt ihåg pris, men jag har för mig jag köpte mina Öhlinsfjädrar inkl. olja för under 1500 spänn hos Motospeed. Oljan var Bel-Ray men kommer inte ihåg viskositet. Kan dock kolla upp det i garaget om det är av intresse.

Det är en väl värd investering och inte speciellt svårt att byta själv. Min SV blev som sagt en helt ny motorcykel efter jag bytte fjädrarna. Så skippa en krogrunda eller två så har du ett par stekiga Öhlinsfjädrar. :tummenupp
 

JayGay

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki Sv650s
Jag vet att det här inte är första gången den här frågan ställs.
Men jag orkar inte leta igenom 196 sidor efter vättiga svar.

Så.. Jag är alltså intresserad av vart ni köpt och hur mycket ni betalat för en magspoiler till era SV650s.
Gärna bilder.
Har det gått smärtfritt att montera?
Passform?
Har ni lackat själva eller på firma?
Är den i vägen vid tex. service?
Och hur mycket mer ligga har ni fått..!?:gnissla

Ska kanske tillägga att det är en -08 jag har.

Jag bytte till mig en "belly pan" mot original kåporna då de ändå var skadade och inte skulle användas, så har inget pris men det är en belly pan från ricambi weiss.
Jag har en SV650 -01:a och det var inte helt smärtfritt att montera då jag inte fick några monteringsdetaljer med utan fick bygga fästen själv. Passformen var sådär så det behövdes lite filande och lirkande innan det blev bra.
Lackade själv och den är lite i vägen, men som jag har monterat den så går den fort att ta ner vid behov.

Fick dock inte ligga nå mer efter jag monterade den, och vill inte ha mer heller.
Dom är ju redan helt galna över att man åker SV så man får tillräckligt med ligga ändå.. :tuttar :rock

Ska till garaget senare i veckan så ta bilder på monteringen.
 
Last edited:

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Vallentuna
Hoj
SV650S -04
Kommer inte exakt ihåg pris, men jag har för mig jag köpte mina Öhlinsfjädrar inkl. olja för under 1500 spänn hos Motospeed. Oljan var Bel-Ray men kommer inte ihåg viskositet. Kan dock kolla upp det i garaget om det är av intresse.

Det är en väl värd investering och inte speciellt svårt att byta själv. Min SV blev som sagt en helt ny motorcykel efter jag bytte fjädrarna. Så skippa en krogrunda eller två så har du ett par stekiga Öhlinsfjädrar. :tummenupp

Ok, om du har lust så får du gärna göra det, har läst runt lite men vet fan inte om jag ska satsa på 15 eller 20w. Dock så kostar fork damp kitet som jag skrev om ovan, om man delar det på två 118,94 dollar inkl frakt= 773kr/2=386,5kr
 

JayGay

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki Sv650s
Hur ser det ute i övriga SV garage nu när våren verkar komma på tidig visit?

Jag har fått lite lätt stress att få hojen klar..
Allt demonterat i förre veckan inför omlackering... :gnissla
DSC_0969.jpg

DSC_1057.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top