SV-Tråden!

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej, precis köpt mig en billig sv 1000 N -04. Den har lite bucklig tank.. funkar o köra med men tänkte kolla om nån har en svart tank över. Tydligen ska gen2 sv650 tank passa också

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Hur ser det ute i övriga SV garage nu när våren verkar komma på tidig visit?

Jag har fått lite lätt stress att få hojen klar..
Allt demonterat i förre veckan inför omlackering... :gnissla
View attachment 400303

View attachment 400304

P_20140305_185659.jpgP_20140305_185708.jpg

Höjt fotpinnarna, och fixat lite tankgrips. Det som är kvar är mina guldiga, stålomspunna slangar, byta gaffelolja, och sedan TPS och TRE

rakamora

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Hoj
2011 Ktm 690 smc
Tjena jag har en Suzuki Sv650s -01 och chocken har fastnat i stängt läge. Det började med att det gick och choka mindre och mindre och nu kan jag knappt rubba den. Har tagit loss anordningen på vänster styrhalva så att nippeln är fri och sprutat 5-56 ner i vajerhöljet men utan resultat. Vad blir mitt nästa steg ?

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Provkörde min 650s -08 för första gången (köpte den sent i höstas).
Hade en -99 för ett par år sedan som jag verkligen gillade men av någon outgrundlig anledning så bytte jag bort den mot en Speed triple och senare en 640 Duke.
Tog som sagt en första tur med den nyss.
Det var kanske inget vidare ös i den, men jäklar så lättkörd och smidig den den kändes.
Kommer att bli en grym SV-säsong i år..

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Provkörde min 650s -08 för första gången (köpte den sent i höstas).
Hade en -99 för ett par år sedan som jag verkligen gillade men av någon outgrundlig anledning så bytte jag bort den mot en Speed triple och senare en 640 Duke.
Tog som sagt en första tur med den nyss.
Det var kanske inget vidare ös i den, men jäklar så lättkörd och smidig den den kändes.
Kommer att bli en grym SV-säsong i år..

Lättkördheten är det som är det absolut skönaste, och att den väger lätt. Ska du modifiera något på den?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Var ute i helgen och säsongspremiärade SVn. Har kittat den lite i vinter med tank grips, stålomspunnet och renoverade ok fram, hårdare fjädrar och ny gaffelolja, dragit nya kablar till belysningen, kraschpuckar osv. osv. Tyvärr vägrade den starta, tills jag hällde i bensin :hihi

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Var ute i helgen och säsongspremiärade SVn. Har kittat den lite i vinter med tank grips, stålomspunnet och renoverade ok fram, hårdare fjädrar och ny gaffelolja, dragit nya kablar till belysningen, kraschpuckar osv. osv. Tyvärr vägrade den starta, tills jag hällde i bensin :hihi

Vad kör du för gaffelolja, samt vilka fjädrar blev det? Och hur känns de?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kör Sonic Springs 0.80 kg/mm (jag är inte så fet) och PJ1 15W-olja. Hade fått Öhlins för ett par hundringar till såg jag när jag redan beställt men en fjäder är en fjäder liksom. Lite svårt att säga om det blev nåt bättre, hann bara fisåka ca 10 mil men jag inbillar mig att den går lite mjukare på dålig väg.

Bakdämparen är fortfarande original så den dämpar väl typ inget vid det här laget. Jag har en dämpare från en ZX10R 2008 som gått ca 900 mil liggandes men vet inte om jag ska smäcka dit den. De stämmer nästan på millimetern i längd men ninjans fjäder är ca 30 % hårdare så det kanske blir för mycket när fronten bara är ca 13 % styvare. Dock får man ju fulla justermöjligheter.

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Yamaha XSR900
Kändes som om någon har försökt justera fjädringen men totalmisslyckats.
Bakdämparen är säkert 70% hårdare än framgaffeln som visserligen är justerad så mycket det går men det är troligen orginalfjädrar i den.
så den beters sig mycket märkligt under nedlägg över ojämnheter.
så det ska justers så gått jag klarar av, sen blir det fjäderbyte till nästa sesång.

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Är bakdelen identisk mellan 650 och 1000?

Jag frågar då det finns bara ramfäste för topbox till 650 och inte 1000 av ngn anledning, men kan bara vara att det inte är specat.

Nån som vet?

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Hoj
SV 650
Någon som bytt rotorn till hastighetsmätaren som sitter i framhjulet?
Måste ju få bort den gamla för att göra plats för ny.
Är det bara att ta i?
IMG_1520.jpg

Bifogat

• IMG_1520.jpg
    IMG_1520.jpg
    238.9 KB · Visningar: 56

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Ja rotor ska bara vara att lyfta av. Så det är alltså bara att ta i, men smörj först. Det går dock att laga de där öronen. Tror jag har lagt upp bild på hur jag gjorde i tråden.

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Tack kommer ihåg att du skrivit om det kollar ett varv till!
Höll din lagning?

M

Har kört med den i 3 säsonger och den håller fortfarande. Man får pilla lite när man ska byta däck men med en klick fett så håller de sig på plats tills man fått ihop det. Har inga problem alls och funkar som det ska. Kan vara värt att smörja upp ordentligt bara. Troligen därför det går sönder, den belastning som uppstår när de kärvar alternativt oförsiktighet vid montering.

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Ifall jag inte har laddat upp bild tidigare. Blev plötsligt osäker.
Bilden talar för sig självt, filade till urgröpningar och fixerade i hjul med lite aluminiumbitar som jag hade liggande.
DSCN4977.jpg

Sundberg

Medlem
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
Yamaha RD350 YPVS - 83, Honda NSR 125 Malossi -90, Suzuki GT125 X4 -82
Har byggt tre-mod på min 650N -03:a..
Nu lyser neutrallampan hela tiden dock lite svagare med växel i. Tre-modden fungerar perfekt dock..
Nån mer som har fått samma fenomen?

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Har precis köpt mig en sv 650 -07 och upplever att hojen vill resa sig upp. Frammdäcket är dåligt men det är inte någon platå och bakdäcket är nytt och inte något glapp i några lager. Är det något som ni andra känt av eller kan det vara det slitna framdäcket som spökar?

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Har precis köpt mig en sv 650 -07 och upplever att hojen vill resa sig upp. Frammdäcket är dåligt men det är inte någon platå och bakdäcket är nytt och inte något glapp i några lager. Är det något som ni andra känt av eller kan det vara det slitna framdäcket som spökar?

Nog gashanden som spökar :)

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Nog gashanden som spökar :)

Om jag tolkat det rätt så menar han att den inte vill falla in i kurvor utan vill räta upp sig, fast det krävdes en extra läsning :rolleyes:

I vilket fall kan man dra upp gaffeln några millimeter i framgaffeln så styrvinkeln ökar. Om hojen svajar i framgaffeln kan det även vara bra att byta till lite mer olja i dem samt shimsa upp så rätt fjäderhäng (sag) infinner sig.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC