SV-Tråden!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Finnishstallion skrev:
2639778 Har köpt ett leo vince slip on. Har försökt hitta lite info om hur man skall optimera motorn för att den skall gå fint. Hittat att man skall byta munstycke till 160 och höja nålen på förgasaren (hur mkt). Är dessa mods lätta/svåra att göra? Eller behövs de över huvudtaget. Helt novis på detta??? All info om hur man går tillväga o hur ni har gjort tas emot med stor tacksamhet :bow

Vet inte riktigt om det behövs byta munstycken om man bara sätter på ett slipon .. Men här är en bra sida som jag tror har det du söker!

http://www.geocities.com/catpoopman/Johns_bike.html
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2639800 Jo jag har ju det...

Och den är väl inte alls dålig.
Just den prylen ger ju ingen större effektökning, men jag har läst om en hel del som har fixat det på sina hojar utomlands som menar på att det ger en märkbar skillnad.
Själv så fixade jag min innan den kördes för första gången på våren och då är det väldigt svårt att jämföra med hur den gick i höstas.


Den är ju billig, så tycker man att det är kul att pilla med motorn så är den ju perfekt.

Men du får ha med en Generatorkåpspackning i beräkningarna, stor risk att du har sönder den.

Helsystem, ombestyckning av förgasarna och kanske låta den få lite mer luft är väl det första steget som ger effekt.

Finns väl ingen direkt nackdel med med att flytta fram tändningen mer än att den blir känsligare för sämre bränsle kvalité, och nu menar jag inte 95 oktan.
Sen så kan man inte öka på kompressionen för mycket med den heller, alltså högkomp kolvar och mindre toppackning.
men det är ju ganska ovesäntliga saker, skall du bygga om den såpass mycket är det ju bara att byta tillbaks till original.

Själv kör jag med Hayabusa kolvar som ger något högre komp utan problem.

/Dan

Tackar för svaret :tummenupp

Jag har en fråga till, hade tänkt att köpa ett kn filter just för att förbättra andningen men såg en bild och blev lite förvånad att den också hade en snorkel som original filtret! Snorkeln känns ju knappast som en prestanda höjande tingest så den måste väck.

Bästa alternativet borde ju rimligtvis vara att köpa ett kn som man sen opererar bort snorkeln på?

Visst kan man göra samma operation på ett original filter men det borde vara bättre flöde hos kn filtret så det borde vara det bättre alternativet?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
enchanter skrev:
2639924 Tackar för svaret :tummenupp

Jag har en fråga till, hade tänkt att köpa ett kn filter just för att förbättra andningen men såg en bild och blev lite förvånad att den också hade en snorkel som original filtret! Snorkeln känns ju knappast som en prestanda höjande tingest så den måste väck.

Bästa alternativet borde ju rimligtvis vara att köpa ett kn som man sen opererar bort snorkeln på?

Visst kan man göra samma operation på ett original filter men det borde vara bättre flöde hos kn filtret så det borde vara det bättre alternativet?


Med snorkel menar du att det finns typ ett "lock" med hål i och i såfall såga bort detta på filtret.

För att spara lite pengar åt dig så kan jag berätta vad som händer...

Att såga upp originalfiltret funkar fint, och det blir ett jäkligt gött ljud desutom.
sågar du upp K&N filtret går hojen skit, så fort du gasar så säger den bara bööö och sen händer det inte mycket mer.
Har nämligen provat.:rolleyes:
Den började funka igen när jag tejpade över det som var borttaget.
Så det var bara att köpa ett nytt K&N filter.

Har ett uppsågat original och ett uppsågat K&N om någon skulle vilja prova.

Detta förutsätter givetvis att du bestyckar om förgasaren och sätter dit et friare utblås.

/Dan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2640061 Med snorkel menar du att det finns typ ett "lock" med hål i och i såfall såga bort detta på filtret.

För att spara lite pengar åt dig så kan jag berätta vad som händer...

Att såga upp originalfiltret funkar fint, och det blir ett jäkligt gött ljud desutom.
sågar du upp K&N filtret går hojen skit, så fort du gasar så säger den bara bööö och sen händer det inte mycket mer.
Har nämligen provat.:rolleyes:
Den började funka igen när jag tejpade över det som var borttaget.
Så det var bara att köpa ett nytt K&N filter.

Har ett uppsågat original och ett uppsågat K&N om någon skulle vilja prova.

Detta förutsätter givetvis att du bestyckar om förgasaren och sätter dit et friare utblås.

/Dan

Men bänkade du hojen efter du sågade upp kn filtret? Om den nu får så mkt extra "luft" borde väl en bänkning kunna lösa det problemet eller är jag helt ute o cyklar nu ?

Självklart så blir det ett helsystem om jag byter filter, bara det ordnar upp sig med transporten så blir det att beställa ett akra system från usa :tuttar
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
enchanter skrev:
2640089 Men bänkade du hojen efter du sågade upp kn filtret? Om den nu får så mkt extra "luft" borde väl en bänkning kunna lösa det problemet eller är jag helt ute o cyklar nu ?

Nej jag har inte bänkat min hoj.
En bänkning i sig löser ju inte problemet.
Jag kommer förmodligen göra en bänkning till våren men då vill jag att den skall gå så bra som möjligt innan, för att sedan se om man kan finjustera lite på bränsleblandningen

Och problemet är väl inte att den får för mycket luft som man kan kompensera med mer bränsle, utan snarare att den inte kan bygga upp ett vakuum för att dra upp trottlarna ordentligt.

Så det räcker med att behålla K&N filtret original, men du kan ta bort skumgummit på undersidan av tanken, det finns förmodligen där för att minska ljudet skulle jag tro.
Vissa höjer även upp tanken för att få in mer luft.

/Dan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2640990
Och problemet är väl inte att den får för mycket luft som man kan kompensera med mer bränsle, utan snarare att den inte kan bygga upp ett vakuum för att dra upp trottlarna ordentligt.

Så det räcker med att behålla K&N filtret original, men du kan ta bort skumgummit på undersidan av tanken, det finns förmodligen där för att minska ljudet skulle jag tro.
Vissa höjer även upp tanken för att få in mer luft.

/Dan

Så bra! Då har jag sparat 800 spänn :tummenupp
 

Pixelswede

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
KGA
Hoj
Suzuki SV650N
Toppkåpa till 650N

Finnishstallion skrev:
2639217 köp för fasiken inte den blå toppkåpan. ser ut som stryk enligt mig. Köp en annan i så fall. Det behöver väl inte vara orginal


Hehe... självklart är ju smaken som baken. :arsele

Men är det någon som har förslag på en liten snygg toppkåpa? Typ i stil med den som sitter på de nya 650N? Se tidigare infogade bilder. Har ni koll på inköpsställes så dela gärna med er...
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ekberg skrev:
2641471 Du kan spara ett par hundra till om du köper filtret på Ebay.

/Dan

Tänkte ta det i samma veva som när jag köper helsystemet, får väl bara hoppas att det löser sig med frakten över till Sverige..
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Pixelswede skrev:
2641485 Hehe... självklart är ju smaken som baken. :arsele

Men är det någon som har förslag på en liten snygg toppkåpa? Typ i stil med den som sitter på de nya 650N? Se tidigare infogade bilder. Har ni koll på inköpsställes så dela gärna med er...

Orginal lär den vara dyr. Surfa runt på olika sidor och försök hitta ngt liknande. Eller så bygger du en liknande själv av glasfiber eller plåt:tummenupp Eller lämnar över arbetet till ngn lokal talang/polare. Billigast att göra så då kåpan bygger kring ett runt lyse och sådana får man tag på billigt om du inte vill använda det befintliga.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Pixelswede skrev:
2641485 Hehe... självklart är ju smaken som baken. :arsele

Men är det någon som har förslag på en liten snygg toppkåpa? Typ i stil med den som sitter på de nya 650N? Se tidigare infogade bilder. Har ni koll på inköpsställes så dela gärna med er...

Har du kollat S-racing? Dom har säkert nått sånt du söker ..
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Har någon blåa rimstripes på sin SV?

Funderar på att fixa till min, men tänkte kolla om nån kan lägga upp nån bild så man ser hur det blir.......

Var (förutom Lelles och Bikersneed.se) kan man köpa rimstripes? Gärna Flourscreenade. Hittade flour på Lelles, men dom hadde inte blåa.

MVH / Kristijan
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Demonterade luftfiltret idag, ingen olja alls. Inga spår av olja överhuvudtaget jo.......Ska bara rensa filtret lite med lufttryck nu o montera tillbax.

Dricker SV'n så mycket olja eller? :va
Jag trode att när jag var tvungen att fylla på nästan en halvliter olja, att bakhjulsåkningen var orsaken och att oljan slutade i luftburken, så som jag läst på forumet om just SV'n. Men då måste det gälla äldre modellen av SV'n, upp till -02 modellen....Eller?


Bazooka skrev:
2503566 nyare, vilka tänker du på? en kompis med sin -04 får olja i burken... nyare än så vet jag inte..

jag har provar att köra på 95, 98 o power... jag tycker inte det e nån skillnad, man bara inbildar sig...
men funkar det för vissa så...:tummenupp
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Kristijan skrev:
2643960
Dricker SV'n så mycket olja eller? :va
Jag trode att när jag var tvungen att fylla på nästan en halvliter olja, att bakhjulsåkningen var orsaken och att oljan slutade i luftburken, så som jag läst på forumet om just SV'n. Men då måste det gälla äldre modellen av SV'n, upp till -02 modellen....Eller?


Hur mycket olja då ?
Det är ingen skillnad mellan årsmodellerna, båda har vevhusventilation till luftfiltret

/Dan
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Jag gjorde service på den i juli månad, oljebyte, oljefilterbyte o.s.v. körde en massa massa mil och såg sen att oljenivån var ganska låg i sept. månad. Fyllde på, blev nästan en halv liter olja till översta strecket på nivåmätaren. Så jag tänkte när jag läste här att SV'n tar in olja till luftbuken vid bakhjulsåkning, att oljan slutade just där. I allafall nu när jag rensade filtret så var den jo hur ren som helst blåste bort lite små dammpartiklar bara med lufttrycket.:tungan

MVH / Kristijan

Ekberg skrev:
2644095 Hur mycket olja då ?
Det är ingen skillnad mellan årsmodellerna, båda har vevhusventilation till luftfiltret

/Dan
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Kristijan skrev:
2644132 , körde en massa massa mil.... Fyllde på, blev nästan en halv liter olja till översta strecket på nivåmätaren.

MVH / Kristijan

Låter inte som om du har nått problem alls faktiskt.
Men det beror ju på hur många "en massa massa mil" är?
Är det ett par hundra så är det lugnt.

/Dan
 
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Ekberg skrev:
2644095 Hur mycket olja då ?
Det är ingen skillnad mellan årsmodellerna, båda har vevhusventilation till luftfiltret

/Dan
klart att den tar lite olja när man gasar...
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Så har cutsen landat idag, monterade den inan jag ens packade upp den :D ha ha.......Det blir så mycket snyggare med cutsen och utan den handtaget.
Beställde den från Suzuki i tyskland 89:- Euro + frakt......Betydligt billigare än här i Sverige, enligt Suzuki Sverige så fanns inte cutsen i Sverige utan dom beställer det från Tyskland ha ha ha allt skulle gå på ca. 1200:- sa dom
Jag hade den turen att min kusin bjöd på allt ;)
Nu väntar vi otåligt på huggern från S-Racing!
 

Bifogat

  • cuts.JPG
    cuts.JPG
    33.9 KB · Visningar: 62
  • cuts3.JPG
    cuts3.JPG
    43.4 KB · Visningar: 84

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Kristijan skrev:
2643960

Dricker SV'n så mycket olja eller? :va
Jag trode att när jag var tvungen att fylla på nästan en halvliter olja, att bakhjulsåkningen var orsaken och att oljan slutade i luftburken, så som jag läst på forumet om just SV'n. Men då måste det gälla äldre modellen av SV'n, upp till -02 modellen....Eller?

Haahaa, jag kom just ihåg när kompisen fyllde på nästan en liter i sin hoj...
Han tyckte också det var "konstigt" mycket. Sen kom han på att den stod och lutade mot stödet :D

Uopps
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Gerry skrev:
2660267 Haahaa, jag kom just ihåg när kompisen fyllde på nästan en liter i sin hoj...
Han tyckte också det var "konstigt" mycket. Sen kom han på att den stod och lutade mot stödet :D

Uopps

en till tabbe som går att göra är att ha hojen på depåstödet herr Kristijan :tungan :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top