Svampig broms på grund av bromshandtag?

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag har lämnat in min S1000RR på byte av bromsskivor och belägg. Efter bytet blev känslan i bromshandtaget svampig och handtaget tar längre in än tidigare.

Den auktoriserade verkstaden hävdar att detta med största sannolikhet beror på mina eftermarknadshandtag.

Jag blir inte klok på det påståendet, hur kan handtaget ge en svampig känsla? Varför skulle handtaget börja göra detta precis nu, när det kändes bra före bytet och känts bra med både tidigare originalskivor och Brembo-skivor.

Missar jag något?

Historik kring bromsservice:

2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.

2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.

2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.

När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.

2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.

Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.
Luft i bromsarna kan vara så men jag cyklar mycket mtb och dessa har hydrauliska bromsar och detta är en grej som händer ibland när de börjar bli slitna, att trycket långsamt försvinner, och ibland måste trycket nästan pumpas upp med bromshandtaget o håller det ett tag för sedan plötsligt börja släppa långsamt. De flesta byter hela bromsen då. Jag själv har nu detta problemet på två cyklar o luftat dessa men problemet kvarstår- en teori från en cykelhandlare är att det är tätringen inne i bromsoket som inte håller tätt- att den drar in luft på något sätt men att den ändå inte släpper ut bromsvätska. Jag tycker personligen det låter tveksamt men jag har inte någon bättre förklaring heller.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Att mäta är att veta. Du borde ha mätt dina skivor med en indikatorklocka.
De första exemplen kan ha haft skeva skivor pga glömt skivbromslås.
Dina svarvade skivor kan ha slagit sig eller så hade de stått och rostat vilket slits bort rätt snabbt men det kan ändå vara friktionsskillnad på olika delar av skivorna. Flyttar man den ena skivan ett halvt varv blir det bättre. Har du låst dig vid att det alltid är skeva skivor som är problemet? Det funkar ju att byta skivor, visst. Köp en indikatorklocka och mät på denna hoj och dina kommande.
Jo, skeva skivor känns i bromshandtaget.
Varierande friktion (efter rost) känns i överkroppen men inte i handtaget.

Billigare lösningar är ju att spänna fast en skruvmejsel 0,05 mm från skivan och snurra på hjulet. Eller en tuschpenna. Tuschpenna använder jag när jag riktar ekerhjul.
Jag hade skeva bromsskivor på en bil, då vibrerade det vid vissa inbromsningar i lite högre farter
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte varför men det verkar som att luften har lättare att vandra till högsta punkt då hydraulsystem trycksätts. Luften komprimeras men hydrauloljan/bromsvätskan komprimeras inte - kan det spela in?
Har inga "hårda" bevis utan kan bara uttala mig utefter egna upplevelser.
Tycker också det låter som luft i systemet och att meckarna inte orkar lägga tid på att lufta ordentligt (säkert på grund av tidspress).
Jag har också fått det här rådet med att avsluta luftningen av frambromsen med att ställa hojen på sidostödet så bromshandtaget kommer så högt upp som möjligt och dra åt bromsen och sätta ett buntband över för hålla bromsen över natten. En förklaring till att det funkar skulle kunna vara att luftbubblor så stora att de har kontakt varvet runt med bromsslangen trycks ihop och få bara kontakt med slangen i en punkt. Och då lossnar luftbubblan uppåt.
Sedan efter natten kör jag en sväng och luftar igen när jag kommer hem, det brukar bli lite nya bubblor då att släppa ut.
Rent förödande för luftning är en bromslang från bromshandtag till höger bromsok och sedan en bromsslang från höger bromsok över framskärmen och ner till vänster bromsok.
För få ut luft ur den slangen över framskärmen brukade jag ta loss vänster bromsok och hänga bromsoket underhöger backspegel upphängt med snöre eller några buntband. Under luftningen. Men tänk på att ha nått mellan beläggen så beläggen inte trycks ihop så det blir svårt sätta bromsoket på bromsskivan när luftningen är klar.
Och gör inte som jag, glöm och trycka ut beläggen mot bromsskivorna när luftningen är klar. :rodnar
Det är d-t snopet att ha tex noll frambroms när det dags bromsa och blixtsnabbt vara tvungen att pumpa några gånger för få stopp. :huvet
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top