Jag har lämnat in min S1000RR på byte av bromsskivor och belägg. Efter bytet blev känslan i bromshandtaget svampig och handtaget tar längre in än tidigare.
Den auktoriserade verkstaden hävdar att detta med största sannolikhet beror på mina eftermarknadshandtag.
Jag blir inte klok på det påståendet, hur kan handtaget ge en svampig känsla? Varför skulle handtaget börja göra detta precis nu, när det kändes bra före bytet och känts bra med både tidigare originalskivor och Brembo-skivor.
Missar jag något?
Historik kring bromsservice:
2021
Jag köper hojen av handlare.
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
2022
Känslan i bromshandtaget är bra.
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Inga anmärkningar vid fordonsbesiktning
Under säsongen slår sig skivorna, så i slutet byter jag skivor & belägg till Brembo. Bromsvätskan byts. Känslan är fortfarande god.
2023
Inga anmärkningar vid besiktningar för bandagar.
Under säsongen slår sig brembo-skivorna och jag lämnar in till en annan verkstad (auktoriserad) för byte till originalskivor och originalbelägg, bromsvätskan byts inte.
När jag får ut hojen pratar mekanikern något om känslan i bromsen och eftermarknadshandtag, men då det är vinter och sitter splitter nya däck på, så har jag inte möjlighet att testa det.
2024
Börjar säsongen med att undersöka bromsen, den är svampig och tar långt in. Det känns som att det går att pumpa upp mer tryck i den.
Jag får flera anmärkningar vid besiktningar för bandagar om känslan i bromshandtaget.
Lämnar in hojen på service hos den auktoriserade verkstaden, de säger att de luftat och fått marginell förbättring men att problemet troligen ligger i mitt bromshandtag. Själv kliar jag mig i huvudet och frågar hur ett byte av skivor och belägg skulle ge en svampig känsla och varför det felet skulle visa sig först när man bytt skivor.