Svampig broms på grund av bromshandtag?

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag hade ett eftermarknads bromshandtag från Kina på en hoj, det var så dålig känsla så jag satte dit ett fulare men funktionellt orginal... :tummenupp

förövrigt så verkar det vara luft i systemet .
Om man vrider styret till väster och drar ner bromsslangen odentligt så att promspumpen blir högsta punkten så brukar luften leta sig upp till behållaren om man spänner in hantaget/ öppnar under natten.

Kan det vara luft i ABS-systemet?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det var omöjligt att få ut luften så körde hem från spånga utan frambroms. Jävlar va folk gnällde när jag berätta det. Men all luft försvann den milen. Det här var på den gamla goda tiden några hojar bak.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns ju en långsökt sak till, och det är en defekt bromsslang.
Jag har själv varit med om det, inte på en hoj, men på en bil.
Egentligen bör man ju inte få in luft i bromssystemet, utan att ha pillrat med nipplar eller banjoskruvar, så jag borde kanske där och då ha funderat på det tidigare.
Det som var felet för mig där var att korden hade brustit på den liten del av bromsslangen, jäkligt lurigt att hitta, ingenting syntes på utsidan av slangen.
Jag luftade, luftade igen, och igen, med olika metoder, men inte.
Fenomenet var en svampig känsla i pedalen, som bara hade kommit smygande.
Till slut så såg min kompis, som hjälpte mig nere i smörjgropen, att det blev en liten bula på slangen när jag bromsade (vet inte vilket luftningsförsök i ordningen det var).
Men ny bromsslang löste biffen.
Kan vara värt en tanke om du inte redan kikat på det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte helt ovanligt på bil, gärna gamla vw men tror aldrig jag sett bula på hoj.. mindre rörelse och skillnad på tryck, kanske. Men men alltid bra att kontrollera.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Många bud 😁

Enda anledningen att det skulle kunna vara handtaget är om det är någon typ av led efter bulten som ledar själva rörelsen när du bromsar. Om det sitter någon inställnings-skruv eller liknande som kan göra att den flexar när bromsen är i ”botten”.

Sen kan det vara luft i systemet! Det sitter en luftningsventil uppe vid handtaget som många glömmer, det kan samlas luft där! Lufta denna, och sen när den är luftad så håller du bromsen inne och ”luftar” banjobulten! Ja, det kan samlas luft här som man inte blir av med om man inte skruvar loss banjon under tryck från att du håller in bromshandtaget.
Lägg lite trasor runt om som suger upp bromsvätskan som kommer ut från banjon. Spola sen med vatten om du drällt allt för mycket.

Anledningen att man klämmer åt bromsen över natten är för att trycka ihop all luft som finns kvar som microbubblor, dom kan ligga kvar i systemet, dessa trycks ihop under press och samlar ihop sig till större som sen kan åka upp i slangen och ut uppe i reservoaren.

Förutsätter att du har stålomspunnet! Inuti dessa har man hård teflon slang, det är den som håller vätskan ”tajt” och inte stålet på utsidan. Så om du har en spricka så syns inte det från utsidan, men du borde se läckaget.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Många bud 😁

Enda anledningen att det skulle kunna vara handtaget är om det är någon typ av led efter bulten som ledar själva rörelsen när du bromsar. Om det sitter någon inställnings-skruv eller liknande som kan göra att den flexar när bromsen är i ”botten”.

Sen kan det vara luft i systemet! Det sitter en luftningsventil uppe vid handtaget som många glömmer, det kan samlas luft där! Lufta denna, och sen när den är luftad så håller du bromsen inne och ”luftar” banjobulten! Ja, det kan samlas luft här som man inte blir av med om man inte skruvar loss banjon under tryck från att du håller in bromshandtaget.
Lägg lite trasor runt om som suger upp bromsvätskan som kommer ut från banjon. Spola sen med vatten om du drällt allt för mycket.

Anledningen att man klämmer åt bromsen över natten är för att trycka ihop all luft som finns kvar som microbubblor, dom kan ligga kvar i systemet, dessa trycks ihop under press och samlar ihop sig till större som sen kan åka upp i slangen och ut uppe i reservoaren.

Förutsätter att du har stålomspunnet! Inuti dessa har man hård teflon slang, det är den som håller vätskan ”tajt” och inte stålet på utsidan. Så om du har en spricka så syns inte det från utsidan, men du borde se läckaget.
Nja, den största effekten är nog att luften i luftfickor löser sig i oljan under tryck. När man sedan luftar direkt efteråt hinner luften inte lösas ut igen. Ungefär som kolsyra i läsk.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Nja, den största effekten är nog att luften i luftfickor löser sig i oljan under tryck. När man sedan luftar direkt efteråt hinner luften inte lösas ut igen. Ungefär som kolsyra i läsk.
Som jag sa inledningsvis, många bud! 😁

Men du säger ungefär vad jag säger, fast på ett annat sätt, men luften kan inte magiskt lösas upp, utan den stiger upp i reservoaren. Ungefär som att ställa in disk med matrester på i diskmaskinen och tro att skiten ska lösas upp.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men det enda som är utbytt är ju bromsbelägg och skivor, enligt TS, handtaget fanns redan där, och allting var ok.
Så då kan det egentligen inte heller vara luft i systemet, eller varför pillrar man med det när man byter skivor och belägg?
Eller så har någon pillrat med bromssystemet utan att säga någonting?
Eller så är bromsbeläggen gjorda av gummi?
Om handtaget av någon anledning helt plötsligt har börjat att flexa, då bör väl vem som helst kunna bedöma det vid en okulärbesiktning, det behöver man knappast någon fylligare utbildning för?
Jag känner mig som sagt var allt trögare.... :va
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men det enda som är utbytt är ju bromsbelägg och skivor, enligt TS, handtaget fanns redan där, och allting var ok.
Så då kan det egentligen inte heller vara luft i systemet, eller varför pillrar man med det när man byter skivor och belägg?
Eller så har någon pillrat med bromssystemet utan att säga någonting?
Eller så är bromsbeläggen gjorda av gummi?
Om handtaget av någon anledning helt plötsligt har börjat att flexa, då bör väl vem som helst kunna bedöma det vid en okulärbesiktning, det behöver man knappast någon fylligare utbildning för?
Jag känner mig som sagt var allt trögare.... :va
Man har säkert sugit ut bromsvätska ur behållaren för att kunna trycka ut kolvarna så att nya belägg fått plats - kanske sög man ut för mycket o fick in lite luft?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag sa inledningsvis, många bud! 😁

Men du säger ungefär vad jag säger, fast på ett annat sätt, men luften kan inte magiskt lösas upp, utan den stiger upp i reservoaren. Ungefär som att ställa in disk med matrester på i diskmaskinen och tro att skiten ska lösas upp.

När du pressar in handtaget så kan inget åka upp i reservoaren, kolven i bromscylindern utgör ju en tätning där imellan.
Hur skulle tryck kunna uppstå nedanför cylindern om det skulle existera en öppen passage till reservoaren?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Som jag sa inledningsvis, många bud! 😁

Men du säger ungefär vad jag säger, fast på ett annat sätt, men luften kan inte magiskt lösas upp, utan den stiger upp i reservoaren. Ungefär som att ställa in disk med matrester på i diskmaskinen och tro att skiten ska lösas upp.
Ju högre tryck, desto mer gaser löses in i oljan. Ju högre temperatur desto mer gaser lämnar oljan och bildar bubblor. Jag har designat åtskilliga hydraulsystem så jag vet vad jag talar om. Luft i stora hydraulsystem är livsfarligt.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
När du pressar in handtaget så kan inget åka upp i reservoaren, kolven i bromscylindern utgör ju en tätning där imellan.
Hur skulle tryck kunna uppstå nedanför cylindern om det skulle existera en öppen passage till reservoaren?
Men när du släpper handtaget så är luften överst och åker upp i reservoaren.
Ju högre tryck, desto mer gaser löses in i oljan. Ju högre temperatur desto mer gaser lämnar oljan och bildar bubblor. Jag har designat åtskilliga hydraulsystem så jag vet vad jag talar om. Luft i stora hydraulsystem är livsfarligt.
Stämmer säkert! Men jag pratar om ett system som inte är varmt.


Nu kanske folk kan börja försöka lösa ”gåtan” som frågeställaren har, istället för att märka ord och göra massor med små besserwisser diskussioner.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Vet inte varför men det verkar som att luften har lättare att vandra till högsta punkt då hydraulsystem trycksätts. Luften komprimeras men hydrauloljan/bromsvätskan komprimeras inte - kan det spela in?
Har inga "hårda" bevis utan kan bara uttala mig utefter egna upplevelser.
Tycker också det låter som luft i systemet och att meckarna inte orkar lägga tid på att lufta ordentligt (säkert på grund av tidspress).
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Nej, den är kvar där den är utöver den delen som pga det högre trycket blivit upplöst i oljan.
Här har vi nog olika uppfattning, eller så förstår jag inte vad du menar.

Back on taget…

@Sniglom Kan det vara vatten i systemet och du behöver göra en ersättning av ny bromsvätska? Gammal bromsväska?
Har du testat något av det som sagts i tråden?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vatten ger inte svampiga bromsar. Även vatten är svårt att komprimera. Däremot kan vatten i systemet koka när skivor och ok blir varma. Luften, vattenånga, kan komprimeras. Då går pedal/handtag i botten helt utan bromseffekt. När allt svalnat fungerar bromsen som vanligt igen.

TS väntar på ett originalhandtag så mecken kan tänka sig att göra ett nytt försök.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Här har vi nog olika uppfattning, eller så förstår jag inte vad du menar.

Back on taget…

@Sniglom Kan det vara vatten i systemet och du behöver göra en ersättning av ny bromsvätska? Gammal bromsväska?
Har du testat något av det som sagts i tråden?
Hojen har stått hos verkstaden, så inte kunnat göra något med den. Ska hämta ut den i eftermiddag och dra det vidare därifrån.

Det kan vara vatten antar jag. Bromsvätskan är 1.5 år gammal nu, så är läge att byta oavsett.

Varför slår sig skivorna så ofta för dig?
Om jag ändå visste. Har rådfrågat mekaniker, garagegubbar och raceknuttar. Kan inte se något underligt mönster med min körning eller bromsmönster. En gissning är att parkeringsgaraget som hojen står i främjar fukt och beläggningar över vinterhalvåret.

På min Honda har bromsarna slagit sig en gång (om de inte var slagna redan vid köp), jag bytte till nya originalskivor och problemet återkom aldrig igen.

På min första S1000RR märkte jag att skivorna var slagna dagen efter köp, det var ett blocketköp, säljaren slutade svara i telefon när jag hörde av mig om skivorna. Verkstan (samma som i denna tråd) tyckte att svarvning av skivorna var en bra lösning. Det höll något år tills skivorna var slagna igen. Jag bytte då till Brembo-skivor, som höll sig fram tills jag sålde hojen.

På min andra S1000RR kändes skivorna slagna ett par veckor efter köp. Jag lät handlaren som jag köpt hojen av byta till Brembo-skivor, eftersom det fungerat bra på förra S1000RR. Bytet skedde på senhösten och skivorna kändes slagna på tidig vår, så jag övervägde om det blivit beläggning. Handlaren ville inte mäta på skivorna eller göra någon garantireparation, så därför bytte jag till den auktoriserade verkstaden, samma verkstad som nu hävdar att svampig broms och sen bromspunkt beror på bromsgreppen.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Hade liknande trassel på en KTM450. Renoverade allt till frambromsen i jakten på denna svampiga känsla. Visade sig att beläggen frpn Bilbuttericks var svagt böjda vilket gjorde att beläggen flexade i oket.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Att mäta är att veta. Du borde ha mätt dina skivor med en indikatorklocka.
De första exemplen kan ha haft skeva skivor pga glömt skivbromslås.
Dina svarvade skivor kan ha slagit sig eller så hade de stått och rostat vilket slits bort rätt snabbt men det kan ändå vara friktionsskillnad på olika delar av skivorna. Flyttar man den ena skivan ett halvt varv blir det bättre. Har du låst dig vid att det alltid är skeva skivor som är problemet? Det funkar ju att byta skivor, visst. Köp en indikatorklocka och mät på denna hoj och dina kommande.
Jo, skeva skivor känns i bromshandtaget.
Varierande friktion (efter rost) känns i överkroppen men inte i handtaget.

Billigare lösningar är ju att spänna fast en skruvmejsel 0,05 mm från skivan och snurra på hjulet. Eller en tuschpenna. Tuschpenna använder jag när jag riktar ekerhjul.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Sen uppdatering då det hänt massa saker i livet som gjort att jag fått lägga det här åt sidan.

Kom över ett originalgrepp som jag testade med bara för sakens skull. Originalgreppet fungerade sämre än mina kinagrepp, bromspunkten hamnade närmre styret.

Jag monterade sedan av originalhandgreppet, drog ut "pinnen" som bromshandtaget trycker mot pumpen och inspekterade den. Tänkte i fall den var sliten/skadad, men den såg bra ut.

Monterar tillbaka kinahandtaget och bromspunkten har hamnat längre från styret. Jag blir inte klok på varför, men jag filmade alltihopa så är ingen tvekan om att det hänt.

Bromsen tar fortfarande något senare än jag vill och känns inte så progressiv i trycket som jag tror den ska göra.

Har beställt ett GS-911 diagnosverktyg så jag ska kunna lufta bromsen själv, borde väl dyka upp i nästa vecka, så får jag se om det är luft eller kanske så att pumpen är sliten.

Att mäta är att veta. Du borde ha mätt dina skivor med en indikatorklocka.
De första exemplen kan ha haft skeva skivor pga glömt skivbromslås.
Dina svarvade skivor kan ha slagit sig eller så hade de stått och rostat vilket slits bort rätt snabbt men det kan ändå vara friktionsskillnad på olika delar av skivorna. Flyttar man den ena skivan ett halvt varv blir det bättre. Har du låst dig vid att det alltid är skeva skivor som är problemet? Det funkar ju att byta skivor, visst. Köp en indikatorklocka och mät på denna hoj och dina kommande.
Jo, skeva skivor känns i bromshandtaget.
Varierande friktion (efter rost) känns i överkroppen men inte i handtaget.

Billigare lösningar är ju att spänna fast en skruvmejsel 0,05 mm från skivan och snurra på hjulet. Eller en tuschpenna. Tuschpenna använder jag när jag riktar ekerhjul.
Skulle inte säga att jag har låst mig, tvärtom har det varit verkstäderna som övertygat mig om att skivorna varit slagna och att det inte varit beläggningar. Också varit jag som tjatat på dem att mäta upp att de faktiskt är slagna.

Med det sagt så har jag inte mätt själv, så jag kan inte säga att jag vet, bara gå på vad de sagt.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top