Svar kring Folksam + bankörning!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Om arrangören har en banförsäkring som gäller för den aktuella åkningen så kommer garanterat alla fösäkringsbolag att påstå att det är en träning inför tävling och vägra ersättning från trafikförsäkringen.

Det är väl inte svårare att utreda vem som är vållande bara för att det är på en bana?
Det låter ju konstigt, jag pratade ju med en på Folksam som påstod att man var tvungen att ha en sådan försäkring och sen säger du att då täcker inte Folksams trafikförsäkring längre? Då täcks ju automatiskt inga körningar av folksam.

Den enda situationen då jag anser att någon är vållande är väl när någon kör på en annan bakifrån? Övriga trafikregler verkar ju vara slopade? Inte sitter det någon väjningskylt på vägen ur depån? :)

Hur resonerar ni övriga som kör i oförsäkrade gruppen? Antar att ni har en olycksfallsförsäkring? Är ni medvetna om att ni får stå för pengarna om ni kör på någon annan(som inte är försäkrad?)? Om det nu är så, isåfall är ju pappret man skriver under bara bluff. Man kan ju dock inte "avatala sig ur" lagen.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
2fast4hjo skrev:
Det gäller väl att samarbeta? har arrangören inget att dölja så behöver man väl inte vara orolig.. Har inte spikat något datum (när jag vet datum kan man ju ta en diskution med arrangören för att få ett godkännande)

Tror nog att vi kan ta död på många "myter", t ex så trodde ulf att man körde tävling om man hade kraschpuckar vilket försäkringen då inte skulle täcka.


OM DU HAR BJUDIT IN dom till en av våra körningar hoppas jag att du tagit kontakt med oss innan om det. Vi har som du skriver inget att dölja men vi har redan ett samarbete och tar själva kontakt med dom för bjuda in i så fall.

Det ska inte ske att andra tar sig friheter under våra event som vi inte accepterat. Det kan vara så att vi redan bjudit in eller har kontakt med den personen eller annan ansvarig och då kan allt lätt stora missförstånd.

OM du alltså har bjudit in någon till någon av bandagarna vi ordnar bör du genast kontakta mig via PM.

/Liwa1
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
Det låter ju konstigt, jag pratade ju med en på Folksam som påstod att man var tvungen att ha en sådan försäkring och sen säger du att då täcker inte Folksams trafikförsäkring längre? Då täcks ju automatiskt inga körningar av folksam.

Den enda situationen då jag anser att någon är vållande är väl när någon kör på en annan bakifrån? Övriga trafikregler verkar ju vara slopade? Inte sitter det någon väjningskylt på vägen ur depån? :)

Hur resonerar ni övriga som kör i oförsäkrade gruppen? Antar att ni har en olycksfallsförsäkring? Är ni medvetna om att ni får stå för pengarna om ni kör på någon annan(som inte är försäkrad?)? Om det nu är så, isåfall är ju pappret man skriver under bara bluff. Man kan ju dock inte "avatala sig ur" lagen.

Det har ju diskuterats tidigare, här tex :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102826&page=1&pp=20
läs hela tråden.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nä men se där, en arrangör :)

Vad har du att säga om den magiska underskriften samt problemet med den oförsäkrade gruppen etc.? Har det varit någon smäll i oförsäkrade där det varit varit snack om vållande? Har ni den där banförsäkran och vet ni om det är ett krav? Tar ni kontakt med Folksam och beskriver eran bankörning innan och därmed tycker er kunna ha "försäkrade" grupper?

/ (en nyfiken) Hannes :)
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
HanneZ skrev:
För att göra livet lättare för er här på Sporthoj så tog jag och ringde upp en sakkunnig(ej försäljare då då) på Folksam och ställde lite frågor kring bankörning då många får olika svar när det gäller om trafikförsäkringen gäller på bana.
/ Hannes
Thanks for the info!

Dags att teckna en olycksfall´s försäkring alltså.

/N
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Det har ju diskuterats tidigare, här tex :
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=102826&page=1&pp=20
läs hela tråden.
Hitta till slut. Jävla krångligt de där. Hur som helst så bör man ju ha en olycksfallsförsäkring som täcker banköra och sedan hoppas på att man inte har ihjäl någon annan, jag tror dock att det i dom flesta fall är svårt att finna någon vållande. Sen vill de ju till att även de som kör på ej Svemo vet att licensförsäkringen inte gäller, fast de har väl en extra olycksfallsförsäkring ändå.

Vore intressant om någon lagkunnig kan svara på om pappret man skriver under verkligen betyder något om något nu skulle hända.

/ Hannes
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
HanneZ skrev:
Nä men se där, en arrangör :)

Vad har du att säga om den magiska underskriften samt problemet med den oförsäkrade gruppen etc.? Har det varit någon smäll i oförsäkrade där det varit varit snack om vållande? Har ni den där banförsäkran och vet ni om det är ett krav? Tar ni kontakt med Folksam och beskriver eran bankörning innan och därmed tycker er kunna ha "försäkrade" grupper?

/ (en nyfiken) Hannes :)


Hannes!

Vi har efter körningar blivit uppringda för höra hur våra körningar gått till när tex någon gått omkull. Vad jag vet har det inte varit några problem för den som gått omkull efter bolagen pratat med oss. Vi håller nu på att inväntar en del "förändringar" som kanske kommer ske ang försäkringar och vi har kontakt med bolag innan våra körningar.

Det vi alltid hävdar är att man ska räkna sig som oförsäkrad. Vi kan inte ta på oss vad var och en har för gällande försäkring.
Banföräskringen har jag kollat upp och frågat om. Våra körningar är varken tävlan eller träning och ej tidtagning. Därför skulle den inte hjälpa eller tecknas.

Vi inväntar nu svar från bolagen för att se hur saker blir till sommaren. Det är alltid upp till var och en att ha försäkring och eget ansvar för vad som gäller.
Vi håller även på med andra försök och samarbeten och allt får visa sig med tiden till bandagarna om vad som gäller.

/Liwa1
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
HanneZ skrev:
Föresten så va han rätt säkert på att om man körde omkull på Nürnbergring så gällde _inte_ försäkringen, det kan ju vara bra att tänka på. Detta p.g.a. fri körning utan t.ex. föråkare.

Det där är jävligt upprörande. Nurnburgring är "enkelriktad betal och frifrartsmotorväg" och lyder under tysk motorvägslag. Det är inte bankörning man ägnar sig åt där, man kan inte köra flera succesiva varv.

Kruxet är att banan ibland används för tävling, och det är det som f-branschen verkar haka upp sig på. Och att man slutar där man börjat när man åkt en stund på betalmotorvägen.

Det är konstigt att man får göra skillnad på olika... Om vägsnutten gäller under vanlig tysk trafiklag, varför kan neka en svensk trafikföräkring att gälla där, när vi har eu-gemensamma standarder för vad som gäller?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Liwa1 skrev:
Hannes!

Vi har efter körningar blivit uppringda för höra hur våra körningar gått till när tex någon gått omkull. Vad jag vet har det inte varit några problem för den som gått omkull efter bolagen pratat med oss. Vi håller nu på att inväntar en del "förändringar" som kanske kommer ske ang försäkringar och vi har kontakt med bolag innan våra körningar.

Det vi alltid hävdar är att man ska räkna sig som oförsäkrad. Vi kan inte ta på oss vad var och en har för gällande försäkring.
Banföräskringen har jag kollat upp och frågat om. Våra körningar är varken tävlan eller träning och ej tidtagning. Därför skulle den inte hjälpa eller tecknas.

Vi inväntar nu svar från bolagen för att se hur saker blir till sommaren. Det är alltid upp till var och en att ha försäkring och eget ansvar för vad som gäller.
Vi håller även på med andra försök och samarbeten och allt får visa sig med tiden till bandagarna om vad som gäller.

/Liwa1

Just Licens/oförsäkrad gruppen då? hur är det med ansvaret där? Det är väl den intressantaste frågan egentligen. Övriga grupper kan ju hävda att det inte är träning eller tävling och att trafikförsäkringen skall gälla men vad säger de som åker på racehojar utan försäkring? Och om en sådan skadar nån i depån tex, vem ansvarar då?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
2fast4hjo skrev:
Det gäller väl att samarbeta? har arrangören inget att dölja så behöver man väl inte vara orolig.. Har inte spikat något datum (när jag vet datum kan man ju ta en diskution med arrangören för att få ett godkännande)

Tror nog att vi kan ta död på många "myter", t ex så trodde ulf att man körde tävling om man hade kraschpuckar vilket försäkringen då inte skulle täcka.


Hmm.. Har arrangören inget att dölja då? Det kan ju vinklas efter tycke det där. Nu vet jag ju inte vilken grundsyn f.b har, men nog kan jag hålla med om att det är lite att väcka den björn om sover.

Ex 1. Rettor och Gixxers... Gatreggade och "körda" dit.. Det är likväl ett rätt högt tempo på dessa väl?

Ex 2. Rettor och Gixxers.. Gatraggade och "körda" dit.. Vissa med kraschkåpor etc.. Vad är då syftet? Att bli bättre förare eller att förbättra tider? Oavsett om man klockar eller ej..

Här menar iofs jag att kör man lite seriöst så gör man ju inte det med massa lyktor och blinkers osv.. Vilket är lite standard på de som kört till banan, ska man racea så rivs det la mer än så!? Men förstår verkligen fb. sånt? Eller ser de bara att folk kör fort runt en bana?

Ex 3. Bjud in honom till RR-träning också så att han får se hur det ser ut när det verkligen går undan.. Ska det vara en bra idé bör de ju faktiskt få en referens också..


*****hmm.. klurar bara :rolleyes: :va ***
 

sandstream

Guest
Bra initiativ Hannez men som vanligt blir man inte klokare efter en sån här tråd :gnissla
enhjuling skrev:
Just Licens/oförsäkrad gruppen då? hur är det med ansvaret där? Det är väl den intressantaste frågan egentligen. Övriga grupper kan ju hävda att det inte är träning eller tävling och att trafikförsäkringen skall gälla men vad säger de som åker på racehojar utan försäkring? Och om en sådan skadar nån i depån tex, vem ansvarar då?
Det sista har jag också funderat på.
Licensförarna på banhojar har ju ingen trafikförsäkring som täcker skador de orsakar på andra och deras egen försäkring lär ju inte gälla då det varken är tävling eller träning.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
sandstream skrev:
Bra initiativ Hannez men som vanligt blir man inte klokare efter en sån här tråd :gnissla
Det sista har jag också funderat på.
Licensförarna på banhojar har ju ingen trafikförsäkring som täcker skador de orsakar på andra och deras egen försäkring lär ju inte gälla då det varken är tävling eller träning.

Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:
 

sandstream

Guest
freding skrev:
Du har ju skrivit på en ansvarsförbindelse innan du börjar köra, där du tar på dig allt ansvaret! Så du kör på egen risk, ingen annan blir betalningsskyldig för dig oavsett hur de gick till, gillar du inte de, så håll dig ur oförsäkrad grupp. Och vi skall komma ihåg, att oförsäkrad- från början är licens-grupp, så deras regler bör gälla :tummenupp
Vi andra ska inte komma å ställa krav när de har bjudit in oss i sin grupp!!!
Som någon skrev innan är det svårt att friskriva sig i Sverige, tack och lov.
Tror knappast att licensgänget har "bjudit" in någon i sin grupp, de mobila chikanerna (dvs vi) hade de nog gärna klarat sig utan men de fyller antagligen inte en grupp på egen hand alla gånger.

Angående olycksfallsförsäkring så se till att läsa villkoren noggrant, motorsporter är ofta undantagna men betalar man lite mer går det säkert att lösa.
En drulleförsäkring som täcker att skador man orsakar någon annan person eller egendom vore nog inte helt fel att ha.

Dawg skrev:
Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:
Tror inte det är så enkelt.
SVEMO har ju försäkringar för att täcka skador på åskådarna om jag förstått det hela rätt och det skulle ju inte behövas med ditt resonemang.

@Hannez: Frågade du bara om kaskodelen eller pratade ni om trafikförsäkringen?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?

sandstream skrev:
...

@Hannez: Frågade du bara om kaskodelen eller pratade ni om trafikförsäkringen?

Vi snackade om det kort och där påstod han att det egentligen gällde samma sak. Den gäller inte t.ex. vid Rollers bult-filmningar iaf kan jag kanske glädja dig med :tungan men gäller vid bankörning om det inte finns någon ökad risk för skada. Folksam ser banan precis som vanlig landsväg och de gånger de förkommer någon form av tävlan eller ökad risk så gäller inte försäkringen.
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?
Kan tyckas självklart men om någon blir torpederad, avtryckt eller liknande av någon och hamnar i rullstol kommer de nog göra sitt bästa för att få så mycket pengar som möjligt :kryckor
HanneZ skrev:
Vi snackade om det kort och där påstod han att det egentligen gällde samma sak. Den gäller inte t.ex. vid Rollers bult-filmningar iaf kan jag kanske glädja dig med :tungan men gäller vid bankörning om det inte finns någon ökad risk för skada. Folksam ser banan precis som vanlig landsväg och de gånger de förkommer någon form av tävlan eller ökad risk så gäller inte försäkringen.
Det var inte luddigt alls :lol
290 km/h, anses det som ökad risk eller vart går gränsen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
sandstream skrev:
Tror inte det är så enkelt.
SVEMO har ju försäkringar för att täcka skador på åskådarna om jag förstått det hela rätt och det skulle ju inte behövas med ditt resonemang.


Nej, det är delvis sant.. jag utgick faktiskt ifrån en del tilläggsförsäkringar som för mig är rätt självklara om man härjar på bana.. Det är faktiskt lite farligt jue.. :huvet

Men de är inte dyra, jämte kostnaden för att köra cross och jämte gatregg förs. så är det tokbilligt.. Men jag har fått möjlighet att utvärdera dessa försäkringar några gånger :näsblod och jag måste säga att det funkerat utmärkt, motorsport eller ej!

Vad som däremot gällt om det varit reggade fordon med i bilden, det har jag ingen aning om.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
...
Det var inte luddigt alls :lol
290 km/h, anses det som ökad risk eller vart går gränsen?

Nä det va det som jag med undrade men det har han som sagt inget svar på utan de utreds i efterhand. På vägen är det väldigt svårt att påvisa att någon medvetet kört med "ökad risk" (så länge man inte filmar o lägger ut på nätet :gnissla ) men på bana ligger det ju rätt nära till hands att dom börjar vrida på sig.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HanneZ skrev:
På vägen är det väldigt svårt att påvisa att någon medvetet kört med "ökad risk" (så länge man inte filmar o lägger ut på nätet :gnissla )

:kocko Ja jävlarr.. Helt sjukt egentligen att folk lägger ut filmer där de dessutom kraschar osv.. Vadå tänka först???
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Dawg skrev:
Det är ju nästan lättare.. Det kan väl inte vara annorlunda än om en olycka sker i depån på en crossbana? Tävlingsriktad hobbyverksamhet som således faller under respektive olycksfallsförsäkring precis som om det vore en dyk eller klättringsolycka! Eller :confused:

OM det finns en banförsäkring och tillställningen är saktionerad av Svemo ja. men så är det ju inte i det här fallet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
enhjuling skrev:
OM det finns en banförsäkring och tillställningen är saktionerad av Svemo ja. men så är det ju inte i det här fallet.

Men en vettig olycksfall täcker ju oavsett om jag hoppar från hustaket.. Täcker den inte ickesvemoarrangerade körningar ändå då?

Verkar ju helt keff.. Hur kan det skilja så mkt från crossen då? har fb. skrivit dessa delar efter att ha puffat på firmafesterna, eller har det att göra med gathojarnas inblandning på bana?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top