Svar kring Folksam + bankörning!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tänkte passa på att fråga en grej som inte gäller hojar men som kanske har lite med saken att göra. På gokart-banor finns det ju ofta möjlighet att "droppa in", betala någon hundring och få köra lite på banan med nån halvslö maskin. Innan man får köra brukar man bli informerad om att "All körning sker på egen risk!". Betyder det att om jag t.ex. kör på någon annans kart bakifrån så att föraren råkar ut för en whiplash-skada, att jag inte under några omständligheter behöver betala något till den drabbade?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HanneZ skrev:
Jo men så länge alla har en olycksfallsförsäkring så täcker det ju för en själv. Men att sedan det skulle börja bli snack om vållande i en oförsäkrad grupp kan jag inte förstå. Hur ses man som vållande när det knappt finns några regler att gå efter? Att man inte får byta spår är knappast nåt som står skriver i Sveas lag?

Som jag har förstått så sker all körning på egen risk. Då är det just det oxå.
Jag tycker inte att det har varit några problem när två personer har gjort något som orsakat att en eller båda har gått omkull. Skulle någon trycka av mig oavsiktligt så är det ju skitkorkat av mig att försöka käfta till mig pengar av honom. Skulle jag missat och någon annan vill ha ersättning av mig skulle jag be om ursäkt för min miss men inget mera.
Är det någon som upplevt problem i oförsäkrad grupp?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag tycker det borde vara så att om pappret gäller så får den du kör på "skylla sig själv" då den skrivit under samma papper, om pappret inte gäller så borde arrangören vara ansvarig.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
enhjuling skrev:
Nej, det är nog inte riktigt så.....
Om du kör på nån och anses som ansvarig för olycka så får du betala.
Antingen har du trafikförsäkring (ansvarsförsäkring) och då betalar de åt dig.
Har du ingen försäkring får du ta pengarna ur plånboken.
Anses det vara tävlingslika förhållanden så kommer inte heller trafikförsäkringsföreningen att ta det.
Oförsäkrad grupp anses säkert vara det.

Betala ur egen ficka tror jag ingen får göra. Läs länken varför..
För att få mer info om vad som händer vid olycka med oförsäkrade fordon (på vanlig väg) så kika här http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1893575&postcount=267

Men om nu inte ens TFF eller någon annan försäkring går in, så måste väl den som blitt påkörd stämma den som han tycker orsakade olyckan för att kunna få skadestånd. Alternativt att det blir ett bråttsmål av det hela, hur det nu skulle se ut. För hur ska han annars kunna "anses ha orsakat olyckan"? Jag tror inte att man kan få det till ett brott, det finns ju inga regler att bryta. Så stämma är väl det enda som kanske kanske skulle kunna gå. Summa summarum är att alla får se till att ha en bra olycksfallsförsäkring, det är aldrig fel att ha i övrigt heller! :tummenupp

En jävla soppa det här med trafikskadelagen, får hoppas de gör om den snarast så vi vet vad som gäller och alla tolkningsmöjligheter försvinner. Hur det än går så är det bättre att VETA.

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Victor skrev:
Som jag har förstått så sker all körning på egen risk. Då är det just det oxå.
Jag tycker inte att det har varit några problem när två personer har gjort något som orsakat att en eller båda har gått omkull. Skulle någon trycka av mig oavsiktligt så är det ju skitkorkat av mig att försöka käfta till mig pengar av honom. Skulle jag missat och någon annan vill ha ersättning av mig skulle jag be om ursäkt för min miss men inget mera.
Är det någon som upplevt problem i oförsäkrad grupp?
Jo men frågan är om de verkligen gäller. Kan krogen be en skriva under ett papper där det står att om man blir slagen på käften så får man skylla sig själv, och om man inte skriver på så får man inte komma in? Lite skev jämförelse kanske men i lagmening borde den vara samma.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
Jo men frågan är om de verkligen gäller. Kan krogen be en skriva under ett papper där det står att om man blir slagen på käften så får man skylla sig själv, och om man inte skriver på så får man inte komma in? Lite skev jämförelse kanske men i lagmening borde den vara samma.

Inte en enda likhet i "lagmening", slå nån på käften är ju misshandel = brott = skadestånd och straff. Vad ska du rubricera avtryckningen som? Finns som sagt inga skrivna regler...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
HanneZ skrev:

Nja, det är väl ingen som stämmer krogen för att ha blivit misshandlad därinne.
Men du merar att jag som vållande skulle kunna bli åtalad för nånting liknande vårdslöst uppträdande eller vad det kan kallas.
Jag vet inte, men jag tycker att det inte finns något problem ännu.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Mer spännande är väl vem som står för skador på åskådare och funktionärer..

Extremfall, någon svinkör (eller fan, får gashäng) i depån och någon helt "oskyldig" som inte heller skrivit på något papper blir skadad. Vad härnder då?

sandstream

Guest
Om vi tar det här med friskrivning från ansvar så tror jag inte att det är möjligt i Sverige, men jag tar gärna emot rättelser! :)

Säg att jag riggar upp en anordning för bungy jump och ser till att alla som hoppas skriver på ett papper där de lovar att inte hålla mig som ansvarig vid en olycka.
Sen så råkar gummisnodden gå av och en person dör eller blir invalidiserad.
Någon som tror att jag då kan vifta med lappen när jag blivit stämd?

Dawg skrev:
Mer spännande är väl vem som står för skador på åskådare och funktionärer..
Extremfall, någon svinkör (eller fan, får gashäng) i depån och någon helt "oskyldig" som inte heller skrivit på något papper blir skadad. Vad härnder då?
Det undrar som sagt jag också.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:
Inte en enda likhet i "lagmening", slå nån på käften är ju misshandel = brott = skadestånd och straff. Vad ska du rubricera avtryckningen som? Finns som sagt inga skrivna regler...
Nu börjar det väl hamna lite väl off-topic men om man nu skadar nån med sin motorcykel eller med sin knytnäve borde väl vara saksamma? Om det nu är så att någon kör på någon i oförsäkrade gruppen och olycksfallsförsäkring bara täcker för sig själv och den andra vill väcka åtal eller något så borde det vara möjligt. Bara för man skriver under ett papper tror jag inte att man hämningslöst kan torpedera någon utan att kunna ställas till svars. Inom rr-kretsen händer det väl ofta men där känner väl dom flesta varandra och att kräva något sådant kan nog ingen med, men om en som är på bana första gången blir torpederad i första kurvan av någon licensare så tror jag inte att denna är lika förlåtande.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
Om vi tar det här med friskrivning från ansvar så tror jag inte att det är möjligt i Sverige, men jag tar gärna emot rättelser! :)

Säg att jag riggar upp en anordning för bungy jump och ser till att alla som hoppas skriver på ett papper där de lovar att inte hålla mig som ansvarig vid en olycka.
Sen så råkar gummisnodden gå av och en person dör eller blir invalidiserad.
Någon som tror att jag då kan vifta med lappen när jag blivit stämd?
Menar du att arrangören skulle kunna få en stämning på halsen om två hojar krockar på banan i oförsäkrad grupp? Eller den som var skyldig?
Men jag frågar igen; är det ett problem idag i dom oförsäkrade grupperna tycker ni?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
Nu börjar det väl hamna lite väl off-topic men om man nu skadar nån med sin motorcykel eller med sin knytnäve borde väl vara saksamma? Om det nu är så att någon kör på någon i oförsäkrade gruppen och olycksfallsförsäkring bara täcker för sig själv och den andra vill väcka åtal eller något så borde det vara möjligt. Bara för man skriver under ett papper tror jag inte att man hämningslöst kan torpedera någon utan att kunna ställas till svars. Inom rr-kretsen händer det väl ofta men där känner väl dom flesta varandra och att kräva något sådant kan nog ingen med, men om en som är på bana första gången blir torpederad i första kurvan av någon licensare så tror jag inte att denna är lika förlåtande.

Vi sabbar väl hela tråden...

Men jag tycker absolut inte det är saksamma. Ett slag på käften har du ju delat ut för att du VILL skada den personen. Om någon blir avtryckt på en bana så blir det nog väldigt svårt att få det till ett brott..

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Suomalainen skrev:

Men jag tycker absolut inte det är saksamma. Ett slag på käften har du ju delat ut för att du VILL skada den personen. Om någon blir avtryckt på en bana så blir det nog väldigt svårt att få det till ett brott..
Ok slå på käften var kanske fel, men att tappa en flaska från en balkong som råkar träffa någon i huvudet då? Avtryckning låter ganska snällt men tänk dig att nån drar ut från depån utan att se sig för och det smäller. Den ovarsamheten gentemot att tappa flaska ser jag ingen större skillnad på, men det kanske lagen gör?

Victor skrev:
...är det ett problem idag i dom oförsäkrade grupperna tycker ni?

Jag har aldrig kört där och jag blir inte så sugen på det heller om man nu är laglös så fort man kör in på banan. O andra sidan vill jag inte pröjsa massa pengar bara för jag körde ihop med någon i en kurva heller.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Alla är väll där på lika vilkor. Ställer man inte upp på dem har man inget där att göra. Jag vet inte hur det är när Hannes åker bana.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Suomalainen skrev:

Kan som ett exempel ta en verklig händelse..

Ett fucko tycker att det är en bra idé att gina (köra mot banans riktning) för att komma ikapp sina snabbare kompisar (som också var sopor btw).. Han kör över en hopp bakifrån och vi frontalkrockar med en samlad hastighet av kanske drygt 100 (varav han hade 25 :fatta! ). Olyckan skickar oss båda till sjukhuset och jag hamnade på bordet.

Kostnaden för både utr. och sveda & värk gjordes upp de båda fb emellan och inga rättsliga följder var ens aktuella (trots att jag ville skjuta honom på plats).

I mina ögon höjden av dumhet någonsin men ändå inga problem med fb.. Jag förstår inte vad som skulle vara så annorlunda för att det är asfalt man kör på!?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
MostWanted skrev:
Alla är väll där på lika vilkor. Ställer man inte upp på dem har man inget där att göra. Jag vet inte hur det är när Hannes åker bana.
Ja alla är där på lika villkor, men som du märker är det jävligt osäkert vilka villkor.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Dawg skrev:
Kan som ett exempel ta en verklig händelse..

Ett fucko tycker att det är en bra idé att gina (köra mot banans riktning) för att komma ikapp sina snabbare kompisar (som också var sopor btw).. Han kör över en hopp bakifrån och vi frontalkrockar med en samlad hastighet av kanske drygt 100 (varav han hade 25 :fatta! ). Olyckan skickar oss båda till sjukhuset och jag hamnade på bordet.

Kostnaden för både utr. och sveda & värk gjordes upp de båda fb emellan och inga rättsliga följder var ens aktuella (trots att jag ville skjuta honom på plats).

I mina ögon höjden av dumhet någonsin men ändå inga problem med fb.. Jag förstår inte vad som skulle vara så annorlunda för att det är asfalt man kör på!?

Nu blir jag sådär förvirrad av dina inlägg igen. Du bekräftar ju mitt inlägg med ditt svar och sen avslutar du med en väldigt konstig motfråga till mig? Hela tråden handlar ju just om att inte trafikdelen gäller på bana... ska jag behöva förklara det specifikt igen lr? :va

Däremot är det ett bra svar till Hannez "tappa flaskan" inlägg. Som synes verkar man tom kunna torpedera från gräset utan några rättsliga påföljder. Kan vi släppa det nu? Jag hade rätt... YEEEEESSSS.. :tungan Visserligen sker hans exempel på crossbana som jag förstått men det måste väl ändå kvitta, lika idiotiskt ändå.

Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
HanneZ skrev:
Ja alla är där på lika villkor, men som du märker är det jävligt osäkert vilka villkor.
Jo sant. Men säg att nån tabbar sig och den andra åker med av otur. Då skulle inte jag kräva om jag är den sistnämnde nån form av ersättning utan jag ser det som hur mkt "good will"(stavning) den första föraren har.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Suomalainen skrev:
Nu blir jag sådär förvirrad av dina inlägg igen. Du bekräftar ju mitt inlägg med ditt svar och sen avslutar du med en väldigt konstig motfråga till mig? Hela tråden handlar ju just om att inte trafikdelen gäller på bana... ska jag behöva förklara det specifikt igen lr? :va

Däremot är det ett bra svar till Hannez "tappa flaskan" inlägg. Som synes verkar man tom kunna torpedera från gräset utan några rättsliga påföljder. Kan vi släppa det nu? Jag hade rätt... YEEEEESSSS.. :tungan Visserligen sker hans exempel på crossbana som jag förstått men det måste väl ändå kvitta, lika idiotiskt ändå.

Nej, det var ett allmänt svar i tråden, inte specifikt till dig... :pannkyss

Jag tror i det här fallet att han blev "portat" från banan i den mån man kan bli det, han syntes inte till nåt mer iaf.. tur var väl det :fatta!

Men jag pratade också med fb (LF) häromdan som klargjorde skillnaden på att köra med registrerat fordon och ren racehoj på bana. Vilket förbryllar mig.. Jag menar att en R6a mkt väl kan fungera som gathoj och sen skruvas lite kåpor etc på och ha en potent banhoj dagen efter.. jag påvisade i samtalet också att man med svindyra kåpor etc inte kör "race" som om med banhoj men att skillnaden i fallet där man skruvat emellan inte behöver vara mer än ett papper då grundmaterialet de facto är detsamma.

Det höll han med om, men sa själv att så inte gällde i frågan hur det än BORDE vara..

Här blir det ju dock intressant.. Då jag på en gathoj är oförsäkrad om man kört under "tävlingslika förhållanden" men på en banhoj kan ha en kanonbra olycksfallsförsäkring.

DET är ju nåt man kunde jobba på mot fb så slipper även de dessa problem med försäkringsfrågor från bankörningar.. Tycker jag! Seriös smc-kurs eller ren banåka (läs: svina) är då ointressant.. ger man sig ut för att lära sig bromsa hårt och bromsar på sig så får man ta konsekvensen.. Då kanske vi får ner premien en femma också :)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
MostWanted skrev:
Jo sant. Men säg att nån tabbar sig och den andra åker med av otur. Då skulle inte jag kräva om jag är den sistnämnde nån form av ersättning utan jag ser det som hur mkt "good will"(stavning) den första föraren har.

Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati