Svar kring Folksam + bankörning!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Preppen skrev:
På bana kör alla självklart på egen risk.
Folk kör så fort dom kan med risk för olyckor hela tiden. Är någon så jävla dum att dom ska börja skylla på andra och speciellt arrangören när dom är medvetna om riskerna med bankörning bör dom stanna i garaget.
Om försäkringsbolaget sätter den tjuriga sidan till blir det nog inte lätt att vinna, det är bankörning hur man än vrider och vänder på det hela.
Problemet är lätt att lösa "skaffa en försäkring för extremsporter".
Ps. det är fri läkarvård i Sverige (för du kan väl inte ta hand om dig själv och då röstar du väl på sossarna) och blir du ett dregglande kolli i rullstol skiter du ändå i försäkringen.


håller med! Blev otroligt förvånad när jag började åka hoj, allt snack om försäkringar!
Jag har oxå levt med den inställningen att kör man bana eller liknande racing så är det på egen risk och skulle man vilja ha pröjs så får man skaffa olycksfallsförsäkring...
Skador på prylar ersätter var och en. så har det funkat på motocrossbanor och bilracingbanor i alla tider!

Vad menar ni med ersättningsskyldig till tredje part? är det någon annan på banan eller i depån då eller? Precis som om en boxare skulle efter en tio rondare skulle anmäla son motståndare för misshandel.. ??
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Frågan är bla Vad händer om du kör på en annan förare eller någon i depån? Gäller trafikförsäkringen? Mina skador på hoj betalar jag själv (halvförsäkrat) Skador på mig min olycktsfalls försäkring..
Men vad händer om jag orsakar skada på tredje part??
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Försäkringen gäller inte för tredje part.

Han/hon kan då processa mot den som skadat henne/honom eller mot banägare eller arrangör. Vilket gör att en helt oskyldig arrangör eller banägare kan få ta smällen för att folk (efter en olycka) inte respekterar att dom är på banan och kör på banan utan något skydd.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Så då har jag inget att oroa mig om då??
Liwa: Är det för dyrt att er som ordnar bandagar att skaffa en MTFL??
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Larzon skrev:
Så då har jag inget att oroa mig om då??
Liwa: Är det för dyrt att er som ordnar bandagar att skaffa en MTFL??
Det var snordyrt. Kruxet här var att den gäller bara för 3.e part. Kostar massor och folk vill inte betala mer än vad dom betalar idag för köra bana. Några tycker redan att gränsen är på topp för vad en dag får kosta och med den försäkringen skulle det behöva höjas med nästan det dubbla :(


Skam den som ger sig, jag försöker och hitta ett sätt att få ett bolag/ftg att betala den försäkringen för oss.


Oroa dig? Jo, om du kör på en person så kan du alltså bli tvungen att betala dess skador och osv om den personen kräver dig på pengar i en process. Eller om du vill göra en fuling av att du kört på en person i 3.e part och skiter i din bit, lägger det på banägaren eller arrangören. Vilket jag ser som riktigt dåligt ansvarstagande.

Så det bästa är att kolla om ens olycksförsäkring täcker skada av 3 part vart det än är.

Det är en djungel, vi vet och alla säger olika. Alla ringer sina bolag och får olika besked. Sen tolkas den ena si och den andra så.

Jag lovar att jag sitter och arbetar på det här för se om vi kan hitta en bra lösning. Kan inte säga mer idagsläget om hurvida försäkringsbolagen kommer hantera det här med bana, motortävlingsförsäkran och samarbeten än. Men det kommer.

/Liwa1

P.S Det finns en del som säger och alltid sagt att ordna bandagar är inte någon konst. Bara att ringa en bana och sen är det klart.......
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag vill åter igen skriva att om man följer alla regler kring körningen så borde det nästan va omöjligt att anses som vållande. Kör man på nån i depån så har man klantat sig som fan, så _är_ det.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag var tvungen att styra av på Gälleråsen förra året för en killa vurpade precis framför mig, sen vurpade jag utanför banan.Jag körde nästan på killen som gled framför mig.Skadorna på min hoj betalade jag, men om jag hade kört på honom och vurpat så kunde jag processat mot honom då??Eller han mot mig?Det här var en typisk "race accident" och visst blir man lite sur att vurpa pga av någon annans fel, men det tycker jag är sånt man måste räkna med när man åker bana..Är inte så orolig för mig och min hoj men vill inte bli betalnings skyldig för någon annan..
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Neutral skrev:
Kan man inte kräva att alla deltagare har en olycksfallsförsäkring då?

Har ni inte fattat?

Om MTFL inte gäller, tex i trafiken eller på SMCs kurser, så gäller TSL och då har alla motorfordon en ansvarsförsäkring oavsett om de är reggade eller ej. Oreggade täcks då av trafikförsäkringsföreningen.

Gäller MTFL så skall det finnas banförsäkring som gäller för skador på tredje man och de som deltar skall ha licens och därigenom olycksfallsförsäkring.

Frågan är ju när MTFL/TSL gäller eller inte gäller.
 
Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
enhjuling skrev:
Har ni inte fattat?

Om inte MTFL inte gäller, tex i trafiken eller på SMCs kurser, så gäller TSL och då har alla motorfordon en ansvarsförsäkring oavsett om de är reggade eller ej. Oreggade täcks då av trafikförsäkringsföreningen.

Gäller MTFL så skall det finnas banförsäkring som gäller för skador på tredje man och de som deltar skall ha licens och därigenom olycksfallsförsäkring.

Frågan är ju när MTFL/TSL gäller eller inte gäller.


Problemet är att vem som helts kan inte teckna en MTFL. Sen är det gråzon än på när TSL gäller eller inte. Det är det som ställer till det hela. Fanns det helt klara lagar och som alla bolag rättade sig efter skulle det vara enklare.

För än så länge finns bolag som har gällande försäkring för vanliga hojar som kör på bana även om man har MTFL, så det behöver inte vara bara folk som har licens. Men dessa regler är som att spela på lotto, man vet aldrig riktigt vad som gäller.

Vi får se fram i vår vad f-bolagen säger och vad vi kommit fram till för våra körningar. Det man absolut ska ha i tanken är att man kan vara helt oförsäkrad och att man kan bli ersättningsskyldig om man orsakar en olycka. Är man på mtorbanan om så som förare eller inte (publik, sällskap osv) ska man även där veta att man valt att vara där på egen risk, inga försäkringar gäller och att man inte ska räkna med ersättning om olycka händer.

Sen kan man dock kanske få ersättning av sitt bolag, det är då bara plus i kanten

/Liwa1

/Liwa1
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Liwa1 skrev:
Problemet är att vem som helts kan inte teckna en MTFL. Sen är det gråzon än på när TSL gäller eller inte. Det är det som ställer till det hela. Fanns det helt klara lagar och som alla bolag rättade sig efter skulle det vara enklare.
/Liwa1

Just det, det är ju den där gråzonen som måste redas ut.
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
enhjuling skrev:
Just det, det är ju den där gråzonen som måste redas ut.
Bekymret verkar vara att det inte kommer att redas ut förrän det har drivits en process i domstol som i sin tur leder till ett prejudikat.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
enhjuling skrev:
Frågan är ju när MTFL/TSL gäller eller inte gäller.
Eftersom den frågan inte verkar gå att få svar på tycker jag det är rimligt att anta worst case så att säga och kräva att varje deltagare är försäkrad.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Neutral skrev:
Eftersom den frågan inte verkar gå att få svar på tycker jag det är rimligt att anta worst case så att säga och kräva att varje deltagare är försäkrad.

Du fattar inte nu heller!
Det är ju det jag säger men ni pratar bara om personliga olycksfallsförsäkringar.
Ansvaret verkar ni skita i.
Om du är ute på banan med din racehoj och kör på en funkis vilken försäkring skall ta det? eller skall han också ha en personlig olycksfallsförsäkring?
Din flickvän eller morsa som är där för att titta på dig när du leker racerförare, skall de vara tvugna att teckna försäkring speciellt för det?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Liwa1 skrev:
Det man absolut ska ha i tanken är att man kan vara helt oförsäkrad och att man kan bli ersättningsskyldig om man orsakar en olycka.

/Liwa1

/Liwa1

Den situationen du beskriver skall (åtminstone i teorin) inte kunna uppkomma ifråga om tredjemansskador. Lagstiftningen är ju konstruerad så att det antingen skall finnas en MTF om förutsättningarna därför såsom de angivits i MTFL är uppfyllda. Om förutsättningarna för krav på MTF ej uppfylls skall alla fordon på banan vara trafikförsäkrade och trafikförsäkringen enligt TSL skall gälla. Under dessa förutsättningar är tredje man alltid skyddad.

Sen är det en annan sak att det kanske inte finns en MTF, trots att de rättsliga förutsättningarna för en sådan är uppfyllda. Då kan man ju fråga sig vem som är ansvarig. Försäkringsplikten skall fullgöras av den som på inhägnat tävlingsområde anordnar tävling, träning, övningkörning, uppvisning eller liknande ändamål. De som kör på banan har naturligtvis rätt att förvänta sig att anordnaren följer de lagkrav som finns. Därmed, menar jag, finns det goda skäl att lägga ansvaret på anordnaren i dessa fall. Tredje man som skadar sig kan sannolikt vända sig med sina ersättningskrav dels direkt mot skadevållaren, dels mot anordnaren. Om skadevållaren ersätter skadan kan denne sannolikt då regressvis kräva anordnaren.

Som arrangör av bandagar skulle jag tänka mig för mycket noga.

För oss som kör bana torde den optimala lösningen vara trafikförsäkring, ansvarsförsäkring (drulle) samt olycksfallsförsäkring. Hängslen och livrem.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
enhjuling skrev:
Du fattar inte nu heller!
Det är ju det jag säger men ni pratar bara om personliga olycksfallsförsäkringar.
Ansvaret verkar ni skita i.
Om du är ute på banan med din racehoj och kör på en funkis vilken försäkring skall ta det? eller skall han också ha en personlig olycksfallsförsäkring?
Din flickvän eller morsa som är där för att titta på dig när du leker racerförare, skall de vara tvugna att teckna försäkring speciellt för det?
Jag skiter inte i ansvarsfrågan, dock får man väl kräva att samtliga inblandade tar eget ansvar som vanligt. Till att börja med kan man kräva att deltagarna har egna försäkringar så bör folk inte stämma varandra, vi är ju inte i USA. Att flickvänner och funktionärer blir påkörda har jag aldrig hört talas om, de brukar ju stå på skyddade platser. Inget är 100% säkert och det vet nog folk om. Inget kommer heller att redas ut i denna tråd, folk blir bara irriterade i brist på svar, du är ett bra exempel på det just nu.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Neutral skrev:
Jag skiter inte i ansvarsfrågan, dock får man väl kräva att samtliga inblandade tar eget ansvar som vanligt. Till att börja med kan man kräva att deltagarna har egna försäkringar så bör folk inte stämma varandra, vi är ju inte i USA. Att flickvänner och funktionärer blir påkörda har jag aldrig hört talas om, de brukar ju stå på skyddade platser. Inget är 100% säkert och det vet nog folk om. Inget kommer heller att redas ut i denna tråd, folk blir bara irriterade i brist på svar, du är ett bra exempel på det just nu.

Att ta eget ansvar är enligt dig att kräva att personer runt omkring dig har olycksfallsförsäkring så att de får ersättning om du kör över dem??
Det är väl inte riktigt min definition på att ta eget ansvar.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
enhjuling skrev:
Att ta eget ansvar är enligt dig att kräva att personer runt omkring dig har olycksfallsförsäkring så att de får ersättning om du kör över dem??
Det är väl inte riktigt min definition på att ta eget ansvar.
Missförstår du avsiktligt eller vad? Att ta eget ansvar innebär inte att man kräver att någon annan gör si eller så, däremot kan arrangören kräva både det ena och det andra, det är bara att acceptera eller avstå.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top