Svar kring Folksam + bankörning!

sandstream

Guest
Victor skrev:
Menar du att arrangören skulle kunna få en stämning på halsen om två hojar krockar på banan i oförsäkrad grupp? Eller den som var skyldig?
Jag vet inte, men som arrangör skulle jag inte nöja mig med en friskrivning och tro att det fungerar som skydd vid en eventuell rättegång.
enhjuling skrev:
Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.
Det är lätt att vara "kaxig" i förväg och snacka om att alla är där på lika villkor men när det väl händer något allvarligt blir det nog annat ljud i skällan.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Finns det ingen som brukar arrangera banåkningar här,som kan reda ut vad som gäller från arrangörens sida??Sitt eget försäkrings bolag är nog bäst att prata med själv. jag åker halvförsäkrat så åker jag omkull så får jag betala det men vill ju vara säker på att jag inte behöver betala någons annans sjukkostnad.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
När man kör licens/oförsäkrat på en vanlig bandag så gäller inte någon försäkring i den gruppen, sin egen olycksfallförsäkring i så fall.
Så om jag skulle köra på någon så kommer jag få pynta ur egen ficka??
Varför har man ens i oförsäkrad grupp i såfall? För jag tror att skulle man säga till de förarna som ska köra i den oförsäkrade gruppen, att om det skulle hända något så får ni själva stå för kostnaderna. Att man ska stå för kostnaderna för sin egen del är nog alla med på men att du även ska stå för någon annans kostnader, är nog inte så många som vet om. Jag tror att flera skulle välja att inte köra om dom visste om det.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag som har Folksam får ju inte åka ihop med Trygg Hansa och If.Så var det iaf på Gotland förra året.ville åka oförsäkrade gruppen men fick inte det så det blev snabba gruppen istället...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
enhjuling skrev:
Skulle vilja se den som blir påkörd och hamnar i rullstol resten av livet som nöjer sig med det och säger som du skrev här.
De e ju därför man ska ha en olycksfallsförsäkring, i de läget skiter man väl i en hoj för 60k...

Alicia skrev:
När man kör licens/oförsäkrat på en vanlig bandag så gäller inte någon försäkring i den gruppen, sin egen olycksfallförsäkring i så fall.
Så om jag skulle köra på någon så kommer jag få pynta ur egen ficka??
Varför har man ens i oförsäkrad grupp i såfall? För jag tror att skulle man säga till de förarna som ska köra i den oförsäkrade gruppen, att om det skulle hända något så får ni själva stå för kostnaderna. Att man ska stå för kostnaderna för sin egen del är nog alla med på men att du även ska stå för någon annans kostnader, är nog inte så många som vet om. Jag tror att flera skulle välja att inte köra om dom visste om det.

Har aldrig hört talas om någon sådan regel :va att de ska va så... man kör på egen risk, e man inte beredd på de så får man väl hålla sig av banan. Ska de va en regel får den allt stå me på ansvarsförbindelsen oxå.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
freding skrev:
De e ju därför man ska ha en olycksfallsförsäkring, i de läget skiter man väl i en hoj för 60k...



Har aldrig hört talas om någon sådan regel :va att de ska va så... man kör på egen risk, e man inte beredd på de så får man väl hålla sig av banan. Ska de va en regel får den allt stå me på ansvarsförbindelsen oxå.

Inte jag heller, men på diskussionen här över så låter det på vissa att man måste betala ur egen ficka om det skulle hända något. Detta gäller allstå endast på vanliga bandagar som jag har fattat att dom menar. Inte på endast licensträningar.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
freding skrev:
De e ju därför man ska ha en olycksfallsförsäkring, i de läget skiter man väl i en hoj för 60k...



Har aldrig hört talas om någon sådan regel :va att de ska va så... man kör på egen risk, e man inte beredd på de så får man väl hålla sig av banan. Ska de va en regel får den allt stå me på ansvarsförbindelsen oxå.

Flickvännen/pojkvännen som står vid bankanten och tittar på då?
Är de också där på egen risk? Har de en olycksfallsförsäkring?
Jag kan låta tjatig men jag tror att detta är viktigt att reda ut innan det händer nåt allvarligt.
Jag vill köra lite bana ibland men jag vill också veta vad som gäller.

Alicia skrev:
Inte jag heller, men på diskussionen här över så låter det på vissa att man måste betala ur egen ficka om det skulle hända något. Detta gäller allstå endast på vanliga bandagar som jag har fattat att dom menar. Inte på endast licensträningar.

Tävlingar och träningar är nåt helt annat. där finns det försäkring dels hos varje licencierad förare + banlicens/försäkring hos arrangören.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
enhjuling skrev:
Flickvännen/pojkvännen som står vid bankanten och tittar på då?
Är de också där på egen risk? Har de en olycksfallsförsäkring?
Jag kan låta tjatig men jag tror att detta är viktigt att reda ut innan det händer nåt allvarligt.
Jag vill köra lite bana ibland men jag vill också veta vad som gäller.



Tävlingar och träningar är nåt helt annat. där finns det försäkring dels hos varje licencierad förare + banlicens/försäkring hos arrangören.


Jo det vet jag, men jag vill gärna veta vad som gäller på vanliga bandagar då jag kör i licens/oförsäkrat. Skulle vara bra om någon av arrangörerna kan säga vad som gäller.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Håller med Alicia..Vad som egentligen gäller på bandagar.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hittade precis de här på SMC's hemsida:
"Hur gäller försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde vid andra tillfällen när SMC INTE är arrangör?

Efter många och långa samtal med både försäkringsbolag, jurister och övriga har jag kommit fram till dessa slutsatser om hur man skall tolka försäkringar och körning på inhägnat tävlingsområde. Eftersom jag jobbar ideellt för SMC har jag givetvis lagt ner mer energi på hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde när SMC står som arrangör, men eftersom jag själv kör under liknande förhållanden vid andra tillfällen har jag även varit intresserad av hur försäkringen gäller då.

Detta är inget ämne som det går att svara kortfattat på. Jag skall försöka ge en så bra sammanställning som jag överhuvudtaget kan ge. Maila gärna frågor eller funderingar angående detta dokument till mig. Mailadress: Johan Hellström

Din motorcykelförsäkring består av 3 delar. Trafikförsäkring, Delkasko och Vagnskadeförsäkring. I en halvförsäkring ingår de första 2 och i en helförsäkring alla 3. I delkaskomomentet är det stöldrisken som är den viktigaste och mest utnyttjade. Delkaskomomentet kan vi helt glömma i detta sammanhang.
Vagnskadebiten ersätter alla skador på din motorcykel. Varje försäkringsbolag bestämmer själv hur den gäller eller inte gäller så där finns det inget utrymme för tolkningar. Trafikförsäkringen styrs dock av lagen (Trafikskadelagen) och där finns det tyvärr utrymme för stora skillnader i tolkningar just nu. Trafikförsäkringen ersätter ALLA skador/ersättningar förutom din egen motorcykel, dvs trafikförsäkringen ersätter dina personliga skador, andras fordon, andras personskador och andra saker som du har skadat/förstört i en olycka där du bedömdes som vållande.

Vagnskadeförsäkringen:Här bestämmer varje enskilt försäkringsbolag vad som gäller och det är ingenting som någon annan kan göra någonting åt. Det är bara att byta försäkringsbolag om du inte gillar deras villkor. Här är en sammanställning över hur vagnskadeförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde: (Detta förutsätter att trafikförsäkringen gäller)
Arrangör/Försäkringsbolag Säsongen 2005 TH, If Länsförsäkringen, Tennant Folksam, SaluAnsvar, Bilsport&MC
SMC Gäller Gäller med normal självrisk Gäller
Övriga Gäller ej Gäller med normal självrisk Gäller

* If har en del andra arrangörer som också är godkända, tex märkesklubben och importören.

Trafikförsäkringen:
Trafikförsäkringen styrs av TrafikSkadeLagen (TSL) och finns att läsa på internet. http://www.notisum.se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM

Det är paragraf 1 som är intressantast:
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

* 1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
* 2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
* 3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.


Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

På punkten 2 så står undantaget som alla diskuterar. Läser man det ordagrant så innebär det alltså att Trafikskadelagen GÄLLER på inhägnat tävlingsområde för alla och allting förutom just det motordrivna fordon som uppfyller ovanstående krav. Det innebär alltså att om du kommer till ett inhägnat tävlingsområde med bil och ett släp lastat med en mc. Så gäller alltså trafikförsäkringen på bilen men inte för motorcykeln även om båda är på ett inhägnat tävlingsområde (förutsatt att avsikten med bilen vara att transportera dit motorcykeln och att avsikten med motorcykeln var att köra på banan).

Inhägnat tävlingsområde, vad är det?
Eftersom det i punkt 2 ovan både står inhägnat- och tävlings-, innebär det att området för att klassas som inhägnat tävlingsområde måste vara både inhägnat och användas för tävling. En flygplats räcker alltså inte. Ett tävlingsområde som inte är inhägnat räcker inte heller. Platser som troligtvis är inhägnade tävlingsområden är t ex Anderstorp, Gelleråsen, Mantorp, Knutstorp, Linköpings motorstadion (Sviestad).
Kinnekulle, Härnösand, Gotland och Sturup är lite mer tveksamma eftersom de antingen inte är godkända för tävling eller för att det inte tävlas där längre (Sturup).
Det har aldrig dragits upp i domstol ett mål som har definierat vad ett inhägnat tävlingsområde är. Ingen i Sverige vet alltså vad som är ett inhägnat tävlingsområde och vad som krävs för att det skall klassas som ett inhägnat tävlingsområde. Däremot finns det många som gör egna tolkningar på detta. För att du skall vara så säker som möjligt på vad som gäller så tänk på att i lagen står det endast "inhägnat tävlingsområde" ingenting mer. Alla tolkningar av detta är alltså spekulationer.

Undantagen, tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål:
Om du kör ut med ett fordon på ett inhägnat tävlingsområde och avsikten med fordonet är att köra en tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål gäller inte din trafikförsäkring. Vad dessa undantag står för har aldrig avgjorts i en domstol och därför kan ingen (INGEN) i Sverige säga vad som gäller vid olika typer av körning på inhägnat tävlingsområde. Skall du ställa upp i en roadracingtävling eller träna tillsammans med andra roadracingförare borde det vara klart att trafikförsäkringen inte gäller. Läser man lagen borde det också gälla när du övningskör (t ex träna inför att ta körkort), uppvisning (t ex Stuntförare som underhåller publiken) eller liknande ändamål. Diskussionen som pågår just nu (våren 2004) är hur man skall tolka dessa undantag.
Framförallt är det övningskörning och träning som det diskuteras mest om. Syftar lagen på all träning eller syftar den på träning inför tävling? Övningskörning är det övningskörning inför att ta körkort eller kan även de som har körkort övningsköra (t ex när man deltar i en kurs). Vissa hävdar att all form av åkning (när man åker runt, runt) på inhägnat tävlingsområde går in under denna klassning, vissa menar dock att om du har en organiserad kurs med avsikt att öka trafiksäkerheten så skall trafikförsäkringen gälla.
Eftersom det inte är avgjort i domstol vad som gäller kan man idag bara spekulera i vem som har rätt.

SMC Kurser:
Eftersom SMC har många kurser på inhägnat tävlingsområde och SMC har många ideellt arbetande instruktörer är det ett krav från oss att vi vet vad som gäller. Vi har därför kontaktat alla försäkringsbolag och frågat hur de anser att försäkringen gäller på våra kurser/avrostningar. Flera försäkringsbolag tycker vi har en bra verksamhet och vill stötta den så därför har det varit lätt att få skriftligt från det flesta försäkringsbolag på vad som gäller.

Här är en sammanställning vad som gäller för körning på inhägnat tävlingsområde arrangerat och godkänt av SMC:
- Folksam Bilsport och MC, if, Länsförsäkringar, SalusAnsvar, Tennant, Trygg-Hansa
Trafikförsäkring Gäller
Ersättning motpart Ja
Vagnskada Gäller

Andra arrangörer:

Här är det mycket svårare att veta eftersom det inte är någon i Sverige som egentligen vet vad som gäller och eftersom försäkringsbolagen inte själva bestämmer hur trafikförsäkring gäller kan de inte ens själva säga vad som gäller. Det enda man kan hänvisa till är lagen. Ända tills vi får ett prejudikat som alla kan hänvisa till.
Jag skall dock försöka mig på en tolkning av de olika försäkringsbolagen som jag har fått i mina kontakter. (blev inte snyggt att göra en tabell av denna information)

De flesta försäkringsbolag kan säkerligen bli intresserade av att driva en skada till domstol för att se hur Trafikskadelagen skall tolkas, man skall därför inte vara helt säker på att försäkringen gäller. Något som också är intressant att tänka på är att om två motorcyklar kör ihop, får personskador och ärendet hamnar i domstolen så måste alla 7 försäkringsbolag följa deras beslut när det gäller trafikförsäkringen. Det betyder alltså att även om if idag tolkar lagen som att trafikförsäkringen inte gäller vid inhägnat tävlingsområde och Länsförsäkringar tolkar tvärtom måste båda följa beslutet från domstolen.

Om du vill driva ett ärende till domstol så finns det ett rättskydd i delkaskomomentet som du antagligen kan utnyttja. Hör dock av dig till SMC och försäkringskommittén så kan vi hjälpa dig (för du är väl medlem ;-)! "
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
HanneZ skrev:
Hittade precis de här på SMC's hemsida:
"Hur gäller försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde vid andra tillfällen när SMC INTE är arrangör?

Efter många och långa samtal med både försäkringsbolag, jurister och övriga har jag kommit fram till dessa slutsatser om hur man skall tolka försäkringar och körning på inhägnat tävlingsområde. Eftersom jag jobbar ideellt för SMC har jag givetvis lagt ner mer energi på hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde när SMC står som arrangör, men eftersom jag själv kör under liknande förhållanden vid andra tillfällen har jag även varit intresserad av hur försäkringen gäller då."

Där har ju Johan gjort en hel del research som klargör en hel del.
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.

Men hur det är med bandagar där det finns en eller flera grupper med licens/oförsäkrat har han ju inte tagit upp alls.
Det är ju intressant att ingen av de arrangörer som finns här på forumet har förklarat eller kommenterat det.
Kan det vara så att de inte vet själva?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Där har ju Johan gjort en hel del research som klargör en hel del.
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.

Men hur det är med bandagar där det finns en eller flera grupper med licens/oförsäkrat har han ju inte tagit upp alls.
Det är ju intressant att ingen av de arrangörer som finns här på forumet har förklarat eller kommenterat det.
Kan det vara så att de inte vet själva?
Japp, de va himla bra skrivet.

Det kanske förstör affärerna om kunderna visste hur de låg till?
 

sandstream

Guest
enhjuling skrev:
Där har ju Johan gjort en hel del research som klargör en hel del.
Eller kanske rättare sagt pekar på de oklarheter som finns.
Precis!
Det kan ju inte finnas någon arrangör som med 100% säkerhet kan säga att trafikdelen gäller.
Skrämmande med tanke på vilka olyckor som kan uppstå.

Har frågat förr men inte fått något svar: Någon som vet när den nya Trafikskadelagen ska vara klar?
 

999an

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati 999
2fast4hjo skrev:
Folksam och länsförsäkringars bitr skadechef
har även svarat här.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1786990&postcount=4

Trygg hansa har en mycket bra sjuk och olycksfallsförsäkring (får inte tecknas över 24) är ni under 24 skaffa den eller någon liknande. Dyr men ersätter väldigt mycket. :)


Fan det här är ju sjukt kasst :mad:

Jag blev uppringd häromdagen av min handläggare på Länsförsäkringar i Gävle.

Hon sade att from 2006 så gäller inte försäkringen på bankörningar.
INGA ALLS bankörningar-- inte ens SMC körningar!!!!!! :confused:
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Flikar in med lite info bara...

Jag vurpade på Kinnekulle i Aug -05.
Körde då med T-H alltså oföräkrat/licens.

Jag fick full ersättning för sveda o värk, arbetsbortfall, etc.
Hojen var bara halvförsäkrad, så det var aldrig aktuellt med ersättning för den!

Jag var hela tiden ärlig mot dom och berättade vad som hänt och vart!

Aldrig någon som nekade eller ifrågasatte mig ersättning.

Så vad som faktiskt gäller kommer nog dröja innan det blir klart...

//Niklas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
campar skrev:
Flikar in med lite info bara...

Jag vurpade på Kinnekulle i Aug -05.
Körde då med T-H alltså oföräkrat/licens.

Jag fick full ersättning för sveda o värk, arbetsbortfall, etc.
Hojen var bara halvförsäkrad, så det var aldrig aktuellt med ersättning för den!

Jag var hela tiden ärlig mot dom och berättade vad som hänt och vart!

Aldrig någon som nekade eller ifrågasatte mig ersättning.

Så vad som faktiskt gäller kommer nog dröja innan det blir klart...

//Niklas
Fick du ut de på trafikförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen?
 

sandstream

Guest
Duccekungen skrev:
Fan det här är ju sjukt kasst :mad:
Jag blev uppringd häromdagen av min handläggare på Länsförsäkringar i Gävle.
Hon sade att from 2006 så gäller inte försäkringen på bankörningar.
INGA ALLS bankörningar-- inte ens SMC körningar!!!!!! :confused:
Länsförsäkringar är väl ett gäng olika bolag?
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
TSL och MTFL

Som ni alla förstår är det inte enkelt att reda ut hur TSL (trafikskadelagen) gäller och inte gäller.
(Tack Hannez för att du klistrade in min text som jag la ner en hel del tid på att skriva).

Några saker som är väldigt viktiga i denna diskussion är dessa:

Om TSL inte gäller så gäller MTFL (Lagen om Motortävlingsförsäkring). Det finns alltså ingen gråzon mellan dessa två lagar. Antingen gäller den ena eller den andra.

Verksamhet med motordrivet fordon kan aldrig jämföras med verksamhet som inte använder motordrivna fordon. Cross, Roadracing, Truckracing lyder alltså under samma regler, men friidrott, boxning, löpning, gång osv lyder under samma regler. Vissa roadracing förare har hävdat att deras motorcykel inte är ett motordrivet fordon utan ett idrottsredskap men det är alltså fel. Ett motordrivet fordon är alltid ett motordrivet fordon och lyder alltså under två lagar, antingen TSL eller MTFL.

Om en arrangör har 3 grupper varav 1 är oförsäkrad och 2 är försäkrade skiljer sig inte i bedömningen mot en dag där du antingen bara har oförsäkrade eller försäkrade.

Jag tänker inte gå in på vad som gäller när TSL gäller eftersom vi alla är överens om vad som gäller då! (Precis samma som på landsväg).

I de fall som inte TSL gäller så tar alltså MTFL över.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.HTM

Under punkt 1 står att arrangören måste teckna motortävlingsförsäkring. Är du arrangör för en bandag och TSL inte gäller är du alltså ålagd av lagen att teckna en motortävlingsförsäkring.

TSL ger stöd för regress (alltså att kräva den vållande på ersättning för skador på person och fordon).
MTFL ger ej stöd för regress (endast skydd för 3:e person. Publik/funktionärer/teammedlemmar).

Precis som Skadechefen på LF skrev så kommer antagligen försäkringsbolagen ha en striktare bedömning om när TSL gäller.

Precis som jag skrev i mitt dokument kan INGEN i Sverige säga till 100% när TSL gäller eller inte gäller. Åker du på ett inhägnat tävlingsområde får du själv bedöma hur situationen ser ut och om den liknar en fortbildningen eller fri banåkning. När SMC har fortbildning gäller dock TSL efter en överenskommelse mellan SMC och de 7 största f-bolagen.

Hoppas jag svarade på några av de frågor som dök upp i denna tråd!

/ Johan Hellström
SMC, Försäkringskommitté (sedan 8år)
F.d. Roadracingförare och instruktör mc-kursen.nu
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Kan man dra slutsatsen att om man har en grupp med oförsäkrade hojar (racehojar) på en bandag så måste det finnas en Motortävlingsförsäkring och då gäller inte trafikförsäkringarna i de andra grupperna för de som har försäkrade hojar?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top