Hittade precis de här på SMC's hemsida:
"Hur gäller försäkringen vid körning på inhägnat tävlingsområde vid andra tillfällen när SMC INTE är arrangör?
Efter många och långa samtal med både försäkringsbolag, jurister och övriga har jag kommit fram till dessa slutsatser om hur man skall tolka försäkringar och körning på inhägnat tävlingsområde. Eftersom jag jobbar ideellt för SMC har jag givetvis lagt ner mer energi på hur försäkringen gäller vid körning på inhägnat tävlingsområde när SMC står som arrangör, men eftersom jag själv kör under liknande förhållanden vid andra tillfällen har jag även varit intresserad av hur försäkringen gäller då.
Detta är inget ämne som det går att svara kortfattat på. Jag skall försöka ge en så bra sammanställning som jag överhuvudtaget kan ge. Maila gärna frågor eller funderingar angående detta dokument till mig. Mailadress: Johan Hellström
Din motorcykelförsäkring består av 3 delar. Trafikförsäkring, Delkasko och Vagnskadeförsäkring. I en halvförsäkring ingår de första 2 och i en helförsäkring alla 3. I delkaskomomentet är det stöldrisken som är den viktigaste och mest utnyttjade. Delkaskomomentet kan vi helt glömma i detta sammanhang.
Vagnskadebiten ersätter alla skador på din motorcykel. Varje försäkringsbolag bestämmer själv hur den gäller eller inte gäller så där finns det inget utrymme för tolkningar. Trafikförsäkringen styrs dock av lagen (Trafikskadelagen) och där finns det tyvärr utrymme för stora skillnader i tolkningar just nu. Trafikförsäkringen ersätter ALLA skador/ersättningar förutom din egen motorcykel, dvs trafikförsäkringen ersätter dina personliga skador, andras fordon, andras personskador och andra saker som du har skadat/förstört i en olycka där du bedömdes som vållande.
Vagnskadeförsäkringen:Här bestämmer varje enskilt försäkringsbolag vad som gäller och det är ingenting som någon annan kan göra någonting åt. Det är bara att byta försäkringsbolag om du inte gillar deras villkor. Här är en sammanställning över hur vagnskadeförsäkringen gäller på inhägnat tävlingsområde: (Detta förutsätter att trafikförsäkringen gäller)
Arrangör/Försäkringsbolag Säsongen 2005 TH, If Länsförsäkringen, Tennant Folksam, SaluAnsvar, Bilsport&MC
SMC Gäller Gäller med normal självrisk Gäller
Övriga Gäller ej Gäller med normal självrisk Gäller
* If har en del andra arrangörer som också är godkända, tex märkesklubben och importören.
Trafikförsäkringen:
Trafikförsäkringen styrs av TrafikSkadeLagen (TSL) och finns att läsa på internet.
http://www.notisum.se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM
Det är paragraf 1 som är intressantast:
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
* 1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
* 2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
* 3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).
På punkten 2 så står undantaget som alla diskuterar. Läser man det ordagrant så innebär det alltså att Trafikskadelagen GÄLLER på inhägnat tävlingsområde för alla och allting förutom just det motordrivna fordon som uppfyller ovanstående krav. Det innebär alltså att om du kommer till ett inhägnat tävlingsområde med bil och ett släp lastat med en mc. Så gäller alltså trafikförsäkringen på bilen men inte för motorcykeln även om båda är på ett inhägnat tävlingsområde (förutsatt att avsikten med bilen vara att transportera dit motorcykeln och att avsikten med motorcykeln var att köra på banan).
Inhägnat tävlingsområde, vad är det?
Eftersom det i punkt 2 ovan både står inhägnat- och tävlings-, innebär det att området för att klassas som inhägnat tävlingsområde måste vara både inhägnat och användas för tävling. En flygplats räcker alltså inte. Ett tävlingsområde som inte är inhägnat räcker inte heller. Platser som troligtvis är inhägnade tävlingsområden är t ex Anderstorp, Gelleråsen, Mantorp, Knutstorp, Linköpings motorstadion (Sviestad).
Kinnekulle, Härnösand, Gotland och Sturup är lite mer tveksamma eftersom de antingen inte är godkända för tävling eller för att det inte tävlas där längre (Sturup).
Det har aldrig dragits upp i domstol ett mål som har definierat vad ett inhägnat tävlingsområde är. Ingen i Sverige vet alltså vad som är ett inhägnat tävlingsområde och vad som krävs för att det skall klassas som ett inhägnat tävlingsområde. Däremot finns det många som gör egna tolkningar på detta. För att du skall vara så säker som möjligt på vad som gäller så tänk på att i lagen står det endast "inhägnat tävlingsområde" ingenting mer. Alla tolkningar av detta är alltså spekulationer.
Undantagen, tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål:
Om du kör ut med ett fordon på ett inhägnat tävlingsområde och avsikten med fordonet är att köra en tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål gäller inte din trafikförsäkring. Vad dessa undantag står för har aldrig avgjorts i en domstol och därför kan ingen (INGEN) i Sverige säga vad som gäller vid olika typer av körning på inhägnat tävlingsområde. Skall du ställa upp i en roadracingtävling eller träna tillsammans med andra roadracingförare borde det vara klart att trafikförsäkringen inte gäller. Läser man lagen borde det också gälla när du övningskör (t ex träna inför att ta körkort), uppvisning (t ex Stuntförare som underhåller publiken) eller liknande ändamål. Diskussionen som pågår just nu (våren 2004) är hur man skall tolka dessa undantag.
Framförallt är det övningskörning och träning som det diskuteras mest om. Syftar lagen på all träning eller syftar den på träning inför tävling? Övningskörning är det övningskörning inför att ta körkort eller kan även de som har körkort övningsköra (t ex när man deltar i en kurs). Vissa hävdar att all form av åkning (när man åker runt, runt) på inhägnat tävlingsområde går in under denna klassning, vissa menar dock att om du har en organiserad kurs med avsikt att öka trafiksäkerheten så skall trafikförsäkringen gälla.
Eftersom det inte är avgjort i domstol vad som gäller kan man idag bara spekulera i vem som har rätt.
SMC Kurser:
Eftersom SMC har många kurser på inhägnat tävlingsområde och SMC har många ideellt arbetande instruktörer är det ett krav från oss att vi vet vad som gäller. Vi har därför kontaktat alla försäkringsbolag och frågat hur de anser att försäkringen gäller på våra kurser/avrostningar. Flera försäkringsbolag tycker vi har en bra verksamhet och vill stötta den så därför har det varit lätt att få skriftligt från det flesta försäkringsbolag på vad som gäller.
Här är en sammanställning vad som gäller för körning på inhägnat tävlingsområde arrangerat och godkänt av SMC:
- Folksam Bilsport och MC, if, Länsförsäkringar, SalusAnsvar, Tennant, Trygg-Hansa
Trafikförsäkring Gäller
Ersättning motpart Ja
Vagnskada Gäller
Andra arrangörer:
Här är det mycket svårare att veta eftersom det inte är någon i Sverige som egentligen vet vad som gäller och eftersom försäkringsbolagen inte själva bestämmer hur trafikförsäkring gäller kan de inte ens själva säga vad som gäller. Det enda man kan hänvisa till är lagen. Ända tills vi får ett prejudikat som alla kan hänvisa till.
Jag skall dock försöka mig på en tolkning av de olika försäkringsbolagen som jag har fått i mina kontakter. (blev inte snyggt att göra en tabell av denna information)
De flesta försäkringsbolag kan säkerligen bli intresserade av att driva en skada till domstol för att se hur Trafikskadelagen skall tolkas, man skall därför inte vara helt säker på att försäkringen gäller. Något som också är intressant att tänka på är att om två motorcyklar kör ihop, får personskador och ärendet hamnar i domstolen så måste alla 7 försäkringsbolag följa deras beslut när det gäller trafikförsäkringen. Det betyder alltså att även om if idag tolkar lagen som att trafikförsäkringen inte gäller vid inhägnat tävlingsområde och Länsförsäkringar tolkar tvärtom måste båda följa beslutet från domstolen.
Om du vill driva ett ärende till domstol så finns det ett rättskydd i delkaskomomentet som du antagligen kan utnyttja. Hör dock av dig till SMC och försäkringskommittén så kan vi hjälpa dig (för du är väl medlem ;-)! "