Svarv och fräs-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den ser ju rejäl ut. Och bordet under ser prydligt ut.
https://www.lovangersmaskin.se/product.html/metallsvarv-bl250g-700mm
Hur lyfte du upp den på bordet ?

Traktorn och stoppar för att lyfta, sen en kompis och grannen som styrde in den på plats på bordet. Man lär ju behöva vara minst tre kanske fyra personer för att lyfta upp svarven på ett bord. Tror dom sagt att mitt bord är betydligt stadigare och stabilare än bordet som finns att köpa till svarven, vet inte vad det väger men hyfsat tungt är det. Tanken är att komplettera med ett IKEA skåp Helmer att ha grejerna till svarven i.

Ska kolla om jag får låna ett maskinpass mest för att se hur svarven står. Har i alla fall hittils gjort en bussning till kompressor Hondan är lagom svåra projekt att börja med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hittade den här tråden först i dag.

För er som tänker köpa kinasvarvar rekomenderar jag att se Blondiehacks på youtube, hon har en köpguide som är jäkligt bra.

Det är som ni misstänker flera "märken" på i princip samma sak, men det finns fallgropar att se upp med.

Annars kan man roa sig med att se This Old Tony på youtube, han har tips och tricks om dom flesta grejor man kan göra i svarv och fräs, han lär också ut hur man ser på spånen vad som är fel, slö fräs, för hög matning, för låg matningshastighet osv...

Han lär dessutom ut att slipa stål själv, gängning och annat, dessutom är han förbaskat rolig. (och kör trial motorcykel)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hittade den här tråden först i dag.

För er som tänker köpa kinasvarvar rekomenderar jag att se Blondiehacks på youtube, hon har en köpguide som är jäkligt bra.

Det är som ni misstänker flera "märken" på i princip samma sak, men det finns fallgropar att se upp med.

Annars kan man roa sig med att se This Old Tony på youtube, han har tips och tricks om dom flesta grejor man kan göra i svarv och fräs, han lär också ut hur man ser på spånen vad som är fel, slö fräs, för hög matning, för låg matningshastighet osv...

Han lär dessutom ut att slipa stål själv, gängning och annat, dessutom är han förbaskat rolig. (och kör trial motorcykel)
Han köper också en kinasvarv och får byta typ det mesta innan den slutar tjattra nä tack, hellre nåt gammalt europeiskt.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India

Hypoid är nog lite överdrivet, de flesta svarvar har (så vitt jag vet) enkla rakskurna drev i växellådorna.
När jag letade olja till min gamla svarv visade det sig att moderna hydrauloljor är i princip identiska med de äldre "maskinoljorna".
Så för egen del kör jag med någon Noname hydraulolja, ISO46.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Löste sig med oljan, efter att jag nu kollade oljenivån på svarven så visade det sig att det var olja nästan upp till överkant av fönstret, troligtvis så lutade nog svarven lite då den stod på pallen så hela fönstret var fullt, sen är ju synen inte längre så bra på nära håll. Shell Tellus M68S eller Circle K HMA46 fick jag som svar att det skulle vara i svarven då jag ringde Lövånger, dessa oljor är väl nån form av hydraulolja.

Hoppas få tid att svarva lite grejer till Hondan, bland annat lite bussningar som sitter mellan ramen och plattorna till fotpinnarna. Är väl lämpligt att börja med såna saker då det inte är så kritiskt med måtten på dessa.

Nu funderar jag på att försöka ge mig på den värdelösa Jula fräsen genom att byta pelare från ett tunnväggit rör till en massiv 70 mm slipad axel och sen byta lager i spindeln. Denna fräs kommer nog aldrig att bli bra men förhoppningsvis i alla fall lite mer användbar än vad den är nu. Har hitta lite trådar på andra forum där några moddat julas pelarfräsar så dom blivit hyfsade.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Han köper också en kinasvarv och får byta typ det mesta innan den slutar tjattra nä tack, hellre nåt gammalt europeiskt.

Ja, men kollar du Blondiehacks genomgång så gjorde han kardinalfelet att anta att alla kinasvarvar var lika, och fick förmodligen en som var ihopsatt med andrasorterings material.

Dom som kostar lite mera KAN vara ihopsatta av dom bästa gjutningarna, KAN ha mera nogrannt slipade prismor, KAN ha en kraftigare motor, KAN ha fler finesser osv...

Dom KAN också bara vara prissatta högre.

Sedan pressade ju Tony sin lilla kines för att den skulle chattra och gå sönder också....

Vad finns det för "gammalt europeiskt" i den storleksklassen att få tag på då?

En FD kollega köpte en massa verktyg från en konkurs, bland annat en liten metallsvarv, men den var på inget sätt bättre än en ny kina svarv, försökte man sticka av en hydraulkolv med ett slött, brett HSS stål så chattrade även den....
Den hade inte heller växellåda för gängskärning, utan det var drevbyte som gällde även på den.

Matningshastigheten gick att ställa i några grova steg som sällan stämde, så grovaverkning utfördes i närmsta användbara hastighet, men för finish var det handveva med känsla som gällde även på den.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hittade den här tråden först i dag.

För er som tänker köpa kinasvarvar rekomenderar jag att se Blondiehacks på youtube, hon har en köpguide som är jäkligt bra.

Det är som ni misstänker flera "märken" på i princip samma sak, men det finns fallgropar att se upp med.

Annars kan man roa sig med att se This Old Tony på youtube, han har tips och tricks om dom flesta grejor man kan göra i svarv och fräs, han lär också ut hur man ser på spånen vad som är fel, slö fräs, för hög matning, för låg matningshastighet osv...

Han lär dessutom ut att slipa stål själv, gängning och annat, dessutom är han förbaskat rolig. (och kör trial motorcykel)

This old Tony är en av mina favoritkanaler, kan bara instämma i att han har otroligt mycket sevärt material och dessutom är underhållande samtidigt som informativ! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Traktorn och stoppar för att lyfta, sen en kompis och grannen som styrde in den på plats på bordet. Man lär ju behöva vara minst tre kanske fyra personer för att lyfta upp svarven på ett bord. Tror dom sagt att mitt bord är betydligt stadigare och stabilare än bordet som finns att köpa till svarven, vet inte vad det väger men hyfsat tungt är det. Tanken är att komplettera med ett IKEA skåp Helmer att ha grejerna till svarven i.

Ska kolla om jag får låna ett maskinpass mest för att se hur svarven står. Har i alla fall hittils gjort en bussning till kompressor Hondan är lagom svåra projekt att börja med.

Skönt att läsa. :)
Fruktade du bara värmt upp i hemmagymmet först och sedan bara ryckt upp den på plats. :Bugar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skönt att läsa. :)
Fruktade du bara värmt upp i hemmagymmet först och sedan bara ryckt upp den på plats. :Bugar

Var nog träning under tillverkningen av bordet på slutet var det ingen lek att hålla på att vända det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
This old Tony är en av mina favoritkanaler, kan bara instämma i att han har otroligt mycket sevärt material och dessutom är underhållande samtidigt som informativ! :tummenupp

Ja, han har lyckats hålla balansen bra, även om det börjar bli mer CNC även hos honom.

CNC är en jättebra tillverkningsmetod om man ska göra 100 prylar, men att sitta och cadda i timmar för att sedan stå och titta på när svarven/fräsen spottar ut en pryl som man hade kunnat handveva ut på halva tiden är inte min grej.

Jag kan titta på en CNC video där man kör ut en bit, bara för att se hur snabbt och precist det är, men eftersom jag inte sysslar med det själv blir förklaringar om toolpaths och CAD trix rätt meningslösa för mig...

Jag har även en böjelse för att kolla videos där man maskinbearbetar extremt stora stycken, det är något speciell med svarvar som snurrar så sakta att man skulle hinna skriva sitt namn i rak linje på godset...

Propelleraxlar, ankare, lyftkrokar till gigantiska kranar, whatever, bara det är enormt stort... :yoparty
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
CNC teknik funkar bättre i vissa lägen till en detalj, när de är typ radier i radier samt koner... Man behöver inte sitta å cadda i timmar heller för flera system har så kallt dialogsystem, dvs. man knappar in direkt i maskinen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
CNC teknik funkar bättre i vissa lägen till en detalj, när de är typ radier i radier samt koner... Man behöver inte sitta å cadda i timmar heller för flera system har så kallt dialogsystem, dvs. man knappar in direkt i maskinen...

Givetvis, men faktum är att har man en hammare ser all jobb ut som en spik.

Jag har sett folk cadda en rördistans som ska sitta mellan två lager i en spindel, något man skulle kunna tillverka i en kallsåg med någorlunda precision.

Även om det är ett skitsnabbt CAD jobb tar det garanterat längre tid än att veva ut biten själv.

Jag har en skitbra historia från ett företag här i Umeå, där en av deras bästa konstruktörer (som jag känner sedan barnsben) anställde en kompis till mig som prototyptillverkare.

Arbetsgången blev dock inte som förväntat, konstruktören som var av den väldigt gamla skolan gick ut i verkstan och tillverkade biten han hade i huvudet, provade den, modifierade den och när den fungerade gav han den till prototyptillverkaren och sa "Cadda upp den här biten, den fungerar"

Båda var dock väldigt nöjda med den arbetsgången :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad rekommenderas för stickstål till mindre svarvar som tar 12 mm verktyg? Hade ett MGEHR 1212-2 med betoning på hade skulle sticka av en bussning och då gick det av. Funderar på ett MGEHR 1212-3 med 3 mm bredd på stålet men finns det nåt bättre alternativ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad rekommenderas för stickstål till mindre svarvar som tar 12 mm verktyg? Hade ett MGEHR 1212-2 med betoning på hade skulle sticka av en bussning och då gick det av. Funderar på ett MGEHR 1212-3 med 3 mm bredd på stålet men finns det nåt bättre alternativ?

Jag har aldrig svarvat (sedan träslöjden i skolan) men funderar över
kraften på svarvstålet vid avstickning borde bero
hastighet på materialet ,dvs varvtal x diameter
hastighet på stålet, hur fort du vevar in det
vill man minska belastningen på svarvstålet, ja då hade jag börjat med att minska varvtalet
mina 25 öre.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Givetvis, men faktum är att har man en hammare ser all jobb ut som en spik.

Jag har sett folk cadda en rördistans som ska sitta mellan två lager i en spindel, något man skulle kunna tillverka i en kallsåg med någorlunda precision.

Även om det är ett skitsnabbt CAD jobb tar det garanterat längre tid än att veva ut biten själv.

Jag har en skitbra historia från ett företag här i Umeå, där en av deras bästa konstruktörer (som jag känner sedan barnsben) anställde en kompis till mig som prototyptillverkare.

Arbetsgången blev dock inte som förväntat, konstruktören som var av den väldigt gamla skolan gick ut i verkstan och tillverkade biten han hade i huvudet, provade den, modifierade den och när den fungerade gav han den till prototyptillverkaren och sa "Cadda upp den här biten, den fungerar"

Båda var dock väldigt nöjda med den arbetsgången :D

Har varit me om liknande flera gånger till flera firmor då... Fått detaljer eller uppgift av uppdragsgivare vad dom vill ha utan att veta hur de ska göras.. När man löst problemet så har dom kunnat göra en ritning på de..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad rekommenderas för stickstål till mindre svarvar som tar 12 mm verktyg? Hade ett MGEHR 1212-2 med betoning på hade skulle sticka av en bussning och då gick det av. Funderar på ett MGEHR 1212-3 med 3 mm bredd på stålet men finns det nåt bättre alternativ?

Lösningen är nog inte bara att ha bredare stickstål... Kan lika gärna va att använda ett smalare..
Mycke beror på vinklarna på stålet, hur stålet ligger i centrum eller över eller under.. Varvtal är oxå en avgörande faktor, även hur långt från chucken..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var kan man hitta skärdata på olika stål? Har googlat som bara den men vet kanske inte riktigt vad jag ska söka efter.

Skulle sticka av en bussningar till Hondan som var 19 mm i diameter och hade runt 300 rpm, gick fint utan att det skrek eller några andra konstigheter sen högg det som till och stålhållaren gick av. Är ju en Kina stålhållare köpt från Amazon om det kan ha betydelse.

Nu är det ju inte så blodigt med precisionen på det jag håller på med så jag kan ju bara kapa och sen vända och svarva den kapade änden till jag får mig nya grejer.

Är väl bara kallt att räkna med att det sker lite missöden i början av karriären men en helt klart användbar maskin är ju svarven.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Verkstadshandboken, Liber förlag.ISBN 978-91-47-08533-0 kanske kan va nåt.
Jag har gjort en del avstickningar med samma maskin och stickstål. Brukar gå bra Men det är en knepig operation.
Vet du vilken stålsort du hade? Automatstål brukar funka.
Handmatade eller körde du maskinmatning? Tror jag kör lägsta matning.
Hur pass noga har du ställt in höjden på verktyget? Viktigt!
Är du säker på att stålhållaren var exakt vinkelrät mot spindelrotationsaxeln?
Körde du med nåt slags kylning eller skärvätska? Brukar pensla på skärolja under avstickning.
Det luriga med avstickning är att skärhastigheten ändras ner till noll när man kommer till centrum.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top