Svarva däck?

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Hoj
350 ypvs
Med tanke på framdäcket,,hur noga, och ofta, kollar du däckstrycket?
Spelar större roll än man kan tro för livslängden,,och så även i bak,,

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Med tanke på framdäcket,,hur noga, och ofta, kollar du däckstrycket?
Spelar större roll än man kan tro för livslängden,,och så även i bak,,

Lufttrycket kontrolleras kontinuerligt via sensorerna i hjulen... fin meny i färddatorn! Finns ju anledning till att den är så tung! :)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag råkar ut för samma problem på min MTS1200.. Speciellt ibak. Mycket vrid och man gasar gärna.
Har haft samma tanke att skicka upp hojen på centralstödet och sätta fart på bakdäcket med en bandslip eller med motorn och ta av "det värsta" av kanten med en rasp eller liknande så man slipper den inte så roliga känslan av ett plattslitet bakdäck.
Svarvstål vetif*n om jag vill hålla på med, känns lite farligt. Sandpapper känns som att det borde blir igensatt omgående.

Samma här, hojen käkar bakdäck på löpande band.
Funderar på att prova ett som är lite hårdare på mitten nästa gång.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När jag jobbade på en däckfirma/bil verkstad så svarvade vi däck med en speciell maskin för folk som körde typ endurance och 24h race med bilar.

Skicka ett mail och fråga. Det mesta var med ett stål för att få ner klackarnas storlek och en rasp för att runda hörnen.

Detta var på den goda tiden när man var ung :hihi men sist jag var där så tror jag tusan att jag såg maskinen stå kvar :dummer

Och tur är det att den står kvar, så jag kunde få hjälp med att trimma ner ett nytt däck till samma slitage som övriga på Audi S6:an när jag råkade ut för ett cordsläpp förra sommaren...

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför inte bara åka ut på natten o köra rondell en stund? Eller på lämplig stor parkering? Ladda ner en ljudbok att lyssna på om det blir tråkigt.
Annars kan du ju leka lite slalom på vägen när du är relativt ensam där, är du lite ihärdig lär även detta slita ner kanten en aning.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Varför inte bara åka ut på natten o köra rondell en stund? Eller på lämplig stor parkering? Ladda ner en ljudbok att lyssna på om det blir tråkigt.
Annars kan du ju leka lite slalom på vägen när du är relativt ensam där, är du lite ihärdig lär även detta slita ner kanten en aning.

Har testat med lite slalom då och då, och jag tror banne mig att det hjälper. :) Om inte annat så håller man undanmanöver-manövern i trim. :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har testat med lite slalom då och då, och jag tror banne mig att det hjälper. :) Om inte annat så håller man undanmanöver-manövern i trim. :)

Det där gjorde jag också en gång mest för att jag hade lite tråkigt. En bil som låg en bit framför mig såg det och gjorde likadant han. :D

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
2011 BMW K1300R
Jag har sett en K1600 tuffa runt på en gocartbana. Han körde om sporthojar med radion på full volym. :D

Tuvängen förra sommaren?

Det var en galen syn :banana

IMG_5148.jpg

IMG_5147.jpg

IMG_5960.jpg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nope... har tillbringat de senaste veckorna på fyra hjul. :(
Sen kan jag väl inte säga att det räcker att det är lite kurvigt där då jag har 15 mil dit blir det likförb.. platt.

Till Hedenäset och upp till Ö-Torneå är inte så upphetsande. väldigt rakt, men du har tydligen inte kört från Ö-Torneå till Korpis! Och inte varit uppe på Aavasaksa heller...:rolleyes: http://www.ylitornio.fi/sv/tornionlaakso/ylitornio/nahtavyydet/aavasaksa-fjall.html

Luupioberget http://www.swedishlapland.com/se/Resmal/Overtornea/Gora/Sevart/Luppioberget-192-moh/ har bättre utsikt men har ingen däcksvarvarväg upp!:)

Det är 14 mil till Korpis säger Eniro men då är det krokigt halva vägen så på 30 mil har det svängt i 15 mil! Om du inte tar vägen över Ö-Kalix tillbaka förståss... :tungan

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Skulle ta bort hala nya däckhinnan på det sättet, snuten stod o spana vid den rondellen, dom trodde ja va helt loosad...haha
Visste inte om att kolla föränn jag bytte köriktning för att nöta andra sidan...haha

Blev dom ploppa ut me snevt bilen ur buskarna och börja jaga mig, och jag pepe iväg som en Kanin på Lsd

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år