Svarva däck?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tanken var inte att återställa hela profilen utan bara ta bort dem tydliga kanten. Det påverkar ju inte slitbanans tjocklek mer än det redan är slitet.

Köp begagnade bandäck från någon som bara sliter sidorna som t,ex jag 3-400 för et bak som du får ut massor av mil på. 190,55,17
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Köp begagnade bandäck från någon som bara sliter sidorna som t,ex jag 3-400 för et bak som du får ut massor av mil på. 190,55,17

Problemet med bandäck på ett touringlok är att livslängden blir väldigt begränsad då bandäcken har så mjuk gummiblandning. Samt att våtegenskaperna brukar vara totalt värdelösa..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vinkelslip med pappersrondell och grovt papper funkar.
Bak med växel i och drivning på, detta har vi provat.
Fram vet jag inte men man borde kunna sätta fart på hjulet med rondellen.
Alla har ju inte bandslip som annars åter bra.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Problemet med bandäck på ett touringlok är att livslängden blir väldigt begränsad då bandäcken har så mjuk gummiblandning. Samt att våtegenskaperna brukar vara totalt värdelösa..

Åker han normalt tempo så spelare det inget roll,,, kör de själv på gata vid behov.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Begagnade bankörda däck känns meningslöst på en touringmaskin , kostar nästan mera i slutändan att byta var 300:e mil än att köpa riktiga touringdäck med hård mittbana som håller 1200mil.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Lägg inte energi på möget. På med ett par nya Metzeler Z8 och ut och njut av den korta säsong vi har! Då får du både livslängd och grepp i kanterna om du skulle ta dig till en bana. (Jag har kört Guldvinge på Anderstorp och det går bättre än vad man kan tro!):)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag tycker att sådana däck med en hårdare blandning i mitten låter alldeles förträffligt. Men, hur blir det då med bromsegenskaperna och fästet generellt, där på den hårdare blandningen? Är det en kompromiss mellan fäste/livslängd, eller påverkar det bara livslängden?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag råkar ut för samma problem på min MTS1200.. Speciellt ibak. Mycket vrid och man gasar gärna.
Har haft samma tanke att skicka upp hojen på centralstödet och sätta fart på bakdäcket med en bandslip eller med motorn och ta av "det värsta" av kanten med en rasp eller liknande så man slipper den inte så roliga känslan av ett plattslitet bakdäck.
Svarvstål vetif*n om jag vill hålla på med, känns lite farligt. Sandpapper känns som att det borde blir igensatt omgående.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min hoj går mycket mil rakt fram... så är det bara.

Den får således plattslitet bakdäck. BMW K1600 klacknöter dessutom framdäck (hög vikt fram) så även där skulle en "svarvning" hjälpa efter några hundra mil... tror jag.

Och nej, svänga mer är inte ett alternativ då vägar av den typen mer eller mindre saknas i denna landsände...

Ta en sväng upp till Korpis lite då och då! 14 mil från Kalix över Ö-torneå säger Eniro.

Ta bron över älven och "svarva" däcken i backen upp till Aavasaaksa, berget alltså inte byn, när du passerar Ö-torneå.

Se upp för renar när du bombar upp mot Korpis, men en 1600 lär väl klyva en ren i160!:D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lägg inte energi på möget. På med ett par nya Metzeler Z8 och ut och njut av den korta säsong vi har! Då får du både livslängd och grepp i kanterna om du skulle ta dig till en bana. (Jag har kört Guldvinge på Anderstorp och det går bättre än vad man kan tro!):)

Kan bara hålla med! Och när du kommer till gränsen så släpper de snällt och fint så det är inga problem att hämta hem. Min favorit när det gäller att köra landsväg och någon enstaka banträff!

Hinner jag byta sätter jag På SportSmart det är inget för TS...
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ta en sväng upp till Korpis lite då och då! 14 mil från Kalix över Ö-torneå säger Eniro.

Ta bron över älven och "svarva" däcken i backen upp till Aavasaaksa, berget alltså inte byn, när du passerar Ö-torneå.

Se upp för renar när du bombar upp mot Korpis, men en 1600 lär väl klyva en ren i160!:D

Från korpis?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, jag såg i alla fall ett av däcken gå upp i rök under en fullgasacceleration på väg från strippen i Piteå.

325+ pållar på bakhjulet ger vissa konsekvenser när de tillåts trava fritt från tid till annan... :)
Hahahaha 6 däck på 200 mil, det var bra jobbat. Det klara väl knappt stuntkillarna. :hihi
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top