Ursäkta inhoppet i tråden från en utsocknes lantis…
Det är mycket gnäll på poliser i allmänhet och trafikpoliser i synnerhet på SH ibland, ingen nämnd, ingen glömd, så inlägget är egentligen inte bundet till den här tråden eller händelsen. Här är iaf något ni kan fundera på innan ni gnäller nästa gång:
1. Resursfördelningen kan ibland diskuteras, men det är väl inte den enskilde polismannen som avgör fördelningen?
2. Enskild polis gör sitt jobb! Han följer någon annans order och har inte skrivit lagen själv, hans arbete är enbart att se till att den efterföljs. Det är alltså inte privatpersonens åsikter som ventileras, det är yrkesmannens. Inte ett dugg konstigare än att rörmokaren tycker dom använder fel verktyg eller på fel sätt löser problemen på vissa jobb, bara för att chefen har bestämt att det ska vara så...
3. De allra flesta poliser är trevliga! Ingen person vill behöva lida för vad en idiot gör vid ett enskilt tillfälle, inte poliser heller. Ingen polis ska behöva lida för vad ett fåtal "rötägg" i kåren ibland gör, de finns i alla branscher, och alla människor kan ibland ha en dålig dag. Att sedan alla som är tuffa och fräna (speciellt inför polare) inte förstår varför trafikpoliser ibland har en dålig dag, kan väl kanske bero på att de inte var med på förmiddagen när man skrapade upp en annan tuffing från asfalten...
4. Om man är så tuff som vissa vill påvisa att dom är, varför gömma sig bakom ett nick? Sätt ut ditt riktiga namn...
5. Håller med om att nr skylten i vissa fall, och till viss del, förstör designen på hojen. Men varför åka utan skylt om man inte har något att dölja? Det är inte speciellt snyggt med skylt på bilen heller, så hur många av er åker utan?
6. Om man har klarat av att ta körkortet, då SKA man veta att det finns lagar och känna till dess innebörd. Finns det tvivelaktigheter ska man bestrida och få saken prövad, men om man vet med sig att man har gjort fel, varför inte acceptera böteslappen utan gnäll? Man eller mus?
7. Om man inte visar en vilja att köra med ansvar så kommer vi snart att behöva bedömas efter mognad när vi ska framföra ett fordon, och inte bara för om vi klarar själva framförandet och har lärt oss trafikreglerna. Exakt vem eller vilka vill ha det så?
8. Sist men inte minst, här är något att fundera på för alla som klagar på att polisen är för hårda, skriver för minsta skitsak och inte lämnar tillräckliga rabatter. Fråga er sedan hur många av er det är som är beredda att göra undantag i ert arbete om ni får betala för godheten själva...
Snäll polis fick böter
Det föreskrivs också att det är den registrerade hastigheten som ska anges i rapporten. För några år sedan åtalades en polisman sedan han skrivit lägre hastigheter på bilisters bötesförelägganden jämfört med de hastigheter som registrerats av radarn. Polismannens välvilja kostade honom 6 000 kronor i böter. Man kan därför inte vid någon hastighetsövervakningsmetod, förutom den så kallade efterföljandemetoden, räkna med att genom vädjanden få polismannen att i rapporten ange en lägre hastighet än den uppmätta.
Källa:
http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Radar/radar_start.htm
De allra flesta poliser är jättetrevliga tjejer och killar. Att ni i Stockholm dessutom har förmånen att få ha en kille som
KJECOP hos er, det ska ni både vara glada och tacksamma för. Om ni kände till ens en bråkdel av vad han har fått uppleva och se på våra vägar under sina år som polis, så tror jag ingen av er hade kunnat döma honom om han hade varit cynisk och bitter i stället
Nej, lägg ned hackandet på polisen och Keep up the Good Work Kjelle
Roger Strömberg
Norrköping