Svedea försäkring ??

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Björn, ni bör kanske gå ut med ett pressmeddelande till era återförsäljare.
Var nämligen inne hos ett märke som sålde er märkesförsäkring som tyckte att jag skulle ställa min nya -14 hoj på morsan!! Detta var ju nämligen helt okej så länge man betalade för "fri utlåning"!

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Vart står det om SMC där? Ser bara märkesförsäkringar.

Hejsan,

Just den länken är enbart om våra märkesförsäkringar. Dessa får man visserligen 10% rabatt på om man är medlem i SMC men jag tror du syftar till själva bankörningen!?
Information kring vilka olika bankörningar som är godkända hos oss finner man här;
http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/

Mvh
Björn Linde
Svedea

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Hejsan,

Just den länken är enbart om våra märkesförsäkringar. Dessa får man visserligen 10% rabatt på om man är medlem i SMC men jag tror du syftar till själva bankörningen!?
Information kring vilka olika bankörningar som är godkända hos oss finner man här;
http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/

Mvh
Björn Linde
Svedea

Tack för svar. Är grön och gul lika med lugn och medel? Det har inte varit färgindelat på tempo dom senaste 2 åren när jag varit och kört.

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Tack för svar. Är grön och gul lika med lugn och medel? Det har inte varit färgindelat på tempo dom senaste 2 åren när jag varit och kört.

Helt rätt!

Det är i dom två långsammaste fartgrupperna som vår försäkring gäller.

Mvh
Björn Linde
Svedea

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Helt rätt!

Det är i dom två långsammaste fartgrupperna som vår försäkring gäller.

Mvh
Björn Linde
Svedea

Man kanske borde ändra informationen på hemsidan till Steg 1 och Steg 2 som SMC själva benämner dem, för att undvika missförstånd?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kanske borde ändra informationen på hemsidan till Steg 1 och Steg 2 som SMC själva benämner dem, för att undvika missförstånd?

Nej, lugn och medel är SMCs benämning på de godkända hastigheterna.

RD Mike

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
ZXR-89 x2, RD350-81, RD125-82, Hayabusa-09
900:- (Niohundrakronor) Helår / Helförsäkrat på min nya hoj (Yamaha RD 350)... orkar inte ens fråga om avställningsbar.

har iofs inte tecknat den ännu, då den är under uppbyggnad

min gamla R1 09 kosta 1½ ggr det i MÅNADEN

624:- ger jag för min 350, hel/helår. hos Bilsport. Då gäller den även i snabb grupp, samt hos andra arrangörer än smc.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Nej, lugn och medel är SMCs benämning på de godkända hastigheterna.

Ahapps, men jag har själv sett de olika stegen, men de kanske inte har något med hastighet att göra. Men att köra tex steg fyra i långsamt/medelmåttigt tempo, kan väl knappast vara särskilt vanligt förekommande? Hur som haver så är ju fortfarande inte grön och gul någon speciellt rättvisande benämning heller. Eftersom de flesta tror att det handlar om färg på västen i respektive grupp, vilka ju skiftar inom varje grupp. Den verkar ju onekligen skapa en del förvirring hos folk. Då är ju den som du skrev bättre. Eller så får SMC helt enkelt sluta med sina färgkodningar.

Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
624:- ger jag för min 350, hel/helår. hos Bilsport. Då gäller den även i snabb grupp, samt hos andra arrangörer än smc.

Vilka arrangörer är det du åsyftar och var kan man se det? Eller du har fått det skriftligt som en egen deal? Jag letar nämligen själv efter ett sådant alternativ, då jag kör merparten av mina bandagar med en annan arrangör än SMC.

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ahapps, men jag har själv sett de olika stegen, men de kanske inte har något med hastighet att göra. Men att köra tex steg fyra i långsamt/medelmåttigt tempo, kan väl knappast vara särskilt vanligt förekommande? Hur som haver så är ju fortfarande inte grön och gul någon speciellt rättvisande benämning heller. Den verkar ju onekligen skapa en del förvirring hos folk. Då är ju den som du skrev bättre.

Vissa bolag hindrar en att köra steg 3 och 4, andra vilket tempo man kör i. Vad jag förstått på svedea så bryr dom sig enbart om tempot. Steg 4 är individuellt så det kan ju vara vad som helst.

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Verkar som att svedea har tagit bort sin försäkring för 20år gamla hojar :(

Märkte det jag med, dom har ändrat från 20 till 30år gammal hoj för att räknas som retro/klassiker.
Hon jag talade motiverade beslutet med att dom ansåg att tekniken gått frammåt så mycket och att 20år gammla hojar var för bra....

Bilsport mc blev mitt val som har kvar 20årsgränsen.

Last edited:

Shewii

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Hoj
Honda CB400N 1983
Någon som vet vilka krav som gäller angående ombyggnationer om man har hojen försäkrad som retro hos Svedea? Tänker på caféracers/streetfighters.

Mvh Markus

Shewii

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Hoj
Honda CB400N 1983
Någon som vet vilka krav som gäller angående ombyggnationer om man har hojen försäkrad som retro hos Svedea? Tänker på caféracers/streetfighters.

Mvh Markus

Fick svar av Svedea.

Stod så här:

"Hejsan Markus,

Om man bygger om sin hoj utan att den behöver registreras om som ombyggt fordon så gäller vår Retro-försäkring som vanligt.

En sak som är bra att känna till är att vi täcker tillbehör och utrustning på hojen till ett värde av 20.000kr i den vanliga Retro-försäkringen. Väljer man istället Retro XL-försäkringen så täcker vi på tillbehör och utrustning upp till 80.000kr.

Jag tror att det räcker rätt så långt med skydd för 20.000kr men om det är mycket exklusiva delar som byts ut kan det vara bra att känna till detta tillägg!

I övrigt är det alltså bara att bygga på, så länge hojen går igenom bilprovningen så är allt frid och fröjd!

Hoppas detta svarar på dina frågor, bara att hojta till om du undrar något mer.

Och lycka till med bygget nu!
Med vänlig hälsning,
Björn - Svedea"

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Svedea tar inte emot min hoj, de ansåg att min hoj är en Supersport och tar inte emot den, men jag kunde trafikförsäkra den för 26500kr/år:va

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Har haft/har 2st hojar försäkrade hos Svedea.
Kawasaki zxr 750 -91:a
Kawasaki zzr 600 -92:a (äger den än och är försäkrad hos dem fortfarande).
Båda gick/går under retroförsäkring pris 1378kr hel/hel.

Har talat mycket med dem (super bra kontakt och service) de vill inte försäkra sporthojar tex; R1, CBR, GSX-R m.m. pga olycksstatistiken.
Det är därför alla får höga priser på sporthojar.

Men har du en annan typ av hoj kan jag varmt rekommenderar dem :tummenupp

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Svedea tar inte emot min hoj, de ansåg att min hoj är en Supersport och tar inte emot den, men jag kunde trafikförsäkra den för 26500kr/år:va

Eftersom dte är lag på att ha trafikförsäkring måste FB erbjuda minst trafikförsäkring på alla fordon av de slag de försäkrar. De vill helt enkelt inte försäkra din hoj alls, men måste endå erbjuda en trafikförsäkring och då drar de till med en jättesumma så du väljer ett annat bolag. Ganska vanligt att de gör så, vissa klämmer ur sig summor över 50 000/år för trafik :hihi

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield