Svedea försäkring ??

Norlin66

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2013
Hoj
Aprilia Tuono 2006
Skrotade en Aprilia Tuono förra sommaren. Inga problem vid inlösen, rimligt pris. Inlösen för skyddsutrustningen gick också smidigt. Inga direkta avskrivningar om jag minns rätt. Lätta att ha att göra med. Bra pris på Aprilia märkesförsäkring.:)

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
satt precis och läste lite villkor på svedeas märkesförsäkring för yamaha samt "vanliga" försäkringen. Något jag reagerade väldigt starkt på var invaliditetsersättningen. vid 100% invaliditet får man endast 10 prisbasbelopp. I år 1 BB=44 400 http://www.finfa.se/Hjalpmedel/Basbelopp/

dvs. om man blir helt invalidiserad får man endast 444 000kr (kommer man inte långt med om man måste handikappsanpassa sitt liv) för att ens kunna få ersättning för invaliditet måste den uppgå till 20%.

jag tyckte det var illa när en av mina försäkringar satte en gräns på 5%
alla andra försäkringar jag har stött på har haft ett försäkringsbelopp på 1 000 000 och inte basbelopp.
utan tvekan de sämsta villkoren jag har sett på länge.

kommer absolut inte teckna svedea under nuvarande förutsättningar.

För den som inte tror mig finns det både en sammanfattning och en fullständig verison av villkoren (som säger samma sak ang. invaliditet) http://motor.svedea.se/mc/vaara-foersaekringar/mc/villkor/

Manne990

Gick med
4 Feb 2008
Hoj
R1
Jag hade Svedea förra året för min Superduke. Kraschade på Åsen på SMC-kurs. Allt fixat utan bråk. Bra!

Nackdelen för mig med KTM är en sjukt hög självrisk vid stöld. 10000kr! :gnissla

Byter pga det till Bilsport&mc i år trots lite högre premie. :arsele

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har haft Svedea till både SV650S och Sprint RS men min nya hoj (nåja en 2008) med en bit över 150 pållar under tanken gillade inte Svedea, enbart trafik var över 25000kr.
Det blev Folksam hel ca 15000kr/år.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Har haft Svedea till både SV650S och Sprint RS men min nya hoj (nåja en 2008) med en bit över 150 pållar under tanken gillade inte Svedea, enbart trafik var över 25000kr.
Det blev Folksam hel ca 15000kr/år.

Min hoj har ca 150 hk på papperet, och kostar ca 6000:- hel/hel på Svedea. Nu sitter jag på Tapatalk, så ser varken vilken hoj du har, eller vart du bor. Jag har streethoj och bor i Gävle.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min hoj har ca 150 hk på papperet, och kostar ca 6000:- hel/hel på Svedea. Nu sitter jag på Tapatalk, så ser varken vilken hoj du har, eller vart du bor. Jag har streethoj och bor i Gävle.
Skillnaden är nog att min har kåpa. Kolla vad Svedea vill ha för en R1. Ungefär samma motor som din.

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
satt precis och läste lite villkor på svedeas märkesförsäkring för yamaha samt "vanliga" försäkringen. Något jag reagerade väldigt starkt på var invaliditetsersättningen. vid 100% invaliditet får man endast 10 prisbasbelopp. I år 1 BB=44 400 http://www.finfa.se/Hjalpmedel/Basbelopp/

dvs. om man blir helt invalidiserad får man endast 444 000kr (kommer man inte långt med om man måste handikappsanpassa sitt liv) för att ens kunna få ersättning för invaliditet måste den uppgå till 20%.

jag tyckte det var illa när en av mina försäkringar satte en gräns på 5%
alla andra försäkringar jag har stött på har haft ett försäkringsbelopp på 1 000 000 och inte basbelopp.
utan tvekan de sämsta villkoren jag har sett på länge.

kommer absolut inte teckna svedea under nuvarande förutsättningar.

För den som inte tror mig finns det både en sammanfattning och en fullständig verison av villkoren (som säger samma sak ang. invaliditet) http://motor.svedea.se/mc/vaara-foersaekringar/mc/villkor/

Hejsan Ripster och alla andra :)

Jag jobbar på Svedea och vill adressera ditt inlägg direkt här på Sporthoj.com! Nu är detta inte en av våra vanliga kanaler att nå ut till kunder med så skicka helst inte förfrågningar direkt till min profil här, jag vill verkligen inte att svaren ska dröja bara för att jag inte varit inloggad på sporthoj på ett tag...

Vi fanns självfallet på plats på MC-mässan i Göteborg nu i helgen och det här påståendet kom på tal många gånger och tyvärr är det lite tokigt det du skriver.

Den ersättning du hänvisar till avser Svedeas tilläggsförsäkring XL. Tilläggsförsäkringen innehåller bland annat en förar- och passagerarolycksfallsförsäkring och innebär att denna ersättning betalas utöver den ersättning som lämnas genom den lagstadgade trafikförsäkringen.

Genom trafikförsäkringen ersätts bland annat:
Sveda och värk – ersättning enligt Trafikskadenämndens ersättningstabell
Lyte och bestående men – ersättning enligt Trafikskadenämndens ersättningstabell
Inkomst- och pensionsförlust – ersättning för den förvärvsmässiga invaliditeten

Högsta ersättningsbelopp för trafikförsäkringen: 300 miljoner kronor

Du kan läsa mer om reglerna och hur en personskada bedöms på Trafikskadenämndens hemsida http://www.trafikskadenamnden.se/

Kom ihåg att ersättningsreglerna i trafikförsäkringen styrs av Trafikskadelagen och är därmed lika omfattande oavsett vilket bolag man har sin trafikförsäkring hos. Däremot är det upp till respektive bolag att erbjuda olika tilläggsförsäkringar, och det är i detta sammanhang möjligt att ha flera olika olycksfallsförsäkringar som alla faller ut vid en medicinsk invaliditet. Endast fasta ersättningar (ex resekostnader) betalas från ett håll.

Hoppas att vi med detta rätt ut ett och annat frågetecken!

Och skulle ni ha flera frågor eller funderingar så är ni självfallet är varmt välkomna att höra av er :)
Utöver telefon 0771-160 195 så finns vi även på www.svedea.se, motor@svedea.se samt på facebook - www.facebook.com/motorcykelforsakring

Vänligen,
Björn Linde - Svedea

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Skriver här samma sak som jag skrev på Svenska Honda MC´s Facebooksida.

Läste på BIKE.se att Svedea tatt över Hondas märkesförsäkrning från o med Januari 2014.
Glad i hågen som sann Hondaentusiast, så för jag till svar av Svedea att det är BARA nya hojjar 2014 > samt
enbart säljande företag som kan teckna denna märkesförsäkrningen åt dig. får dock en offert på 7890kr/hel/hel för min 18år gamla CBR600. Folksam tar 2400kr/hel/hel 40+

Honda´s svar på FB var - Svedea tar F R Ä M S T nya (2014) hojjar....

Dåååligt att inte ta till er flera försäkrningstagare/köpare genom alla tusentals Hondaförare som kör hojjar äldre än 2013...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
900:- (Niohundrakronor) Helår / Helförsäkrat på min nya hoj (Yamaha RD 350)... orkar inte ens fråga om avställningsbar.

har iofs inte tecknat den ännu, då den är under uppbyggnad

min gamla R1 09 kosta 1½ ggr det i MÅNADEN

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
Japanese steeeeeel
Nä men se där vad lätt det var att läsa lite tokigt i den finstilta djungeln. Jag drar tillbaka min kommentar om invaliditetsersättningen. Dock blir det icke ett byte till svedea även om ni är ett billigare alternativ. Så länge bilsports försäkring gäller på bl a smcs körningar blir det inte tal om något byte.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har haft Svedea ett år och kraschade tyvärr min hoj.
Det jag kan säga är att de skötte sig riktigt bra på alla sätt. Det finns ingenting att klaga på.

Däremot så när jag skulle försäkra min nya hoj så har de nu ändra i avtalet så man blir begränsad på SMC kurserna. Man får alltså tex inte köra snabb grupp för då gäller inte försäkringen.

Detta gick inte att ändra på så jag fick byta försäkringsbolag till Bilsport som var väldigt tillmötesgående och hade inga som helst problem med SMC:s kurser, oavsett grupp eller steg.

Det kostade mig 600:- mer per år men det betalar jag i ren princip.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
900:- (Niohundrakronor) Helår / Helförsäkrat på min nya hoj (Yamaha RD 350)... orkar inte ens fråga om avställningsbar.

har iofs inte tecknat den ännu, då den är under uppbyggnad

min gamla R1 09 kosta 1½ ggr det i MÅNADEN

Sålt R1 för en RD350? Underbart! Café racer?

Blev rätt snopen när jag kollade premier inför kommande säsongen. Fick en premie på under precis över 4000 kr helår av och påställningsbar. Har gått från över 3000 kr/mån till strax över 1000 till ca 350 kr.

Försäkringsbolaget i fråga i mitt fall är inte Svedea så att det inte blir några missförstånd.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag har haft Svedea ett år och kraschade tyvärr min hoj.
Det jag kan säga är att de skötte sig riktigt bra på alla sätt. Det finns ingenting att klaga på.

Däremot så när jag skulle försäkra min nya hoj så har de nu ändra i avtalet så man blir begränsad på SMC kurserna. Man får alltså tex inte köra snabb grupp för då gäller inte försäkringen.

Detta gick inte att ändra på så jag fick byta försäkringsbolag till Bilsport som var väldigt tillmötesgående och hade inga som helst problem med SMC:s kurser, oavsett grupp eller steg.

Det kostade mig 600:- mer per år men det betalar jag i ren princip.

förvirrad såhär på morgonen klickade jag gilla istälelt för svara :huvet

Märkligt att de inte tillåter en att köra i snabb grupp, har man ett visst tempo håller man ju det oavsett grupp så man kan ju fråga sig hur massvis med omkörningar per varv skulle vara säkrare för dig och de andra i gruppen? Låter väldigt genomtänkt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
förvirrad såhär på morgonen klickade jag gilla istälelt för svara :huvet

Märkligt att de inte tillåter en att köra i snabb grupp, har man ett visst tempo håller man ju det oavsett grupp så man kan ju fråga sig hur massvis med omkörningar per varv skulle vara säkrare för dig och de andra i gruppen? Låter väldigt genomtänkt

Fast någonstans måste man dra gränsen. Personer i snabb grupp kraschar mer och det går fortare när de kraschar. I snabb-gruppen handlar det inte längre om att bli en förare som är säkrare på gatan utan om att förbättra sina varvtider och det är något jag som icke-med-gatcykel-banåkande-kund ogärna betalar för....

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Fast någonstans måste man dra gränsen. Personer i snabb grupp kraschar mer och det går fortare när de kraschar. I snabb-gruppen handlar det inte längre om att bli en förare som är säkrare på gatan utan om att förbättra sina varvtider och det är något jag som icke-med-gatcykel-banåkande-kund ogärna betalar för....

Visst kan det vara så, eller så är man bara snabb så man åker snabbare än de som kör i de långsammare grupperna :)

Oavsett så är det bara Svedea som har dragit gränsen här och därmed valde jag Bilsport MC trots att jag ville vara kvar hos Svedea. Nu kanske jag aldrig åker snabbare grupp eller steg +4 men som jag skrev, det är en principsak att byta till ett bolag i detta fall.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
... och det är något jag som icke-med-gatcykel-banåkande-kund ogärna betalar för....

Visst är det så, kör själv lite bandagar med gathoj och aldrig räknat med att nån annan än jag själv ska betala eventuella skador på hojen. Men blir ju väldigt märkligt om alla som normalt kör snabb grupp istället bokar medel och sen medelgruppen hålelr högre tempo än snabba gruppen. Skum regel enligt mig, bättre då att försäkringen inte gäller på bana helt enkelt.

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Hej alla läsare :hej

Då det uppkommit några fler frågor och kommentarer så besvarar vi även dessa efter bästa förmåga här.

Till KristianAE86 blir svaret gällande Hondas märkesförsäkringar, och övriga märkesförsäkringar vi erbjuder, att dessa utformats exklusivt för generalagentens återförsäljare. Försäkringarna kan tecknas för såväl nya som begagnade maskiner men endast i samband med ett köp hos en auktoriserad återförsäljare. För vår del känns det bra att kunna bidra lite extra till alla handlare och verkstäder som i slutändan är de som hjälper oss när våra kunder behöver ha sina motorcyklar reparerade.

Gällande just din 600:a så har du onekligen ett bra pris på den redan så den ska du absolut behålla. Alla bolag gör sina egna riskbedömningar och vi erbjuder exempelvis enbart trafikförsäkringar för dem flesta sporthojarna – något som gör att kanske just sporthoj.com inte är ett idealiskt forum för vår del :)

Till Ripster och övriga som undrar om vår hållning kring SMC’s körningar.
Vi har sett en utveckling de senaste åren med allt fler olyckor i dom snabba grupperna. Och vi känner i detta sammanhang att det är viktigt att skydda kostnadsutvecklingen för att förhindra framtida prishöjningar.

Om skadeutvecklingen i dom långsammare grupperna utvecklas negativt för att snabbare förare väljer en "felaktig" fartgrupp kommer givetvis ytterligare åtstramningar att ske. Vi litar dock på att SMC, med deras erfarenhet och utbildade instruktörer, inte tillåter för stora fartskillnader och för aggressiva förare i dem två långsammaste grupperna.

Så för er som känner att det är viktigt att kunna köra i dessa fartgrupper som vi inte godkänner så ska ni givetvis vända er till andra alternativ om ni finner såna!
Det viktigaste i slutändan är ändå att ni är rätt försäkrade den dagen olyckan kanske är framme!

Nu skriver jag allt detta på sporthoj.com så jag vet att åsikten om bankörning här ovan säkert är i en klar minoritet :)

Men detta är vårt resonemang kring SMC’s utbildningar och gällande märkesförsäkringarna så kan ni läsa mer om dessa här;
http://motor.svedea.se/mc/vaara-foersaekringar/maerkesfoersaekringar/

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg nu!

Mvh
Björn Linde
Svedea

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Måste ge dig all cred till dig Björn som tar dig tid att besvara frågor på sporthoj.com, ett forum som, precis som du säger, inte är riktat till er målgrupp. :tummenupp
Man kan jämföra det med SVEMO, vars målgrupp är här till 100%, som inte bryr sig om att vara med i diskussionerna då detta inte är deras officiella kanal. :dummer

P.S. Jag tillhör definitivt inte er målgrupp då jag kör sporthoj, enbart på bana, och inte har den försäkrad. D.S.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield