Jag hade Svedea förra året för min Superduke. Kraschade på Åsen på SMC-kurs. Allt fixat utan bråk. Bra!
Nackdelen för mig med KTM är en sjukt hög självrisk vid stöld. 10000kr!
Byter pga det till Bilsport&mc i år trots lite högre premie.
Har haft Svedea till både SV650S och Sprint RS men min nya hoj (nåja en 2008) med en bit över 150 pållar under tanken gillade inte Svedea, enbart trafik var över 25000kr.
Det blev Folksam hel ca 15000kr/år.
Skillnaden är nog att min har kåpa. Kolla vad Svedea vill ha för en R1. Ungefär samma motor som din.Min hoj har ca 150 hk på papperet, och kostar ca 6000:- hel/hel på Svedea. Nu sitter jag på Tapatalk, så ser varken vilken hoj du har, eller vart du bor. Jag har streethoj och bor i Gävle.
satt precis och läste lite villkor på svedeas märkesförsäkring för yamaha samt "vanliga" försäkringen. Något jag reagerade väldigt starkt på var invaliditetsersättningen. vid 100% invaliditet får man endast 10 prisbasbelopp. I år 1 BB=44 400 http://www.finfa.se/Hjalpmedel/Basbelopp/
dvs. om man blir helt invalidiserad får man endast 444 000kr (kommer man inte långt med om man måste handikappsanpassa sitt liv) för att ens kunna få ersättning för invaliditet måste den uppgå till 20%.
jag tyckte det var illa när en av mina försäkringar satte en gräns på 5%
alla andra försäkringar jag har stött på har haft ett försäkringsbelopp på 1 000 000 och inte basbelopp.
utan tvekan de sämsta villkoren jag har sett på länge.
kommer absolut inte teckna svedea under nuvarande förutsättningar.
För den som inte tror mig finns det både en sammanfattning och en fullständig verison av villkoren (som säger samma sak ang. invaliditet) http://motor.svedea.se/mc/vaara-foersaekringar/mc/villkor/
900:- (Niohundrakronor) Helår / Helförsäkrat på min nya hoj (Yamaha RD 350)... orkar inte ens fråga om avställningsbar.
har iofs inte tecknat den ännu, då den är under uppbyggnad
min gamla R1 09 kosta 1½ ggr det i MÅNADEN
Jag har haft Svedea ett år och kraschade tyvärr min hoj.
Det jag kan säga är att de skötte sig riktigt bra på alla sätt. Det finns ingenting att klaga på.
Däremot så när jag skulle försäkra min nya hoj så har de nu ändra i avtalet så man blir begränsad på SMC kurserna. Man får alltså tex inte köra snabb grupp för då gäller inte försäkringen.
Detta gick inte att ändra på så jag fick byta försäkringsbolag till Bilsport som var väldigt tillmötesgående och hade inga som helst problem med SMC:s kurser, oavsett grupp eller steg.
Det kostade mig 600:- mer per år men det betalar jag i ren princip.
förvirrad såhär på morgonen klickade jag gilla istälelt för svara
Märkligt att de inte tillåter en att köra i snabb grupp, har man ett visst tempo håller man ju det oavsett grupp så man kan ju fråga sig hur massvis med omkörningar per varv skulle vara säkrare för dig och de andra i gruppen? Låter väldigt genomtänkt
Fast någonstans måste man dra gränsen. Personer i snabb grupp kraschar mer och det går fortare när de kraschar. I snabb-gruppen handlar det inte längre om att bli en förare som är säkrare på gatan utan om att förbättra sina varvtider och det är något jag som icke-med-gatcykel-banåkande-kund ogärna betalar för....
... och det är något jag som icke-med-gatcykel-banåkande-kund ogärna betalar för....
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |