Svedea försäkring ??

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Hej en fråga till er som har svedea ,
Dem har 3 olika alternativ som man kan försäkra
Så om man väljer alternativ( säker ) kan man då ställa av hojen på vintern ha garage försäkring hos dem ? elr går d inte alls o ställa av ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej en fråga till er som har svedea ,
Dem har 3 olika alternativ som man kan försäkra
Så om man väljer alternativ( säker ) kan man då ställa av hojen på vintern ha garage försäkring hos dem ? elr går d inte alls o ställa av ?
Den är inte avställningsbar, men den kostar mindre på vinterhalvåret.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar

Det tycker jag för övrigt är otroligt dumt. :/ För på sommarhalvåret vill man ju ha mer pengar kvar till bensin o.dyl. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det tycker jag för övrigt är otroligt dumt. :/ För på sommarhalvåret vill man ju ha mer pengar kvar till bensin o.dyl. :)
Japp, men misstänker att det är något försäkringsbolagen tvingas till för att stävja att folk byter ägare för att slippa betala under vinterhalvåret.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Japp, men misstänker att det är något försäkringsbolagen tvingas till för att stävja att folk byter ägare för att slippa betala under vinterhalvåret.

Det kan vi nog vara ganska jäkla säkra på att det är. Helt enkelt något som hojkollektivet får skylla sig själva för.

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple

Jaha skit också men men fortfarande billigare än dem andra, men den (säker) alternativet så stå det också [ Utlåning: JA MEN reglarna om "vem försäkringen gäller för" måste dock vara uppfyllda , för jag hade tänkt låna ut till kompisar måste allas namn fyllas i eller vadå ?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jaha skit också men men fortfarande billigare än dem andra, men den (säker) alternativet så stå det också [ Utlåning: JA MEN reglarna om "vem försäkringen gäller för" måste dock vara uppfyllda , för jag hade tänkt låna ut till kompisar måste allas namn fyllas i eller vadå ?

För Säker så tror jag det är i princip samma villkor som alltid gäller dvs hojen laglig och godkänd, föraren laglig med körkort för hojen och skadan sker på gata dvs inte på bana eller liknande.

Säkrare har utlåning till partner och folk som är lika gammal eller äldre än dig själv och Säkrast bara utlåning till partner.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Det är bara att försäkringstagaren ska vara den huvudsakliga brukaren, såvitt jag förstått... Och det som YipYip sa... DVS, försäkra inte på mor/far och kör med hojen själv sedan. De kan bli knepiga att få ut pengar från vid eventuellt försäkringsärende då.
Fri utlåning i alla andra fall.

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Det är bara att försäkringstagaren ska vara den huvudsakliga brukaren, såvitt jag förstått... Och det som YipYip sa... DVS, försäkra inte på mor/far och kör med hojen själv sedan. De kan bli knepiga att få ut pengar från vid eventuellt försäkringsärende då.
Fri utlåning i alla andra fall.

Nej dem e inte dumma direkt

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jag har Svedea. Förra året klotade jag med förra hojen. De var väldigt bra att ha och göra med. Inget tjafs. Vraket lämnades till märkesverkstad som gjorde inspektion/bedömning. Även hanteringen av personlig utrustning sköttes smidigt. Jag fortsätter med Svedea. :tummenupp

Edit: Betalar 2700 Hel/Hel för Duccen med Säkrast.

Last edited:

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har också Svedea, men har inte haft med dom att göra i olycks-sammanhang. Men däremot vid ändring av försäkring och fakturafrågor. Utomordentligt bra service och snabba puckar.

Bytte hoj rätt vad det var, och fortsatte med nya hojen i Svedea.
Inga probs, men jag skulle åka på semester direkt efter bytet, och ville inte betala sent, så jag ringde och frågade hur jag kunde göra. De skickade fakturan på mail, direkt. Upptäckte då att vid nyteckning så blir det automatiskt att betala en gång per år, och det gillar jag inte. Behövde dela upp premien på halvårsbetalning, så ringde tillbaka. Inga konstigheter alls, fick en ny faktura sekunden efter jag lagt på luren. :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har också Svedea, men har inte haft med dom att göra i olycks-sammanhang. Men däremot vid ändring av försäkring och fakturafrågor. Utomordentligt bra service och snabba puckar.

Bytte hoj rätt vad det var, och fortsatte med nya hojen i Svedea.
Inga probs, men jag skulle åka på semester direkt efter bytet, och ville inte betala sent, så jag ringde och frågade hur jag kunde göra. De skickade fakturan på mail, direkt. Upptäckte då att vid nyteckning så blir det automatiskt att betala en gång per år, och det gillar jag inte. Behövde dela upp premien på halvårsbetalning, så ringde tillbaka. Inga konstigheter alls, fick en ny faktura sekunden efter jag lagt på luren. :)

Yes, när min RD350 bestämde sig för att tvärdö på väg runt i sthlm så, förutom att de verkade ha en sjukt opålitlig telefonväxel, så var de väldigt tillmötesgående och det hela löste sig så smidigt man nu kan förvänta sig mitt i semestern... (Ja, inte min, men alla andras)

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag kör Svedea på Tuonon, vill minnas att jag betalar 2400:-/år i halvförsäkring. Har inte behövt utnyttja försäkringen men tror inte dom är sämre än andra försäkringsbolag. Vet riktiga skräckexempel från exempelvis IF, så större behöver absolut inte betyda bättre i försäkringssammanhang.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Har tittat lite och jämfört med mitt nuvarande försäkringsbolag (som används till bostaden/personf) och svedea ligger på 11k för helförsärking jämfört med 15k på Länsförsäkringar, och då är det halvering av självrisker, så nog är det skillnad. Blir nog dem när första bågen rullar in.

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Ja har en kompis som ska ta kort nästa år och han kommer skaffa sig hoj innan han tar kort övningköra med , kan han då försäkra hojen och låna ut exempel till mig som har körkort , typ lära han osv ? vi e 4 kompisar som lånar ut till varandra o den 4 har inte körtkort , så får han då försäkra sin hoj utan kort o välja ( SÄKER ) Alternativet ? eller hur funkar ?

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag har svedea och dom har alltid vart trevliga att ha och göra med. 3400kr hel/hel utan krav på garage eller utrustning, är det inget annat bolag som klår, närmast ville ha 5500 men då skulle den stå i garage vilket jag inte har.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Ja har en kompis som ska ta kort nästa år och han kommer skaffa sig hoj innan han tar kort övningköra med , kan han då försäkra hojen och låna ut exempel till mig som har körkort , typ lära han osv ? vi e 4 kompisar som lånar ut till varandra o den 4 har inte körtkort , så får han då försäkra sin hoj utan kort o välja ( SÄKER ) Alternativet ? eller hur funkar ?

Har han 'säker' (det dyraste). Så får han låna ut den till dig, och du får köra den om du har körkort.
Om du menar att ni "lånar ut" dom till varandra permanent. Så är det skenförsäkring.

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Hoj
Stree Triple
Har han 'säker' (det dyraste). Så får han låna ut den till dig, och du får köra den om du har körkort.
Om du menar att ni "lånar ut" dom till varandra permanent. Så är det skenförsäkring.

Han ska parkera sin hoj i mitt garage då han tycker e säkrast och då får ja köra hans hoj då o då ;) och ja har körkort ja :)

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield