Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svemo visar återigen sitt rätta jag...

"Osanktionerad tävling 26-29 mars, Funäsdalen
Viktig information till SVEMO-licensierade förare

SVEMO vill göra SVEMO-licensierade förare uppmärksamma på att den planerade tävlingen i Funäsdalen 26-29 mars, inte är sanktionerad/licensierad av SVEMO. Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen. Vi ber samtliga SVEMO-licensierade förare som planerar att delta i tävlingen att observera nedanstående.

Utdrag ur NT § 3.1
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykeloch snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion. Varje befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra bestraffning.

Till berörda förare
Med anledning av den senaste tidens diskussion om icke SVEMO-sanktionerade tävlingar och efterlevnad av lojalitetsparagrafen i NT, vill SVEMO härmed varna förare som deltar i den typen av tävlingar.

Skulle en anmälan mot någon förare som deltagit inkomma så har SVEMO enligt nuvarande regelverk skyldighet att lämna frågan vidare till Disciplinnämnden. Detta kan medföra att föraren bestraffas.

Per Westling
Generalsekreterare
SVEMO"

http://www.svemo.se/news.php?rid=2465


Hur länge skall vi tillåta dem att hålla på så här?
Är det inte dags att ruska om lite i organisationen och få bort alla ruttna äpplen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är väl inte fel? Det är ju en ej godkänd tävling av Svemo av någon trolig anledning.

Svemo ÄR ju förbundet att ta "hand" om motorsportstävlingar i Sverige. Såklart de då ska kunna ta sig rätten att säga att om man inte tävlar under rätt villkor att det kan bli bestraffning pga det.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Hmm nu är jag då inte mycket insatt i så mycket detta har dock licens men tyvärr så följer de ju bara ett regelverk och för att skydda sig själva mot att folk deltar på arrangemang där de inte har kontrollerat säkerhet osv i förväg tycker jag det är rätt det dom gör och det är väll bra att dom går ut med hur det ligger till innan i stället för att i efterhand komma med pekpinnen och bestraffa några som kanske inte e helt insatt i regelverk osv?

Håller på med annan sport och reglerna är ju desamma där o tror det är så i de flesta idrottsförbund att ska du ingå i en serie eller annat så ska du ju köra/spela/springa efter seriens regler, jag får inte som licensierad idrottsutövare börja springa runt och gå förbi mitt förbunds regler för att visa upp mig osv eller hur man ska beskriva det. För att förbundet som jag är kopplat till ska överleva måste sånna regler finnas.

Så t.ex. om du vill köra bil på detta evenmang så blir du av med licensen på grund av att Svemo "äger" dig så länge du vill tävla inom motorsport.

Det är inte "fair play"....
SVEMO = Svenska motorcykel och skoterförbundet. inte sant?

Utdrag ur NT § 3.1
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykeloch snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion.


Bil ingår inte där väll och då får du väll kolla upp vad det är för regler, dom kan ju inte straffa dig om du inte åkt snöskoter eller mc under evenemanget? Det står väll ingenting om bilsport i SVEMOS regelverk du måst eju både kunna vara medlem i ett bilsportförbund och SVEMO, de ska ju inte konkurera med varandra på det viset?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vore ju helt klart intressant att veta varför Speedweekend inte hamnat under Svemos flagg.

Kan det ha med att gör att det hela är ett nytt arrangemang i Sverige och de inte velat/hunnit/orkat ta fram regler för det.
Speedweekend är ju vad jag hört fullförsäkrad via SMA och har ett bra säkerhetsarrangemang.

Sen vad det gäller bil, osv. Så är ju Speedweekend ett arrangemang för bilar, hojar och snöskotrar.
Och Svemo skriver ju själva att "Varje befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra bestraffning."
Frågan är väl vart de drar gränsen där...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Som i alla andra sammanhang gör man det lätt för sig genom att hålla sig jevvligt långt borta från föreningar och förbund.
 

Öland

Potatoesmc
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 1000
Risken för och bestraffningen är nog betydligt lindrigare än straffet att skada sej oförsäkrad :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Risken för och bestraffningen är nog betydligt lindrigare än straffet att skada sej oförsäkrad :huvet
Helt klart man skall inte köra någonstans oförsäkrad.
Därför har ju Speedweekend en fullgod försäkring via SMA.
Just försäkring är ju också ett lagkrav när man arrangerar motorsporttävlingar.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
När ska vissa förstå att det inte handlar om säkerhet i detta fall och inte under Indoor Ice Racing som var i Norrtälje. Det handlar om den regel/paragraf som nämts ovan och som med Svemos storlek mer eller mindre ger dem ensamrätt/monopol på förare och då också ensamrätt på att vara tillståndsgivare för arrangemang av det här slaget eftersom de förbjuder/skrämmer bort förare från att delta i arrangemang som är försäkrade av konkurent. Det oavsett om säkerheten skulle vara högre än på ett arrangemang under svemo-flagg.
Ett hinder för de som vill ställa upp och vill ha valfriheten att välja tävlingar oavsett vem flagg de går under. Förare som arrangör.



Svemo ÄR ju förbundet att ta "hand" om motorsportstävlingar i Sverige.

Vem säger det eller var står det att läsa? Något jag helt har missat i så fall.
 
Last edited:

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
När ska vissa förstå att det inte handlar om säkerhet i detta fall och inte under Indoor Ice Racing som var i Norrtälje. Det handlar om den regel/paragraf som nämts ovan och som med Svemos storlek mer eller mindre ger dem ensamrätt/monopol på förare och då också ensamrätt på att vara tillståndsgivare för arrangemang av det här slaget eftersom de förbjuder/skrämmer bort förare från att delta. Ett hinder för de som vill ställa upp och vill ha valfriheten att välja tävlingar oavsett vem flagg de går under.

Vad eller vem är det som säger att svemo ska ta hand om och ha ensamrätt på motorsporten i sverige?

De har ingen ensamrätt på MOTORSPORT men de som väljer att ingå under förbundet och delta antar ju sig också att spela efter förbundets regler. SVEMO har bara regler för de som vill delta på deras evenemang för MOTORCYKLAR och SNÖSKOTRAR om jag minns rätt? Och om du ser det som ett straff att inte få delta på deras tävlingar (som folk verkar göra) då borde man ju följa reglerna för tydligen så är det väll bra evenmang om ni ser det som ett straff att bli av med licensen annars skulle ni väll inte klaga?

Det är det här förbundsverksamhet handlar om, en person väljer ju helt själv om man vill delta på privata evenemang lite härovar eller under en organisation som svemo och för att svemo ska kunna hålla en viss klass på tävlingar och kunna fortsätta en nationell verksamhet så måste de ha sånnahär regler så för att förhindra folk att privat försöka konkurrera ut det, tror nog att om en privat person skulle göra svemos jobb (arrangera tävlingar och ligor runt om i sverige) ja då kan man väll välja men de som vill hålla på seriöst och vara knutet till ett förbund måste ju göra så det gynnar deras verksamhet.

dom har inte ensamrätt på förare, det handlar om att folk VALT att ingå med licens under förbundet och spela efter deras regler.

Vem säger det eller var står det att läsa? Något jag helt har missat i så fall.
Riksidrotssförbundet letar vart det går att läsa
Vi organiserar vår idrott
i självständiga föreningar och förbund som tillsammans utgör en fri och frivillig folkrörelse
förenad i Riksidrottsförbundet.
Står i SVEMOS stadgar t.ex
 
Last edited:

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Detta är inget unikt för mc världen. Är själv aktiv inom cykel och där är tankesättet lika. Genom deltagande i icke godkända lopp förlorar man sin licens. Ett jäkligt sjukt beteende av förbundet vilket gör att alla licensinnehavare stängs ute från evenemang som inte vill pröjsa.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
motorsporten i sverige är redan tillräckligt "jagad" att få göra detta(speedweekend) är ju stort i sig tycker jag. varför försvåra för "oss" själva, de gör politiker och arga gubbar så bra själv.. :brinnerup
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
motorsporten i sverige är redan tillräckligt "jagad" att få göra detta(speedweekend) är ju stort i sig tycker jag. varför försvåra för "oss" själva, de gör politiker och arga gubbar så bra själv.. :brinnerup

Det är tydligen viktigare att försvara sin monopolställning än att främja sporten.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Det är tydligen viktigare att försvara sin monopolställning än att främja sporten.

som jag förstått det betalar de ju för att ha stöd av ett förbund men inte från svemo, svemo kan väll inte ge klartecken höger och vänster då det finns regler som måste följas för att arrangera ett svemo godkänt mästerskap (sen kostar det säkert en licenskostnad även det)

såhär fungerar det ju inom alla förbund kopplade till riksidrottsförbundet i sverige, inget unikt för motorcykel och snöskotersporter på något sätt.

Varför detta evenemang inte är i gemenskap med svemo har jag dock ingen aning om men det kan väll vara arrangörens fel att dom inte vill godkänna besiktningsmetoder? säkerhetsföreskrifet? vill kanske inte betala för att få dit större delen av de aktiva inom svemo, är det Svemo eller speedweekend som gjort fel då?

8. TÄVLINGAR M M
1 § Tävlingsregler
Förbundets tävlingsverksamhet skall genomföras i enlighet med av förbundsstyrelsen
(eller av organ som har förbundsstyrelsens delegation därtill) fastställda tävlingsregler
och fattade beslut. Tävlingsreglerna får ej strida mot dessa stadgar eller idrottens
verksamhetsidé i övrigt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Man vill inte använda svemo eller SBF för att det är krångligt eller dyrt, och dessutom inte nödvändigt enligt svensk lag. Utan så länge man har en motorsportförsäkring är det tillåtet enligt lag.
Däremot är det då ganska fult att hota sina medlemmar med uteslutning för att arrangören valt en annan väg.

Ni ska veta att många gocart-hallar är försäkrade genom SMA, för att SBF inte velat göra det. Har alltså vart enda sättet för dem att få sin verksamhet försäkrad.
Skulle ni acceptera att bli av med er SBF/SVEMO-licens för att ni vill köra go-cart?

Det är helt sjuka stadgar, och det är riktigt bra att detta nu är anmält till konkurrensverket.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Rolig att läsa alla olika åsikter i frågan, detta handlar om just monopol Idrotts föreningen Svemo enl dom själva äger all rätt till mc tävlingar! Detta är en lång historia men förenklat så kan man säga att svemo vill äga allt och framför allt få betalt. Jag har satt hela systemet på kant med mitt sätt att driva svensk motorsport, har arrangerat tävlingar i 6 år med Svemo och gör 7 tävlingar under svemo flagg och 7 utanför. Tycker föreningen Svemo är mycket bra på tex cross och enduro men inte så bra på udda grenar som tex is bana, supermoto, backe, gräsbana mm.

Högfarts prov av detta slag har inte förbundet i sin regel bok så då är det lite svårt för dom att jobba med detta. Problemet Svemo har är bla att dom inte tar hand om nya arrangörer som arrangerar på nya sätt, det vi gör att bygga motorsport i städer på fel arenor som bandyplaner mm, alla banor håller högsta nivå med säkerhet och förarna åker helt gratis och visar upp sig för media för att lättare kunna få sponsorer.

Förenklat handlar det bara om en maktkamp och KKV konkuransverket har satt tänderna i Svemo efter övertrampet i 3 mars i Norrtälje och släpper sin dom i vår.

Jag förstår att många försvarar svemo i alla lägen men det är nog dax att vara lite mera kritisk och sätta in sig i frågan, motorsportens hot är inte nya grepp utan att överleva kampen i miljö frågor och media för vi sitter i samma båt alla som jobbar med motor.
Denna fråga kommer att följa flera nr i www.ib.se Svensk motorsport där kommer Svemo nästa torsdag svara på sitt agerande blir kul läsning.

http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

http://op.se/harjedalen/1.839804

Svarar gärna på frågor info@quadshopen.se eller 0705-610 500
Glenn Ocklund
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag förstår ingenting, eftersom det inte är SVEMO-sanktionerat arrangemang så gäller ju inte svemos försäkring. Vad är det då för problem förrutom revirpinkande?

Svemos försäkring ger väl inget skydd när man kör hoj på vanliga vägar, vad är egentligen skillnaden?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag förstår ingenting, eftersom det inte är SVEMO-sanktionerat arrangemang så gäller ju inte svemos försäkring. Vad är det då för problem förrutom revirpinkande?

Svemos försäkring ger väl inget skydd när man kör hoj på vanliga vägar, vad är egentligen skillnaden?

Svemo hotar att dra licensen för förare som ställer upp i arrangemang som de inte har sanktionerat.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top