Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Svemo hotar att dra licensen för förare som ställer upp i arrangemang som de inte har sanktionerat.
enligt samma regler som finns inom alla förbund kopplade till rf i sverige bara att det verkar vara mer poppulärt inom just motorsporten att hitta privata arrangörer pga som Glenn Ocklund säger att det finns så många olika grenar eller vad man ska säga, man kan utöva sporten på så många sätt och svemo stödjer bara en del av dem som jag förstått?

Det borde kollas över spec när det är nya former som genomförs men jag står fast i att om man vill tllhöra ett förbund ska man hålla sig till förbundet.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag förstår ingenting, eftersom det inte är SVEMO-sanktionerat arrangemang så gäller ju inte svemos försäkring. Vad är det då för problem förrutom revirpinkande?

Svemos försäkring ger väl inget skydd när man kör hoj på vanliga vägar, vad är egentligen skillnaden?

Precis. SBF har ju anmäld SMA till Riksidrottsförbundet. I gengäld har SMA anmält SBF till konkurrensverket. Det finns ju enligt lag ingen monopol på vem som ska få arrangera och försäkra mc/bil träningar och tävlingar.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Rolig att läsa alla olika åsikter i frågan, detta handlar om just monopol Idrotts föreningen Svemo enl dom själva äger all rätt till mc tävlingar! ........
De har aldrig hävdat att de äger all rätt till Mc-tävlingar.
Det enda de gör är att ställa krav på sina medlemmar.
Krav som du som medlem accepterar när du går med dem.

Hur svårt kan det vara att låta bli att gå med om det inte passar:va

De andra aktörerna är ju lika bra ur försäkringssynpunkt så varför väljer man inte att gå med där istället?

Denna konflikt är absolut inte unik för motorsporten, den har funnits i Hockeyn, innebandyn, dansen osv.osv.

Skillnaden, som jag sagt tidigare, är att det mycket riktigt är krångligare och dyrare att utföra dessa arrangemang i T.ex. Svemo eller SBF för de arbetar med en helhet som ofta saknas hos enskilda arrangörer.
Miljöfrågor, lobbyverksamhet (Almedalen), externa kontakter (FIM, FIA, CIK osv.) är bara några exempel för att inte tala om möjligheterna som ges genom att vara medlem i RF (Riksidrottsförbundet).

Men som sagt, om man inte gillar det, hur svårt kan det vara att låta bli att vara medlem??????
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag är fostrad i Svemos anda i många år och jag har alltid tävlat för min hemma klubb, jobbat i den gratis tusentals timmar och anmäler mig alltid med MK Rimo, och var MKRimo är anslutna till har jag ingen större åsikt om. Svemo,RF,SBF, Svefi ....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
De har aldrig hävdat att de äger all rätt till Mc-tävlingar.
Det enda de gör är att ställa krav på sina medlemmar.
Krav som du som medlem accepterar när du går med dem.

Hur svårt kan det vara att låta bli att gå med om det inte passar:va

De andra aktörerna är ju lika bra ur försäkringssynpunkt så varför väljer man inte att gå med där istället?

Denna konflikt är absolut inte unik för motorsporten, den har funnits i Hockeyn, innebandyn, dansen osv.osv.

Skillnaden, som jag sagt tidigare, är att det mycket riktigt är krångligare och dyrare att utföra dessa arrangemang i T.ex. Svemo eller SBF för de arbetar med en helhet som ofta saknas hos enskilda arrangörer.
Miljöfrågor, lobbyverksamhet (Almedalen), externa kontakter (FIM, FIA, CIK osv.) är bara några exempel för att inte tala om möjligheterna som ges genom att vara medlem i RF (Riksidrottsförbundet).

Men som sagt, om man inte gillar det, hur svårt kan det vara att låta bli att vara medlem??????

Jag antar att du själv inte kör gocart med dina kollegor någon gång?
Annars är det ju bara att ansöka om utträde på en gång..

Medlemmar har inte vart särskilt nöjda med vare sig SBF eller Svemo under rätt lång tid, det här gör dem inte populärare.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Precis. SBF har ju anmäld SMA till Riksidrottsförbundet. I gengäld har SMA anmält SBF till konkurrensverket. Det finns ju enligt lag ingen monopol på vem som ska få arrangera och försäkra mc/bil träningar och tävlingar.

Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
 
  • Gilla
Reaktioner: Oan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det bara jag som tänker på Mona Sahlin i samma mening som jag hör namnet SVEMO?
Idioti är vad det är, ställ upp för sporten genom att godkänna tävlingen även utan sin medverkan eller ge fan i att förstöra för folk som vill utöva en hobby!!!

Jag har fått förfrågningar om jag inte vill vara med och stödja lokala klubben men så länge de är knutna till SVEMO så skulle jag aldrig få för mig att betala årsavgift, inte så länge S beter som det riktiga röda S....
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag antar att du själv inte kör gocart med dina kollegor någon gång?
Annars är det ju bara att ansöka om utträde på en gång..

Medlemmar har inte vart särskilt nöjda med vare sig SBF eller Svemo under rätt lång tid, det här gör dem inte populärare.

Då skulle du höra de medlemmar som inte är nöjda med att förbunden inte agerat tidigare.....
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.

Jag har följt diskussionerna här på forumet och du tror alltså på det du säger, utan att tveka en sekund? Om du hade haft betalt så hade jag förstått det hela, men du har väl inte betalt av SVEMO?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.

I fallet SBF vs SMA så är det inte konkurrerande då SMA bara arrangerar tävlingar som SBF inte ville tillåta arrangören.

Sedan tror jag inte att SMA på något vis är konkurrerande med Svemo.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag håller kanske inte med dig i dina inlägg men här har du klart en poäng, har man skrivit på ett avtal så har man. Hurvida licenstagaren vet NT 3.1 det kan vara osagt, men din tanke är värd att tänka på ett tag!
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
 
  • Gilla
Reaktioner: Oan

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.

Ungefär som att man bara skulle kunna få ha ett mastercard, men att mastercard krävde att man lämnade alla andra kort. Risken finns ju att alla skiter i mastercard.
Här "vågar" folk knappt lämna Svemo/SBF eftersom de har hela "marknaden", d.v.s man blir hotad in i leden om man vill utöva sin sport.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Antar och förstår att det längre inte är värt att åka upp och ner för att se detta, blir troligen som Norrtälje. De seriösa åkarna backar ur..
Trist!
Gillade tanken och evenemaget.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har följt diskussionerna här på forumet och du tror alltså på det du säger, utan att tveka en sekund? Om du hade haft betalt så hade jag förstått det hela, men du har väl inte betalt av SVEMO?

Japp.

I fallet SBF vs SMA så är det inte konkurrerande då SMA bara arrangerar tävlingar som SBF inte ville tillåta arrangören.

Sedan tror jag inte att SMA på något vis är konkurrerande med Svemo.

Det är just det som kommer att bli frågan att avgöra.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ungefär som att man bara skulle kunna få ha ett mastercard, men att mastercard krävde att man lämnade alla andra kort. Risken finns ju att alla skiter i mastercard.
Här "vågar" folk knappt lämna Svemo/SBF eftersom de har hela "marknaden", d.v.s man blir hotad in i leden om man vill utöva sin sport.

Vi har inte samma åsikt i denna fråga så jag ska inte dra fler exempel på varför jag tycker annorlunda än dig.

Däremot rör vi oss i olika kretsar och ur en ren förarsynpunkt förstår jag era argument men rörelserna består ju inte bara av tävlande utan även av andra funktioner och när det gäller klubbar/arrangörer och funktionärer så upplever jag att tongångarna är annorlunda.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Som rospig som du är så är allt bäst hemma så stanna du hemma! Vi har nästan 100 förare klara och dom som har Svemo licens på snö skoter är så less på förbundet att dom inte bryr sig. Det finns bara en tävlig i år för dom och vi gör tävling nr 2 tror du dom är glada att en ny arrangör har tagit tag i skoter DR? Kolla startlistan på www.Landracing.se har du sett något ballare på länge? VI har 12 tidningar på plats och SVT men dom har säkert gjort en fel bedömning.

Antar och förstår att det längre inte är värt att åka upp och ner för att se detta, blir troligen som Norrtälje. De seriösa åkarna backar ur..
Trist!
Gillade tanken och evenemaget.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vi har inte samma åsikt i denna fråga så jag ska inte dra fler exempel på varför jag tycker annorlunda än dig.

Däremot rör vi oss i olika kretsar och ur en ren förarsynpunkt förstår jag era argument men rörelserna består ju inte bara av tävlande utan även av andra funktioner och när det gäller klubbar/arrangörer och funktionärer så upplever jag att tongångarna är annorlunda.

Har missat dina exempel?
Ser heller inte några större problem med att klubbar hjälper till på olika arrangemang heller.
Vill Svemo inte arrangera exempelvis stadion-cross, men västra mk trots allt gärna ställer upp med funktionärer, fast försäkrat genom SMA borde det också vara görbart.

Finns ju klubbar som kliver ur förbunden också..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Så du anser att man inte ska kunna ställa upp i RF-arrangemang, samtidigt som man vill köra gocart, 5-papp, uppvisningar etc som SVEMO och SBF ändå skiter i?

Tyvärr tycker jag väl att världen inte är svart eller vit och att vissa saker får man kanske ta för vad det är.
Det har ju förbunden också gjort under alla dessa tidigare år men till slut blev kritiken för stor bland medlemmarna.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top