Lite i samma anda som SBF (Svenska Bilsport Förbundet) vs SMA. Läs gärna denna tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=51902
enligt samma regler som finns inom alla förbund kopplade till rf i sverige bara att det verkar vara mer poppulärt inom just motorsporten att hitta privata arrangörer pga som Glenn Ocklund säger att det finns så många olika grenar eller vad man ska säga, man kan utöva sporten på så många sätt och svemo stödjer bara en del av dem som jag förstått?Svemo hotar att dra licensen för förare som ställer upp i arrangemang som de inte har sanktionerat.
Jag förstår ingenting, eftersom det inte är SVEMO-sanktionerat arrangemang så gäller ju inte svemos försäkring. Vad är det då för problem förrutom revirpinkande?
Svemos försäkring ger väl inget skydd när man kör hoj på vanliga vägar, vad är egentligen skillnaden?
De har aldrig hävdat att de äger all rätt till Mc-tävlingar.Rolig att läsa alla olika åsikter i frågan, detta handlar om just monopol Idrotts föreningen Svemo enl dom själva äger all rätt till mc tävlingar! ........
De har aldrig hävdat att de äger all rätt till Mc-tävlingar.
Det enda de gör är att ställa krav på sina medlemmar.
Krav som du som medlem accepterar när du går med dem.
Hur svårt kan det vara att låta bli att gå med om det inte passar
De andra aktörerna är ju lika bra ur försäkringssynpunkt så varför väljer man inte att gå med där istället?
Denna konflikt är absolut inte unik för motorsporten, den har funnits i Hockeyn, innebandyn, dansen osv.osv.
Skillnaden, som jag sagt tidigare, är att det mycket riktigt är krångligare och dyrare att utföra dessa arrangemang i T.ex. Svemo eller SBF för de arbetar med en helhet som ofta saknas hos enskilda arrangörer.
Miljöfrågor, lobbyverksamhet (Almedalen), externa kontakter (FIM, FIA, CIK osv.) är bara några exempel för att inte tala om möjligheterna som ges genom att vara medlem i RF (Riksidrottsförbundet).
Men som sagt, om man inte gillar det, hur svårt kan det vara att låta bli att vara medlem??????
Precis. SBF har ju anmäld SMA till Riksidrottsförbundet. I gengäld har SMA anmält SBF till konkurrensverket. Det finns ju enligt lag ingen monopol på vem som ska få arrangera och försäkra mc/bil träningar och tävlingar.
Jag antar att du själv inte kör gocart med dina kollegor någon gång?
Annars är det ju bara att ansöka om utträde på en gång..
Medlemmar har inte vart särskilt nöjda med vare sig SBF eller Svemo under rätt lång tid, det här gör dem inte populärare.
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
Det handlar ju inte om vem som ska ha monopol utan om du som medlem i en organisation har rätt att verka för en konkurrerande organisation, vilket dessutom uttryckligen kan leda till bestraffning enligt de stadgar du accepterade när du själv valde att bli medlem.
Jag har följt diskussionerna här på forumet och du tror alltså på det du säger, utan att tveka en sekund? Om du hade haft betalt så hade jag förstått det hela, men du har väl inte betalt av SVEMO?
I fallet SBF vs SMA så är det inte konkurrerande då SMA bara arrangerar tävlingar som SBF inte ville tillåta arrangören.
Sedan tror jag inte att SMA på något vis är konkurrerande med Svemo.
Ungefär som att man bara skulle kunna få ha ett mastercard, men att mastercard krävde att man lämnade alla andra kort. Risken finns ju att alla skiter i mastercard.
Här "vågar" folk knappt lämna Svemo/SBF eftersom de har hela "marknaden", d.v.s man blir hotad in i leden om man vill utöva sin sport.
Antar och förstår att det längre inte är värt att åka upp och ner för att se detta, blir troligen som Norrtälje. De seriösa åkarna backar ur..
Trist!
Gillade tanken och evenemaget.
Vi har inte samma åsikt i denna fråga så jag ska inte dra fler exempel på varför jag tycker annorlunda än dig.
Däremot rör vi oss i olika kretsar och ur en ren förarsynpunkt förstår jag era argument men rörelserna består ju inte bara av tävlande utan även av andra funktioner och när det gäller klubbar/arrangörer och funktionärer så upplever jag att tongångarna är annorlunda.
Så du anser att man inte ska kunna ställa upp i RF-arrangemang, samtidigt som man vill köra gocart, 5-papp, uppvisningar etc som SVEMO och SBF ändå skiter i?
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |
|
Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |