Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vill minnas att denna händelse utspelade sig i Arboga trakten för snart ett halvår sen?

Ja, det stämmer.

Om hon nu missbedömde hastigheten på det mötande fordonet, betyder ju att hon sett att hon hade möte.
Ingen vänstersväng vid möte.

Fan också, jag som måste göra en vänstersväng när jag ska till mitt garage, och då är det en raksträcka på ungefär 1km med fri sikt. Fy fan vad jobbigt, nu måste jag vänta tills jag inte ser nån varje gång :(
Det kommer ta timmar :mad:
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vill minnas att denna händelse utspelade sig i Arboga trakten för snart ett halvår sen?

Ingen aning, läste bara Anders post, har ingen mer kunskap.

Men om folk bara hade lite mer tålamod att vänta ut trafiken så skulle inga olyckor ske vid vänstersvängar.
"Jag såg inte", "Jag trodde jag skulle hinna"
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Ja, det stämmer.



Fan också, jag som måste göra en vänstersväng när jag ska till mitt garage, och då är det en raksträcka på ungefär 1km med fri sikt. Fy fan vad jobbigt, nu måste jag vänta tills jag inte ser nån varje gång :(
Det kommer ta timmar :mad:

Åkte förbi där med lastbilen strax efter det hänt. Finns måånga delade åsikter om den händelsen. Enligt vittnena Då var killen verkligen ute och buskörde. Lagen om vänstersväng fungerar i detta fall i teorin, men Inte i prktiken

ja, det stämmer.



Fan också, jag som måste göra en vänstersväng när jag ska till mitt garage, och då är det en raksträcka på ungefär 1km med fri sikt. Fy fan vad jobbigt, nu måste jag vänta tills jag inte ser nån varje gång :(
det kommer ta timmar :mad:

hahahahhahahha
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fan också, jag som måste göra en vänstersväng när jag ska till mitt garage, och då är det en raksträcka på ungefär 1km med fri sikt. Fy fan vad jobbigt, nu måste jag vänta tills jag inte ser nån varje gång :(
Det kommer ta timmar :mad:

Har du inte någon sekunds marginal så låt bli.
Simpelt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Åkte förbi där med lastbilen strax efter det hänt. Finns måånga delade åsikter om den händelsen. Enligt vittnena Då var killen verkligen ute och buskörde. Lagen om vänstersväng fungerar i detta fall i teorin, men Inte i prktiken

Troligtvis många, och då från två läger. Jag säger mig inte tillhöra något men av mina egna (kanske förhastade?) slutsatser så säger jag att tjejen ej är skyldig.

En bild över olycksplatsen visar att det är ganska så lång raksträcka, men nu kan jag ju inte säga att det var helt fri sikt där på olycksdagen men eftersom jag har pendlat denna vägen i många år så vet jag att detta är stället att köra om på.
Har dessutom fått två fortkörningsböter på detta ställe då polisen plockar de som kommer i full fart över rakan här.
Pilen visar från vilket håll killen i Bmw'n kom om jag inte minns fel.
Har även talat med en bekant till en av brandmännen som var på plats och de sa att det hade gått ruskigt fort troligtvis...

Men jag kan inte säga emot Xibalba för övrigt, om fler inte skulle chansa så skulle det spara många liv. Men denna gången tror jag inte att det handlar om något dylikt, utan helt enkelt en buskörning som gick åt helvete.
 

Bifogat

  • olycka.jpg
    olycka.jpg
    168.4 KB · Visningar: 34

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Och om ledningen inte hade beordrat polismannen att stanna då, hade det fortfarande varit lika idiotiskt av honom att "jaga" mc-föraren och skulle han istället litat på sitt eget omdöme och avbrutit självmant?

Det har ju bara blivit en diskussion pga att han ordervägrade, något som vi inte har ett jävla dugg med att göra utan detta är ju mellan honom och hans chef.

Utgången hade varit precis densamma om han hade fått fortsätta och han är antagligen den person som är mest lämpad för att uttala sig i den frågan då det var han som körde polisbilen.

då skulle han självklart fortsatt jaga, då är det inte hans fel om mc:n krockar, då är det ledningen som bedömt att det är säkert att fortsätta och då är det deras ansvar ifall mc:n krockar.

det är fortfarande grisens fel att mcturken krockade eftersom konstapeln vägrade lyda order.
snuten har förmodligen sett för många hollywood filmer i kombination med att han har för stort ego för att göra sitt jobb, han är således inte lämplig att jobba som polis och borde därför få sparken och bli skyldig att betala ett fett skadestånd.

gör man inte sitt jobb så som man blir tillsagd så ska man få sparken, spelar ingen roll om man är polis, gatusopare, kärnfysiker eller hambugerflippare på mcd.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det har ju bara blivit en diskussion pga att han ordervägrade

Det är som vanligt, i alla trådar om "bombrepor", "stanna eller inte stanna" osv så skanderas det att man har full koll, men samtidigt är medveten om, och beredd att ta konsekvenserna t ex om man kraschar.

Men sen när det väl går åt helvete så greppar man efter varje halmstrå för att bortförklara samt hitta vilken annan ansvarig/orsak till olyckan än mc-föraren själv.

Kom ihåg det, det är alltid någon annans fel.
Personligen tycker jag att det är underhållande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har du inte någon sekunds marginal så låt bli.
Simpelt.

Du, jag är helt överens med vad du menar och jag håller med. Jag chansar aldrig vid vänstersväng, och när jag kör hoj så förutsätter jag att alla som är på väg att göra en vänstersväng inte ser mig.

då skulle han självklart fortsatt jaga, då är det inte hans fel om mc:n krockar, då är det ledningen som bedömt att det är säkert att fortsätta och då är det deras ansvar ifall mc:n krockar.

det är fortfarande grisens fel att mcturken krockade eftersom konstapeln vägrade lyda order.
snuten har förmodligen sett för många hollywood filmer i kombination med att han har för stort ego för att göra sitt jobb, han är således inte lämplig att jobba som polis och borde därför få sparken och bli skyldig att betala ett fett skadestånd.

gör man inte sitt jobb så som man blir tillsagd så ska man få sparken, spelar ingen roll om man är polis, gatusopare, kärnfysiker eller hambugerflippare på mcd.

Det känns som att det inte ens är värt att kommentera då det är som att sparka boll mot ett genomruttet bollplank :D
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
förstår att det måste kännas lönlöst att argumentera mot dom mest självklara och logiska saker.

Absolut, och hade där funnits något av ovanstående så hade jag inte försökt argumentera mot det. Nu var det bara massa svammel som inte var värt att kommentera som sagt :krama
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du, jag är helt överens med vad du menar och jag håller med. Jag chansar aldrig vid vänstersväng, och när jag kör hoj så förutsätter jag att alla som är på väg att göra en vänstersväng inte ser mig.

Wow nån som håller med mig :hihi

Ska anteckna datum och tid för det är inte varje dag :D
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
gör man inte sitt jobb så som man blir tillsagd så ska man få sparken, spelar ingen roll om man är polis, gatusopare, kärnfysiker eller hambugerflippare på mcd.

Oj oj, huvuden lär ju rulla dagligen hos gatusoparna isåfall, med tanke på att alla mc-olyckor orsakade av grus på vägen, i rondeller osv är deras fel.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Absolut, och hade där funnits något av ovanstående så hade jag inte försökt argumentera mot det. Nu var det bara massa svammel som inte var värt att kommentera som sagt :krama

vi skriver i klarspråk så mindre begåvade förstår då.

gjorde polisen fel? ja.
gjorde han ett grovt tjänstefel? ja.
får man sparken om man inte sköter sitt jobb? ja.
borde polisen därför få sparken? ja.

bröt mcturken mot lagen? ja.
borde han därför få ett straff? ja.

är allt polisens fel? nej.
är allt mcturkens fel? nej.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vi skriver i klarspråk så mindre begåvade förstår då.

gjorde polisen fel? ja.
gjorde han ett grovt tjänstefel? ja.
får man sparken om man inte sköter sitt jobb? ja.
borde polisen därför få sparken? ja.

bröt mcturken mot lagen? ja.
borde han därför få ett straff? ja.

är allt polisens fel? nej.
är allt mcturkens fel? nej.

:tummenupp


mvh.T
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Troligtvis många, och då från två läger. Jag säger mig inte tillhöra något men av mina egna (kanske förhastade?) slutsatser så säger jag att tjejen ej är skyldig.

En bild över olycksplatsen visar att det är ganska så lång raksträcka, men nu kan jag ju inte säga att det var helt fri sikt där på olycksdagen men eftersom jag har pendlat denna vägen i många år så vet jag att detta är stället att köra om på.
Har dessutom fått två fortkörningsböter på detta ställe då polisen plockar de som kommer i full fart över rakan här.
Pilen visar från vilket håll killen i Bmw'n kom om jag inte minns fel.
Har även talat med en bekant till en av brandmännen som var på plats och de sa att det hade gått ruskigt fort troligtvis...

Men jag kan inte säga emot Xibalba för övrigt, om fler inte skulle chansa så skulle det spara många liv. Men denna gången tror jag inte att det handlar om något dylikt, utan helt enkelt en buskörning som gick åt helvete.

Kan bara hålla med
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
vi skriver i klarspråk så mindre begåvade förstår då.

gjorde polisen fel? ja.
gjorde han ett grovt tjänstefel? ja.
får man sparken om man inte sköter sitt jobb? ja.
borde polisen därför få sparken? ja.

bröt mcturken mot lagen? ja.
borde han därför få ett straff? ja.

är allt polisens fel? nej.
är allt mcturkens fel? nej.

Ja, fast det är ju bara taget ur tomma luften uppenbarligen. Men det ger dig ju klara poäng hos "eliten" här på forumet, det ser vi redan :)
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Ja, fast det är ju bara taget ur tomma luften uppenbarligen. Men det ger dig ju klara poäng hos "eliten" här på forumet, det ser vi redan :)

taget ur luften? kan det bli mer tydligt än att ha allt på film? :tungan
jag är inte ute efter poäng, men fakta är att båda gjorde fel och båda borde straffas, svårare än så är det inte...
 

MomsAngel_RR

påskynda växthusefekten, kör mer tvåtakt
Gick med
7 May 2010
Ort
nyköping
Hoj
aprilia sx
Inte nog med detta, jag läste i tidningen att ishalkan hade stressat massa folk av vägen också! Och nån gång hörde jag att folk promillehalt hade stressat dem att köra på folk.

Det är alltid nån annans fel.



Jag har precis bevittnat födseln av en äkta sh:are!
Kodak moment!

hhah vem?:confused:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
att det ens ska diskuteras.

Snutjäveln följde inte order. Nuff said.

hoppas du är ironisk nu.. den som väljer alternativet att dra polisen får fan skylla sig själv om en polis går emot sin chefs order, menar polisen gör ju samhället bara säkrare.

visst jag bara stannat 1 gång på hoj. men då körde jag inte olagligt häller.

det är ett val man gör som MCförare.. jag tycker igentligen inte att polisen gjorde fel.

visst är de så att polisen drog ut på den farliga situation för andra människor men ändå rätt gjort.

MCföraren får skylla sig själv helt enkelt... eller lära sig ta kurvor bättre.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top