Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Visst, polisen löd inte order men....

I min värld är den yttersta ansvarige för sina handlingar föraren, att skylla på polisen för att idioten inte hade vett nog att stanna? Han körde inte av vägen pga polisen utan som konsekvens av sina val.

Lite spekulationer jag tror att hans familj har anmält detta pga att försäkringen inte har täckt hans eller mcns skador.....
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Precis börjat på Polishögskolan? :död

Haha nej faktiskt inte. Funderar på att bli lokförare :banana

Det är bara det att jag tröttnat lite på sveriges handlingsförlamade poliskår. Det är inte utan anledning som alla härliga yrkeskriminella mer och mer söker sej till sverige.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ja eller hur vilket jävla nöje att utsätta andra människors liv för fara för en så liten sak som en rutinkontroll! Bra där! :tummenupp
Vem av dem är det som främst utsätter folk för fara? Ge polisen lite cred för att han själv hade omdöme gott nog och inte behövde vara radiokontrollerad. Hade det verkligen hänt något så hade läget varit annat, och då anser jag att avåkningen är självförvållad.

Om polisen kommer och ska ta en mördare och han drar pistol så ska man alltså avbryta alla försök för att honom?
 

Räserperra

Var dig själv, alla andra är upptagna
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Ingarö
Hoj
YAMAHA FZR 1000 1992
Nej, för allt i världen, lägg inte ner! Fortsätt att ha en miljon åsikter om saker ni inte har en aning om på fjörton sidor till, det är ju så intressant och kunskapsfördjupande!
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Nej, för allt i världen, lägg inte ner! Fortsätt att ha en miljon åsikter om saker ni inte har en aning om på fjörton sidor till, det är ju så intressant och kunskapsfördjupande!

Vad är det vi inte har en aning om?
Sitter du på hemlig info?
Hade polismännen vax i öronen och hörde inte orden som ropades ut på radion?
Mc föraren hade bråttom hem för att kolla på Glamour samt att han körde din IPod på högsta volym?
Berätta hur du tänker :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Om "brottet" dom misstänker mc föraren är "han har inte skylten synlig" vilket renderar i böter på 600kr och ombes ska behöva rendera i 200kmh+ biljakt och senare krasch för mcföraren med sjukhusvistelse som följd står inte allt rätt till heller i samhället. Vi har massa saker i samhället som staten kräver för våran säkerhet, bla säkerhetsbälte hastighetsgränser mm men att då jaga en mc förare för detta ringa ursprungsbrott som "skylten" känns inte helt rätt.
Inte riktat direkt till dig Goffen men...
jisses, om man nu är så jävla rädd för lite böter för felplacerad skylt och miniblinkers, sätt för helvete skylten rätt från början.
En R1:a blir ju så mycket snyggare och coolare med skylten i hjulhuset, teensen vid korvkiosken tro garanterat att det är en riktig RR hoj... :dummer

MC-föraren betedde sig som en idiot och är till 100% skyldig till att han hamnade i diket med skador som följd. Polisen i detta fall hade väl inte heller alla höns hemma men vi måste väl tillåta att polisen stoppar misstänkta brottslingar?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här har jag en synpunkt. Filmen är iofs. sönderklippt men man kan ju tänka sig att han trodde att det skulle räcka att vippa lite på gasen så skulle polisen vara borta ur backspeglarna. När han konstaterat att det inte var så enkelt kände han kanske att det var för sent att vika ner sig då även körkortet förmodligen skulle ryka.

Ok, bäste "Sjölock Håms". Det är ändrat.:)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Igår läste jag i lokalblaskan att en ung tjej blev dömd för vållande till annans död i en trafikolycka som skedde bara några kilometer från mina föräldrars hem.
Där hade en ung grabb här i från stan framfört sin BMW i farter uppåt 200km/h, enligt vittnen som blev omkörda strax innan olyckan skedde.
Tjejen skulle göra en vänstersväng och såg bilen men missbedömde totalt hans fart och olyckan var ett faktum, han kraschade in i mötande bil och sen vidare in i en timmerhög vid sidan av vägen och omkom.

Förbannat tråkigt då grabben var 21 om jag inte minns fel, jag vet ej hur gammal tjejen är.

MEN jag blev så jävla förbannad när jag läste artikeln för i min värld så har denna tjej inte gjort fel på en enda fläck! Det var på en raksträcka, med andra ord omöjligt att avgöra hastigheten på mötande fordon utan vidare referenspunkter och dylikt.
Det var han som gjorde fel helt enkelt, slutdiskuterat. Ska man som trafikant behöva räkna med att mötande fordon kör i mer än dubbla tillåtna hastigheten? Nej, självklart inte.
Det enda positiva ur just den historien var att personerna i mötande bil som blev rammad av bmw'n klarade sig.


Det jag ville få fram är ju att även denna olycka är helt och hållet skapad av föraren av motorcykeln och idioten ska ha straff för det och inte polisen.
Har folk fått kortslutning i huvudet eller? Orsak och verkan, och här visar det ju klart och tydligt vad som som sker när man är en idiot. Precis som så många andra gånger.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Inte riktat direkt till dig Goffen men...
jisses, om man nu är så jävla rädd för lite böter för felplacerad skylt och miniblinkers, sätt för helvete skylten rätt från början.
En R1:a blir ju så mycket snyggare och coolare med skylten i hjulhuset, teensen vid korvkiosken tro garanterat att det är en riktig RR hoj... :dummer

MC-föraren betedde sig som en idiot och är till 100% skyldig till att han hamnade i diket med skador som följd. Polisen i detta fall hade väl inte heller alla höns hemma men vi måste väl tillåta att polisen stoppar misstänkta brottslingar?

Han hade väl inte mc-kort om jag fattat rätt? Det var väl Därför han valde att åka? I mina ögon är det helt fel att framföra fordonet utan behörighet. Har han råd med hojen har han råd med kortet. Och slipper försöka åka ifrån blåvit, och som i sin tur relaterar i färre olyckor, lägre premie för oss som lagligt åker sporthojar.
 

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
kawaskaki kx250
Igår läste jag i lokalblaskan att en ung tjej blev dömd för vållande till annans död i en trafikolycka som skedde bara några kilometer från mina föräldrars hem.
Där hade en ung grabb här i från stan framfört sin BMW i farter uppåt 200km/h, enligt vittnen som blev omkörda strax innan olyckan skedde.
Tjejen skulle göra en vänstersväng och såg bilen men missbedömde totalt hans fart och olyckan var ett faktum, han kraschade in i mötande bil och sen vidare in i en timmerhög vid sidan av vägen och omkom.

Förbannat tråkigt då grabben var 21 om jag inte minns fel, jag vet ej hur gammal tjejen är.

MEN jag blev så jävla förbannad när jag läste artikeln för i min värld så har denna tjej inte gjort fel på en enda fläck! Det var på en raksträcka, med andra ord omöjligt att avgöra hastigheten på mötande fordon utan vidare referenspunkter och dylikt.
Det var han som gjorde fel helt enkelt, slutdiskuterat. Ska man som trafikant behöva räkna med att mötande fordon kör i mer än dubbla tillåtna hastigheten? Nej, självklart inte.
Det enda positiva ur just den historien var att personerna i mötande bil som blev rammad av bmw'n klarade sig.


Det jag ville få fram är ju att även denna olycka är helt och hållet skapad av föraren av motorcykeln och idioten ska ha straff för det och inte polisen.
Har folk fått kortslutning i huvudet eller? Orsak och verkan, och här visar det ju klart och tydligt vad som som sker när man är en idiot. Precis som så många andra gånger.
tycker både polisen och motorcyklisten är ansvariga för olyckan, då båda gjorde fel.
han gjorde (ganska allvarligt) tjänstefel och motorcyklisten bröt mot lagen genom att köra för fort, däför är båda lika jävla skyldiga och båda borde straffas.

idiotiskt att påstå att allt är polisens fel, lika idiotiskt som att påstå att allt var motorcyklistens fel.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
tycker både polisen och motorcyklisten är ansvariga för olyckan, då båda gjorde fel.
han gjorde (ganska allvarligt) tjänstefel och motorcyklisten bröt mot lagen genom att köra för fort, däför är båda lika jävla skyldiga och båda borde straffas.

idiotiskt att påstå att allt är polisens fel, lika idiotiskt som att påstå att allt var motorcyklistens fel.

Och om ledningen inte hade beordrat polismannen att stanna då, hade det fortfarande varit lika idiotiskt av honom att "jaga" mc-föraren och skulle han istället litat på sitt eget omdöme och avbrutit självmant?

Det har ju bara blivit en diskussion pga att han ordervägrade, något som vi inte har ett jävla dugg med att göra utan detta är ju mellan honom och hans chef.

Utgången hade varit precis densamma om han hade fått fortsätta och han är antagligen den person som är mest lämpad för att uttala sig i den frågan då det var han som körde polisbilen.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Igår läste jag i lokalblaskan att en ung tjej blev dömd för vållande till annans död i en trafikolycka som skedde bara några kilometer från mina föräldrars hem.
Där hade en ung grabb här i från stan framfört sin BMW i farter uppåt 200km/h, enligt vittnen som blev omkörda strax innan olyckan skedde.
Tjejen skulle göra en vänstersväng och såg bilen men missbedömde totalt hans fart och olyckan var ett faktum, han kraschade in i mötande bil och sen vidare in i en timmerhög vid sidan av vägen och omkom.

Förbannat tråkigt då grabben var 21 om jag inte minns fel, jag vet ej hur gammal tjejen är.

MEN jag blev så jävla förbannad när jag läste artikeln för i min värld så har denna tjej inte gjort fel på en enda fläck! Det var på en raksträcka, med andra ord omöjligt att avgöra hastigheten på mötande fordon utan vidare referenspunkter och dylikt.
Det var han som gjorde fel helt enkelt, slutdiskuterat.

Det finns starka regler vid vänstersväng av en anledning, slutdiskuterat! :mad:
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns starka regler vid vänstersväng av en anledning, slutdiskuterat! :mad:

Ja, och antagligen följde hon dessa regler till punkt och pricka.
Varje år sker ju ett antal mc-olyckor där en bil utför en vänstersväng.
Jag blir föga förvånad om det visar sig att mer än 50% av dessa olyckor hade kunnat undvikas om mc-föraren hade hållit hastigheten. Sen att en hel del sker pga det svåra med att upptäcka en hoj är en annan femma, det förekommer också.

Men i detta fallet med bilen så är det inte ok att anta att tjejen gjorde fel om hon blev rammad av en bmw med en oerfaren förare bakom ratten när hon skulle svänga vänster.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top