Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
:krama Jag vill också bli en frän outlaw som du. Hur gör jag då? Arrangerar du kurser eller något? Kan du lära ut hur man genar igenom diken och sånt med mc, för polisen kan ju sånt. Och hur man påkallar fri lejd med sin mc. Och så behöver jag mental träning också, jag behöver få bort den där otäcka tanken av att det kan göra ont om jag kraschar i 50 km/h +, och att jag måste betala alla mina skador själv. Polisen behöver ju inte tänka på sånt... :( Kan du inte visa mig, snälla?

tyvärr så kvalar ju inte dina 50-500cc. moppar in på mina "Out law"-kurser.:arsele

så speciellt Outlaw e jag nog inte men om du läser mitt tidigare inlägg i denna tråd så skrev jag ju att polismyndighetens patrullfordon för det mesta består av Volvo XC70 DIESEL så e fullpackade me utrustning etc. som gör dem slöa + att kurvtagningen e i klass me en buss typ!:tummenupp så har man till skillnad från dig en riktig hoj o INTE en moppe som dig + att man kan köra hoj utan att stressa upp sig så man kör av vägen så brukar det inte vara så speciellt stora problem att köra från en sån patrullbil.

sen så kommer väl knappt dina moppar upp i 50+ km/h. :arsele


mvh.T
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fan vad skönt det måste vara att kunna gå genom livet och skylla på andra, utan att inse att man har ett eget ansvar. Jag har funderat på hur de kan få ihop folk till lyxfällan och paradise hotel etc, men det finns en större genpool att fiska ur än vad jag fruktade var möjligt.
 

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
Polisen borde få ett fängelsestraff eftersom han inte fattade ordern han fick....försökte leka miami vice att jaga utan blåljus.

blir så jefla förbannad:mad:
 
Last edited by a moderator:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför inte bara stanna om polisen vill stanna honom...

Snuten gjorde rätt, kriminella rider på lagsystemet, det är för lätt vara brottsling..

Kriminella har i regel inget intresse av lagsystem oavsätt hur dom utformats, liksom lite det uttrycket kriminell baseras på.:rolleyes:
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Fan vad skönt det måste vara att kunna gå genom livet och skylla på andra, utan att inse att man har ett eget ansvar. Jag har funderat på hur de kan få ihop folk till lyxfällan och paradise hotel etc, men det finns en större genpool att fiska ur än vad jag fruktade var möjligt.

Det beror på taskig avel :huvet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En dum ide är väl att om det går ett larm om rån så behandlar man situationen annorlunda än när det är trafikkontroll utan rån?

Eller ska polisen pangpanga på folk som går mot rött också, eftersom dom har så bråttom nånstans?

Elementärt min käre rudolf

Du kanske har märkt att de hanterar situationerna annorlunda efter rån?

Självklart ska polisen hänga på när någon inte stannar vid kontroll, tänker man efter lite är något annat otänkbart.

De som smiter har sina skäl att inte vilja träffa polisen. Vissa kör obesiktigat, andra har bilen full med stöldgods, någon är efterlyst och alla andra tänkbara orsaker. Polisen vet ju inte vilken av alla dessa tänkbara orsaker som ligger bakom, och då tycker jag deras instinkt ska utgå från att det finns något grovt brott i botten och jaga efter.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Du kanske har märkt att de hanterar situationerna annorlunda efter rån?

Självklart ska polisen hänga på när någon inte stannar vid kontroll, tänker man efter lite är något annat otänkbart.

De som smiter har sina skäl att inte vilja träffa polisen. Vissa kör obesiktigat, andra har bilen full med stöldgods, någon är efterlyst och alla andra tänkbara orsaker. Polisen vet ju inte vilken av alla dessa tänkbara orsaker som ligger bakom, och då tycker jag deras instinkt ska utgå från att det finns något grovt brott i botten och jaga efter.

Om "brottet" dom misstänker mc föraren är "han har inte skylten synlig" vilket renderar i böter på 600kr och ombes ska behöva rendera i 200kmh+ biljakt och senare krasch för mcföraren med sjukhusvistelse som följd står inte allt rätt till heller i samhället. Vi har massa saker i samhället som staten kräver för våran säkerhet, bla säkerhetsbälte hastighetsgränser mm men att då jaga en mc förare för detta ringa ursprungsbrott som "skylten" känns inte helt rätt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om "brottet" dom misstänker mc föraren är "han har inte skylten synlig" vilket renderar i böter på 600kr och ombes ska behöva rendera i 200kmh+ biljakt och senare krasch för mcföraren med sjukhusvistelse som följd står inte allt rätt till heller i samhället. Vi har massa saker i samhället som staten kräver för våran säkerhet, bla säkerhetsbälte hastighetsgränser mm men att då jaga en mc förare för detta ringa ursprungsbrott som "skylten" känns inte helt rätt.

Hur vet polisen att det är det enda skälet?

Du har rätt så tillvida att det inte står rätt till. Varför kan folk inte ta ansvar för sina handlingar och pynta böteslappen istället för att riskera sitt liv?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du kanske har märkt att de hanterar situationerna annorlunda efter rån?

Självklart ska polisen hänga på när någon inte stannar vid kontroll, tänker man efter lite är något annat otänkbart.

Givetvis ska dom jaga, men får dom order att bryta ska dom följa det.

Ordervägran är allvarligt.
 

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Åland/Jomala
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
Hur vet polisen att det är det enda skälet?

Du har rätt så tillvida att det inte står rätt till. Varför kan folk inte ta ansvar för sina handlingar och pynta böteslappen istället för att riskera sitt liv?

så du menar att polisen SKALL peta upp i 200 å köra en självmordsjakt för att äntligen få fast motorcyklisten för att han KANSKE har droger på sej /rånat centralbanken osv . , verkar inte logiskt...:va
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
så du menar att polisen SKALL peta upp i 200 å köra en självmordsjakt för att äntligen få fast motorcyklisten för att han KANSKE har droger på sej /rånat centralbanken osv . , verkar inte logiskt...:va

stick ut näsan i vädret, känner du lukten av braj innanför läderfickan så e de bara o gasa på!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
så du menar att polisen SKALL peta upp i 200 å köra en självmordsjakt för att äntligen få fast motorcyklisten för att han KANSKE har droger på sej /rånat centralbanken osv . , verkar inte logiskt...:va

Jag älskar den dominerande retoriktekniken på svenska forum. Skriver man en sak så kommer ett svar med en ytterlighet som ett brev på posten. Allt är inte svart-vitt.

Den som drar är upphovet till hela situationen, han är ansvarig för det som händer från det att han bestämmer sig för att smita.

Polisen gör ju en bedömning vid varje fall om det är värt att fortsätta jakten med hänsyn till tredje man och förföljande enheters säkerhet.

Fundera lite på vad det skulle leda till ifall polisen bara släppte folk som smet.

Givetvis ska dom jaga, men får dom order att bryta ska dom följa det.

Ordervägran är allvarligt.

Nu gällde diskussionen inte ordervägran utan hur polisen ska kunna veta vilka smitare som ska jagas och vilka som ska få komma undan.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag älskar den dominerande retoriktekniken på svenska forum. Skriver man en sak så kommer ett svar med en ytterlighet som ett brev på posten. Allt är inte svart-vitt.

Den som drar är upphovet till hela situationen, han är ansvarig för det som händer från det att han bestämmer sig för att smita.

Polisen gör ju en bedömning vid varje fall om det är värt att fortsätta jakten med hänsyn till tredje man och förföljande enheters säkerhet.

Fundera lite på vad det skulle leda till ifall polisen bara släppte folk som smet.



Nu gällde diskussionen inte ordervägran utan hur polisen ska kunna veta vilka smitare som ska jagas och vilka som ska få komma undan.

Tycker du står för det svart-vita, jag står för det gråa alternativet, jaga när det verkligen behövs.

Eftersom det finns 2 trådar om samma händelse så kanske jag blandar ihop lite.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tycker du står för det svart-vita, jag står för det gråa alternativet, jaga när det verkligen behövs.

Då undrar jag hur du menar att polisen ska kunna veta när "det verkligen behövs"? Jag kan inte komma på något enda sätt förutom att jaga efter.

Vad kommer hända tror du om polisen konsekvent slutar jaga efter smitare som "bara" är misstänkta för enklare prylar, som oskattat osv? Min gissning är att samtliga rishögar på våra vägar kommer smita varje gång, eftersom polisen inte följer efter. Är man slipad kriminell åker man alltid i en oskattad bil eftersom polisen inte hakar på när man smiter.

Jag kan inte komma till någon annan slutsats att polisen alltid ska jaga.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då undrar jag hur du menar att polisen ska kunna veta när "det verkligen behövs"? Jag kan inte komma på något enda sätt förutom att jaga efter.

I det här fallet var det väl oförsäkrad och/eller avställd?
Bara att åka hem till ägaren och bötfälla? :va

Har han samma kläder i hallen som föraren kan de även sätta dit han för åkturen (finns domar på det).

Men det kanske är lite för lite action för Pelle? :gnissla
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Om mc-n drar kan det kanske vara en indikation på att föraren skulle kunna ha mer än skylt och blinkers som kan upplevas besvärande att visa. Den förare som är beredd att investera liv och hälsa, sitt/sin och andras för en sketen skylt måste ju komma under vård.

Tvingas polisen släppa blir det någon stackars Svensson den gode politin lyckats stressa upp i en knappt 15 km för fort genom att bete sig likt en påverkad biltjuv, (been there, done that), som får ta emot onödigt mycket skit. Den vacklande självkänslan måste ju upprättas och detta på någons bekostnad. Har stött på för många uniformerade med kasst beteende men gillar ändå inte när man bär sig åt som felparkeraren i filmen.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är här jag tycker du gör en tanke vurpa ... som många andra.
Att ställa två saker mot varanda.
Hojföraren gjorde fel, inget snack om saken
Polisenmannen gjorde fel, inget snack om saken.

Båda gjorde mao fel, fast på sina egna sätt.
Och de står inte mot varandra på nått sätt.
de Båda ska ha ett straff relativt det brott de begått.

Håller du med så långt?
Delvis. Ett fel ursäktar inte ett annat, men att bli upprörd över polisens agerande är fel fokus. Fokusera på det riktiga problemet och få bort det så finns inte det mindre problemet.
Jag tyckte inte polisens körning såg särskillt farlig ut och beviserligen klarade han av situationen bättre än den andra.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Polismannen lydde inte order, slut.
Det finns befäl av vissa anledningar.

Mc-föraren borde ha stannat direkt, ja.

Men man bör inte önska livet ur folk "bara" för att dom inte kan köra hoj.
Dra scenariot om att din ev framtida son faller för något grupptryck och drar iväg olovligt på en hoj och får snutjag.
Skulle du önska livet ur honom också?

Killen på hojen är någon annans son som troligtvis är ganska vilsen här i världen.

(grejen om att du kommer uppfostra honom bättre än så håller inte i sammanhanget)

Hehe förlåt.. Men läs mina andra inlägg så förstår du att jag var ironisk! :tummenupp
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Delvis. Ett fel ursäktar inte ett annat, men att bli upprörd över polisens agerande är fel fokus. Fokusera på det riktiga problemet och få bort det så finns inte det mindre problemet.
Jag tyckte inte polisens körning såg särskillt farlig ut och beviserligen klarade han av situationen bättre än den andra.

Eller hur... Hur fan kan man bli irriterad på en snutjävel som inte lyder order utan fortsätter att jaga bara för att han tycker att det kul och och fullständigt skiter i fall hojen åker av...

Skulle han stannat på engång skulle han inte åkt av men skulle snuten inte jagat skulle han inte heller åkt av så visst det kan väl tolkas som bådas fel...
Men oavsett vilket så skiter ju snuten i om han får fast hojen eller inte så länge han får ha lite kul på jobbet... Är det ok tyckler du?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top