Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

EriF89

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
1999 hornet 600 + gammelkawan
Så är det!

Går även att få kurs i detta. Riskutbildningen del 2 :tummenupp

Där man även får lära sig att stoppsträckan i en viss hastighet i de flesta fall beror mer på förarens reaktionstid och bromsteknik än på fordonet. Sedan tvivlar jag på att motorcykelns låga vikt alla gånger kompenserar för att det är så liten kontaktyta mot marken, eller svårigheten att bromsa i kurvor för den delen.

Ämnet är omtvistat:
http://www.korkort.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=35
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=2135
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Självklart får grabben skylla sig själv. Tar man beslutet att försöka dra ifrån polisen så får man ta konsekvenserna. Har man inte hoj eller inte kunskap bör man nog låta bli. Jag tycker befälet som ville stoppa jakten tog fel beslut. Filmen ger helt fel signaler; Kör du bara tillräckligt fort så släpper dom dig och det vet man väl vad det skapar: Ännu fler Ghost Riders Wannabee.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Båda är idioter. Snuten för att han jagar och knutten för att han flyr.

Men största idioten är självklart polisen. Han utsätter ju killen+ många andra för livsfara genom att jaga honom.

Lås in snuten i ett halvår och straffa knutten med några bandagar och ett skinnställ.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Ännu en fantastisk tråd på detta fantastiska forum.

Ena tråden handlar om hur ball man är då man "dragit" från polisen och hur man inte skall stanna då polis försöker få stopp på någon.

Andra tråden så gnälls det om hur polisen jagar och kanske till och med prejar någon av vägen.

Vafan är problemet?

Jag kanske har missat något men jag tycker inte att det är så många trådar om hur ballt det är att dra snuten.

För övrigt anser jag att det var hojåkarens eget fel att han klotade. Men konstapeln har ändå begått tjänstefel som inte lydde sitt befäl.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag kanske har missat något men jag tycker inte att det är så många trådar om hur ballt det är att dra snuten.
Det är jättetufft,men det gäller att polisen avbryter så fort farten överstiger den lagstadgade så att man som mcförare inte riskerar att bli stressad och kör av vägen...
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag kanske har missat något men jag tycker inte att det är så många trådar om hur ballt det är att dra snuten.

För övrigt anser jag att det var hojåkarens eget fel att han klotade. Men konstapeln har ändå begått tjänstefel som inte lydde sitt befäl.

Var kanske dålig med att förklara vad jag menade, finns såklart inte så många direkta trådar (trots att de existerar). Finns dock massor med indirekta trådar

Prova att läsa dessa trådar med folk som fått böter eller dyligt. Där kommer det ALLTID kommentarer om att "varför stannade du?", "jag hade lätt kört ifrån" etc. etc.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Har läst alla inlägg och tänker inte säga något om någons inlägg för alla har rätt till sin egen åsikt.

Jag vill inte nämna något speciellt rätt eller fel för ja vet inte vad som hände innan allt börja eftersom det uppenbarligen inte är hela händelsen på filmen.

Ja det är fel att köra ifrån polisen, ja det är fel att jaga när man fått order om att sluta.

Båda gjorde fel så är det bara.

Snubben på hojen kör inte mer vårdslöst än många andra på sporthoj. Och polisen gjorde inte direkt några jättefarliga saker för han på hojen.

Undrar dock varför snuten kör så jäkla ojämt i jakten, och varför han med hojen försöker köra ifrån en bil, en bil går att köra fortare med i kurvor och har kortare bromssträcka.
Ska han komma undan är det ju lättast att köra över massa fartgupp eller på ett litet ställe där bilen inte kommer fram och han med hojen kan köra långsamt så han kanske kan kontrollera hojen.

Jag tycker det är väldigt vårdslöst att köra i höga hastigheter bland andra trafikanter. Vilket båda gör.
Och om ni kollar vid 00:35 så flyger hojen rakt igenom ett rödljus (med grönt ljus!) i ca 150km/h.
Efter det kommer polisen blåsandes rakt igenom i 145km/h, och då har det slagit om till rött.
Visst, dom får köra mot rött under utryckning, men att köra mot rött i 145km/h är ändå oerhört vårdslöst.

Allt jag skrivit är bara mina egna åsikter, så bli inte så personliga.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
aja jag tycker inte man ska jaga folk utan skinnställ och som dessutom inte ser ut att kunna köra hoj för nått så simpelt som en "vanlig" rutinkontroll, inte värt skadorna på föraren... En annan intressant iaktagelse är ju att polisen talar skånska!? Har vi släppt in skåningarna i småland nu?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
WTF???? Är det här på riktigt??? Sitter folk verkligen på en jävla fredag kväll och skriver om en kille som blivit jagad av snuten och kört av vägen.... Lägg ner vafan jävla moppefuckon och drick lite grann och bli som folk ist!!!

//Mad fucking jorma skillZ!!!!!!!!!!!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
...Ska han komma undan är det ju lättast att köra över massa fartgupp eller på ett litet ställe där bilen inte kommer fram och han med hojen kan köra långsamt så han kanske kan kontrollera hojen.

Skulle vilja se en R1/R6a köra snabbare än en polisbil på en väg med fartgupp :eek:ntipungensatan
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Skulle vilja se en R1/R6a köra snabbare än en polisbil på en väg med fartgupp :eek:ntipungensatan

I staden jag bor i finns det fartgupp som inte går hela vägen från trottoar till trottoar :) Alltså man kan köra mellan trottoar och fartgupp med hojjen.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
En annan intressant iaktagelse är ju att polisen talar skånska!? Har vi släppt in skåningarna i småland nu?
Precis som indianerna i Minnesota så har vi skåningar blivit undanträngda ifrån våra hemtrakter av utvandrande smålänningar - de finns över allt!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
I staden jag bor i finns det fartgupp som inte går hela vägen från trottoar till trottoar :) Alltså man kan köra mellan trottoar och fartgupp med hojjen.

jo det förstås, men om man ska köra ifrån polisen är inte inne i stan rätt ställe..
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Skulle vilja se en R1/R6a köra snabbare än en polisbil på en väg med fartgupp :eek:ntipungensatan

bara moppefuckon som sitter ner på hojen när de passerar fartgupp me lite fart.:tummenupp

lstår man upp på hojen så kan man ju åka 100km/h.+ över fartgupp o skit.

sen att hänga av en patrullbil som e fullastad me grejer o väger bly e ju fan inte så speciellt svårt.

just man INTE ska göra som GR-wannabe killen i filmen o stressa av vägen i nån kurva.

mvh.T
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
bara moppefuckon som sitter ner på hojen när de passerar fartgupp me lite fart.:tummenupp

lstår man upp på hojen så kan man ju åka 100km/h.+ över fartgupp o skit.

sen att hänga av en patrullbil som e fullastad me grejer o väger bly e ju fan inte så speciellt svårt.

just man INTE ska göra som GR-wannabe killen i filmen o stressa av vägen i nån kurva.

mvh.T

Men det är fan inte bekvämt :D känns inte som man letar efter fartgupp det första man gör när man får patrullen efter sig.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
bara moppefuckon som sitter ner på hojen när de passerar fartgupp me lite fart.:tummenupp

lstår man upp på hojen så kan man ju åka 100km/h.+ över fartgupp o skit.

sen att hänga av en patrullbil som e fullastad me grejer o väger bly e ju fan inte så speciellt svårt.

just man INTE ska göra som GR-wannabe killen i filmen o stressa av vägen i nån kurva.

mvh.T
:krama Jag vill också bli en frän outlaw som du. Hur gör jag då? Arrangerar du kurser eller något? Kan du lära ut hur man genar igenom diken och sånt med mc, för polisen kan ju sånt. Och hur man påkallar fri lejd med sin mc. Och så behöver jag mental träning också, jag behöver få bort den där otäcka tanken av att det kan göra ont om jag kraschar i 50 km/h +, och att jag måste betala alla mina skador själv. Polisen behöver ju inte tänka på sånt... :( Kan du inte visa mig, snälla?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så en tand för ett huvud ungefär :gnissla Läskig logik du går efter :gnissla Dom som upprätthåller lagen skall ju inte gå ifrån lagen bara för att du brytit mot lagen :ajjabajja

Tand för huvud är det inte. Insatsen ökar för varje sekund "brottslingen" (generellt uttryckt) vägrar lyssna till polismans anmodan. Om det så handlar om att inte stanna när man kör hoj, eller lägga ned vapnet när man rånar en bank är principiellt irrelevant.

För varje sekund som hojåkaren inte stannar förhöjs sannolikheten att det finns ett bra incitiament för att det finns anledning att stoppa honom. "Har man rent mjöl i påsen så..." osv.

I det här fallet är föraren ensam ansvarig för olyckan. Jag hade sett det annorlunda om han skadat sig när polisen försökte tränga honom i rondellen, men så var det inte. Och ja, jag hade sett det som definitivt övervåld om polisen skjutit på honom ;).

Sen säger jag inte att polisen inte gjorde fel, jag säger att det han gjorde inte BORDE ha varit fel. Oavsett så ser jag inte hur han ska dömas för olyckan. Däremot ordervägran och möjligtvis därigenom tjänstefel. Men hur man än vänder det så körde han inte på nån!
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Frågan man måste ställa sig i ett rättssamhälle är vad som händer när man begränsar polisens rätt att exempelvis följa den här typen av förövare. Om jag personligen VET att polisen avbryter om man bara gasar hårt nog så skulle jag aldrig nånsin stanna (vilket i praktiken är fallet, men det är inte rätt för det). VET bankrånaren att polisen släpper igenom en om man tar en gisslan så är det ju precis vad han gör osv..

För ett rättssäkert samhälle måste toleranserna vara oerhört små när det kommer till våld mot, eller lomhördhet för polis.

...fort med bil som med MC, om inte farligare eftersom en bil har längre stoppsträcka än en MC och dessutom...


Håller med dig i nästan allt du säger, så det här är mest en parantes och fråga..


Vilken bil har längre stoppsträcka än vilken hoj?

De flesta tester jag sett (tom gjorts kampanjer om just detta) visar ganska uppenbart att även en skabbig gammal V40 bromsar bort en würstingsporthoj tämligen odramatiskt. Med en "normal" förare (testen har i alla fall enl. uppgift gjorts med "professionella förare") på hojen så lär resultatet bli ännu sämre för hojen.


För det du berör anser jag det nog värre att svina med bil ändå för att risken att skada tredjeman är avsevärt större med 1500 kg bil än 200 kg hoj.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top