Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Inte nog med detta, jag läste i tidningen att ishalkan hade stressat massa folk av vägen också! Och nån gång hörde jag att folk promillehalt hade stressat dem att köra på folk.

Det är alltid nån annans fel.

så om man nekar så åker man inte dit? alltså om man inte blir stoppad och dom bara har skylten som bevis?:confused::yoparty

Jag har precis bevittnat födseln av en äkta sh:are!
Kodak moment!
 
Last edited:

Magnus S

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
07-Yamaha R6, 08-Yamaha xt660z, 10- Aprilia RSV4 2010
Ponera att det var din hoj som var stulen då är det annat ljud i skällan här på sporthoj...

Det är så himla idiotiskt av oss här att säga alltid att det är snuten, snuten, snuten som alltid har fel...
Va fan om alla bara kan öka farten och dra från polisen och de aldrig får göra något då blir det ju fel även där...
Det innebär inga stoppade tjuvar, inga idioter utan körkort åker dit eller drogade förare osv...
Så allt är alltid ett val mellan pest eller kolera... i detta fallet slutade puckot som en statistisk olycka som sabbar för hela kollektivet.... vilket öker försäkringar och allt detta och ger mer krut åt politiker som vill förbjuda hojar....
Försvarar inte en polis som inte lyder sitt befäl men ta mig fan så försvarar jag inte ett pucko på hoj heller....
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vi brukar älska snutar som går sin egen väg och inte lyder ledningen

Dirty Harry, Die Hard, Dödligt vapen....
Johanson och Jarnebring i mannen från Mallorca för att nämna en svensk eller varför inte Gunvald Larsson i Beck

men inte nu tydligen? :D
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Dåligt att inte lägga upp hela videon. Jag fattar knappt vad som händer på de där korta klippen trots att jag kollat 5 ggr nu. Inga siréner hörs heller.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Känns ju som att båda idioterna får vad dom förtjänar...

MC föraren kraschar sin(förhoppningsvis) hoj & hamnar på sjukan för sitt idiotiska tilltag...

Polismannen förlorar jobbet som han uppenbart inte verkar vara lämpad för...
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
För att resonera utan att vara hojåkare en sekund.

Jag tycker generellt att det skjuts för lite i Sverige. Göteborg 2001 satte ribban för mig, blir en polis utsatt för stenkastning ska han skjuta. Blir en polis slagen på gatan ska han slå tillbaka med batongen. Definitionen på en stat i alla lägen är att den har våldmonopol, dvs att inget våld accepteras, utom det från staten för att förhindra/straffa det som redan skett.

Med samma resonemang så anser jag att man ska stanna när polisen ber en. Väljer man (som jag själv förvisso gjort) att INTE göra det, så ska det göras medvetet om att konsekvensen blir att polisen kommer göra vad som krävs för att "ta fast" en.

I det här fallet verkade det högst sannolikt att föraren saknade körkort, körde påverkad eller att hojen var stulen. Varför annars dra på det sättet när han inte verkade ha gjort något innan? Att polisen då agerar är inte märkligt.

I just det här fallet har jag som alla andra givetvis synpunkter på ordervägran och om som det verkar, polisen inte anmälde olyckan direkt. I övrigt är tråden pinsamt från alltför mångas håll bara pinsamt.


Som om jag skulle skrivit det själv, inget mer att tillägga.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om dina exempel. Men jag tycker polisen ska göra allt de kan för att stoppa den som bryter mot de lagar vi har, vare sig det gäller inbrott, köra påverkad, köra bil eller MC som ett svin. Vad ska vi annars med poliser till? Varför ska vi som kör hoj stå över de lagar vi har? Jag förstår tyvärr inte det.
Har man kört för fort och sen väljer att dra, så tycker jag polisen ska försöka stoppa föraren, även om det är jäkligt svårt för dom i en bil.
Se ska givetvis göra allt de kan för att inte 3;e man ska bli drabbad. Men det borde kanske han/hon som ligger framför på hojen också göra?

Ja när man kör så där jävla dåligt som han faktiskt gjorde på filmen så får han ju delvis skylla sig själv...
Kan man inte dra ifrån snuten så ska man inte göra det heller!

MEN som jag nämnde i den andra tråden dom som har haft snutjag vet hur snutar kör...
Att som polisman utsätta andra för fara än den man jagar i hastigheter upp emot 200 och mer... Det inte ok eller vad tycker du?

Eller att åka förbi skogis 3gånger bakom 2st hojar som bara leker med dom.. Det inte heller ok...

Eller att jaga en hoj och köra mot rött så att man strycker sidan på bilen som kommer ifrån vänster och åker med ena hjulparet halvvägs ner i diket för att inte smälla men ändå fortsätta att jag i över 200 för att sedan föröska frånta med hojen i full trafik... Är det ok tycker du?


Jag tycker iaf att i dessa lägen borde man som polis inse att det är dags att lägga ner...
Men dom gör det bara för att dom själva tycker att det är kul och inget annat, och händer en olycka så skit samma lite action är alltid kul! :tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Både förare och polis verkar ju hamna under idiot listan.

Dock tycker jag personligen att man borde kunna begära mer av en polis än en puckad hojåkare som inte fattar vad han har fått tag i.

Det som retar mig mest i det hela är ändå att polisen vid vissa tillfällen är så jäkla sugen på att få fast boven till varje pris och vid andra tillfällen fullständigt skiter i det!

Men i övrigt tycker jag att i stort sätt 90% av de poliser jag har träffat på och måste stå till svars för (både hemma i Sverige och i andra länder) har varit jävligt vettiga :tummenupp
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Fick precis höra om en liten tjej som hade busringt hos grannen, tydligen gillade grannen det inte så värst mycket. Det slutade med att han jagade henne tills hon vart så trängd att hon hoppade från en gångbro rakt ner i e.m trafiken.

Begravning på söndag, grannen är inbjuden, han gjorde ju inget fel faktist, var bara ute och sprang en runda.

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fick precis höra om en liten tjej som hade busringt hos grannen, tydligen gillade grannen det inte så värst mycket. Det slutade med att han jagade henne tills hon vart så trängd att hon hoppade från en gångbro rakt ner i e.m trafiken.

Begravning på söndag, grannen är inbjuden, han gjorde ju inget fel faktist, var bara ute och sprang en runda.

:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:

Snygg parallell, hojåkare är alltså att se som barn. Då undrar jag lite vem som är föräldern?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Ger man sig in i leken får man leken tåla. Ingen annan än han själv är orsak till olyckan. Ingen tvingade honom att försöka pippa cheriffen. Han hade två val och gjorde fel val uppenbarligen... :näsblod

Cheriffen gjorde också fel då han vägrade lyda order. Mer än så kan jag inte säga att jag känner.

Hade hojen varit stulen, kanske din hoj till och med, så hade många resonerat helt annorlunda. Då hade polisen gjort helt rätt. Helst skulle de väl ha kört över honom också.

Som sagt, ger man sig in i leken får man leken tåla.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
1) Killen på den trimmade moppen har inte gnällt. Det är hans familj som polisanmält polisen efter det att de begärt ut videon o sett (som alla andra) att polisen bryter mot order

2) Att killen får straff förutom sjukhusvistelse är det nog ingen som tycker är fel

3) Man kör inte ifrån farbror potatismos (fast det kanske är thai-wook nuförtiden?) om man inte VET att man klarar det INNAN man gasar.

4) Polisen i fråga har gjort sig skyldig till förljande
a) Tjänstefel pga att han ej följer order från befäl
b) Mordförsök pga att preja en hoj med bil kan inte vara annat (enda undantag för detta är att få fast extrema våldsbrottslinga typ bankrånare)
c) Framkallande av fara för annan (kör i hög hastighet förbi 3:e part utan siren eller blåljus)
d) dråpförsök pga att klassa hojåkarens avkörning i spenaten som "han stannar" och inte direkt säger till ledningscentralen att hojåkaren nu åkt av o abulans ska tillkallas
e) Iom att han är polis SKA han föregå med gott exempel o inte försöka smita undan avsvar om man tagit korkat beslut. Som Polis SKA kan stå för sina beslut, annars ska an inte vara polis.

Hade det nu varit så att polisen i fråga hade fått tillstånd att jaga av LKC, då hade det endast varit fråga om punkt b, d & e för polismannens del... vilket iofs är nog för att han inte borde vara polis.

Nu får man hoppas på det bästa
1) killen på hoj aldrig någonsin sätter sig på en hoj igen
2) polisen dömms för tjänstefel o blir av med jobbet då han bevisligen är olämplig
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
det ÄR polisen som skapar hela situationen med avåkningen som stressar killen att köra över sin förmåga

NEJ, det är idioten på hojen som SKAPAR hela situationen när han bestämmer sig för att försöka köra ifrån polisen, och kör över sin förmåga vilket slutar med att han vinglar ner i diket... Han kunde lika gärna ha kört på någon oskyldig...


Att som polisman utsätta andra för fara än den man jagar i hastigheter upp emot 200 och mer... Det inte ok eller vad tycker du?

Igen, det är inte polisen som utsätter andra för fara. Det är hojåkaren som utsätter andra för fara eftersom han kör som en idiot och försöker köra ifrån polisen...

tycker absolut polisen ska få sitta en volta, han måste ju inse hur det kommer sluta om man fortsätter jakten när killen uppenbart inte har för avsikt att stanna..


Jag tycker att kommentarer som dessa är så sjukt sneda. Man måste ju ändå inse att det är den personen som tar beslutet att försöka köra ifrån polisen som skapar hela situationen.

Bara för att man sitter på en hoj som går mycket fortare än en polisbil så är man ju inte immun mot lagen. Följer man resonemang som dessa så är ju ALLA motorcyklister straffimuna eftersom man inte behöver stanna när polisen vill stoppa en. Det är ju bara köra därifrån och så ska polisen inse att man skapar en farlig situation om man följer efter, och så man ska låta hojåkaren försvinna....

Hårddrar man samma resonemang för andra brott, t.ex väpnade rån, så borde man ju låta alla väpnade rånare få fri lejd eftersom det är livsfarligt att följa efter dom. Det kan ju bli så att man hamnar i en eldstrid med dom, och då riskerar rånarens (och andras) liv. Och då har ju POLISEN skapat en farlig situation eftersom dom inte lät rånaren komma undan...

Fan, bara för att man sitter på en sporthoj och är ballast vid korvkiosken så står man inte över lagen...

Jag anser att polisen har gjort ett tjänstefel som inte följde order att avbryta jakten. Men det är väl ändå hojåkaren (ingen annan) som utsatt alla (inklusive sig själv) för livsfara genom att ta beslutet att försöka köra ifrån polisen...
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Igen, det är inte polisen som utsätter andra för fara. Det är hojåkaren som utsätter andra för fara eftersom han kör som en idiot och försöker köra ifrån polisen...
.


Så du menar att polisen inte utsätter andra för fara?? Menar du att det är helt säkert att ligga i 200 med bil men inte med mc då eller?? :va
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
En jakt blir bara en fara för alla inblandade och omgivningen.
Det slutar oftast med en singelolycka, trafikolycka eller att föraren kommer undan (vanligast). Polisen gick ju själva ut med att dem har slutat jaga hojförare pga av riskerna, vilket dem inte har slutat med.
Läste häromdan att polisen måste sluta gasa pga av 30 totalkvaddade polisbilar och flera tusen mindre skador pga deras dåliga oerfarna radiobilaförare.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top