Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
allt ja ser är ett himla tjafs om att gasa och inte kunna köra osv , men vad jag kan se på videon som stör mig är att :

1: tycker mej höra snuten tuta (vanligt signalhorn) upprepade gånger före hojen ens drar på (istället för att blinka blått till att börja med, för en vanlig kontroll)

2: försöker agressivt preja mc-föraren inne i en jävla rondell!

3: (som andra även sagt) följer inte order.

4: att det på honom verkar som han försöker smita undan med någon dålig ursäkt att han följt efter hojen trots order och menar att mc förarn "stannar" "far av vägen" istället för att på direkten säga att det skett en olycka , hur inåt &¤%¤%&#" kunne han få för sig att mc-föraren skulle försökt stanna?! , när det tydligt syns att han är och klipper gräset i 100 knyck ....med en hoj...

Tankad

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2009
Hoj
Yamaha R6 -09
Mycket smart. Jag tycker vi bara vänder på hela polishierarkin så att de nyutexaminerade styr över de erfarna polisrävarna eller varför ska inte varje polis med 3 dagars erfarenhet på fält själv avgöra när det är lämpligt att preja, skjuta någon i röven eller kalla in insatsstyrkan?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
allt ja ser är ett himla tjafs om att gasa och inte kunna köra osv , men vad jag kan se på videon som stör mig är att :

1: tycker mej höra snuten tuta (vanligt signalhorn) upprepade gånger före hojen ens drar på (istället för att blinka blått till att börja med, för en vanlig kontroll)

2: försöker agressivt preja mc-föraren inne i en jävla rondell!

3: (som andra även sagt) följer inte order.

4: att det på honom verkar som han försöker smita undan med någon dålig ursäkt att han följt efter hojen trots order och menar att mc förarn "stannar" "far av vägen" istället för att på direkten säga att det skett en olycka , hur inåt &¤%¤%&#" kunne han få för sig att mc-föraren skulle försökt stanna?! , när det tydligt syns att han är och klipper gräset i 100 knyck ....med en hoj...

Att tuta brukar väl dra igång blåljusen?

Utöver det uppmärksammas man på något bakom sig,backspeglar sitter på många fordon men jag upplever inte att de används.....

Henrik

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Mc-föraren är självklart ett pucko som inte stannar.. Men även polisen som gör ett tjänstefel att inte lyda en direkt order är väll inte mycket bättre..

Mc-föraren döms till böter och blir av med lappen, medan polisen döms för tjänstefel..

Vad finns att diskutera egentligen :va

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Något fel gör ju polisen eftersom det är fängelse med på straffskalan för det han åtalas för. Eller tror du att åklagaren bara hittar på för att kvällan ska få en story?...
Men snälla nå´n!
Man är inte skyldig i och med ett åtal. Oavsett straffskala.
Eventuell skuld och påföljd avgörs i domstol.

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Orkar inte läsa alla inlägg, erkännes. Ett sånt kackel!

1. MC-föraren är ett lite av ett pucko, det är han som vrider på rullen – ingen annan, beslutet att inte stanna var hans – ingen annans.
2. Polisen som följer efter är lite av ett pucko – det ÄR polisen som skapar hela situationen med avåkningen som stressar killen att köra över sin förmåga. Han bryter dessutom mot en given order att avsluta "efterföljandet". Hade han gjort det hade upplösningen med mycket stor sannolikhet blivit en annan.

Naturligtvis hade MC-föraren kunnat åstadkomma allt detta på egen hand, men nu gjorde han inte det. Hela situationen uppkom pga polisens agerande.

Väldigt vad det finns en massa förstå-sig-påare när det inte går att köra hoj längre, så jag tänkte förena mig med er och bidra till kacklet. :huvet

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Helt ställd jag med, hur dåligt mc föraren agerade...polisen kan inte hjälpa att det finns nötter därute..synd bara att han klantade sig och körde av vägen, man kan INTE skylla på att polisen stressade av honom, han hade kunnat gjort det till ett enkelt val och stanna el:va

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Helt ställd jag med, hur dåligt mc föraren agerade...polisen kan inte hjälpa att det finns nötter därute..synd bara att han klantade sig och körde av vägen, man kan INTE skylla på att polisen stressade av honom, han hade kunnat gjort det till ett enkelt val och stanna el:va

Hmm, antar att du är bättre kvalificerad att göra den bedömningen än hans befäl, som försökte stoppa det.

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
varför då?? är väll endå idioten på hoj som är totalt inkompitent å störd
hellt rätt av polisen sen får killen på hojen själv ta konsevenserna av sitt handlande ...

Det är inte vad den här frågan handlar om utan snutens handlande.
Jag tar inte parti för personen på hojjen.

Det kan jämnföras med att ge patienterna på psykvården hängsnaror.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Var och en svarar väl för sitt eget handlande?

Är någon bakom dig en idiot så ursäktar det väl inte att du själv kör åt h-vete?

Blir man stressad av trafik kanske man ska hålla sig ifrån vägen.....

Henrik

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hmm, antar att du är bättre kvalificerad att göra den bedömningen än hans befäl, som försökte stoppa det.

Jag bedömde INTE polisen agerande huruvide den var rätt eller fel, utan nöten som körde, han valde själv den hårda vägen:huvet

Oavsett vilket SÅ HOPPAS jag det gick bra för killen oavsett om det var en stulen hoj, oförsäkrad hoj, eller om han hade snutnoja.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För att resonera utan att vara hojåkare en sekund.

Jag tycker generellt att det skjuts för lite i Sverige. Göteborg 2001 satte ribban för mig, blir en polis utsatt för stenkastning ska han skjuta. Blir en polis slagen på gatan ska han slå tillbaka med batongen. Definitionen på en stat i alla lägen är att den har våldmonopol, dvs att inget våld accepteras, utom det från staten för att förhindra/straffa det som redan skett.

Med samma resonemang så anser jag att man ska stanna när polisen ber en. Väljer man (som jag själv förvisso gjort) att INTE göra det, så ska det göras medvetet om att konsekvensen blir att polisen kommer göra vad som krävs för att "ta fast" en.

I det här fallet verkade det högst sannolikt att föraren saknade körkort, körde påverkad eller att hojen var stulen. Varför annars dra på det sättet när han inte verkade ha gjort något innan? Att polisen då agerar är inte märkligt.

I just det här fallet har jag som alla andra givetvis synpunkter på ordervägran och om som det verkar, polisen inte anmälde olyckan direkt. I övrigt är tråden pinsamt från alltför mångas håll bara pinsamt.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Buhu, jag skulle vara cool o dra snuten men tyvärr var jag inte duktig nog(stressad hahahahah) så nu är det synd om mig etc etc... snyft hulk hulk

Buhu, jag trodde jag skulle vara duktigt och få en stjärna av chefen(rövslickeri) men så blev det inte etc etc.... snyft hulk hulk

2 nöter var av den ena i alla fall har papper på att hans jobb innebär att att skydda allmännheten även om det inte gick så bra

Måste jag verkligen tycka synd om någon även om polisen har något + i kanten :confused:

Ska man vara outlaw ska man va det hela vägen, inget gnäll om man inte pallar trycket. Vill man va en dålig kopia på "Clintan" så får man tåla att att man kan råka illa ut även om man ville spela "Allan"

2 fel blir inget rätt :huvet

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Ozzi

Guest
Ska man köra ifrån "bängen" ska man veta vad man gör o behärska hojen.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Tråkigt att han skadade sig.
Dumt av polisen att fortsätta när han fått order om att avbryta.

= Idioti att försöka dra ifrån snuten sådär!
Fyra hjul har allt som oftast bättre grepp och väghållning.

Vad var det för MC, vad var det för bil?

Var det grusväg?

Kunde killen/tjejen inte äka hoj så skulle han/hon inte försökt att köra från farbror blå.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...