Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
1) Killen på den trimmade moppen har inte gnällt. Det är hans familj som polisanmält polisen efter det att de begärt ut videon o sett (som alla andra) att polisen bryter mot order

2) Att killen får straff förutom sjukhusvistelse är det nog ingen som tycker är fel

3) Man kör inte ifrån farbror potatismos (fast det kanske är thai-wook nuförtiden?) om man inte VET att man klarar det INNAN man gasar.


4) Polisen i fråga har gjort sig skyldig till förljande
e) Iom att han är polis SKA han föregå med gott exempel o inte försöka smita undan avsvar om man tagit korkat beslut. Som Polis SKA kan stå för sina beslut, annars ska an inte vara polis.

e)
Har du någonsin sett en snut som stått för sina handlingar? Finns väldigt många exempel där polisen gör grova lagbrott där en vanlig medborgare hade fått suttit många år på kåken. Men när en polis t.ex misshandlar och slår ihjäl en person som har handfängsel då försvinner gärna alla utredningar, vittnen hörs inte, obduktionsrapporter försvinner osv. Skulle nån polis protestera o säga att saker inte har gått rätt till så mobbas dom eller omplaceras i nån mörk källarskrubb tills dom säger upp sig.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vägen blir roligare (krokigare) längre fram samt går genom betydligt mer skog än åker. Bra att han parkerade där han gjorde annars kunde det gått riktigt illa. Hoppas jag inte är felinformerad i min tro att han blev i stort sett helt återställd? Jätvägen, (som vi söderifrån körande säger), är riktigt kul men inte ofarlig trots gles bebyggelse.

Fattar inte varför stolpskottet fortsätter när han;

1) märker att det är en polis som inte stoppar för någonting.
2) inte lyckas hänga av honom ens under gynnsamma omständigheter. Hade ju varit helt borta när det börjar svänga.

Nu borde han få börja betala av sjukhusnotan. Polisen är väl som poliser är mest. De enda jag stött på med en någorlunda vettig värdegrund jobbar nu med annat och då är jag en tämligen laglydig Svensson, (även om det inte är mitt namn).

Undrar vad föraren har för nick om nu inte mc-n var stulen....?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Så du menar att polisen inte utsätter andra för fara??

Jo, självklart utsätter polisen andra för fara när dom jagar folk i 200km/h. Men det är ju inte polisen som orsakar själva situationen, utan den som försöker fly från polisen. Det är det jag menar med mitt inlägg...

Polisens handlande är ju ett resultat av den flyendes agerande. Det är ju som att kasta en sten i huvudet på någon och sen säga att det var ju inte jag som utsatte personen för fara, det var ju stenen som var farlig. Det var ju stenen som inte svängde undan eller stannade efter att jag kastat den..

Man får inte automatiskt immunitet bara för att man sitter på en hoj som kan köra i 200km/h...

Menar du att det är helt säkert att ligga i 200 med bil men inte med mc då eller?? :va

Nej, jag är inte dum i huvudet! Det är klart att det är lika farligt för omgivningen att köra fort med bil som med MC, om inte farligare eftersom en bil har längre stoppsträcka än en MC och dessutom väger mera.

Jag fattar bara inte all aggression som riktas mot polisen i dom fallen där som jagar en idiot på en motorcykel som tror att han är svincool bara för att han försöker "dra snuten" och far fram i trafiken som ett skållat ollon, oftast i farter långt över sin egen förmåga.


Vad tycker du är alternativet då? Att alla poliser berodras att ALDRIG jaga en motorcykel som flyr? Vad tror du resultatet blir av det?
Och vart drar vi gränsen då? Vilka ska man jaga när dom flyr, och vilka ska man inte jaga. Motorcyklister? Rånare? Våldtäktsmän? Mördare?


Än en gång! Det är ALDRIG polisens fel att en situation uppstår med jakt av en bil/MC, utan det är den personen som beslutar sig för att försöka köra ifrån polisen...
 
Last edited:

dukenuke

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
honda
Det var snutens fel att han krasha,punkt slut, vad e d mer ni bevhöver diskutera, centralen sa åt han avbryta,han jagade han endå, fast han inte skulle, odär av krashen, e ni helt efter eller
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
För att resonera utan att vara hojåkare en sekund.

Jag tycker generellt att det skjuts för lite i Sverige. Göteborg 2001 satte ribban för mig, blir en polis utsatt för stenkastning ska han skjuta. Blir en polis slagen på gatan ska han slå tillbaka med batongen. Definitionen på en stat i alla lägen är att den har våldmonopol, dvs att inget våld accepteras, utom det från staten för att förhindra/straffa det som redan skett.

Med samma resonemang så anser jag att man ska stanna när polisen ber en. Väljer man (som jag själv förvisso gjort) att INTE göra det, så ska det göras medvetet om att konsekvensen blir att polisen kommer göra vad som krävs för att "ta fast" en.

I det här fallet verkade det högst sannolikt att föraren saknade körkort, körde påverkad eller att hojen var stulen. Varför annars dra på det sättet när han inte verkade ha gjort något innan? Att polisen då agerar är inte märkligt.

I just det här fallet har jag som alla andra givetvis synpunkter på ordervägran och om som det verkar, polisen inte anmälde olyckan direkt. I övrigt är tråden pinsamt från alltför mångas håll bara pinsamt.

Så en tand för ett huvud ungefär :gnissla Läskig logik du går efter :gnissla Dom som upprätthåller lagen skall ju inte gå ifrån lagen bara för att du brytit mot lagen :ajjabajja
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det var snutens fel att han krasha,punkt slut, vad e d mer ni bevhöver diskutera, centralen sa åt han avbryta,han jagade han endå, fast han inte skulle, odär av krashen, e ni helt efter eller

Med tanke på hur du skriver är du väl antagligen i sena moppeåldern?
Ditt tankesätt påminner lite om de som medverkar i "ung och bortskämd" där man inte skall behöva stå för det man gör och att det alltid är någon annans fel. :tummenupp
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag pallar inte läsa alla inlägg men såhär ser jag det.

Ärligt talat, anser ni att en polis ska avbryta ett ingripande i samma ögonblick den misstänkte gasar iväg? Jag gör det inte. Hojen kan vara stulen, personen kan vara narkotika/alkoholpåverkad osv osv... Om man väljer att köra ifrån polisen så for man tyvärr ta konsekvenserna. Med det sagt, hoppas att han repar sig, dåligt omdömme är en folksjukdom.
 

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Södermalm
Hoj
Superduke
Jag tycker att ni missar kärnfrågan, vilket är att samhället inte får tolerera cowboybeteende och ohörsamhet bland poliser. Det är av vikt för rättssäkerheten att befälsordningen upphålls och sanktionen mot insubordination är tydligen inte effektiv.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det var snutens fel att han krasha,punkt slut, vad e d mer ni bevhöver diskutera, centralen sa åt han avbryta,han jagade han endå, fast han inte skulle, odär av krashen, e ni helt efter eller

Du går på gatan, du har begått en lagöverträdelse och polisen markerar att du ska stanna, men du börjar springa istället. De springer efter, du har inte koll på din ben utan springer ner i ett dike:näsblod. Är det polisens fel att att du springer ner i diket? Så länge du inte är bevisat radiostyrd är det svårt att lägga skulden på någon annan, eller hur?

Ja, polismannen gjorde fel som inte avbröt då han blev beordrad, MEN killen påhojen och INGEN annan bestämmer om han vill fly eller inte. Eftersom han gör det får han fan stå sitt kast också.:huvet

OM polisen inte fått order om att avbryta hade de flesta tyckt det var okej och att killen på hojen få skylla sig själv när han försöker blåsa cheriffen. För att inte tala om hur det skulle låta om hojen var stulen. Då ska ju killen helst också köras över av polisen och släpas efter bilen och han skulle hängas ut på sporthoj med bild och namn.
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Buuuuuuuuuuhuuuuuuuuuuuuuu....:rolleyes::arsele

snubben pallade inte dra snutten..han krashade...pay up sucker...

don´t do the crime if you can´t do the time...simpelt.

sluta gnälla...shit happens...:arsele
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Tönterier. Snubben körde över sin förmåga och fick smaka spenat. Att tycka och tänka om hur snuten agerar ursäktar ju inte mc snubbens agerande vilket det verkar som visa försöker framhäva...... Sen håller jag med om att snuten i detta fallet agerar omdömeslöst.

Men, väljer man att dra får man väl ta eventuella konsekvenser. Så grymt lamt att dividera om snuten gjorde rätt eller fel som någon typ av ursäkt??
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Svårt att inte tycka och tänka i en sån här tråd med massa spekulationer/tycken och egna analyser.

En en sak som dyker upp både i denna tråden och den andra "coola" tråden är att många tycker att rent allmänt kan man inte kör som en roadracing gud så har man inget på mc att göra. De är i allafall den uppfattning man får av de många skriver.

Vad jag sett ett hört eller läst så har inte snubben som körde hojen "buhuat" eller "beklagat" sig minsta lilla över de som hände utan som nån annan skrev var de släktingar eller morsan/farsan. Han vet nog vad han gjort och gnäller inte över de. (vad jag kunnat läsa eller höra mig till...)

Återkommande i trådarna är också den i min mening meningslösa jämförelse mellan om nån snott din hoj och hur du reagerar på de samt som i detta fallet en smitning som slutar i en olycka. Är de nån av er som VERKLIGEN vet att hojen är snodd, föraren är påverkad eller att han inte har körkort ?! eller är de som vanligt vansinniga spekulationer som ni sitter och retar upp er på ?

De kan helt enkelt inte vara så att de var hans egna hoj, han har kort och de bara slog slint för honom när polisen började jaga honom ?

Hepp nu blir de så att fler på kurs så ni kan hantera era cyklar när ni ska dra från snuten... WoooHoo...:yoparty :tummenupp :arsele
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Polisen vill stoppa en hoj för att kontrollera den eftersom han tycker att hojen kör fort/vårdslöst och hojföraren drar.
HUR skall polisen kunna veta varför han drar?
Är det bara för att slippa fortkörningsböter eller är det en terrorist som inte vill bli stoppad innan han kommer fram dit där han skall spränga bomben han har på sig i stället för ryggskydd.
Om det efter olyckan visat sig vara det senare hade nog polisen fått medalj och chefen hade haft överseende med att han inte lydde order.
Jag tycker att polisen skall stoppa de de vill kontrollera med de medel som behövs punGt
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Det är klart att det är lika farligt för omgivningen att köra fort med bil som med MC, om inte farligare eftersom en bil har längre stoppsträcka än en MC och dessutom väger mera.

Är du säker på detta?

/B
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Vad tycker du är alternativet då? Att alla poliser berodras att ALDRIG jaga en motorcykel som flyr? Vad tror du resultatet blir av det?
Och vart drar vi gränsen då? Vilka ska man jaga när dom flyr, och vilka ska man inte jaga. Motorcyklister? Rånare? Våldtäktsmän? Mördare?


Klart dom ska jaga en hoj som gör något olagligt med det finns ju gränser på de också det kanske är säkrare att låta den löpa i visa fall,

Detta fallet i filmen så borde han kanske sänkt sin egna fart och tillkallat fler bilar och kanske stoppat hojen vid ett säkert tillfälle.

Sen tycker jag personligen att dom borde lägga lite mer pengar (folk) På riktiga brott som mord bråk inbrott mm och inte jaga någon som kör 100 på 90 väg men det hör ju inte till denna diskussionen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...tycken och egna analyser.

Det verkar vara svårt och inse att två personer kan agera felaktigt.

Polismannen gör fel som inte lyder order. Jag kan iofs tycka att den ordern var lite löjlig. Men det betyder ju inte att det är hans fel att hojåkaren kör av vägen. Hojåkaren gör också fel som inte inser sina begränsningar och han får sitt straff tämligen omgående.

Därmed moraliserar jag inte över att någon försöker dra snuten för skulle jag själv få snuten bakom mig när jag är på mammas gata där jag känner varenda dike så skulle jag nog inte tveka många sekunder innan jag vrider på gasrullen. Har jag kört från dom med moped så borde jag nog även klara av det på mc.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Så är det!

Går även att få kurs i detta. Riskutbildningen del 2 :tummenupp
...och på Riskutbildningen del 2 lär vi oss att en bil stannar snabbare än en hoj om båda bromsar skiten utan låsning vid en given punkt pga. att bilen har många gånger större kontaktyta med underlaget än en hoj. Vissa böcker säger att hojen stannar snabbare, men tester i verkligheten säger något helt annat. :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top