Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
han fick allvarliga skador för livet och det var mirakel att han överlevde.han var förlamad i 2 veckor men kan gå nu igen.Han kommer aldrig att bli som innan,kunna gå som vanligt osv

Låter grymt men han borde ha tänkt på att det kunde sluta så när:
1. När polisen flashade med röd/blåa ljuset
2. När han hörde sirenerna
3. När han blev prejad för femtielfte gången

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
ehh varför? d såg inte ut som om han gjorde något fel innan dom börja dra! e d något nytt dom lär ut på körskolorna nu, att dra från snuten den första månaden då man har prövotid? :va

Nej nej här på SH är det ingen som kör på Trafikskola, bara privat!
De flesta har inte ens sett manöverbanan när dom åker på provet!

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Det är också polisens jobb att följa order, från befäl som vet vad som är rätt och fel.

Kan vara så att polismannen gjorde en annan bedömning än sitt befäl och tog ett eget initiativ.
Men det gör ju inte så att motorcyklistens framfart blir mer laglig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan vara så att polismannen gjorde en annan bedömning än sitt befäl och tog ett eget initiativ.
Men det gör ju inte så att motorcyklistens framfart blir mer laglig.

Jodå, han tog ett eget initiativ att det var lagligt.

Nej, bägge gjorde fel, och en får lida mer än den andra.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Jodå, han tog ett eget initiativ att det var lagligt.

Nej, bägge gjorde fel, och en får lida mer än den andra.

Stor skillnad på fel bara.
Klart att den som skrotar får lida mer. Men knappast förvånande eller direkt upprörande.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
"Sketen Volvo"... ni skulle bara veta vad de där "traktorerna" går för. Skit samma om de åker runt med hela bohaget i bagaget, förväxla dom inte med en vanlig V70T. Dessutom kan de framföra sina fordon på ett sådant sätt som får en, över genomsnittlig, (Hur var det nu, 70% tror de kör bättre än genomsnittet?) bilist att skita på sig.

Nåja, nu ska vi inte ta i allt för mycket. Krävs lite koncentration men inga större problem även med betydligt slöare bilar än deras.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Nåja, nu ska vi inte ta i allt för mycket. Krävs lite koncentration men inga större problem även med betydligt slöare bilar än deras.
Vad är inga problem? Att köra ikapp en motorcykel med en slöare bil? Det har jag heller aldrig påstått. Svarade på flera inlägg från folk som tycks tro att en polisbil har prestanda som en Yugo...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad är inga problem? Att köra ikapp en motorcykel med en slöare bil? Det har jag heller aldrig påstått. Svarade på flera inlägg från folk som tycks tro att en polisbil har prestanda som en Yugo...

Oj, blev lite otydligt ser jag. Nej, jag menade att det inte är så hemskt svårt att köra ifrån polisens bilar med slöare bilar om man kan köra bil hyfsat.

Är du inte totalt kass på hoj så ska du naturligtvis med lätthet köra ifrån en polisbil med en R1. Killen på klippet är uppenbarligen inkompetent, om det råder väl inga tvivel, och borde själv ha förstått att han borde ha stannat. Med snuten i baken ökar adrenalinet rejält och det gäller att veta vad man gör för att inte bli överstressad.

Jag menar inte att spela outlaw eller nåt, men jag tror att det är en hel drös läsare av den här tråden som har kört ifrån snuten både en och två gånger. Ändå verkar de flesta som skriver i tråden starkt moraliserande mot sånt beteende. Luktar lite dubbelmoral här tycker jag.

Eller så är det bara så att man inte vågar skriva sånt längre. I dessa SH-tider, då alla som postar en film där det går över 90km/h eller körs lite på bakhjulet, direkt sågas som omogna och oansvariga. Helst ska det touras lite motorväg för att sedan diskuteras modell, inköpspris och montering av kamera.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Fråga Crash Rider... han vet att polisen sitter och fikar i bilen medans hojåkaren kraschar rejält och ligger döende ute i diket.. så han vet säkert om blåljusen var på.. :tummenupp
Jag antar att alla som hackar på R1 killen vet när blåljus och sirén slogs på?! Crashis är faktiskt inte en av dom. Kanske borde fråga dig? :confused:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Helst ska det touras lite motorväg för att sedan diskuteras modell, inköpspris och montering av kamera.

:hihi Dagens smajl. :yoparty

För övrigt är det väl sådär fräsigt att använda bilar att försöka få stopp på hojar med, det kommer sluta illa på något sätt om förövaren inte stannar, det går att räkna ut med :arsele .

Sedan vems fel det är, ålbetet skulle inte gett sig på att försöka smita, och vännerna i blått lät bli att lyda order. Dubbel-fail.

/J

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om någon vet vilken tingsrätt detta ska upp i så är det ju bara knalla dit och hämta ut fup:en.. det är offentliga handlingar..

Där lär resonemanget från både polis och mc-förare finnas med i form av någon sorts förhör. Kanske även vittnen.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Om någon vet vilken tingsrätt detta ska upp i så är det ju bara knalla dit och hämta ut fup:en.. det är offentliga handlingar..

Där lär resonemanget från både polis och mc-förare finnas med i form av någon sorts förhör. Kanske även vittnen.
Det borde väl vara Växjö tingsrätt då. Undrar om man kan få den skickad per e-post?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Nu gör jag som det görs mest & bäst här på SH. Spekulerar vilt o hittar på:

Det framkommit att killen som körde hojen hade körkort, och att han haft detta bara en månad. Killen körde i laglig hastighet då farbror blå vill stanna han första gången.
Vad kan då anledningen vara att killen fårför sig att försöka dra polisen?:confused:
1) "Grupptryck" från hans polare om hur lätt det är att draifrån polisen
2) Killen läst för mycket här på SH :rolleyes:
3) Killen sett GR o tror att alla kan göra lika :huvet
4) Han är rädd att bli av med kortet, pga det är så nytt oavsett att om han stannat första gången polisen ville så hade han bara fått böter
5) Han tyckte sig inte ha råd med ev böter
6) Det var början av sesongen? o därvid ev körkortsförlust skulle "förstört" sommaren

Spekulationer som sagt, men han hade bevisligen nån anledning som han tyckte var bra just då. Även om han idag inte kan komma ihåg den.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det verkar klart att man ska dra snuten.
Lyckas du så blir du hjälte ibland polarna och hjälte på forum.
Misslyckas du så är det polisens fel.
Klart är att du inte ska bli polis, det går inte att vinna.

:rolleyes:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
8) Han uppfattade inte först att det var en snut och gasar på lite och märker sen att det visst va en snut och tänker att nu är det ju försent att stanna och vet inte vad hanska göra så han börjar gasa på mer för att komma ifrån dom och slippa böter osv...

9) Han visste att skylten satt fel och att det är 1500 i böter och efter som han har hoj så kan han dra snuten lätt och slippa böter..

Det verkar klart att man ska dra snuten.
Lyckas du så blir du hjälte ibland polarna och hjälte på forum.
Misslyckas du så är det polisens fel.
Klart är att du inte ska bli polis, det går inte att vinna.

:rolleyes:

Kan vara så han tänkte också...Men det krävs ju knappast att man är hjälte för att dra en snut i en sunkig volvo.. Man leker ju ifrån dom! :fakta

Edit: Förutsatt att man kan köra vilket killen i filmen uppenbarligen inte kunde...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...