Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Det är alltså inte polisen dom gör fel utan polisens chefer?
Polischefen eller åklagaren som beordrar polismannen att göra si eller så.
Det är där problemet är! Det tror jag faktiskt... Poliserna på stan vet nog hur det borde gå till men de får inte...

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Hade vi bott i en polisstat hade det nog varit sant.

Lagar och regler gäller alla, men i synnerhet dem som skall upprätthålla sagda, ty de skall vara ett föredömme för gemene man.
Hade jag läst ditt inlägg någon annanstans än på SH så hade jag hållt med. Nu är SH inte platsen där det trovärdigt går att diskuttera polisers roll som föredömen, utan jag tolkar alla inlägg i den riktningen som att:
1) Det ska vara lätt att slippa undan
2) Snutarna ska bekämpas

Men version ~ Killen körde som Adnan Gangster™ och betedde sig som om han definitivt borde stoppas. Befälen på stationen ville uppenbarligen inte ta något ansvar för en till kraschad polisbil och därför sa de som de gjorde och kunde sätta i sig ett kaffebröd till. Detta utan möjlighet till en verklig bedömning över radio. Polisbilsföraren däremot körde inte farligt och orsakade inte kraschen. Beslutsordningen mellan de som exekverar och dess mellanchefer på polisen intresserar mig inte. Enbart om polismannen faktiskt orsakat någon incident hade det intresserat mig att se honom stå till svars för sina handlingar.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
23 sidor rabbel....trodde att detta var ganska urvattnat för ca 20 sidor sen...

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Det spelar roll om någon påstår det var en påkörning men det inte var det. För den sakens skull, varför överdriva och blåsa upp historian ännu mer, till fördel för stolpskottet på hojen.

Hade det varit kontakt, tror du inte Aftonhoran basunerat ut det redan i inledningen?

Jag har aldrig nämnt snatteri, men folk som tror de kan göra som de vill, fast lagen säger något annat, ska straffas om eller när de åker fast.

Tror straffet för snatteri och oläslig nummerskylt är ungefär likvärdiga. Ringa böter. En smitning ska resultera i mycket högre straff. Om den misslyckas, och idioten slår sig, ska inte det ge någon som helst rabatt.
Nej, jag är inte säker på att Aftonhoran skulle skriva om kontakten. Polismannen kanske inte tycker en touch är något att prata om så det är väl bara R1 killen som har nämnt det?

Du hoppar hela tiden över steg ett i jakten - den vi inte känner till. Hur agerade polisen innan han med säkerhet identifierat sig som polis för det tilltänkta offret? Är det oväsentligt menar du?

Om en oläslig skylt har samma straffvärde som snatteri så är det ju om inte annat av ren princip att man inte kan stanna för den skitförseelsen!

Träffade t.o.m. på en för mig obekant polis i somras som uppmuntrade mig att inte stanna för dom. Om man läste mellan raderna på vad ha sa.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu blir det off-topic men dessa inlägg med felaktiga påståenden måste besvaras. Det du inte "ser" är att dessa personer säkert frihetsberövas X antal gånger i månaden/året.

Exempel 1:
"narkomanen" åker in för 10 gången för pisseprov. Åklagaren vill inte hålla kvar personen då det ej finns några grunder för detta. Personen åker ut på gatan igen efter någon timme. Polisen skriver x antal papper om detta "brott" och är ute och "patrullerar" efter 1-2 timmars papperarbete. "Narkomanen" pissar såklart positivt och får böter för detta (strafföreläggande om den godtas) alternativt en dagsbot om det mot förmodan skulle finnas en inkomst. "Narkomanen" har oftast inga pengar och kan ej betala.

Exempel 2:
"Narkomanen" tas med en stulen cykel. Cykeln tas in i beslag och en anmälan upprättas samt x antal andra papper. Patrullen är ute igen efter drygt 2-3 timmar. Det är ingen större mening att pissa personen då det kostar alldeles för mycket och resultatet ser ni ovan. Personen förhörs, erkänner såklart ej brottet då han fått den av en kompis. Personen släpps ut igen efter förhör på åklagarens beslut. Personen kan bli dömd till strafföreläggande eller frias helt då det ej finns bevis. Kan eventuellt bli tal om häleriförseelse

Exempel 3:
Narkomanen snattar....se exempel 1 och 2

Exempel 4:
Narkomanen gör inbrott i bil...se exempel 1 och 2, finns dock fängelse i straffskalan men vad tror du själv blir resultatet

Polisen vet mycket väl vilka det är men står maktlös inför den fantastiska lagboken och åklagare som bestämmer. Polisen släpar in och åklagaren släpper ut eller alternativt tingsrätt som friar...

[OT]
Nej typ såhär.

1. En serie villainbrott sker där förfarandesättet är identiskt med N.N men tek gör ingen brottsplatsudersökning av den anledningen varvid inget underlag för framtida åtal finns när N.N till slut hamnar inför tinget för sin accumulerade lista av åtal.

2. Ytterligare ett tillgrepp på den typ av bil som N.N föredrar sker på det sätt som N.N alltid använder. Man vet N.N huvudsakliga platser där han uppehåller sig men ingen tid läggs att köra dit för att få N.N bakom ratten.

3. Ett rad villainbrott sker där förfarandesättet utmärker sig och INTE överensstämmer men dom nuvarande ej frihetsberövade, nu görs full tek.undersökning på alla inbrott i hoppet om att få fatt på den inflyttade
kriminaliteten. Med en mycket hög sannolikhet får man oxå fast dessa och dom få personer som fick sina hem invaderade känner sig lite säkrare medan de som fick påhälsning av N.N känner istället maktlöshet och rädsla för vad som kan hända nästa gång.

[/OT]

Vill man göra något mot olovliga körningar på motorcykel eller vad det nu var trådens huvudrollsinnehavare gjort som fick han att gasa, så stanna alla crossmoppar och pimpade eu-scootrar. Där har du nog säkert 50-60% förbrytare, med all säkerhet försöker flera av dom smita och man kan räkna med att många kör i vurpen och skadar sig och eventuellt sina passagerare. Alla vinner på det utom han/hon på moppen.

Lägg fram det förslaget hos den lokala ordningsmakten och svaret blir att brottet och påföljden står inte i proportion med den eventuella jakten och troligtvis tragiska utgången. Utan patrullbilen skulle av den anledningen vara tvungen att avbryta förföljandet i flera av fallen varvid mopedburen ungdom snabbt lär sig att om man bara kör som fan klarar man sig och en trend startar som tar många år att få bort. Istället tas dom som man med största säkerhet kan stoppa utan incident och på så sätt kanske bara får ett fåtal men ingen blir skadad i onödan men en osäkerhet finns bland moped-ungdomarna istället.

Nu säger ni att om man bara aldrig ger sig utan ser till att alltid stoppar alla tvåhjuliga fordon så är ju problemet löst, eller hur? Med de argumenten som kommer fram på denna tråden som typ, det skjuts för lite i sverige osv. hoppas jag verkligen inte att denna trådens fördelning av personligheter står i proportion av samhället i stort.

ps. förstår utav din sätt att skriva att du relaterar till problem i en storstad och den delen av problemet du kommer/kommit i kontakt med. Men jag syftade på problem som finns på landsbygd och i mindre städer, med det inte sagt att det inte finns i större städer men det blir mycket mer svårövergripligt i och med den större skaran vaneförbrytare.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hade jag läst ditt inlägg någon annanstans än på SH så hade jag hållt med. Nu är SH inte platsen där det trovärdigt går att diskuttera polisers roll som föredömen, utan jag tolkar alla inlägg i den riktningen som att:
1) Det ska vara lätt att slippa undan
2) Snutarna ska bekämpas

Men version ~ Killen körde som Adnan Gangster™ och betedde sig som om han definitivt borde stoppas. Befälen på stationen ville uppenbarligen inte ta något ansvar för en till kraschad polisbil och därför sa de som de gjorde och kunde sätta i sig ett kaffebröd till. Detta utan möjlighet till en verklig bedömning över radio. Polisbilsföraren däremot körde inte farligt och orsakade inte kraschen. Beslutsordningen mellan de som exekverar och dess mellanchefer på polisen intresserar mig inte. Enbart om polismannen faktiskt orsakat någon incident hade det intresserat mig att se honom stå till svars för sina handlingar.

1. Det skall inte vara lätt att slippa undan, men verkan skall vara i proportion till brottet. Om jag jagar en som gjort inbrott i min bil med ett sportskytte/jaktvapen, vem åker dit hårdast tror du?

2. Skulle gärna se fler poliser i samhället, eventuellt en bättre kvalitet av sagda yrkesgrupp oxå.

Tror inte du vill att patrullerande poliser skall börja jobba efter egna tankegångar, lika lite som lapplisor, dörrvakter osv. skall få jobba efter sina.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
1. Det skall inte vara lätt att slippa undan, men verkan skall vara i proportion till brottet. Om jag jagar en som gjort inbrott i min bil med ett sportskytte/jaktvapen, vem åker dit hårdast tror du?
Är du polis? I annat fall ser jag väldig skillnad på dig som personlig rättskipare och en verksam polis.

Grov vårdslöshet i trafik, smitning etc. skulle tro att det är ca 2 månaders fängelse, ev. villkorligt.
Tror inte du vill att patrullerande poliser skall börja jobba efter egna tankegångar, lika lite som lapplisor, dörrvakter osv. skall få jobba efter sina.
Så skrev jag inte. De ska jobba inom lagens gränser, men uppenbarligen så behövs för fallet i frågan en mänsklig bedömning göras. Jag tror att den bedömningen lika bra eller t.o.m. bättre görs av personen som sitter i bilen framför han på kontoret.

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

2. Skulle gärna se fler poliser i samhället, eventuellt en bättre kvalitet av sagda yrkesgrupp oxå.

Körde polisen på honom eller körde han omkull själv?
Själv va??

Då beror det inte på polisens agerande.

PUNGT.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Själv va??

PUNGT.

Han körde faktiskt ner i diket när polisen hade slagit av blåljus/siren(enligt filmen).

Det är Motorcyklistens fel! Han kunde gjort det lätt för sig genom att stanna.

Polisen gjorde ju också fel genom att ej lyda order. Men han stängde av blåljus så motorcyklisten kunde inte varit 110% HELT säker på att det var polisbilen som körde för fort.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Är du polis? I annat fall ser jag väldig skillnad på dig som personlig rättskipare och en verksam polis.

Grov vårdslöshet i trafik, smitning etc. skulle tro att det är ca 2 månaders fängelse, ev. villkorligt.
Så skrev jag inte. De ska jobba inom lagens gränser, men uppenbarligen så behövs för fallet i frågan en mänsklig bedömning göras. Jag tror att den bedömningen lika bra eller t.o.m. bättre görs av personen som sitter i bilen framför han på kontoret.

Var menat som ett förhållande mellan brottslighet för att poängtera att allt måste sättas i förhållande till den brottslighet som står för stunden.

Visa mig de fall någon blivit dömd till frihetsberövande enkom av grov vårdslöshet och brott mot polismans tecken.

Osmo Vallo fallet t.ex, var inom lagens gränser men var det då rätt?

Själv va??

PUNGT.

Körde han ensam VA?

eller låg någon bakom VA?

blev han strässad/provocerad VA?

var han en pojkspoling VA?

PUNGT?

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Var menat som ett förhållande mellan brottslighet för att poängtera att allt måste sättas i förhållande till den brottslighet som står för stunden.
Ovidkommande jämförelse, hör inte hit, iaf. är jag inte intresserad av att diskuttera just din rätt att ta lagen i egna händer.
Visa mig de fall någon blivit dömd till frihetsberövande enkom av grov vårdslöshet och brott mot polismans tecken.
Stenungssunds tingsrätt 2004, mc-förare körde >200 km/h och visade sig likgiltig till lagen. Dömdes till 2 månader men straffvärdet är upp till 2 år enligt lagboken. Överklagades till hovrätten av mc-föraren, men hovrätten fastställde tingsrättens dom. Hovrätten för Västra Sverige (2004-12-02) målnummer B 2808-04
Osmo Vallo fallet t.ex, var inom lagens gränser men var det då rätt?
Ovidkommande jämförelse, är än mer ointresserad av att diskuttera det fallet med dig.

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Nej, jag är inte säker på att Aftonhoran skulle skriva om kontakten. Polismannen kanske inte tycker en touch är något att prata om så det är väl bara R1 killen som har nämnt det?

Du hoppar hela tiden över steg ett i jakten - den vi inte känner till. Hur agerade polisen innan han med säkerhet identifierat sig som polis för det tilltänkta offret? Är det oväsentligt menar du?

Om en oläslig skylt har samma straffvärde som snatteri så är det ju om inte annat av ren princip att man inte kan stanna för den skitförseelsen!

Träffade t.o.m. på en för mig obekant polis i somras som uppmuntrade mig att inte stanna för dom. Om man läste mellan raderna på vad ha sa.
Jag tror mer på en polis än vad ett fucko säger eller påstås ha sagt. Jag litar på att polisen vet vad som är rätt att göra. Du hoppar lika mycket, vet du varför polisen ville stoppa hojen? Vi antar det var skylten, vem vet vad han gjorde före det? Jag vet inte.

Jaså du uppmuntrar snatteri också. Och att man ska riskera livet för en skitförseelse... Jo du, tack för kaffet.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ovidkommande jämförelse, hör inte hit, iaf. är jag inte intresserad av att diskuttera just din rätt att ta lagen i egna händer.

Du missförstår, är inte heller intresserad av att diskutera och jag menar precis tvärt om. Men varför ovidkommande som jämförelse?

Stenungssunds tingsrätt 2004, mc-förare körde >200 km/h och visade sig likgiltig till lagen. Dömdes till 2 månader men straffvärdet är upp till 2 år enligt lagboken. Överklagades till hovrätten av mc-föraren, men hovrätten fastställde tingsrättens dom. Målnummer B 2808-04.

Skall se om jag kan finna domstolsprotokollen.

Ovidkommande jämförelse, är än mer ointresserad av att diskuttera det fallet med dig.
Varför ovidkommande när jag försöker visa på att det du påstår inte alltid gäller.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Körde han ensam VA?

eller låg någon bakom VA?

blev han strässad/provocerad VA?

var han en pojkspoling VA?

PUNGT?

Visst körde han väl ensam, eller var det dubbelkommando på hojen?
Om man kör omkull för att någon ligger bakom så bör man inte köra alls och absolut inte försöka att kör ifrån polisen.
Att bli stressad och köra omkull för an sån sak visar oxå att han inte har i trafiken att göra.

Om jag och du är ute och åker hoj, om jag ligger bakom dig och du bromsar omkull är det då mitt fel?

Har pojkpsolingar fribiljett och behöver inte stanna för farbror blå?

Kör man omkull kan det aldrig vara den som ligger bakoms fel.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

nu får man ju se om tingsrätten anser att trafikförseelsen klassas som grov.

det tråkiga då är att indragningstiden börjar på 12 mån. o mera vilket gör att föraren troligen får ta om sitt körkort.

brottsrubricering på "smitning" = Inte stannat för polismans tecken.

normalt sett så "bakas" mindre förseelser som smitning , framkallande av fara för annan etc. in i brottsrubriceringen Grov vårdslöshet i trafik som för övrigt har upp till 2års fängelse på brottsskalan.

får man fängelse UNDER 6 mån. för mindre allvarliga brott så brukar villkorlig dom normalt sett utdömas. , dock så finns det en fängelsedom i grunden utdömt som man kan få avtjäna om man missköter sin villkorliga dom genom att begå nya brott , missköta samhällstjänsten etc.

mvh.T

Stenungssunds tingsrätt 2004, mc-förare körde >200 km/h och visade sig likgiltig till lagen. Dömdes till 2 månader men straffvärdet är upp till 2 år enligt lagboken. Överklagades till hovrätten av mc-föraren, men hovrätten fastställde tingsrättens dom. Målnummer B 2808-04

fängelsestraff UNDER 6 mån. kan man oftast få omvandlat till villkorlig dom.

mvh.T

Jag tror mer på en polis än vad ett fucko säger eller påstås ha sagt. Jag litar på att polisen vet vad som är rätt att göra.

ha ha! poliser kan ljuga så det står härliga till.:tummenupp

mvh.T

Last edited:

crazy martin

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
tl1000s bad matherfucker
en idiotjävel till som snodde en hoj eller hittat på annat skit. borde ta några lektioner i kurvtagning!!
:va han kanske kör din hoj nästa gång.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...