Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Så att polisen avbryter jakter det händer väl inte, fast dem själva gick ut med att dem har slutat jaga hojförare det är ett skämt.
Men om man bestämmer sig för att sticka får man ju ta konsekvenserna, det e ju ens egna val om man väljer att stanna eller dra som sagt.

Jodå det händer att polisen avbryter, fast kanske inte i sånn omfattning som många här på SH kanske hoppas på.

Sen som du själv säger, många som får för sig att testa resonerar nog som så "äh, nu har jag liks förlorat lappen, så varför inte testa?"
(been there, done that)
Det felaktiga med det är fara för 3:e part samt om hojföraren krashar otroligt tragiskt för familj/vänner.

Ska man göra en sånn korkad sak som att köra ifrån polisen , upprepar jag:
*Du ska VETA innan att det är lugna gatan att göra det.
*Du ska kunna hela "rutten" för att göra detta utantill INNAN du ingorerar polisens uppmaning till att stanna

Kan du inte säga
"Jag VET att jag inte blir tagen" då är det lika bra att du stannar o tar ditt straff.
Ett hett tipps är att klarar du inte köra ifrån polisen med laglig hastighet ... prova inte.

Nej, det är inte coolt att köra ifrån polisen, och nej det är inget jag tycker att man ska göra. Dock har jag förståelse för att vissa försöker, speciellt om de redan vet att kortet är borta 6månader el mer i början av sesongen.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Javisst, han sket i en order, det ska han ha smisk för, men jag står fast vid att han inte hade något med klotningen att göra.

Nja
vi kan väl se det såhär.

om jag hade jagat dig och du kör av vägen så är jag åtminstånde inblandad i olyckan.
precis lika mycket som om jag kör upp i röven på din bil med min bil och du kör av vägen. så är jag minst sagt inblandad i olyckan.
bara för att jag inte rörde dig innebär inte det att du inte svarat på min närvaro.

eller om man skall gå ner på 5årings stadiet a´la bart/lisa simpsson
om jag slår i luften och någon del av dig kommer i vägen får du skylla dig själv.
om du sparkar i luften och någon del av mig kommer i vägen så får jag skylla mig själv.
kommer det bli annat än bråk ?

kort sagt om polisen inte agerat som han gjorde hade hojen inte kört av vägen. sedan är det givetvis fel av motorcyklisten som körde att smita på det viset så det är ju också fel.
men 2 fel gör inte ett rätt!

så självklart skall polisen in en runda och avsluta sin anställning.
Han visar klart o tydligt att han inte är lämplig för den position han innehöll genom att bryta mot direkta order och sedan en vansinneskörning han med utan varningsljus mm.

två idioter som möts gör sällan en av dem till geni.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja
vi kan väl se det såhär.

[Text]

kort sagt om polisen inte agerat som han gjorde hade hojen inte kört av vägen. sedan är det givetvis fel av motorcyklisten som körde att smita på det viset så det är ju också fel.
men 2 fel gör inte ett rätt!

så självklart skall polisen in en runda och avsluta sin anställning.
Han visar klart o tydligt att han inte är lämplig för den position han innehöll genom att bryta mot direkta order och sedan en vansinneskörning han med utan varningsljus mm.

Vad du säger är semi-direkt att polisen inte får riskera att skada någon. Liksom debatten efter Göteborgsskottet där han närapå dömdes för tjänstefel, vållande till annans död osv.

Jag tog upp det här i ett tidigare inlägg, men gör det igen. Det finns ett antal punkter som definierar en stat, som enl. FN mm krävs för att få kalla sig stat. En av de punkterna är att staten har våldsmonopol. Det innebär konkret att staten (polisen) får bruka våld för att förhindra brott/gripa brottsling.

I det här fallet är smitningen i sig kanske det värsta brottet. Men det är illa nog. Så fort vi börjar inkräkta på polisens befogenheter på det sätt du förespråkar så försvagas rättssäkerheten.

Kontentan blir att varje tungt kriminell helt plötsligt kan åka runt med bilen fullastad med vapen och med 40 kg heroin i bakluckan, för kör de bara fort nog om det blinkar blått så kommer de undan. En enligt mig tämligen bristande strategi.

Det djupa problemet är inte att polisen jagar folk till att göra misstag. Utan att folk gör misstaget att tro att de ska komma undan. Hade vi alla varit 100% säkra på att polisen ALLTID gör allt vad de kan, prejar oss, skjuter skarpt och sätter upp vägspärrar osv. om vi inte stannar.. Så tro fan att antalet smitningar varit minskad med praktiskt taget samma antal smitningar som sker av Svenssons "som inte vill ha böter".

Vi skulle helt enkelt inte chansa på att bli tagna för tungt kriminella om vi vetat om riskerna. De som ÄR tungt kriminella hade dock fortsatt, för de har verkligen något att förlora. Men då hade också polisen med all rätt prejat dem av vägen, skjutit och upprättat vägspärrar!

I kör: "Det skjuts för lite i Sverige"!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kom på en liten sak.

Det är ju vissa här som säger att de inte ska stanna för polisen.

Hade det inte varit enklare och stanna, bli av med kortet och köra ändå?
Det är ju redan bevisat att vissa inte bryr sig om trafikregler så vad spelar det för roll om ni har körkort eller inte?
Lappen ligger ju bara i fickan och ska vara ett bevis på att transportstyrelsen anser att ni är mogna nog att hantera ett fordon i trafik vilket om man gör som ovan inte är.

Det är ju säkrare att stanna och få lite böter, än att dra iväg på en idiotjakt som kan skada både dig och andra.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kom på en liten sak.

Det är ju vissa här som säger att de inte ska stanna för polisen.

Hade det inte varit enklare och stanna, bli av med kortet och köra ändå?

Svarar även fast jag aldrig smitit.

200km/h på exempelvis 70väg kan både bli dyrt och rättegång. Lockar nog inte.

Folk vill nog ha sina körkort på/till jobbet, och de 90% av gångerna de åker inom momsgräns. :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Svarar även fast jag aldrig smitit.

200km/h på exempelvis 70väg kan både bli dyrt och rättegång. Lockar nog inte.

Folk vill nog ha sina körkort på/till jobbet, och de 90% av gångerna de åker inom momsgräns. :)

Nog en bra tolkning..

Jag kanske har också feltolkat polismans tecken för en glad vinkning. Men det har mest handlat om att:

1. Det är dyrt och leder till en jobbig diskussion att stanna
2. De står still, jag åker 130+
3. 130 blir 200 mkt lättare än diskussionen enl. punkt 1.
3.5 Jag har kunnat vägen, det har varit fri sikt. Och framförallt har försprånget varit så stort att det krävts The Stig för att komma ikapp.

Däremot har ju tanken om hur jobbigt det skulle bli av förklara sig om det stått en till bil längre fram funnits där några sekunder efter beslutet. Då hade jag dock inte tvekat på att stanna direkt och bara vara jäävligt trevlig och ödmjuk. Samt ljuga om hur fort det kan ha gått.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Nog en bra tolkning..

Jag kanske har också feltolkat polismans tecken för en glad vinkning. Men det har mest handlat om att:

1. Det är dyrt och leder till en jobbig diskussion att stanna
2. De står still, jag åker 130+
3. 130 blir 200 mkt lättare än diskussionen enl. punkt 1.
3.5 Jag har kunnat vägen, det har varit fri sikt. Och framförallt har försprånget varit så stort att det krävts The Stig för att komma ikapp.

Däremot har ju tanken om hur jobbigt det skulle bli av förklara sig om det stått en till bil längre fram funnits där några sekunder efter beslutet. Då hade jag dock inte tvekat på att stanna direkt och bara vara jäävligt trevlig och ödmjuk. Samt ljuga om hur fort det kan ha gått.
Jag hade nog gjort lika som dig fast jag vet inte. Förmodligen skulle jag stanna direkt oavsett. Peppar peppar, Jag har aldrig råkat ut för att behöva välja.
Har haft tur och blivit varnad ett par gånger när de skjutit med laser och full styrka bakom.
De gångerna hade jag varit tjockt körd om jag inte blivit varnad.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vad du säger är semi-direkt att polisen inte får riskera att skada någon.

Nej
vad jag säger är att polisen skall följa de regler de har att följa precis som alla andra och förutom det skall de föregå med gott exempel.
När de inte gör det så skall de i o med sitt missbruk av sin ställning också få ett högre straff.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Nej, jag var inte ironisk. Jag tycker det var fel att beordra att jakten skulle avbrytas. Dessutom, med facit i hand, så vet vi ju att det var en felbedöming. Resultatet blev en infångad lagbrytare utan att några oskyldiga kom till skada.

japp!!:tummenupp o en fetingsjuklön för samhället då den vårdslöse MCföraren troligtvis går sjukskriven nåt/några år.:tummenupp

men polisen fick väl in 30-50 dagsböter på att få fast killen.

sen rättegångskostnader etc....

den där"a böteslappen på REG-skylten som det började me blev en rätt där affär för staten.:va

en polis som kör i 200km/h. UTAN blåljus & siren fast det bevisligen var trafik på vägen samtidigt som han bryter mot order gör ju att brottsrubriceringen blir tjänstefel , vårdslöshet i trafik genom hastighetsöverträdelsen etc.

mvh.T

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
japp!!:tummenupp o en fetingsjuklön för samhället då den vårdslöse MCföraren troligtvis går sjukskriven nåt/några år.:tummenupp

den där"a böteslappen på REG-skylten som det började me blev en rätt där affär för staten.:va

en polis som kör i 200km/h. UTAN blåljus & siren fast det bevisligen var trafik på vägen samtidigt som han bryter mot order gör ju att brottsrubriceringen blir tjänstefel , vårdslöshet i trafik genom hastighetsöverträdelsen etc.

mvh.T

Hade du resonerat likadant om det gällde en mc-stöld?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

mvh.T
Vad vinner staten på att gripa hojtjuvar, inbrottstjuvar mm då? Minst lika dyra rättegångar dessutom tillkommer fängelsekostnader osv.

Fortfarande är det intressant att det är så förbannat fel och farligt av polisen att köra för fort, han har ju tom utbildning i det, men det hyllas när hojåkare gör det...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vad vinner staten på att gripa hojtjuvar, inbrottstjuvar mm då? Minst lika dyra rättegångar dessutom tillkommer fängelsekostnader osv.

Det är liksom det som är felet, dom lägger ingen större möda på att få fast återfallsförbrytarna (narkomanerna). Hade dom brytt sig hade dom kunnat få bort 80-90% av alla småbrott på minder orter, men det kostar för mycket antagligen.

Polisens befäl vet ju tydligen vad det kan leda till, därav att man skall sluta,

så varför är alla här så mycket bättre på att bedömma fallet än ett erfaret befäl inom poliskåren?

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06

mvh.T
Så ur ett samhällsekonomiskt perspektiv bör polisen avstå från att utreda brott där kostnaden för samhället är större än bötesbeloppet? Är du även av den åsikten att man i beräkningen skall inkludera kostnaden för t.ex. fängelse? I så fall skulle nog de flesta personer som är internerade (sitter på anstalt) vara fria!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll