Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
så det är bara dem med nyss taget obegränsat som gillar att köra fort och som kör i diket?

"6 av 10 dödade i mc-olyckor körde Supersport"

"Endast tio procent, omkring 30 000, av det totala antalet motorcyklar i Sverige består av Supersport. Men hela 58% av dem som omkommer i mc-olyckor körde Supersport. Många av dem unga. Den vanligaste olyckstypen är singelolyckor i mycket hög fart."

"En studie för åren 2000-2003 som bl.a. Vägverket genomfört visar att 15 av 16 omkomna förare som haft sitt körkort mindre än ett år körde Supersport"

Jag förstår mig inte på folk som köper en sporthoj för att sätta fartrekord på allmän landsväg, eller "skryta" vid lokala korvmojen eller på nätet om hur många "snutar" man kört ifrån.

Varför inte börja TÄVLA....där "gallras agnarna från vetet", har varit med om det fler gånger än en att den "lokala" "Världsmästaren" blivit frånåkt på en helt vanlig kvällsträning på bana.

Dom snackar "stort och brett" om hur skickliga dom är, men dom stannar oftast inte hela träningen. Helt plötsligt är dom bara borta!

Nu påstår inte jag att DU är en sån.........

/KentW

:Bugar

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Letar
Jag tycker att polisbefälet som beslutade att jakten skulle avbrytas skall åtalas.

Vet inte om du är ironisk eller ej men jag anser att välja att avbryta jakten är fel.

Fortkörning olovlig körning mm må vara brott som ligger långt ner på straffskalan men att inte lyda polismans order
/anvisningar (i det här fallet att inte stanna i första läget) ska fan vara ett kännbart straff.

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Kan inte nån maila åklagaren i målet och länka till denna tråd? Om nån känner gossen på rettan kan ni väl maila honom med, det blir kul med lite mer inblick i det hela!!

Just ingen som känner poliserna?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vet inte om du är ironisk eller ej men jag anser att välja att avbryta jakten är fel.

Fortkörning olovlig körning mm må vara brott som ligger långt ner på straffskalan men att inte lyda polismans order
/anvisningar (i det här fallet att inte stanna i första läget) ska fan vara ett kännbart straff.

Är också inne på samma linje.........blir bara så frustrerad när det ALLTID är polisens agerande som ska klankas på i pressen.
- Demonstrationerna i Göteborg härom året tex.
- Alla andra demonstrationer där demonstranterna kastar gatstenar och annat mot polisen.
- Biljakter på forkörare som inte FÖLJT POLISMANS TECKEN!

Varför skriver inte SEXPRESSEN och AFTONHORAN om alla som skiter i att följa lagen, då skulle inte följdhändelsen inträffat!

http://www.trafiksakerhet.se/polis.htm

Polisens tecken gäller före trafiksignal vägmärken och vägmarkeringer samt trafikregler. Dirigering av trafiken kan ske förutom av polisman, bilinspektör, en vägtransportledare, tulltjänsteman eller av någon annan som av en myndighet förordnats att övervaka trafiken. Dirigering av trafiken för övervakning kan ske från fordon till fots och till häst.

Du är som trafikant skyldig att följa de anvisningar som dessa visar.

/KentW

Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Jag förstår mig inte på folk som köper en sporthoj för att sätta fartrekord på allmän landsväg, eller "skryta" vid lokala korvmojen eller på nätet om hur många "snutar" man kört ifrån.

Varför inte börja TÄVLA....där "gallras agnarna från vetet", har varit med om det fler gånger än en att den "lokala" "Världsmästaren" blivit frånåkt på en helt vanlig kvällsträning på bana.

Dom snackar "stort och brett" om hur skickliga dom är, men dom stannar oftast inte hela träningen. Helt plötsligt är dom bara borta!

Nu påstår inte jag att DU är en sån.........

/KentW

Jag varken skröt, hänger på nån unken korvmoj eller ska sätta världsrekord.
Gillar att köra fort sa jag. Hojens kapacitet e ju till för att utnyttjas. Har inget emot att köra enligt hastighetsbegränsingarma såklart men klart man gasar oxå, annars räcker ju cbr 125r alldeles utmärkt, den går tom snabbare än lagligt.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag varken skröt, hänger på nån unken korvmoj eller ska sätta världsrekord.
Gillar att köra fort sa jag. Hojens kapacitet e ju till för att utnyttjas. Har inget emot att köra enligt hastighetsbegränsingarma såklart men klart man gasar oxå, annars räcker ju cbr 125r alldeles utmärkt, den går tom snabbare än lagligt.

Det gör man absolut "" MEST och BÄST"" på bana, utan mötande trafik, korsningar, skymda utfarter.........

Och som jag skrev......."påstår inte att DU är en sån....."

/KentW

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
:) bra. Ska ta banlicens till våren btw sant där passar det klart bäst. Men jag drar ju inte på i 200 i stan eller på "riskställen" men man kan ju aldrig veta.
Lustigt i andra trådar där folk vill strypa ner r1:eek:r m.m där möts dom av massa dryga kommentarer att köp en 125:a m.m men eftersom de flesta ändå är fartblyga på vanliga vägar då spelar det väl ingen roll om d e en 25kw eller 129kw, den kommer ändå gå bättre än en moppe.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det gör man absolut "" MEST och BÄST"" på bana, utan mötande trafik, korsningar, skymda utfarter.........

Och som jag skrev......."påstår inte att DU är en sån....."

/KentW

Kör du 125a på gatan dådå? :va

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
min tjänstebil är en ford fiesta 1,6 automat men den går fortare än 120 som är högsta lagliga hastigheten i sverige. Måste jag be om en klenare bil då eller kan jag köra vettigt ändå?
Klart som fan man inte kan ursäkta en fortkörning med att man har en snabb hoj?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
min tjänstebil är en ford fiesta 1,6 automat men den går fortare än 120 som är högsta lagliga hastigheten i sverige. Måste jag be om en klenare bil då eller kan jag köra vettigt ändå?
Klart som fan man inte kan ursäkta en fortkörning med att man har en snabb hoj?

?? Nej sjävklart inte. Men det e ju ingen vits o gå o köpa en 1000cc om man ändå bara har tänkt köra i Max 120? E d verkligen så många här som aldrig har åkt över 200.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
?? Nej sjävklart inte. Men det e ju ingen vits o gå o köpa en 1000cc om man ändå bara har tänkt köra i Max 120? E d verkligen så många här som aldrig har åkt över 200.

Fast har vi inte kommit bort lite från trådens ämne nu?
Jag har fattat det som att frågan är om det är mitt fel eller snutens om jag drar och de jagar upp mig i 200 å jag kör av vägen. Som jag ser det kan ingen annan än jag ansvara för vad jag gör så det är mitt fel. Allt annat är enligt min syn på saken att omyndigförklara sig själv. Å det vill fan inte jag göra.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Ska jag utnyttja hojen så gör jag det på bana för det är där det är kul.
Desamma gäller min Skyline, att ligga i 300 km/h på almän väg ger mig inte något direkt utom en stor bensinräkning.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det är väl ingen här som säger att de inte kör för fort ibland.
Frågan handlar väl mer om att vara vuxen nog att stå för sina handlingar.

Om jag exempelvis drar jag av vägen på egen hand när jag försöker undkomma en polisbil som vill ha stopp på mig, så skulle iaf jag som 43-åring finna det bra pinsamt att i eftermälet tex sitta som målsägande och anmälare i en rättegång riktad mot föraren av polisbilen.
Det är ju därför majoriteten av oss i tråden/pollen uppenbarligen tycker att trådrubriken är så fascinerande.

Kanhända är det dags att höja myndighetsåldern nu när curlinggenerationens ungar börjar få köra fordon. Att de ska anses omyndiga och fridlysta för polisen att stoppa upptill 25 kanske?

Det är ju en helt annan sak att avbryta jakten om man anser att det finns risk för tredje man. Dvs om tex en biltjuv börjar köra över trottarer och dyligt i så att fotgängare riskerar att bli påkörda av biltjuven etc.

En frisk polishjärna ska låsa på flyktbeteende tycker jag. Flyktbeteende i Sverige är ju ofta utmärkande för den som har mer straffvärda saker än tex smitning att oroa sig för.

Naturligtvis tycker jag inte att det var "rätt åt honom" att mc-föraren vurpade, utan är glad att han (enligt vad jag förstått) har blivit återställd.

Polisen bör få straff för att han inte lydde order, och hojföraren straff för sina trafikbrott. Men att polismannen skulle straffas för hojförarens lidande känns helt absurt.

Tycker jag.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanhända är det dags att höja myndighetsåldern nu när curlinggenerationens ungar börjar få köra fordon. Att de ska anses omyndiga och fridlysta för polisen att stoppa upptill 25 kanske?

Haaahahaha!

Men,menar du att dom ska behöva ta ansvar redan från 25?

är det inte lite tidigt....:D

Henrik

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Det är väl ingen här som säger att de inte kör för fort ibland.
Frågan handlar väl mer om att vara vuxen nog att stå för sina handlingar.

Om jag exempelvis drar jag av vägen på egen hand när jag försöker undkomma en polisbil som vill ha stopp på mig, så skulle iaf jag som 43-åring finna det bra pinsamt att i eftermälet tex sitta som målsägande och anmälare i en rättegång riktad mot föraren av polisbilen.
Det är ju därför majoriteten av oss i tråden/pollen uppenbarligen tycker att trådrubriken är så fascinerande.

Det är ju en helt annan sak att avbryta jakten om man anser att det finns risk för tredje man. Dvs om tex en biltjuv börjar köra över trottarer och dyligt i så att fotgängare riskerar att bli påkörda av biltjuven etc.

En frisk polishjärna ska låsa på flyktbeteende tycker jag. Flyktbeteende i Sverige är ju ofta utmärkande för den som har mer straffvärda saker än tex smitning att oroa sig för.

Naturligtvis tycker jag inte att det var "rätt åt honom" att mc-föraren vurpade, utan är glad att han (enligt vad jag förstått) har blivit återställd.

Polisen bör få straff för att han inte lydde order, och hojföraren straff för sina trafikbrott. Men att polismannen skulle straffas för hojförarens lidande känns helt absurt.

Tycker jag.

håller med om att polisen bör få sitt för att han inte lydde ordern och likaså hojföraren för hans trafikförselser.

när man var yngre o körde moppe, körde man som en dåre ibland o fick ett o annat jag och det var ju nästan alltid inne i bostadsområden man snurra runt, polisen avbryter inte jakten för det, inte när man tog av hjälmen heller (som ryktet sas bland alla moppefuckos), snarare försökte dem preja en till varje pris.
Men det var ju heller inte direkt svårt att fly ens på en moppe, inte ens på cykel med skjuts när man fick jag för att vi kasta ägg när vi var 13.
Men på hoj vet jag att, många polare stannar inte om dem vet att dem kommer förlora lappen, vet nog ingen som stannar såvida det inte rör sig om en bot eller kanske om det är en mc-polis.

Så att polisen avbryter jakter det händer väl inte, fast dem själva gick ut med att dem har slutat jaga hojförare det är ett skämt.
Men om man bestämmer sig för att sticka får man ju ta konsekvenserna, det e ju ens egna val om man väljer att stanna eller dra som sagt.

Last edited:

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
BMW F800S
Saknas inte en knapp i pollen?

Polisen gör tjänstefel och killen kör vårdslöst.

Ledsen att jag inte orkar läsa igenom hela tråden då den uppenbarligen handa om 2 idioter i trafiken.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör du 125a på gatan dådå? :va

Från min Profil:
Joinade: Mar 2003
Bor: Bollnäs
Hoj: CBR 929 -00/För bana ZX6RR -03

Nope!

Körde 175cc Husqvarna "Silverpil" i mitten på 60-talet.

/KentW

psyduck

Medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
KTM 1290 SDR -20, Suzuki DR-Z 400 SM -06

Nej, jag var inte ironisk. Jag tycker det var fel att beordra att jakten skulle avbrytas. Dessutom, med facit i hand, så vet vi ju att det var en felbedöming. Resultatet blev en infångad lagbrytare utan att några oskyldiga kom till skada.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras