Svensk polis stressar mc av vägen.

Vems fel var det?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Fortfarande är det intressant att det är så förbannat fel och farligt av polisen att köra för fort, han har ju tom utbildning i det, men det hyllas när hojåkare gör det...
Att polisen kör 200 på det sättet han gör har jag inga problem med. Han kör bra på så sätt. Men att han kör på mc´n pga fortkörning har jag stora problem med.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Att polisen kör 200 på det sättet han gör har jag inga problem med. Han kör bra på så sätt. Men att han kör på mc´n pga fortkörning har jag stora problem med.
Vänta nu... var kör han på motorcykeln? Alla motorcyklar jag sett som blir påkörda av en bil brukar hamna i en hög på eller vid sidan av vägen. Direkt.

Vad du säger är semi-direkt att polisen inte får riskera att skada någon. Liksom debatten efter Göteborgsskottet där han närapå dömdes för tjänstefel, vållande till annans död osv.

Jag tog upp det här i ett tidigare inlägg, men gör det igen. Det finns ett antal punkter som definierar en stat, som enl. FN mm krävs för att få kalla sig stat. En av de punkterna är att staten har våldsmonopol. Det innebär konkret att staten (polisen) får bruka våld för att förhindra brott/gripa brottsling.

I det här fallet är smitningen i sig kanske det värsta brottet. Men det är illa nog. Så fort vi börjar inkräkta på polisens befogenheter på det sätt du förespråkar så försvagas rättssäkerheten.

Kontentan blir att varje tungt kriminell helt plötsligt kan åka runt med bilen fullastad med vapen och med 40 kg heroin i bakluckan, för kör de bara fort nog om det blinkar blått så kommer de undan. En enligt mig tämligen bristande strategi.

Det djupa problemet är inte att polisen jagar folk till att göra misstag. Utan att folk gör misstaget att tro att de ska komma undan. Hade vi alla varit 100% säkra på att polisen ALLTID gör allt vad de kan, prejar oss, skjuter skarpt och sätter upp vägspärrar osv. om vi inte stannar.. Så tro fan att antalet smitningar varit minskad med praktiskt taget samma antal smitningar som sker av Svenssons "som inte vill ha böter".

Vi skulle helt enkelt inte chansa på att bli tagna för tungt kriminella om vi vetat om riskerna. De som ÄR tungt kriminella hade dock fortsatt, för de har verkligen något att förlora. Men då hade också polisen med all rätt prejat dem av vägen, skjutit och upprättat vägspärrar!

I kör: "Det skjuts för lite i Sverige"!

Trådens hittills bästa inlägg:tummenupp

Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Vänta nu... var kör han på motorcykeln? Alla motorcyklar jag sett som blir påkörda av en bil brukar hamna i en hög på eller vid sidan av vägen. Direkt.
Spelar det någon roll för dig ifall polisen är på hojen? Fick för mig att du tycker snatta är en mindre brott än en diskret monterad plåt. Men kolla 10 sek in på Aftonbladets film. Har svårt att tro att det inte är kontakt där.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Och du har sett det många gånger? :va

Enligt han själv blev han påkörd/knuffad 2ggr.

Videon verkar ju aningens klippt.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Spelar det någon roll för dig ifall polisen är på hojen? Fick för mig att du tycker snatta är en mindre brott än en diskret monterad plåt. Men kolla 10 sek in på Aftonbladets film. Har svårt att tro att det inte är kontakt där.
Det spelar roll om någon påstår det var en påkörning men det inte var det. För den sakens skull, varför överdriva och blåsa upp historian ännu mer, till fördel för stolpskottet på hojen.

Hade det varit kontakt, tror du inte Aftonhoran basunerat ut det redan i inledningen?

Jag har aldrig nämnt snatteri, men folk som tror de kan göra som de vill, fast lagen säger något annat, ska straffas om eller när de åker fast.

Tror straffet för snatteri och oläslig nummerskylt är ungefär likvärdiga. Ringa böter. En smitning ska resultera i mycket högre straff. Om den misslyckas, och idioten slår sig, ska inte det ge någon som helst rabatt.

Och du har sett det många gånger? :va

Enligt han själv blev han påkörd/knuffad 2ggr.

Videon verkar ju aningens klippt.
1: Fler än en gång, vilket blir alla.
2: Och ändå stannade han inte? :rikspucko
3: Men det hindrar inte expertpanelen på SH att påstå sig ha en god överblick om vad som hänt.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Om den misslyckas, och idioten slår sig, ska inte det ge någon som helst rabatt.

1: Fler än en gång, vilket blir alla.
2: Och ändå stannade han inte? :rikspucko
3: Men det hindrar inte expertpanelen på SH att påstå sig ha en god överblick om vad som hänt.

Det ges ingen rabatt så du kan vara lugn.

Expertpanelen verkar ju du tillhöra :)

Jag hoppas alla som tycker att snuten skulle ha stannat tycker att det alltid borde gälla: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=82138

:rolleyes:

Där hade ju polisen vett att veta sina begränsningar :tungan

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Men jag är ju på den goda sidan :)

Tss, du vill ju att herr polis ska köra över smitaren, skjuta han och sen ge honom en lavett för att vara ball.

Jag är den goda sidan, allt hade blivit bra om bara polisen gett MR X en kraaam! :banana

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är liksom det som är felet, dom lägger ingen större möda på att få fast återfallsförbrytarna (narkomanerna). Hade dom brytt sig hade dom kunnat få bort 80-90% av alla småbrott på minder orter, men det kostar för mycket antagligen.

Polisens befäl vet ju tydligen vad det kan leda till, därav att man skall sluta,

så varför är alla här så mycket bättre på att bedömma fallet än ett erfaret befäl inom poliskåren?

Så länge du inte jobbar på Narkotikaroteln skulle jag vilja ha lite underlag för det påståendet.

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
YZF-R6 2007
Oj, Sverige i ett nötskal, de skyldiga blir plötsligt offer:va

Den enda som borde avgöra om jakten skall fortsätta eller inte är polisen som kör bilen, inte något befäll som är på en annan plats...

Att det finns idioter som ens försvarar hojåkaren är skrämmande:huvet,
personligen hade jag troligen försökt och smita också men jag hade faan inte anklagat polisen om jag vart så jävla usel på att köra hoj så man vurpar i jakten.

VÄX UPP FÖR FAAN, den som ger sig in i leken får leken tåla! Luktar sandlådenivå...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste ju finnas nån som faktiskt ÄR polis som hänger här?
Om nån som nu är anonym med det pga "kulturella problem" på SH så snälla, regga ett fake-nick och ha en kommentar från insidan!

Som nån sa, det verkar vara generationsbyte på SH. Den lilla massan har blivit nåt som skulle kunna vara majoritet och TÄNKER :eek:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Som nån sa, det verkar vara generationsbyte på SH. Den lilla massan har blivit nåt som skulle kunna vara majoritet och TÄNKER :eek:

Tror inte det handlar om generationsbyte.

Det är väl väl för första gången ett sporthojsforum där majoriteten inte kör sporthoj?

Och OM man kör sporthoj så måste man banne mig köra enbart bana, annars är man dum i huvudet.

:)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så länge du inte jobbar på Narkotikaroteln skulle jag vilja ha lite underlag för det påståendet.

Tar för givet att du menar det första påståendet.

Narkotikaroteln? sen när hanterar DOM vanebrukare av narkotika? brukar i regel inte hamna på någons bord men om så är det defenitivt inte hos någon s.k narkotikarotel (vilket antagligen i ren form endast finns på våra större orter, på mindre är dom delade med annan verksamhet väl?) Deras arbetsinsatser koncentreras väl på förebyggande av bruk till största del eller? inte utreda tillgrepp av fortskaffningsmedel eller inbrott.

Må vara att det är 7-8 år sedan som jag var insatt i ämnet men tror inte utveckligen gått åt rätt håll sedan dess.

Måste ju finnas nån som faktiskt ÄR polis som hänger här?
Om nån som nu är anonym med det pga "kulturella problem" på SH så snälla, regga ett fake-nick och ha en kommentar från insidan!

Ta dig tiden att läsa från början, ingen rolig läsning men endå.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Oj, Sverige i ett nötskal, de skyldiga blir plötsligt offer:va

Den enda som borde avgöra om jakten skall fortsätta eller inte är polisen som kör bilen, inte något befäll som är på en annan plats...

Att det finns idioter som ens försvarar hojåkaren är skrämmande:huvet,
personligen hade jag troligen försökt och smita också men jag hade faan inte anklagat polisen om jag vart så jävla usel på att köra hoj så man vurpar i jakten.

VÄX UPP FÖR FAAN, den som ger sig in i leken får leken tåla! Luktar sandlådenivå...

Tror inte det finns någon som försvarar puckot, men det betyder inte per automatik att polisen är helt skuldfri eller?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Tror inte det finns någon som försvarar puckot, men det betyder inte per automatik att polisen är helt skuldfri eller?
Fast man kanske kan ha uppfattningen att polisen var en driftig kille som uträttade något alternativt att hans skuld var ringa, ungefär som om han fjärtat i McDonaldskön.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Fast man kanske kan ha uppfattningen att polisen var en driftig kille som uträttade något alternativt att hans skuld var ringa, ungefär som om han fjärtat i McDonaldskön.

Och sen kan man ha uppfattningen att om polisen blir friad i det här solklara tjänstefelet, behöver ingen polis lyssna på befäl mer, COPS som utbildning :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Hade vi bott i en polisstat hade det nog varit sant.

Lagar och regler gäller alla, men i synnerhet dem som skall upprätthålla sagda, ty de skall vara ett föredömme för gemene man.

Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det är liksom det som är felet, dom lägger ingen större möda på att få fast återfallsförbrytarna (narkomanerna). Hade dom brytt sig hade dom kunnat få bort 80-90% av alla småbrott på minder orter, men det kostar för mycket antagligen.

Polisens befäl vet ju tydligen vad det kan leda till, därav att man skall sluta,

så varför är alla här så mycket bättre på att bedömma fallet än ett erfaret befäl inom poliskåren?

Nu blir det off-topic men dessa inlägg med felaktiga påståenden måste besvaras. Det du inte "ser" är att dessa personer säkert frihetsberövas X antal gånger i månaden/året.

Exempel 1:
"narkomanen" åker in för 10 gången för pisseprov. Åklagaren vill inte hålla kvar personen då det ej finns några grunder för detta. Personen åker ut på gatan igen efter någon timme. Polisen skriver x antal papper om detta "brott" och är ute och "patrullerar" efter 1-2 timmars papperarbete. "Narkomanen" pissar såklart positivt och får böter för detta (strafföreläggande om den godtas) alternativt en dagsbot om det mot förmodan skulle finnas en inkomst. "Narkomanen" har oftast inga pengar och kan ej betala.

Exempel 2:
"Narkomanen" tas med en stulen cykel. Cykeln tas in i beslag och en anmälan upprättas samt x antal andra papper. Patrullen är ute igen efter drygt 2-3 timmar. Det är ingen större mening att pissa personen då det kostar alldeles för mycket och resultatet ser ni ovan. Personen förhörs, erkänner såklart ej brottet då han fått den av en kompis. Personen släpps ut igen efter förhör på åklagarens beslut. Personen kan bli dömd till strafföreläggande eller frias helt då det ej finns bevis. Kan eventuellt bli tal om häleriförseelse

Exempel 3:
Narkomanen snattar....se exempel 1 och 2

Exempel 4:
Narkomanen gör inbrott i bil...se exempel 1 och 2, finns dock fängelse i straffskalan men vad tror du själv blir resultatet

Polisen vet mycket väl vilka det är men står maktlös inför den fantastiska lagboken och åklagare som bestämmer. Polisen släpar in och åklagaren släpper ut eller alternativt tingsrätt som friar...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...