Jag tror också att det kan vara så att flera danska "bandagsarrangörer" de sista åren infört cup och serie med poängutdelning och prispengar. Exempelvis en arrangör har en serie för "elitlicensierade" samt en för "senior/rookie" uppdelat i 600 och 1000. Serierna går på Anderstorp, Mantorp, Brno, Oschersleben samt andra banor i tyskland/tjeckien. Prispengar på 10k för serievinnare och neråt till femte. En race, bandagshelg eller vad vi nu väljer att kalla det innehåller ofta kval, två heat i varje klass. Samt "skojrace" i form av b och c finaler och ibland nåt långlopp.
Åtminstone de arrangemang jag kört har varit välarrangerade från min synvinkel och sista året så har det också blivit fler och fler hyfsat snabba förare som kört (allt är förstås relativt men på finalen i Anderstorp så var vi väl en 25-30 förare som låg mellan 1,35-1,40 tider)
Verkar också som fler och fler väljer detta alternativ, mer "bang for the buck" tycker vissa.
Åtminstone för oss som bor i södra Sverige så kan det bli ett alternativ, det är inte mkt längre att ta sig till en bana i tyskland än exempelvis Karlskoga. Visst, det går aldrig att ta ifrån att det är mer prestige och status att köra sm men att kalla det för "låtsastävlingar" börjar bli omodernt kan jag tycka. Det är bara att inse att SM fått konkurrens från utomstående aktörer på gott och ont. När jag var som mest aktiv på -90 talet fanns bara SM och i princip inga utomstående aktörer, nästan allt var arrangerat av klubbarna, ville man köra hoj på bana så var det SM serien som gällde. Men så ser det inte ut idag som bekant.
Jag propagerar varken för det ena eller andra, kör gärna sm om det passar min kalender o budget, vill bara få fram att en del av det vi ser i sjunkande startfält kan ha att göra med att utomstående aktörer sista tiden vässat sin produkt och börjat inrikta sig på "raceförare" också.