Svensk RR 2014

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mjo, det här var ju inga direkta strålande nyheter för nån som tänkt börja köra R1000. Hade väl inga direkta elitsatsningar i planerna, men ett av målen jag hade innan jag skulle ställa upp i en tävling var att ha tempo nog för att förhoppningsvis slippa bli varvad... När man hörde att flera i rookie-toppen hade klassat upp sig så var saken ju biff trodde man! Då kanske man bara skulle ligga ~3 sekunder/varv efter täten... :näsblod

Det målet är ju noll och intet nu då. Måste säga att det känns rätt olustigt att göra en från-scratch-racingdebut under ett SBK-lopp! Det kändes läskigt nog med den farten som trissats upp i R1000 de senaste åren(07:eek:r på g-åsen, wtf).

Sen undrar man ju om de verkligen har undersökt marknaden för den där nya klassen... Jag antar att de har sneglat på trackday-arrangemangen med sprintrace, men det är ju lite skillnad på: Att pynta 150 spänn, signa upp på ett race när man ändå är där på en trackday; och ta licens och åka iväg på en SM-helg... Tror ärligt inte de får så väldigt många napp bland "ER-6"-klientelet som de verkar tro finnas.

Ja, håller med dig. Min plan var att sikta på att köra ett race i rookie, och att lägga massor av tid på bana på att få upp farten så att jag kan hänga med... Ska det köras med den absoluta eliten kommer jag definitivt inte vara något annat än ett irriterande rundningsmärke för dem. Och om det redan nu är för utspritt i startfälten blir det ju knappast bättre av ytterligare en klass.
Jag får helt enkelt se hur det blir med klasserna och om jag skjuter på det ett år innan jag ger mig in i röran nu, så att problemen har ordnats (förhoppningsvis)...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tror problemet vi ser idag består av tidigare dålig kommunikation, dåliga hörapparater, och skygglappar för ögonen. I så där 5 år, eller mer. Och nu försöker man barskrapa det sista som är kvar av den era av fantastisk RR vi en gång haft.

Om det som det ser ut i tråden, att folk nu skräms bort ännu mer... Då kommer 2014 bli spiken i kistan. Och man vill ju inte skriva det för ofta, för då börjar folk tro det ännu mer.

Folk vill köra SINA hojar. Som de redan har och kört med på bandagar. Inte köpa ny, och köra nån nybörjarklass ingen hört talas om.

Jag förstår de som blir rädda av att Rookie 1000 ska gå ihop med SBK. Och jag förstår att de som kör SBK i toppen nu lägger av istället då klassen kommer bli kaos med galna och farliga varvningar. Jag vet inte vad vår enda kvarvarande fartfantom har att säga, Mårtensson. Kan inte tänka mig han ser "tävlande" i Sverige som mer än träning och en ekonomisk balanseringsmaskin i med att han tar alla vinster. Grattis...!

Jag antar att detta är lösningen för att ingen vågat tvångsuppklassa folk som kör 7:eek:r och 8:eek:r på Gelleråsen (som måttstock).

När jag körde Rookie 1000, såg jag det bara som en temporär klass. Det var ju SBK man ville köra.

Och förresten, tvångsnedklassning måste oxå till, då farligt långsamma i SBK är minst lika galet som 7:eek:r i R1000. Och att nu slå ihop SBK och R1000 är ju något som inte känns bra för någon klass...

Men RR är splittrat. Finns ingen som tar ansvar för helheten. Istället finns femtioelva klasser, iaf förr. Alla ska få köra osv. Det är ju så kul. Men jag vet inte.

Jag har ju en önskan att kanske NÅGON gång köra lite RR igen, men som de flesta här, så tappar man ju suget rätt hårt när återkommande ser så galna beslut. Som kanske på papper ser bra ut, men i verkligheten inte kommer göra något bättre.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mitt förslag, att nå typ samma mål, skulle vara....

Kolla "rookietabellen" från förra året i både R1000 och R600. Ta dom 10 bästa i Rookie1000 och Rookie600 och skicka ut deras nya elitlicenser. "Varsågod, ni är tillräckligt snabba för eran elitlicens... "

Vi fyller då ut elitklasserna (mål 1) och sänker farten betydligt i Rookieklasserna (mål 2), vilket gör det mindre läskigt för folk att ta steget och börja tävla (mål 3). Då blir Rookie den klassen som det en gång var, och vad den är tänkt att vara. En nybörjarklass! Dessutom försvinner behovet av den nya instegsklassen, och vi behöver inte tunna ut startfälten ytterligare men ännu en klass som ska ta förare.. :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den nya instegsklassen kommer inte bara att ta folk som börjar med racing för första gången. Den kommer även att ta folk från botten av R1000 och R600, och tunna ut dessa klasser. Sen kommer den att ta folk som annars skulle börjat i just dom klasserna. Sen kommer mellanskiktet i R1000 och R600 att upptäcka att man kan köra den nya instegsklassen och helt plötsligt ha chans på pallen istället för en 10:e plats i Rookie, och kommer att börja köra den.

Dom förarna som man riktar in sig mot med den nya klassen. Juniorer som tycker att steget till R600 är för stort, och bandagsåkarna som annars kör med arrangörer som t.ex Bikepromotion, kommer inte kunna fylla ut en sådan klass helt själva tror jag. För att delen Juniorer som väljer denna klass istället för t.ex R600 kommer att vara ganska liten, och "bandagsåkarna" som ska välja mellan denna klass, och t.ex Bikepromotion kommer garanterat att fortsätta med Bikepromotion. Eftersom valet står mellan typ två bandagar med massor av körning som avslutas med ett par roliga race utan licenskrav för typ 2000:-, eller den nya instegsklassen med samma kostnad fast man får typ två kval och två race. Jag tror att valet är ganska enkelt för dom... Dom vill ha körtid...
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Efter att ha läst tråden kan jag konstatera att det enda som gillas i förslagen är tvångsuppklassningen. Resten med fler klasser, blandade klasser och mer reglemente har inte fallit i god jord

Förslagen tillkom säkert av ett gott syfte, men när det gäller nybörjare kan man inte förvänta sig att de(vi) ska komma på möten och göra sin röst hörd. Lätt att det blir fel då

Nu hoppas jag att det är så enkelt att styrande kan ta diskussionen till sig och helt enkelt ändra sig

Henrik
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Den nya instegsklassen kommer inte bara att ta folk som börjar med racing för första gången. Den kommer även att ta folk från botten av R1000 och R600, och tunna ut dessa klasser. Sen kommer den att ta folk som annars skulle börjat i just dom klasserna. Sen kommer mellanskiktet i R1000 och R600 att upptäcka att man kan köra den nya instegsklassen och helt plötsligt ha chans på pallen istället för en 10:e plats i Rookie, och kommer att börja köra den.
förvisso, men är målet att fler ska börja tävla, eller att fler ska styras in mot superbike?

Dom förarna som man riktar in sig mot med den nya klassen. Juniorer som tycker att steget till R600 är för stort, och bandagsåkarna som annars kör med arrangörer som t.ex Bikepromotion, kommer inte kunna fylla ut en sådan klass helt själva tror jag. För att delen Juniorer som väljer denna klass istället för t.ex R600 kommer att vara ganska liten, och "bandagsåkarna" som ska välja mellan denna klass, och t.ex Bikepromotion kommer garanterat att fortsätta med Bikepromotion. Eftersom valet står mellan typ två bandagar med massor av körning som avslutas med ett par roliga race utan licenskrav för typ 2000:-, eller den nya instegsklassen med samma kostnad fast man får typ två kval och två race. Jag tror att valet är ganska enkelt för dom... Dom vill ha körtid...

japp dom vill ha körtid och kommer därför inte börja tävla fullt ut oavsett hur klass-strukturen ser ut,
men det finns alltid dom som tvekar på steget mot riktiga tävlingar och då hjälper nog en
instegsklass mer än lite lägre tempo i R600, iaf lika mkt.
jag gillar dina argument, men ser en annan sida av detta också.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
förvisso, men är målet att fler ska börja tävla, eller att fler ska styras in mot superbike?

Målet är såklart att få fler att inse att roadracing och själva tävlandet är så fantastiskt roligt, att det är värt alla pengar och all tid du har.

Men är inte tanken med R600 och R1000 att dom ska vara just den där enkla instegsklassen? Ser man bara till att det inte går allt för snabbt i dom klasserna, och regelbundet klassar upp dom snabba förarna till elitförare så fyller ju dom klasserna samma funktion.

Problemen dom senare åren är många. Man kan konstatera att vi nu har små startfält i fleraklasser, och minskande startfält i nästan alla. Vi måste givetvis jobba för att locka fler förare till sporten, men när vi nu har så tunnt med folk så tycker jag personligen att det är väldigt dumt att späda ut startfälten med ytterligare en klass. Det är bättre att se till att dom "nybörjarklasserna" vi har idag verkligen blir just nybörjaklasser.

VI verkar vara överrens om att vi inte kommer att attrahera dom här "bandags-tävlarna" med den här nya klassen. Det är helt enkelt för lite körtid. Och OM vi inte vill att den ny klassen ska tunna ut befintliga R1000/R600, vart ska då förarna till denna klass komma ifrån? Är det verkligen så många bandagsdeltagare som står och trampar i kulisserna, som inte VÅGAR köra Rookie600 eller Rookie1000, och som inte vill/kan köra dom här "bandagstävlingarna" med t.ex Bikepromotion?
Jag hörde agrumenteras om att det var ett bra nästa steg för dom i Juniorklassen som inte hade någonstans att gå vidare till. Alltså dom juniorerna som inte VÅGAR ta steget upp till 125GP/Moto3, eller som inte VÅGAR sätta sig på en 600cc hoj i varken STK600 eller Rookie600. Hur många såna juniorer pratar vi om?

Jag ser helt enkelt inte att vi ska klara av och fylla ut en sån här klass, och att det troligt blir ytterligare en halvtom klass med 5-10 deltagare som tar upp bantid, och varav dom 5-10 förarna alla skulle kunnat köra i R600 eller R1000. Jag ser dessutom att risken att klassen tunnar ut befintliga klasser är ganska stor...
För mig så smäller helt enkelt inte fördelarna högre än nackdelerna, och det känns bättre att se till att R1000 och R600 verjkligen blir nybörjaklasser igen... Som det en gång var...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2.
3.

:)

Jag är på!

1. PSXCARE
2. EBS
3.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Efter att ha läst i tråden ser jag fram mot att ännu ett år skippa att gå och titta på "Svensk-RR". Lägger hellre slantarna på något evenemang söder över eller kanske blir det väster ut 2014, lite BSB är aldrig fel.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har nu fått besked om att det KOMMER att bli separata resultatlistor, vilket tar hand om den del av problemen. Jag är dock fortfarande rädd för att detta kommer avskräcka potentiella nya förare i R1000 som kanske inte vågar ställa upp för dom tycker att det går för fort tillsammans med PRO SBK.

Vi har ju haft den diskussionen hela året om att folk inte vågar börja tävla för att det går för fort i R1000. Hur ska dom då känna nu när dom tvingas dela banan med PRO SBK?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Det är för mig nära obegripligt att diskussionen i tråden som ligger bakom att du skriver på det här viset kom att handla om att "våga". Lika obegriplig är det att du tar detta vidare till den här diskussionen.

För min del, och jag är tror även för de som argumenterade på samma sidas del, var huvuddiskussionen att vi sökte en enhetsklass med låg däckkostnad.

Sen att riskerna för förarna är mindre var ett av mina argument, och en parentes. Ändå kom en stor del av tråden att handla om att man måste ha stora ballar för att ens tänka tanken att tävla i roadracing. Inte nyttigt för någon att föra en sån diskussion. Möjligtvis för ditt och dina vänners egon.

En enhetsklass där man tävlar och har kul på lika villkor, låter mer som en bra ide än dålig, tycker jag. Man behöver inte tänka på om motorcykeln håller måttet, för alla kör samma. Man behöver inte vara rädd att däcken inte kommer hålla kvalet ut, för de räcker flera tävlingshelger. Sporten handlar istället om att mäta sig mot de andra i körskicklighet. Det blir stimulerande och utvecklande. Om man ser att killen framför kör snabbare, vet man att det inte beror på att han har köpt bättre grejer. Utan han framför motorcykeln på ett snabbare sätt. Då gäller det bara att själv lära sig bli bättre på att köra, inte att köpa en ny stötdämpare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Själv tycker jag att hela påhittet med att köra R1000 med Pro SBK luktar lite som om någon tjuvkikat på CRT i MotoGP... "Vi kör en underklass i klassen så får vi fler startande!!" ...
I vilket fall, för mig var farten i rookie inte något som avskräckte, det innebar helt enkelt en större kapitalinvestering innan jag gav mig på det, men att köra med ProSBK gör det sämre på i princip alla upptänkliga sätt. Vad hjälper det att klassa upp de snabbaste om man ändå ska köra tillsammans?

Den nya klassen? Ja, kanske det... Men varför sprida ut ett litet startfält ännu mer?

Jaja, min plan var ändå att plöja ner mycket timmar på bana, skaffa en okej banhoj och när jag kände att det gick någorlunda fort med jämna fina tider ge mig på ett race och inte komma sist. :)
Det ger mig ju en del tid att faktiskt syna de här nya, dumma påhitten och se vad jag ska hitta på...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
En ny klass är väl ingen emot om det är en riktig instegsklass, öppen för alla och en begränsning som gör att det blir billigt att köra den. Låter jättebra!

Jag själv proklamerat för en instegsklass för mindre kubik / hk i ett möte med Svemo tidigare i år. Jag tror även Macke på sitt möte med Svemo förde fram liknande åsikter.

Enda stora missen här är väl som sagt beslutet att man bakar ihop klasser som inte är kompatibla. Jag har själv kört i SBK med folk som blir varvavde efter bara några varv. Det är livsfarligt!

Jag ser ju hellre att man bakar ihop R1000 och R600, och tvångsuppklassar / tvångsnedklassar. Så man får jämna klasser med likvärda förare.

Med SMC som utbildat flertalet nya RR-förare i år (2013) så är det jättebra med en nybörjarklass att börja sin racingkarriär i. De flesta söker sig nog dock till en 600 / 1000-klass. Men inte rakt in i SBK!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det är för mig nära obegripligt att diskussionen i tråden som ligger bakom att du skriver på det här viset kom att handla om att "våga". Lika obegriplig är det att du tar detta vidare till den här diskussionen.

För min del, och jag är tror även för de som argumenterade på samma sidas del, var huvuddiskussionen att vi sökte en enhetsklass med låg däckkostnad.

Sen att riskerna för förarna är mindre var ett av mina argument, och en parentes. Ändå kom en stor del av tråden att handla om att man måste ha stora ballar för att ens tänka tanken att tävla i roadracing. Inte nyttigt för någon att föra en sån diskussion. Möjligtvis för ditt och dina vänners egon.

En enhetsklass där man tävlar och har kul på lika villkor, låter mer som en bra ide än dålig, tycker jag. Man behöver inte tänka på om motorcykeln håller måttet, för alla kör samma. Man behöver inte vara rädd att däcken inte kommer hålla kvalet ut, för de räcker flera tävlingshelger. Sporten handlar istället om att mäta sig mot de andra i körskicklighet. Det blir stimulerande och utvecklande. Om man ser att killen framför kör snabbare, vet man att det inte beror på att han har köpt bättre grejer. Utan han framför motorcykeln på ett snabbare sätt. Då gäller det bara att själv lära sig bli bättre på att köra, inte att köpa en ny stötdämpare.

Varav denna upprördhet och aggresivitet? :confused:

Nu är "våga" just ett argument som tagits upp mycket i samband med den nya klassen, och diskussionerna kring dom problemen vi har i dom båda "rookieklasserna". Både ute på banorna under säsogen, och senast när jag satt med på SVEMO-mötet i Norrköping faktiskt...

Uppfattningen var att det fanns många som ville börja tävla i t.ex Rookie1000 eller Rookie600, men som kände att det gick för fort där och inte vågade ta steget att ta licens och köra en tävling... Det var även föräldrar till förare i Juniorklassen som hade berättat för sektionen att det inte fanns någon bra klass för deras barn att gå vidare till efter Junior då det fanns några som tyckte att det gick för fort i vissa klasser och att man inte vågade sätta sig på en 600/1000cc hoj och köra Rookie/STK600/SBK.

Detta har inget alls att göra med mitt egna EGO eller att jag på något sätt ser ner på folk. Om du känner mig det minsta så borde du veta detta. Jag har aldrig på något sätt pratat om det krävs "stora ballar", eller att jag och "mina vänner" besitter just den fysiologiska egenskapen som du beskriver. Det har heller aldrig handlat om "mitt och mina vänners egon" eller att jag på något sätt skulle se ner på någon annan....

Att slå ihop SBK och R1000 betyder att vi kan få skillnader i varvtider på ca.12 sekunder per varv på Karlskoga t.ex mellan den snabbaste och långsammaste föraren. Detta skapar en hel del problem enligt mig, inte minst säkerhetsmässigt då antalet varvningar ökar drastiskt.

Och hade detta bara handlat om en "billig enhetsklass" med "billiga däck" som du beskriver så hade det varit en sak. Men nu skulle klassen i stort sett bli fri till hojvalet, med en undre gräns på antalet hk för att få bort dom värsta fartskillnaderna (hur nu detta skall kontrolleras? Jag antar på hojmodell?). Man skulle även använda denna klass för att hålla ner fartskillnaderna i den nya sammanslagna klassen SBK/Rookie1000, där man kunde använda sig av möjligheten att "peta ner" dom rookies som var allt för långsamma och blev en fara på racen på grund av dom stora fartskillnaderna. Detta innebär att man i den nya klassen skulle se allt från ER6/KTM690/SV650 till fulkittade 1000cc, utan några som helst däcksbegränsningar.... och med ett i stort sett fritt reglemente...
En sådan klass tycker jag inte innebär mindre risker för förarna än dom befintliga klasserna vi har nu, som var ett av argumenten... Inte heller minskade kostnader...

Som reglementet ser ut idag så är det väl upp till vem som helst att ställa upp med en SV650 eller en ER6 i t.ex R600?

För mig hade det varit ett bättre upplägg att bara helt enkelt klassa upp dom 10 snabbaste i R1000 och R600 och inför löpande uppklassning under säsongen. Detta hade löst 2 problem, man hade ökat på startfälten i SBK och STK600 och fått ner farten i R600/R1000 så att fler hade "vågat" ta steget in och börja tävla i dom klasserna.

Vill man sen ha en billig klass, så hade man kunnat skapa en sådan klass separat... Men hårda restriktionet i både hojval, tekniskt reglemente, och däcksbegränsingar. Inte mig emot...
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Våga är nog rätt ord att använda vill jag påstå!

Under förra säsongen vågade jag inte köra R-600 när jag körde tider på 1.11-1.13 på åsen du det snurrade folk som körde 1.07-1.08a i Rookie klasserna.

Helt rätt att skicka upp dom snabbar så det blir lite lugn i R-klasserna så man vågar prova på.

:fyllisar
 

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki gsx1000k8
Tycker ni överdriver att det går så satans fort i rookieklasserna! Vitsen med o tävla är att man ska köra fortare än dom andra som är med! Problemet ligger mest i att när man blivit hyfsat snabb så är klivet ekonomiskt o storleken på satsningen enormt stort. Körde en rookiehelg på bikeweek, tyckte nivån var helt okej. Sen kan man ju undra hur många potentiella pro superbikeförare finns det i sverige!?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tycker ni överdriver att det går så satans fort i rookieklasserna! Vitsen med o tävla är att man ska köra fortare än dom andra som är med! Problemet ligger mest i att när man blivit hyfsat snabb så är klivet ekonomiskt o storleken på satsningen enormt stort. Körde en rookiehelg på bikeweek, tyckte nivån var helt okej. Sen kan man ju undra hur många potentiella pro superbikeförare finns det i sverige!?


Då räcker det väl med Motogp o kör man inte fortare än dom så är det ju ingen vits med att tävla för man tävlar ju endast för att vara snabbast i världen?

Då finns det ju ingen mening med att har R-klasserna om dom ska snurra 2-3 sek långsammare än kungaklasserna.
 
Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jag försöker att se positiva sidor ur det här även om det är svårt, jag är som de flesta andra i tråden ganska kritisk till förslaget men där finns några:
Fördelar: Ett större startfält, Bra för de snabbare rookieförarna som får draghjälp och möjlighet att utvecklas, mer sevärt för publik (hur kul kan det vara att se ett superbikelopp med 7-8 deltagare....)
Nackdelar: För stora fartskillnader mellan snabbast/minst snabbast vilket är en säkerhetsfråga först och främst,

Det skulle ju kanske kunna funka att blanda SBK/Rookie OM man använder en procentuell gräns vid kvalet, typ 110-115% eller nåt. Klarar du inte den så blir du hänvisad till "Instegsklassen" den tävlingen. Nytt försök nästa gång osv... Reglemente frågan är ju löst i samband med separata resultatlistor.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Varav denna upprördhet och aggresivitet? :confused:

Ja, jag blev upprörd ja, men inte aggressiv. Och det beror på hur du skriver om att VÅGA, med stora bokstäver. Det provocerar mig, att få det skrivet i ansiktet att jag tillhör de som inte vågar, när jag vet att jag vågar. Och det provocerar mig även en andra gång, när jag försöker få det att gå ihop med att du verkar vilja få fler att köra.

I den förra tråden, när jag skrev om att börja i en effektsvag klass, och sedan stegvis kliva uppåt, skrattade du åt mig och skrev att "vissa gör det bara", och syftade på att Watz hade kört 250 direkt, utan 125 innan. De flesta resonerar inte som den minoritet som har varvrekord...

Jag tycker, och jag är säker på att de flesta tycker, att det roliga med att köra är att hela tiden testa att flytta gränserna och öka farten. Det gör man ju naturligt i små steg på banan. Men man provar ju inte att plötsligt köra dubbelt så snabbt, vilket kan jämföras med att hoppa in i en betydligt snabbare klass, eller att börja efter att aldrig ha tävlat förut. Så det är ju därför folk tvekar. Och ifall man tvekar så köper man inte någon motorcykel, och anmäler sig inte till någon tävling.

Det kanske är så att alla i tråden håller med varandra, men bara uttrycker sig på olika sätt.
 

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki gsx1000k8
Då räcker det väl med Motogp o kör man inte fortare än dom så är det ju ingen vits med att tävla för man tävlar ju endast för att vara snabbast i världen?

Då finns det ju ingen mening med att har R-klasserna om dom ska snurra 2-3 sek långsammare än kungaklasserna.

Va inte riktigt så jag mena, dom flesta kör inte på 07-tider på åsen! När man kör i en klass under elit så kommer det alltid finnas några snabba! Vad jag ville få fram var att ingen kommer o gnälla eller köra över nån som är långsammare i en rookieklass! O skulle nån göra det är det ju bara o hänvisa till elitlicens. Tävla i roadracing på vilken nivå som helst är skitkul. Vill man prova på ett avslappnat format rekomenderar jag bikepromotions arangemang! Hur smidigt som helst o va med!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top