Det är för mig nära obegripligt att diskussionen i tråden som ligger bakom att du skriver på det här viset kom att handla om att "våga". Lika obegriplig är det att du tar detta vidare till den här diskussionen.
För min del, och jag är tror även för de som argumenterade på samma sidas del, var huvuddiskussionen att vi sökte en enhetsklass med låg däckkostnad.
Sen att riskerna för förarna är mindre var ett av mina argument, och en parentes. Ändå kom en stor del av tråden att handla om att man måste ha stora ballar för att ens tänka tanken att tävla i roadracing. Inte nyttigt för någon att föra en sån diskussion. Möjligtvis för ditt och dina vänners egon.
En enhetsklass där man tävlar och har kul på lika villkor, låter mer som en bra ide än dålig, tycker jag. Man behöver inte tänka på om motorcykeln håller måttet, för alla kör samma. Man behöver inte vara rädd att däcken inte kommer hålla kvalet ut, för de räcker flera tävlingshelger. Sporten handlar istället om att mäta sig mot de andra i körskicklighet. Det blir stimulerande och utvecklande. Om man ser att killen framför kör snabbare, vet man att det inte beror på att han har köpt bättre grejer. Utan han framför motorcykeln på ett snabbare sätt. Då gäller det bara att själv lära sig bli bättre på att köra, inte att köpa en ny stötdämpare.
Varav denna upprördhet och aggresivitet?
Nu är "våga" just ett argument som tagits upp mycket i samband med den nya klassen, och diskussionerna kring dom problemen vi har i dom båda "rookieklasserna". Både ute på banorna under säsogen, och senast när jag satt med på SVEMO-mötet i Norrköping faktiskt...
Uppfattningen var att det fanns många som ville börja tävla i t.ex Rookie1000 eller Rookie600, men som kände att det gick för fort där och inte vågade ta steget att ta licens och köra en tävling... Det var även föräldrar till förare i Juniorklassen som hade berättat för sektionen att det inte fanns någon bra klass för deras barn att gå vidare till efter Junior då det fanns några som tyckte att det gick för fort i vissa klasser och att man inte vågade sätta sig på en 600/1000cc hoj och köra Rookie/STK600/SBK.
Detta har inget alls att göra med mitt egna EGO eller att jag på något sätt ser ner på folk. Om du känner mig det minsta så borde du veta detta. Jag har aldrig på något sätt pratat om det krävs "stora ballar", eller att jag och "mina vänner" besitter just den fysiologiska egenskapen som du beskriver. Det har heller aldrig handlat om "mitt och mina vänners egon" eller att jag på något sätt skulle se ner på någon annan....
Att slå ihop SBK och R1000 betyder att vi kan få skillnader i varvtider på ca.12 sekunder per varv på Karlskoga t.ex mellan den snabbaste och långsammaste föraren. Detta skapar en hel del problem enligt mig, inte minst säkerhetsmässigt då antalet varvningar ökar drastiskt.
Och hade detta bara handlat om en "billig enhetsklass" med "billiga däck" som du beskriver så hade det varit en sak. Men nu skulle klassen i stort sett bli fri till hojvalet, med en undre gräns på antalet hk för att få bort dom värsta fartskillnaderna (hur nu detta skall kontrolleras? Jag antar på hojmodell?). Man skulle även använda denna klass för att hålla ner fartskillnaderna i den nya sammanslagna klassen SBK/Rookie1000, där man kunde använda sig av möjligheten att "peta ner" dom rookies som var allt för långsamma och blev en fara på racen på grund av dom stora fartskillnaderna. Detta innebär att man i den nya klassen skulle se allt från ER6/KTM690/SV650 till fulkittade 1000cc, utan några som helst däcksbegränsningar.... och med ett i stort sett fritt reglemente...
En sådan klass tycker jag inte innebär mindre risker för förarna än dom befintliga klasserna vi har nu, som var ett av argumenten... Inte heller minskade kostnader...
Som reglementet ser ut idag så är det väl upp till vem som helst att ställa upp med en SV650 eller en ER6 i t.ex R600?
För mig hade det varit ett bättre upplägg att bara helt enkelt klassa upp dom 10 snabbaste i R1000 och R600 och inför löpande uppklassning under säsongen. Detta hade löst 2 problem, man hade ökat på startfälten i SBK och STK600 och fått ner farten i R600/R1000 så att fler hade "vågat" ta steget in och börja tävla i dom klasserna.
Vill man sen ha en billig klass, så hade man kunnat skapa en sådan klass separat... Men hårda restriktionet i både hojval, tekniskt reglemente, och däcksbegränsingar. Inte mig emot...