Svensk RR 2014

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
helt rätt med uppklassning!
då blir rookie vad det en gång var tänkt att vara.
men en till klass kan väl knappast vara till nytta.
låt rookie vara vad det är och fyll startfälten i alla klasser ist.

När dom införde Rookie 1996 i SO (innan det hette det stor debutant och gick på egna helger utanför SM) så var reglerna att man var tvungen att köra en std 600 i Rookie 600. Rookie 1000 fanns inte i början utan man körde istället en CBR900 cup. Man satte en gräns på att förarna som skulle köra i Rookie fick bara ha haft sin licens i max 2 år.

Men det höll inte ens till första racet. Förare som några år innan haft A-licens och tagit ny B-licens dök upp och förare som körde på Supersport-kitade 600:eek:r. Så dessa första regler om hur man hade tänkt sig Rookie ströks rätt snart.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
De gamla klasserna för uppklassning på -90talet var 125B, 250B, 400B, 600B, 750/1300B,Fritt reglemente i princip. Fireblade Cup var en fristående B-serie som körde ihop med SO, där var både std och trimmade Bladar, dessa körde i 750/1300B på SM helgerna. I den absolut största klassen 250SP kördes med både A och B licens, ofta A och B final. Snittade du mer än 8 poäng/arrangerad tävling så kom A-licensen på posten året efter. Om man hade särskilda skäl så kunde man få dispens med ett år från uppklassning. Om vi tycker det är rörigt nu så är det ingenting mot var det var då...
 

TrailerTherese

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Skogen
Hoj
Honda CBR 954 RR
SVEMO är de människor som har intresse i de respektive sporterna. Det är öppet för alla som tillhör en ansluten klubb att påverka eller själva ställa sig till förfogande för uppdrag. På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.
De förslag som presenterades på informationsmötet är ett försök att rädda sporten. Rätt eller fel väg? Det får framtiden utvisa, men så länge de som har åsikter inte själva vill bidrar men att ens komma på ett möte eller skriva ett konkret förslag till rr-sektionen, ser jag det som "fikarastgnäll".
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
SVEMO är de människor som har intresse i de respektive sporterna. Det är öppet för alla som tillhör en ansluten klubb att påverka eller själva ställa sig till förfogande för uppdrag. På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.
De förslag som presenterades på informationsmötet är ett försök att rädda sporten. Rätt eller fel väg? Det får framtiden utvisa, men så länge de som har åsikter inte själva vill bidrar men att ens komma på ett möte eller skriva ett konkret förslag till rr-sektionen, ser jag det som "fikarastgnäll".

Så som så ofta lyfts fram gällande dylika möten kanske det är dags att modernisera mötseformen, eller opinionsuppsamlingen?

Själv är jag inte medlem, jag är snarare en av de där som står utanför RR, men ska in. Det är min (och andra som mig) vars åsikt kanske borde efterfrågas när det är fråga om att rädda sporten genom att få in nytt blod, inte de som redan är en del av cirkusen...

Själv har jag redan innan jag ens gett mig in i motorsporten tagit ledigt för att kunna vara med som en positiv röst för på en huvudförhandling för en ny och modern motorbana i Sverige. Vet jag öht om att något ska hända så tar jag mig både tid och råd för det.
RRs största problem i Sverige tycker iaf jag är att det är dödstyst utanför de invigdas cirklar.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
SVEMO är de människor som har intresse i de respektive sporterna. Det är öppet för alla som tillhör en ansluten klubb att påverka eller själva ställa sig till förfogande för uppdrag. På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.
De förslag som presenterades på informationsmötet är ett försök att rädda sporten. Rätt eller fel väg? Det får framtiden utvisa, men så länge de som har åsikter inte själva vill bidrar men att ens komma på ett möte eller skriva ett konkret förslag till rr-sektionen, ser jag det som "fikarastgnäll".

Dem som tycker något i detta ärendet är förare och säkerheten måste gå främst i alla avseende. Att blanda nybörjare med EM-förare är direkt farligt och inte bra för någon.

Även om man inte är aktiv inom förbundet så måste man ha rätt till att ha en åsikt. Förändringarna som har presenteras i protokoll har i övrigt varit bra men vi kan nog vara rörande överens om att ingen vill att Rookie och Pro Superbike skall köra tillsammans om det nu så är fallet, SVEMO har inte presenterat något officiellt om detta vad jag vet. Det är bra att förbundet försöker göra något åt tillväxten inom sporten men det får inte vara på bekostnad av säkerhet på banan.

Sen är det hög tid för förbundet att försöka komma ut med information snabbast möjligt, så läcker inte "jag har hört detta och detta" ut. Alla vill veta hur nästa säsong ser ut... kalendern såväl som klasser.
 

TrailerTherese

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Ort
Skogen
Hoj
Honda CBR 954 RR
Förtydligande. Jag är den första att hålla med dig om att Svemo har mycket att kunna förbättra, inte minst en hemsida som är lättare att nå och navigera efter tex mötesdatum på. Men hur förändrar man då denna stora organisation? Genom gnäll eller genom att ta del? Speedster cup som den nya klassen, för dagen, heter, är för att alla ska ha en klass att köra i. Några har kört junior men kanske inte vill gå upp både i fart och vikt till en 600, andra har nyligen tagit licens men har inte farten för rookie 1000 mf mf. Personligen tycker jag att det är kanonbra att ingen ska behöva köra de tävlingar som anordnas av bandagar, ofta utan den säkerhet som en Svemo-tävling kräver, bara för att det inte funnits något alternativ. Ang. r1000 och sb så handlar det nog mer om att kunna behålla båda klasserna trots så få anmälda. Säkerheten vill ingen tumma på och det blir säkert en bra lösning. Vore väldigt tråkigt att skrota tex sb för att ge tid till klasser där det kör fler, anmälningar är det som gör att arrangörerna överlever och de senaste åren har varit för mycket minus.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förtydligande. Jag är den första att hålla med dig om att Svemo har mycket att kunna förbättra, inte minst en hemsida som är lättare att nå och navigera efter tex mötesdatum på. Men hur förändrar man då denna stora organisation? Genom gnäll eller genom att ta del? Speedster cup som den nya klassen, för dagen, heter, är för att alla ska ha en klass att köra i. Några har kört junior men kanske inte vill gå upp både i fart och vikt till en 600, andra har nyligen tagit licens men har inte farten för rookie 1000 mf mf. Personligen tycker jag att det är kanonbra att ingen ska behöva köra de tävlingar som anordnas av bandagar, ofta utan den säkerhet som en Svemo-tävling kräver, bara för att det inte funnits något alternativ.

Tja, det finns väl i princip två sätt att förändra en organisation. Bli en del av maskineriet och klättra i makt inom leden, eller utsätt den för ett yttre tryck att anpassa sig eller dö ut...
Vi har inte direkt underlaget med tävlanden för att starta upp en tävlande organisation med Svemo (men som Svemo antagligen skulle behöva) så då återstår att låta det yttre trycket i form av försvinnande underlag göra en del av jobbet och att själv ge sig in och börja spela maktspel på ett eller annat sätt... Eller helt enkelt och tydligt förklara (eller som du kallar det "gnälla") att det finns stora problem.
Hade jag varit intresserad av maktspel hade jag siktat på att göra karriär inom arbetslivet tror jag... Och många andra med mig, för den delen. Alltså klagar vi.

Alla organiserade verksamheter som görs på frivilligbasis har en liten kärna av eldsjälar och en stor mängd människor runtomkring som inte har drivet att engagera sig, men som ändå har en åsikt och kanske lösningar på de problem som ligger för handen, det är ett ganska naturligt förhållande. Det är synd om eldsjälarna tar den stora massans utlåtanden för anklagelser, det blir ofta ett ställningskrig då, och det tjänar ingen på.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.

Var fanns informationen om detta möte? Jag har SVEMO licens, är aktiv inom flera discipliner och är ganska uppdaterad på det mesta som händer i ekosystemet RR. Men jag hade ingen aning om detta arrangemangs existens. Faktum är att jag nog aldrig fått någon information serverad av SVEMO. Skulle man mot förmodan på höstkanten få för sig att jag vill engagera mig för att hjälpa RR kollektivet inför nästa säsong så har man en ganska lång uppförsbacke innan man ens fått tag på rätt personer eller befinner sig i rätt forum för att börja jobba.

Maila alla som har licens eller är medlem i en SVEMO ansluten klubb och bjud in till mötena. Annonsera dem utanför er egen hemsida. Väck debatt och försök mer aktivt att inhämta åsikter från massan.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SVEMO är de människor som har intresse i de respektive sporterna. Det är öppet för alla som tillhör en ansluten klubb att påverka eller själva ställa sig till förfogande för uppdrag. På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.
De förslag som presenterades på informationsmötet är ett försök att rädda sporten. Rätt eller fel väg? Det får framtiden utvisa, men så länge de som har åsikter inte själva vill bidrar men att ens komma på ett möte eller skriva ett konkret förslag till rr-sektionen, ser jag det som "fikarastgnäll".

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nationelltgrenmote/KallelseNGM2013/

Jag skulle inte förutsätta att alla är välkomna med en kallelse utformad på detta sätt. Jag tolkar det som att enbart utsedda klubbrepresentanter är välkomna.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nationelltgrenmote/KallelseNGM2013/

Jag skulle inte förutsätta att alla är välkomna med en kallelse utformad på detta sätt. Jag tolkar det som att enbart utsedda klubbrepresentanter är välkomna.

Jag tolkar det som du! Dessutom framgår det ju inte på något sätt VAD som ska diskuteras! HUR ska jag veta att jag ska se till att min klubb utser mig för att diskutera för mig viktiga frågor när jag inte vet vilka frågor som ska diskuteras?????? :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Den sista meningen skrevs med en avsikt; den är lika tydlig som SVEMO!
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag kan tänka mej köra rookie 1000/600, men inte om dem slår ihop r1000 och sbk.
Skulle jag bli snabb nog är det självklart att man klassar upp sej.

För en annan som är så pass gammal att man har små barn med mc intresse, finns det möjlighet att dem skolas in i någon klass och isf from vilken ålder?
Kör dem samma helger som vi äldre?
Eller är det cross som gäller till yngre tonåren?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag kan tänka mej köra rookie 1000/600, men inte om dem slår ihop r1000 och sbk.
Skulle jag bli snabb nog är det självklart att man klassar upp sej.

För en annan som är så pass gammal att man har små barn med mc intresse, finns det möjlighet att dem skolas in i någon klass och isf from vilken ålder?
Kör dem samma helger som vi äldre?
Eller är det cross som gäller till yngre tonåren?


Yngre tonår??

Då är du nästan sent ute. köp en 125a färdigkittad och ut med ungarna på banan!!!!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag kan tänka mej köra rookie 1000/600, men inte om dem slår ihop r1000 och sbk.
Skulle jag bli snabb nog är det självklart att man klassar upp sej.

För en annan som är så pass gammal att man har små barn med mc intresse, finns det möjlighet att dem skolas in i någon klass och isf from vilken ålder?
Kör dem samma helger som vi äldre?
Eller är det cross som gäller till yngre tonåren?

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/Klasser/

Där har du de klasser som förnärvarande finns.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Var fanns informationen om detta möte? Jag har SVEMO licens, är aktiv inom flera discipliner och är ganska uppdaterad på det mesta som händer i ekosystemet RR. Men jag hade ingen aning om detta arrangemangs existens. Faktum är att jag nog aldrig fått någon information serverad av SVEMO. Skulle man mot förmodan på höstkanten få för sig att jag vill engagera mig för att hjälpa RR kollektivet inför nästa säsong så har man en ganska lång uppförsbacke innan man ens fått tag på rätt personer eller befinner sig i rätt forum för att börja jobba.

Maila alla som har licens eller är medlem i en SVEMO ansluten klubb och bjud in till mötena. Annonsera dem utanför er egen hemsida. Väck debatt och försök mer aktivt att inhämta åsikter från massan.


Det finns ju en fantastisk lösning om man bara vill. Informationen är ju till för dom som har licens i första hand. Eftersom SVEMO numera använder sig av TA så har man ju redan all information man behöver för att snabbt och enkelt gå ut med frågor till berörda klasser/licensägare.

Har du en RR licens så får du mail, behöver det verkligen vara så svårt? Lika så med protokoll och annan information tex reglementes ändringar. Är man tveksam kan SVEMO göra en poll och få in synpunkter så har man ju dom tävlandes synpunkter som hjälp.

Vill man göra det ännu lite bättre har man ett forum för licensägare där man bara kommer åt dom delarna/klasserna man tävlar i utan externa "proffstyckare".

Kanske inte löser alla problem men med dagens teknik borde aktiva och styrande kunna närma sig men ganska enkla medel, tycker jag.

Det är bara en ide :)
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Något jag är intresserad av är om anmälningsavgifterna kommer vara detsamma eller om det kommer bli billigare om de slår ihop rookie/pro? Det är att det är såpass dyrt att tävla med tanke på hur lite tid man får på banan en tävlingshelg. Något som jag tror gör att folk kör istället med bikepromotion. Personligen så skulle jag inte dra mig för att köra ett race med eliten. Men jag skulle vilja att det fanns någon fördel med att slå ihop klasserna, som tex billigare avgifter :)
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
SVEMO är de människor som har intresse i de respektive sporterna. Det är öppet för alla som tillhör en ansluten klubb att påverka eller själva ställa sig till förfogande för uppdrag. På grenmötet för roadracing i Karlskoga var hela 13 st personer där... Dvs 13 personer tog sig tid och pengar för att kunna vara med och påverka beslut som rör "deras" sport. Var var ni andra? Ni som tycker så mycket? Men det går ju bra att ha sina åsikter på forum och liknande.
De förslag som presenterades på informationsmötet är ett försök att rädda sporten. Rätt eller fel väg? Det får framtiden utvisa, men så länge de som har åsikter inte själva vill bidrar men att ens komma på ett möte eller skriva ett konkret förslag till rr-sektionen, ser jag det som "fikarastgnäll".

I princip kan jag hålla med, men att förvänta sig att de som är nya ska komma till SVEMO-möten är nog inte rimligt. De 13 som gör sitt bästa för sporten ska ha all heder för detta, men utan att veta vilka det är så gissar jag att de är rätt så långt från de nybörjare som detta handlar om.

Varför då inte lyssna på kritiken? Tonen i de flesta inläggen är betydligt mer seriös än ”fikarastgnäll”.

Folk är uppriktigt oroliga för vad som kommer att hända efter genomförande av beslut som säkert var välmenta, men från ett nybörjarperspektiv kanske inte så genomtänkta. Hur skulle de kunna vara det? Det fanns inga nybörjare där och tänkte.

Henrik
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag planerar att börja köra R600 nästa år. Tycker inte att tempot är avskräckande, då vill jag ha sagt att jag inte har några illusioner om att vinna något. Således ser jag inget behov av en "nybörjarklass". De som bara vill testa kan göra det med tex bikepromotion.

Vad som däremot är lite avskräckande är alla regler. Det är inte helt lätt att få en överblick. Antar att jag får gå med i någon klubb och lära mig av de erfarna piloter som finns där.

En fråga dock: Kommer jag som blåbär tvingas köra i nya instegsklassen? Eller kommer jag kunna köra mitt första race i R600?

Jag tror att regelverket framstår mer komplicerat än vad det egentligen är, antagligen för att det är noggrant framarbetat under många år. Det är avsnitt om bromsar, fotpinnar, nummertavlor o.s.v. Det behövs nog för att det inte ska bli ännu mera vilda västern när alla gör sina egna tolkningar av t.ex. en röd sifferbotten (för det har man sett många exempel på) :)
Som Rookie behöver du nästan inte bry dig om nåt förutom att det ska vara najjat såklart. Överladdning är förbjudet (typ turbo) , allt annat i princip tillåtet. Du kan ta en VM supersport 600a eller en WSBK och köra R1000 (skulle vara fränt att se nån göra det) .

Du ska kunna köra ditt första race någonsin i klassen R600!!

//Nitrous
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tänkte höra vad alla staketexperter tycker om en fundering jag har.

Tanken med alla nya förändringar är ju att få fler förare att börja tävla.
Dom "nya" förarna behöver ju inte vara nya i sporten, utan kan lika gärna vara gamla rävar som körde för 5-6år sedan när vi hade proppfulla startfält....

Nyss påkommet & öht inte genomtänkt:
Hur skulle ett upplägg vara, där de snabbast kvalande i R1000 fyller ut fältet i SBK & vice versa i R600/SS600?
107% regeln kanske??

Ett sånt upplägg skulle "kanske" ge pol på 1:11-1-12 på Gelleråsen för R1000, och skulle då till och med få mig att fundera på att ställa upp (1:14-1:15 som bästa tid förra året)
Jag (och många med mig) tävlar inte idag, för att vi är snäppet för långsamma, och har varken tid eller intresse att träna upp farten igen. Att däremot köra 4-5 tävlingar "for fun" vore väldigt intressant.

2007 eller om det var 2008 var vi 62 startande team på ERF på Anderstorp x 3 förare = över 180st förare.
MÅNGA av dem skulle säkert börja tävla igen om det fanns en lite mer "For Fun" klass.

Kan det vara nått?
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Tänkte höra vad alla staketexperter tycker om en fundering jag har.

Tanken med alla nya förändringar är ju att få fler förare att börja tävla.
Dom "nya" förarna behöver ju inte vara nya i sporten, utan kan lika gärna vara gamla rävar som körde för 5-6år sedan när vi hade proppfulla startfält....

Nyss påkommet & öht inte genomtänkt:
Hur skulle ett upplägg vara, där de snabbast kvalande i R1000 fyller ut fältet i SBK & vice versa i R600/SS600?
107% regeln kanske??

Ett sånt upplägg skulle "kanske" ge pol på 1:11-1-12 på Gelleråsen för R1000, och skulle då till och med få mig att fundera på att ställa upp (1:14-1:15 som bästa tid förra året)
Jag (och många med mig) tävlar inte idag, för att vi är snäppet för långsamma, och har varken tid eller intresse att träna upp farten igen. Att däremot köra 4-5 tävlingar "for fun" vore väldigt intressant.

2007 eller om det var 2008 var vi 62 startande team på ERF på Anderstorp x 3 förare = över 180st förare.
MÅNGA av dem skulle säkert börja tävla igen om det fanns en lite mer "For Fun" klass.

Kan det vara nått?

Ekar det här.....:tungan

Om jag minns rätt var det inte en bra idé den gången...:va
Men va själv rätt nöjd den gången.....:tungan

Å jagar man inte de 3 första platserna i B-finalen så får man ju lite racing 4 fun å är inte ivägen för någon.
Är man sen skitsnabb på någon eller har en bra dag så får man vara med de stora pöjkera utan å vara ivägen.

Julleruff skrev:
Plantar min idé i en tråd till.....

Från:
Scandinavian Open Gelleråsen

"Inlägg med högt tänkande från sidlinjen.

Tanken är ju att SBK skall ha fulla startfält.
Folk vill inte ta steget upp från R1000 till SBK på grund av för stor fartskillnad och ekonomin.
Det är ju precis samma problematik som med att man inte får folk att börja köra Rookie eller?

Om alla som var snabba nog för SBK körde SBK skulle klivet från Rookie till SBK bli mindre.
Samtidigt skulle klivet från Bandagsåkare till Rookie bli mindre också, Rookie skulle bli "dränerat" på SBK-åkare och Rookie mindre "skrämmande".
Samtidigt skulle SBK bli mindre skrämmande då det blir större startfällt och bättre spridning på varvtiderna där också.

Kan man köra SBK-tider i Rookie på Rookiebudget borde man väll klara SBK-tider i SBK på Rookiebudget precis som Macke redan sagt.
Annars för väll 1000-klasserna ha gemensamt kval och A- och B-final där det delas ut bonuspoäng till de som tar sig till A-final.
Med gemensam resultatlista blir det inget tjafs om man är Rookie eller SBK-åkare, alla i samma resultatlista hela säsongen.

Alternativ till bonuspoäng kan vara gemensam poängtabell till både A- och B-final.
Låt oss säga det är 50 kvalande, de 35 första kör A-final. Då blir det fulla startfält där och en morot att ta sig dit, man är också garanterad poäng.
Om man sedan delar ut poäng till de 38 första blir det t ex
55p till 1:an,
50p till 2:an
45p till 3:an,
40p till 4:an,
39p till 5:an o s v i A-finalen.
Sen blir det då bara poäng t ex till de 3 första i B-finalen (5p, 3p & 1p).
Vurpar Folk i A-finalen blir det fortfarande bara utdelat poäng till de 3 första i B-finalen. Ytterligare en morot att nå A-final.
Siste man i A-finalen kan alltså ta 15p medan 1:an i B-finalen bara får 5p.

Slopa Rookie å låt alla köra SBK, låter ju häftigare å köra SBK än Rookie…….
"Pro SBK Challange"....?
Lättare med sponsorer?

[:BackToWork]" Senast redigerat av Julleruff; 2011-09-20 klockan 21:19.
 
Last edited:

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Här kommer länken till R-600 under bikeweek.

http://www.amigoo.se/heat/11704

2 St körde 1.08
4 st körde 1.09

Klart man drar sig för att köra när det går så pass fort i en Rookie klass på Gelleråsen.

Hade det gått 1.12-1-18 så hade jag börjat tävlat i början på förra säsongen nu blev hela förra säsongen träning inför att köra Rookie 2014 istället!

Teng är norrman och körde 2 race och har igentligen inget med svemo att göra, han bör köra sst nösta år, marcus är uppklassad, det du är rädd för är att inte komma på pallen.. Är ni rädda för att bli omkörda så är nog schack en bättre hobby, nils heter ja så du kan ju själv se va ja körde för tider då.. Och som sagt tidigare är ja en av 5 som ör upp klassade till nösta år
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top