Jag avslutade ifjol på 1.11 tider hade ett utvecklande år där jag började säsongen på 1.18 tider.
Nästa säsong blir det tävling alla race är det planerat för med start i Anderstorp.
Jag vet att det enda sättet att bli ruggigt snabb på är att tävla och målet är att klassa upp och köra SST 2015 om man får vara hel och cykeln pallar med.
Det blev en del låtsas race med BK och TT ifjol istället för Rookie då det helt enkelt gick för snabbt för mig tyckte jag. Jag vågade helt enkelt inte ställa upp!
Men inte gav jag upp eller förkastade iden på att tävla istället tränade jag och la upp som mål att köra R-600 2014 likaså vet jag 3 st till som gjort och som även dom kommer debutera i R-600 nästa säsong.
Problemet som jag ser det är att vi kommer bli dom nya problem nissarna som skrämmer bort dom riktiga Rookie förarna då dom kommer tycka att vi är för snabba för att dom ska ställa upp!
En ond cirkeln helt enkelt som den nya instegsklassen kanske kan bryta?
Tror att du hade kört betydligt fortare om du hade kört r600. Det är tävling som göra att man utvecklas. Träning i alla ära det är kul men tävling tämjer gränser, det är på tävling och kval man halmar bakom den lite lite snabbare föraren så att man får bra ryggar.
Bara för att det är två som kör fort i toppen så är det inte farligt att tävla. Om du kör 1.16 och dom i toppen kör 1.09 så är det ungefär samma skillnad som i SST där tiderna går från 1.05 till 1.11
Sedan betyder det inte att du kör 46 på falken för att du kör 1.08 på åsen......
Under säsongen så utvecklas vissa förare ohyggligt snabbt och kan från ena tävlingen till den andra kapa flertal sekunder vilket gör att han som kör 1.09 i slutet på året kanske började på 1.13. Dvs han hade inte i sst att göra i början av året men är mogen när året är slut.
Du vill inte köra rookie för att du vill inte vara sist. Dom som kör rookie vill inte klassa upp sig för dom vill inte vara sist i sst. Därmed hänger en del förare kvar ett år mer än nödvändigt.
Dock kvarstår fortfarande frågan, vara bäst bland dom sämsta eller sämst bland dom bästa. Det är för mycket prestige i dom plastpokalerna som delas ut. Ta bort pokalerna i rookie klasserna så lovar jag att det blir en annan syn på uppklassning!
Tycker alla kan få pokal som kör Rookie! Lika för alla
Som när man var 11 år och spelade hockeycup.
// Oskar