Svensk RR 2014

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag åker en CBR1000RR -08 med ett helsystem.

Dålig bild, men hojen står i förrådet och är svår att flytta på nu.

View attachment 397477

( och... ja, fotpinnar ska bytas. :D )

Akra är väl en av tillverkarna som brukar ha bland de bättre ljudet och inte det högsta kanske, vet dock inte hur det särskilt är på CBR1000RR. Men jag skulle gissa att en db-killer lär minst vara en bra investering att ha installerad och att packa om ljuddämparen till säsongen om den har gått ett tag.

//Nitrous
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Har ingen aning om hur länge den gått.
Köpte hojen i år, efter att jag varit på Gotland med AP med gathojen.
Fastnade direkt och var tvungen att köpa banhoj!!
Självklart så blir det med en dB monterad.

Jag gissar att jag kommer slå något slags rekord i minimal bantid innan första race.
Så ni som sitter o tvekar på om ni är tillräckligt snabba o.s.v, sluta tveka.
Ni kan ju alltid försöka slå mig. :yoparty

Ps. Tänkte skriva "Ni kan ju alltid slå mig", men så lätt tänker jag inte ge mig. :hihi ) Ds.
 
Last edited:

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Ort
skärblacka
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
marcus du har fel ang 2m max mätningen den gör på följande vis 2m i 45 grades vinkel ljudmätaren på 1,3m höjd
men denna mätning slopas under 2014 o det blir bara 95db i förbifart som gäller
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag åker en CBR1000RR -08 med ett helsystem.

Dålig bild, men hojen står i förrådet och är svår att flytta på nu.

View attachment 397477

( och... ja, fotpinnar ska bytas. :D )

Det där är Henrys (Henco_norr) gamla hoj som han köpte av Mårtensson.
Tror inte han tävlade med just den där ljuddämparen men vad jag minns så låter den inte speciellt mycket.
Ompackning och db-killer borde räcka gott.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Det där är Henrys (Henco_norr) gamla hoj som han köpte av Mårtensson.
Tror inte han tävlade med just den där ljuddämparen men vad jag minns så låter den inte speciellt mycket.
Ompackning och db-killer borde räcka gott.

Ja, det stämmer att det är den hojen.
Varför måste den placeras om? (efter edit. Aahh.. packas om. Jag måste lära mig läsa!)

(Såg i din sign, Faster.nu. Så står det på hojen)
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Hej du? Ska du vara med och få stryk ett år till???:D

Skämt åsido, när du skriver NM, menar du Nordiskt eller Norskt mästerskap? Åsentävlingen i juli är väl Norskt Mästerskap, men är tävlingen på Ring Djursland det?

Jo det blir väl så ;)
Nordiskt menar jag. På DMUs hemsida står det att den ingår i Nordiskt.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Kanske står i tråden men är det bestämt när och var första sm-tävlingen ska gå? Man kan ju tycka att det borde bli tid att bestämma det.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kanske står i tråden men är det bestämt när och var första sm-tävlingen ska gå? Man kan ju tycka att det borde bli tid att bestämma det.
Testat SVEMO's hemsida? :fakta ;)
När är klart men inte var. Tre tävlingar i SM 2014, kan man på allvar kalla det en serie? Skämmigt skulle jag säga.
Ingen tävling på Knudan och av kända anledningar, ej heller på Anderstorp. :rodnar
Loud pipes save lives är i detta fallet helt åt helvete, Loud pipes kills RR.

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Tavling/Tavlingsdatum2014/
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det här ser ju rätt OK ut ändå, beroende på hur man gör med startförarande så kan man rätt lätt se vilka som borde köra Superbike & R1000.

Hoppas att man väljer att "blanda" startfältet och bara gå enligt kvaltider istället för som man gjorde på Mantorp för några år sen att ha ett startled mellan Superbike & R1000 vilket gjorde att flera snabba R1000 åkare fick kämpa sig förbi långsamma Superbikeåkare
(som med flit åkte och "stängde" för att göra det onödigt krångligt att köra om och rent utsagt livsfarligt ibland, tvära spårbyten för att inte vilja bli omåkt av rookisar...)

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/SuperbikeochRookie1000under2014/
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Det här ser ju rätt OK ut ändå, beroende på hur man gör med startförarande så kan man rätt lätt se vilka som borde köra Superbike & R1000.

Hoppas att man väljer att "blanda" startfältet och bara gå enligt kvaltider istället för som man gjorde på Mantorp för några år sen att ha ett startled mellan Superbike & R1000 vilket gjorde att flera snabba R1000 åkare fick kämpa sig förbi långsamma Superbikeåkare
(som med flit åkte och "stängde" för att göra det onödigt krångligt att köra om och rent utsagt livsfarligt ibland, tvära spårbyten för att inte vilja bli omåkt av rookisar...)

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/SuperbikeochRookie1000under2014/

Hur man än gör blir det aldrig bra när man blandar. Jag har svårt att tro att någon i en racesituation håller koll på vilken klass killen bakom kör i. Man släpper väl aldrig någon frivilligt? Även om man skulle se på tavlan att det är en annan klass bakom så kan det ju ha förändrats en kurva senare.

På ett sätt är det ganska bra med ett led mellan men det bygger ju på att folk är i närheten av att köra i rätt klass. Det jag menar är att alla i samma klass har samma förutsättningar i racet. Det är väl mer orättvist att en rookie som kvalat några tiondelar bättre än sin närmaste rival råkar få ett helt led av superbikers som buffert mellan bara för att det var jämna tider.

Är man sur på att man får starta bakom långsammare förare är det ju bara att klassa upp sig. Det är väl lite det som är en förhoppning med det här spektaklet.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur man än gör blir det aldrig bra när man blandar. Jag har svårt att tro att någon i en racesituation håller koll på vilken klass killen bakom kör i. Man släpper väl aldrig någon frivilligt? Även om man skulle se på tavlan att det är en annan klass bakom så kan det ju ha förändrats en kurva senare..

Hahaha, ja det får du tro om du vill, men de manövrarna jag såg var heeelt i stil med "du ska fanimej inte förbi mig din jävel, även om jag krashar på köpet!!". Visst att det är lite tuffare körning i Superbike men de manövrarna var i min värld helt onödiga då han ändå blev fett omkörd lite senare :)
Tror jag har film på det nånstans också...

På ett sätt är det ganska bra med ett led mellan men det bygger ju på att folk är i närheten av att köra i rätt klass. Det jag menar är att alla i samma klass har samma förutsättningar i racet. Det är väl mer orättvist att en rookie som kvalat några tiondelar bättre än sin närmaste rival råkar få ett helt led av superbikers som buffert mellan bara för att det var jämna tider.

Är man sur på att man får starta bakom långsammare förare är det ju bara att klassa upp sig. Det är väl lite det som är en förhoppning med det här spektaklet.

ja det kanske det är, men ett led i att faktiskt klassa upp sig är väl att se att man får tävla mot andra på lika villkor, att starta ett led bakom är ju knappast det, vad är meningen liksom?

Köra i rätt klass, då ska det inte va sammanslaget alls, ena kör man skilda klasser eller sammanslaget med startfält utefter kvaltider, allt annat är idioti (enligt egen utsago (tm)).

det är ju upp till arrangören att bestämma hur det ska gå till, så jag hoppas de gör "rätt"

Det är väl samma som räserklasserna, inte tusan gör de skillnad på om man har/hade A/B/senior/elit licens om jag minns rätt?

Edit: om man går på hur det gjorts historiskt så ska det köras efter kvaltid, både 125R&250R körde rätt av från kvaltid trots junior/senior& elitlicens så jag förväntar mig att samma sker i superbike/r1000.
Om inte är jag bra sugen på att lämna in protest så 125R också måste dela in sig i 3 startgrupper...
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det här ser ju rätt OK ut ändå, beroende på hur man gör med startförarande så kan man rätt lätt se vilka som borde köra Superbike & R1000.

Hoppas att man väljer att "blanda" startfältet och bara gå enligt kvaltider istället för som man gjorde på Mantorp för några år sen att ha ett startled mellan Superbike & R1000 vilket gjorde att flera snabba R1000 åkare fick kämpa sig förbi långsamma Superbikeåkare
(som med flit åkte och "stängde" för att göra det onödigt krångligt att köra om och rent utsagt livsfarligt ibland, tvära spårbyten för att inte vilja bli omåkt av rookisar...)

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/SuperbikeochRookie1000under2014/

Vilken är Svemos långsiktiga strategi? Det måste ju vara att fler unga ska börja med roadracing!

Hur bra är det då att blanda långsamma förare med snabba med en skillnad i varvtid på Åsen på runt 10 sek? Det kommer bli flertalet varvningar av nybörjare i varje race.

Hur många startande har i ca i år i Superbike resp Rookie 1000? Någon som vet?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vilken är Svemos långsiktiga strategi? Det måste ju vara att fler unga ska börja med roadracing!
...

Man har sagt något liknande. Kommer tom ihåg när dom sa till Mossberg 2006 på förarmötet på STCC/Stocksport600 på Mantorp att "sånna som dig vill vi inte ha". Man skulle ha 17-åringar på 1000cc var visionen med PRO-SBK. Men vart tog alla dom vägen? Sköld, Lindroth m.fl? Alla dom som varit med i SVEMO´s topp och talang?

Dom flesta som börjat tidigt har också slutat tidigt. Deras föräldrar har tröttnat på att betala och dom själva har fått intresse på mopeder och fruntimmer. Nä, man borde istället satsa på dom som kommer fortsätta köra för att det är deras livstil att köra racing. Som Mossberg tex. Han kör fortfarande. Trots att dom sa till han för 8 år sen att sånna som han ville dom inte ha..
 
Last edited:

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Man har sagt något liknande. Kommer tom ihåg när dom sa till Mossberg 2004 på förarmötet på STCC/Stocksport600 på Mantorp att "sånna som dig vill vi inte ha". Man skulle ha 17-åringar på 1000cc var visionen med PRO-SBK. Men vart tog alla dom vägen? Sköld, Lindroth m.fl? Alla dom som varit med i SVEMO´s topp och talang?

Dom flesta som börjat tidigt har också slutat tidigt. Deras föräldrar har tröttnat på att betala och dom själva har fått intresse på mopeder och fruntimmer. Nä, man borde istället satsa på dom som kommer fortsätta köra för att det är deras livstil att köra racing. Som Mossberg tex. Han kör fortfarande. Trotts att dom sa till han för 10 år sen att sånna som han ville dom inte ha..

Man ska välkomna och satsa på alla, MEN ska vi ha några svenskar i internationell rr i framtiden så är det barnen som måste lockas med. Dvs en ungdomsverksamhet som fungerar och ett större intresse för rr hos allmänheten.
 

PatrikM

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
Kvicksund
Hoj
DM BIZeta
Som ny ansvarig för roadracingen inom Svemo så är jag den ni älskar att gnaga på

Men med risk för att misstolkas och missförstå så ska jag ändå ge lite svar på era inlägg.

RR-verksamheten är delad inom en rad områden som alla är viktiga för att vi överhuvudtaget ska ha en funderande verksamhet. Det är utbildning av förarutbildare, tävlingsledare, funktionärer, tekniker m.fl. Det är alla kontakter med banägare, organisatörer, klubbar, banbesiktningar mm, mm,mm…. och jag kan hålla med om att i det stora jobb som görs och har gjorts så är det lätt att tappa tråden och inte alltid se mål och vision, speciellt eftersom majoriteten av detta görs på fritiden av ideella personer.

Det finns i de senaste inläggen en fråga om bredd eller elit/gammal eller ung och vem som är ”mest” välkommen. Kort skrivet ligger det till så här:

De flesta ungdomar som börjar med sporten kommer från minimoto/MiniGP och inom den verksamheten görs ett jättejobb med att rekrytera och träna unga förare. Det är inte ovanligt att de som nu är i topp i Sverige började som 6-7-åringar på en minimoto för några tusenlappar. Vill ni stötta Svensk Roadracing så hjälp till på er lokala gokart klubb, därifrån kommer nästan alla våra nya ungdomsförare.

När man pratar om varför ungdomar slutar så ska man komma ihåg att många av dem kört väldigt många säsonger, har man börjat när man är 7 så har man ofta kört 5-6 säsonger redan innan man kommer till sin första RR-tävling i Junior Cup. Ska man sen ut i världen som 16-18 åring så är vägen vidare både svår och dyr och vi försöker stötta alla förare med åtminstone nåt bidrag, men det blir tyvärr småslantar i sammanhanget.

Vad gäller bredd så är det något vi definitivt behöver mer av. Inför 2014 lanserar vi en ny klass med namn Speedster Cup som i princip är öppen för alla hojar över en viss grundeffekt. Det är i stort bara säkerhetsaspekter som vi lagt in i reglementet + en begränsning som går ut på att när man kör inom en viss % av medeltiden i Rookie 600 och 1000 så flyttas man upp till de klasserna. Vi kommer presentera klassen närmare i slutet på veckan, så då får ni svar på mer detaljerade saker.

Det är en viss oro över att vi låter Rookie 1000 och superbike starta i samma heat och vi är väldigt medvetna om oron. Vårt mål är att snarast återgå till separata heat och helst till separata Rookie /SM tävlingar men vi har en bit kvar dit, dock tror jag inte att det dröjer så länge. Det finns ett bra tryck på förarutbildningar och både våra traditionella RR-klubbar och SMC jobbar för nya förare och förbättrade arrangemang.

Trots den tunga bullerfrågan så finns just nu en väldigt positiv stämning inom arrangörer, Svemo, funktionärer, klubbar mfl som jag tror kommer märkas bland er utövare under året.

Ni är välkomna att kontakta mig på patrik.marklund@svemo.se om ni har frågor som vi på något sätt kan hjälpa er med eller varför inte komma förbi på MC-mässan och prata.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vilken är Svemos långsiktiga strategi? Det måste ju vara att fler unga ska börja med roadracing!

Hur bra är det då att blanda långsamma förare med snabba med en skillnad i varvtid på Åsen på runt 10 sek? Det kommer bli flertalet varvningar av nybörjare i varje race.

Hur många startande har i ca i år i Superbike resp Rookie 1000? Någon som vet?


Det kan jag för en gångs skull svara på.

Strategin är att de som är 10 sekunder efter inte ska köra den klassen öht. Den här manövern har ju samtidigt lämnat plats för en helt ny klass för som känner sig osäkra, den skulle ju passa alldeles utmärkt då :).

Min personliga åsikt är att inget av det här hade behövts om folk redan för 3 år sen hade börjat klassa upp när de var snabba nog, som det är tänkt. Istället för att harva år efter år i Rookie fast beslutna att vinna serien. Resultatet ser vi nu, högstanivån är i klass med övre halvan av eliten, och lägstanivån alldeles för nära.


Tider som för några år sen räckte till att va med och slåss om seriösa poäng gav 2013 folk skräck i blicken för att de var alldeles för långsamma för att tävla öht. Hur ska vi få nån tillväxt då?

Oj.. nu gick jag ett steg av bara farten, den diskussionen har vi redan haft, flera gånger ;).
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man har sagt något liknande. Kommer tom ihåg när dom sa till Mossberg 2006 på förarmötet på STCC/Stocksport600 på Mantorp att "sånna som dig vill vi inte ha". Man skulle ha 17-åringar på 1000cc var visionen med PRO-SBK. Men vart tog alla dom vägen? Sköld, Lindroth m.fl? Alla dom som varit med i SVEMO´s topp och talang?

Dom flesta som börjat tidigt har också slutat tidigt. Deras föräldrar har tröttnat på att betala och dom själva har fått intresse på mopeder och fruntimmer. Nä, man borde istället satsa på dom som kommer fortsätta köra för att det är deras livstil att köra racing. Som Mossberg tex. Han kör fortfarande. Trots att dom sa till han för 8 år sen att sånna som han ville dom inte ha..

Ja just det, det hade jag glömt!!! :D Det var väl Kenneth Lodnert som sa så på något förarmöte tror jag. Det sades med ett mått av kärlek även om han menade det han sa. Tror jag…..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Som ny ansvarig för roadracingen inom Svemo så är jag den ni älskar att gnaga på

Men med risk för att misstolkas och missförstå så ska jag ändå ge lite svar på era inlägg.

RR-verksamheten är delad inom en rad områden som alla är viktiga för att vi överhuvudtaget ska ha en funderande verksamhet. Det är utbildning av förarutbildare, tävlingsledare, funktionärer, tekniker m.fl. Det är alla kontakter med banägare, organisatörer, klubbar, banbesiktningar mm, mm,mm…. och jag kan hålla med om att i det stora jobb som görs och har gjorts så är det lätt att tappa tråden och inte alltid se mål och vision, speciellt eftersom majoriteten av detta görs på fritiden av ideella personer.

Det finns i de senaste inläggen en fråga om bredd eller elit/gammal eller ung och vem som är ”mest” välkommen. Kort skrivet ligger det till så här:

De flesta ungdomar som börjar med sporten kommer från minimoto/MiniGP och inom den verksamheten görs ett jättejobb med att rekrytera och träna unga förare. Det är inte ovanligt att de som nu är i topp i Sverige började som 6-7-åringar på en minimoto för några tusenlappar. Vill ni stötta Svensk Roadracing så hjälp till på er lokala gokart klubb, därifrån kommer nästan alla våra nya ungdomsförare.

När man pratar om varför ungdomar slutar så ska man komma ihåg att många av dem kört väldigt många säsonger, har man börjat när man är 7 så har man ofta kört 5-6 säsonger redan innan man kommer till sin första RR-tävling i Junior Cup. Ska man sen ut i världen som 16-18 åring så är vägen vidare både svår och dyr och vi försöker stötta alla förare med åtminstone nåt bidrag, men det blir tyvärr småslantar i sammanhanget.

Vad gäller bredd så är det något vi definitivt behöver mer av. Inför 2014 lanserar vi en ny klass med namn Speedster Cup som i princip är öppen för alla hojar över en viss grundeffekt. Det är i stort bara säkerhetsaspekter som vi lagt in i reglementet + en begränsning som går ut på att när man kör inom en viss % av medeltiden i Rookie 600 och 1000 så flyttas man upp till de klasserna. Vi kommer presentera klassen närmare i slutet på veckan, så då får ni svar på mer detaljerade saker.

Det är en viss oro över att vi låter Rookie 1000 och superbike starta i samma heat och vi är väldigt medvetna om oron. Vårt mål är att snarast återgå till separata heat och helst till separata Rookie /SM tävlingar men vi har en bit kvar dit, dock tror jag inte att det dröjer så länge. Det finns ett bra tryck på förarutbildningar och både våra traditionella RR-klubbar och SMC jobbar för nya förare och förbättrade arrangemang.

Trots den tunga bullerfrågan så finns just nu en väldigt positiv stämning inom arrangörer, Svemo, funktionärer, klubbar mfl som jag tror kommer märkas bland er utövare under året.

Ni är välkomna att kontakta mig på patrik.marklund@svemo.se om ni har frågor som vi på något sätt kan hjälpa er med eller varför inte komma förbi på MC-mässan och prata.

Hej Patrik och HJÄRTLIGT välkommen till SH! Har vi träffats? Jag har ju som sagt varit med ett tag…och jag ser att du häckat här nästan lika länge som jag! Finfint juh!
Och det som är bäst av allt är att DU, som SVEMO-representant, ger dig in i denna härliga sörja som SH och dess diskussioner är!:tummenupp Kommer vi sedan att ha dig med i snack och diskussioner tror jag att du på ett utmärkt sätt kan stämma av strömningar och surdegar på jäsning! Och kunna bemöta ris och ros! KUL!:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top