Som ny ansvarig för roadracingen inom Svemo så är jag den ni älskar att gnaga på
Men med risk för att misstolkas och missförstå så ska jag ändå ge lite svar på era inlägg.
RR-verksamheten är delad inom en rad områden som alla är viktiga för att vi överhuvudtaget ska ha en funderande verksamhet. Det är utbildning av förarutbildare, tävlingsledare, funktionärer, tekniker m.fl. Det är alla kontakter med banägare, organisatörer, klubbar, banbesiktningar mm, mm,mm…. och jag kan hålla med om att i det stora jobb som görs och har gjorts så är det lätt att tappa tråden och inte alltid se mål och vision, speciellt eftersom majoriteten av detta görs på fritiden av ideella personer.
Det finns i de senaste inläggen en fråga om bredd eller elit/gammal eller ung och vem som är ”mest” välkommen. Kort skrivet ligger det till så här:
De flesta ungdomar som börjar med sporten kommer från minimoto/MiniGP och inom den verksamheten görs ett jättejobb med att rekrytera och träna unga förare. Det är inte ovanligt att de som nu är i topp i Sverige började som 6-7-åringar på en minimoto för några tusenlappar. Vill ni stötta Svensk Roadracing så hjälp till på er lokala gokart klubb, därifrån kommer nästan alla våra nya ungdomsförare.
När man pratar om varför ungdomar slutar så ska man komma ihåg att många av dem kört väldigt många säsonger, har man börjat när man är 7 så har man ofta kört 5-6 säsonger redan innan man kommer till sin första RR-tävling i Junior Cup. Ska man sen ut i världen som 16-18 åring så är vägen vidare både svår och dyr och vi försöker stötta alla förare med åtminstone nåt bidrag, men det blir tyvärr småslantar i sammanhanget.
Vad gäller bredd så är det något vi definitivt behöver mer av. Inför 2014 lanserar vi en ny klass med namn Speedster Cup som i princip är öppen för alla hojar över en viss grundeffekt. Det är i stort bara säkerhetsaspekter som vi lagt in i reglementet + en begränsning som går ut på att när man kör inom en viss % av medeltiden i Rookie 600 och 1000 så flyttas man upp till de klasserna. Vi kommer presentera klassen närmare i slutet på veckan, så då får ni svar på mer detaljerade saker.
Det är en viss oro över att vi låter Rookie 1000 och superbike starta i samma heat och vi är väldigt medvetna om oron. Vårt mål är att snarast återgå till separata heat och helst till separata Rookie /SM tävlingar men vi har en bit kvar dit, dock tror jag inte att det dröjer så länge. Det finns ett bra tryck på förarutbildningar och både våra traditionella RR-klubbar och SMC jobbar för nya förare och förbättrade arrangemang.
Trots den tunga bullerfrågan så finns just nu en väldigt positiv stämning inom arrangörer, Svemo, funktionärer, klubbar mfl som jag tror kommer märkas bland er utövare under året.
Ni är välkomna att kontakta mig på
patrik.marklund@svemo.se om ni har frågor som vi på något sätt kan hjälpa er med eller varför inte komma förbi på MC-mässan och prata.