Bra med Svemo-representanter här på forumet, stortDet är en viss oro över att vi låter Rookie 1000 och superbike starta i samma heat och vi är väldigt medvetna om oron. Vårt mål är att snarast återgå till separata heat och helst till separata Rookie /SM tävlingar men vi har en bit kvar dit, dock tror jag inte att det dröjer så länge. Det finns ett bra tryck på förarutbildningar och både våra traditionella RR-klubbar och SMC jobbar för nya förare och förbättrade arrangemang.
Låter bra att det plockas bort den här hopslagningen av Superbike och Rookie, jag har svårt att förstå hur det kan komma något positivt ur det? Rookie-förare (i dess sanna bemärkelse) kommer avstå att köra för att det är folk som är väldigt mycket snabbare och kan upplevas kör tuffare på banan samtidigt. Det har ju tidigare varit klagomål på att tom i Rookie-klassen i sig själv är för snabba förare? Superbike-förare kommer att ledsna på att försöka köra kvalpass + race ihop med 10-20 sek (beroende på bana) långsammare förare. De som ev kommer att vinna på detta är de några snabba rookie 1000 förarna som behöver köra ihop med superbike-förarna för att se om de vill klassa upp sig eller inte?
Förr funkade det utmärkt att läsa varvtider på pappret och se om man kör i närheten av klassen ovanför och i så fall klassar man upp sig, konstigare än så tycker jag inte det behöver vara? Dessutom finns väl Wildcard-alternativet kvar fortfarande också, vilket är bra. Om det finns andra anledningar till att slå ihop må så vara, men om att känna på om man vill köra med superbike är anledningen så tycker jag att man gamblar lite väl med motivationen hos många förare. Klassa upp de förarna som ska klassas upp så löser det sig
Det brukar komma argumentet att det är mycket dyrare att köra i Superbike, Superstock etc - nja ca 300kr per år dyrare i licensavgift, inte några betydande summor i sammanhanget.