"Svensken" avstängd?

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
I ärlighetens namn så tror jag inte vi kommer mkt längre än så här (just nu), men ni får givetvis rätta mig om jag har fel.

Se MIN analys av ärendet o problematiken, inlägg: #313 , #370 o #420

Tack för visat intresse!!
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
...En till fråga som dök upp i min hjärna - skulle det vara möjligt att arrangera en serie helt utan någon backning av SVEMO? Det borde göra båda förare och arrangörer nöjda - om det går.

Tanken att starta ”eget” kommer med jämna mellanrum upp inom olika föragrupper/grenar/klubbar. Ingen har ännu tagit några steg i den riktningen. Några basproblem finns, SVEMO är RF anslutet(det finns vissa fördelar med det) om RR skulle bilda eget förbund så är verksamheten för liten för att bilda eget förbund även om SVEMO förordade det, vilket man måste göra. Dessutom kan förare som ”kör utanför” SVEMO inte ta del i internationella mästerskapstävlingar som VM, EM, NM med mera eftersom det är SVEMO som har utsetts att ha den rollen. Utöver det måste man själv organisera och finansiera licenssystem, försäkringar, administration, utbildningar, juridiska system med mera, Dyrt, komplicerat men inte omöjligt.

Det är med andra ord inte omöjligt, men det är ingen liten apparat heller!

Edit: Jag ändrade från vi-form till man-form då det inte är jag som skrivit texten utan det är ett citat från "internt" håll.
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag kan ge lite ljus i frågan, för som följt det vi gjort -09 som blev upptakteen till anmälan av Svemo till KKV.
Lång historia kort så har vi bildat en egen org som genom SMA licensierar förarna både mc och bil och lite udda fordon.
Vi gör helt egna tävlingar som vi försäkrar, tar ut tillstånd, genomför som man brukar inom motorsport. I år har vi gjort projekt med bla RPS, Polisen, kommuner med laglig street race på gatan.

Vi kan hyra en bana och göra tävling på inga problem, och våra 500 förare totalt åker hos och på svemo anslutna tävlingar så förarna kan åk allt inget problem med det.

Det stora problemt är att svenska förarkåren är väldigt försiktiga och brukar knyta näven så ingen kan se den, jag har hört så mycket under massa år där man vill hit och dit men när man sitter på sin egen klubb så vågar man inte kritisera svemo, det beror på ett historiskt arv där man har kunnat göra sig av med oliktänkande och frysa ut dom eller som GS på Svemo ringa och hota förare.

Men nu finns det lösningar i hela EU och USA, Holland och Danmark har 2-4 förbund och det funkar bra alla gör olika saker.

Så det går att göra som oss och många till Fyddy, motions crossen i norr, skoter burka cupen, SLC, det är tusen tals förare som åket under SMA i år. Man behöver inte välja man kan åka allt så får man mycket åka.

www.Landracing.se



Tanken att starta ”eget” kommer med jämna mellanrum upp inom olika föragrupper/grenar/klubbar. Ingen har ännu tagit några steg i den riktningen. Några basproblem finns, SVEMO är RF anslutet(det finns vissa fördelar med det) om RR skulle bilda eget förbund så är verksamheten för liten för att bilda eget förbund även om SVEMO förordade det, vilket man måste göra. Dessutom kan förare som ”kör utanför” SVEMO inte ta del i internationella mästerskapstävlingar som VM, EM, NM med mera eftersom det är SVEMO som har utsetts att ha den rollen. Utöver det måste man själv organisera och finansiera licenssystem, försäkringar, administration, utbildningar, juridiska system med mera, Dyrt, komplicerat men inte omöjligt.

Det är med andra ord inte omöjligt, men det är ingen liten apparat heller!

Edit: Jag ändrade från vi-form till man-form då det inte är jag som skrivit texten utan det är ett citat från "internt" håll.
 
Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Man kan också jobba inom förbundet och förändra men det kräver massa jobb och inte säker att det går att förändra, om förarna är enade då kan dom utföra förändring men alla måste vara med på det, vilket det inte brukar vara.

Vi har försökt i många år förändra för små udda sport grenar och det går enl oss för sakta då det tar en mansålder att förändra och vi har inte 40¨år kavar att leva så då valde vi en snabbare väg helt enkelt.

Där dom bästa förarna gör upp är det mest status på oavsett mäster skap eller ej så SM har inte alltid störst betydelse...
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Där dom bästa förarna gör upp är det mest status på oavsett mäster skap eller ej så SM har inte alltid störst betydelse...

Vad du menar är altsså att alla b-race tex. skulle gå att köra uner er flagg istället för svemo då det ändå inte är något SM?

/HW
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tanken att starta ”eget” kommer med jämna mellanrum upp inom olika föragrupper/grenar/klubbar. Ingen har ännu tagit några steg i den riktningen. Några basproblem finns, SVEMO är RF anslutet(det finns vissa fördelar med det) om RR skulle bilda eget förbund så är verksamheten för liten för att bilda eget förbund även om SVEMO förordade det, vilket man måste göra. Dessutom kan förare som ”kör utanför” SVEMO inte ta del i internationella mästerskapstävlingar som VM, EM, NM med mera eftersom det är SVEMO som har utsetts att ha den rollen. Utöver det måste man själv organisera och finansiera licenssystem, försäkringar, administration, utbildningar, juridiska system med mera, Dyrt, komplicerat men inte omöjligt.

Det är med andra ord inte omöjligt, men det är ingen liten apparat heller!

Edit: Jag ändrade från vi-form till man-form då det inte är jag som skrivit texten utan det är ett citat från "internt" håll.

Tänker på det här med SMA och SBF, en väldigt intressant story för övrigt. Riksidrottsförbundet beslutade väl att det inte råder monopol på motorsport i Sverige, att vem som helst kan starta en förening osv. Sedan vet jag inte hur lätt det är att ansluta sig till just Riksidrottsförbundet.

Möjligheten är nog väldigt liten för att starta ett "nytt svemo" med endast rr. Då måste det nästan vara någon form av motorklubb (Karlskogas, Anderstorps eller Falkenbers tex) för att kunna driva vidare detta på bästa sätt.

Sedan tror jag inte att det är omöjligt att få över de vettiga personer inom svemos rr-sektion.

Något måste göras iallafall.

Förresten, Petter Jansson eller någon som har koll: Har Svemo kommit fram till något angående Knutstorp-incidenten ifjol? Det borde väl ha stängt av Björn Andersson för några månader eller år.. Att det sedan ska leda till framgångar i Björns personliga vendetta mot några förare är faktiskt helt sanslöst..
 

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Jag vet inte vad du benar med B race men det kanske man kalla det vi gör.....Du får som förare med tex svemo licens köra alla tävlingar i landet tex hos Landracing mm och samtidigt köra SM i någon gren, när vi kör Ullna High Speed Hero en typ av back tävling då brukar vi har top 5 i backe på solo mc Daniel Jansson mm så SM vinnaren kör hos oss också. Det man måste förstå är det vi gör är ett komp till det som andra klubbar gör, och tycker man att våra tävlingar är B race ja ta det som en träning att åka tävling hos oss, förarna gör som dom vill vi gör bara tävlingen och alla är välkommna:tummenupp

Vad du menar är altsså att alla b-race tex. skulle gå att köra uner er flagg istället för svemo då det ändå inte är något SM?

/HW
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Vad du menar är altsså att alla b-race tex. skulle gå att köra uner er flagg istället för svemo då det ändå inte är något SM?
Visst är det så.

Men missa inte att det även går alldeles utmärkt att arrangera SM utan någon som helst inblandning från varken SVEMO eller SBF.

Mvh
PiPPi
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men missa inte att det även går alldeles utmärkt att arrangera SM utan någon som helst inblandning från varken SVEMO eller SBF.

Hur då? SM i roadracing "ägs" ju redan av SVEMO och är en del i nedstigande led från VM och EM. SVEMO är ju del av FIM.

Jag förstår att man kan kalla något för "SM i sparkstötting på is" men hur skulle SM i roadracing kunna arrangeras utanför SVEMO så länge SVEMO/FIM inte tycker så?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
...................
Förresten, Petter Jansson eller någon som har koll: Har Svemo kommit fram till något angående Knutstorp-incidenten ifjol? Det borde väl ha stängt av Björn Andersson för några månader eller år.. Att det sedan ska leda till framgångar i Björns personliga vendetta mot några förare är faktiskt helt sanslöst..

När banarrangörer, tävlingsledare, svemos personal eller domare mfl gör fel, även om det är så fel att förare skadas allvarligt och lika gärna hade kunnat dö så händer ingenting. Vad jag känner till har aldrig något straff dömts ut i något sådant ärende.

Jag antar att knutstorps-incidenten du hänvisar till är när det stod flertalet funktionärer och bilar i liton efter krönet när vi körde ut på utvarvet och jag fick lov att väjja upp på gräsmattan. Den som var ansvarig för det var tävlingsledare Martin Cruse och han fick inte ens en varning.

Det är just det här som gör mig så upprörd, att jag anser att svemo, arrangörer och domare har gjort så många allvarliga fel de senaste åren, helt utan att behöva ta några konsekvenser eller straff att de liksom förbrukat sin rätt att straffa oss förare när vi gör fel. Att personerna i fråga har mage att ta sig rätten att straffa förare när deras egna misstag är så mycket allvarligare är helt obegripligt.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
ja motorsporten e inte heller förskonad från den underbara svenska ideen om att visa känslor e dåligt dåligt dåligt. för i helvete det e ju känslor och uppvisandet av dom som gör oss mänskliga men nej blir man rövknullad ska man bara stå där o le för fyyyyy om man blir arg då e man en dålig människa.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Hur då? SM i roadracing "ägs" ju redan av SVEMO och är en del i nedstigande led från VM och EM. SVEMO är ju del av FIM.
Nej, SVEMO äger inte begreppet SM i roadracing. Precis lika lite som att SVEMO skulle vara något annat än en ideell idrottsförening och stå på en nivå "över" våra klubbar (enligt RF är det t.o.m. tvärtom).

Det hela är utrett av Riksidrottsförbundet och intressant nog så var SVEMO upphovet till det hela. SVEMO la fram en motion till en RF-stämma en gång i tiden som gällde specifikt den här frågan.

SVEMO ville att RF skulle ta ett uppdrag att, citat, "noga utreda frågan" om "vem som äger begreppet Svenskt Mästerskap" och "utifrån utredningens resultat dra slutsatser och föreslå handlingsalternativ för svensk idrottsrörelse på kort och på lång sikt."

Man kan säga att det hela inte avlöpte på det sätt som SVEMO hade hoppats.
RF avslog motionen med bl.a. följande motiveringar:
- "Någon ensamrätt till själva begreppet Svensk Mästerskap har inte RF"
- det är "klarlagt att någon ensamrätt till begreppet inte finns"
- "Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för 'svenska mästerskap' och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s."

Mvh
PiPPi
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är just det här som gör mig så upprörd...
Och det är du inte ensam om!

I Svemos lilla värld är det betydligt allvarligare att skälla ut en domare verbalt och köra lika snabbt som arrangörens egen bil i depån, än att utsätta förare för direkt livsfara genom att skicka ut dem på en bana med dolda arbetsfordon eller en safteycar som håller 50 km/h på Sveriges snabbaste raka.

:rolleyes:

- "Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för 'svenska mästerskap' och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s."
Fan vad coolt, jag ser redan fram emot att få se vem som vinner "Rookie 1000 SM" för första gången :banana
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan ge lite ljus i frågan, för som följt det vi gjort -09 som blev upptakteen till anmälan av Svemo till KKV.
Lång historia kort så har vi bildat en egen org som genom SMA licensierar förarna både mc och bil och lite udda fordon.
Vi gör helt egna tävlingar som vi försäkrar, tar ut tillstånd, genomför som man brukar inom motorsport. I år har vi gjort projekt med bla RPS, Polisen, kommuner med laglig street race på gatan.

Vi kan hyra en bana och göra tävling på inga problem, och våra 500 förare totalt åker hos och på svemo anslutna tävlingar så förarna kan åk allt inget problem med det.

Det stora problemt är att svenska förarkåren är väldigt försiktiga och brukar knyta näven så ingen kan se den, jag har hört så mycket under massa år där man vill hit och dit men när man sitter på sin egen klubb så vågar man inte kritisera svemo, det beror på ett historiskt arv där man har kunnat göra sig av med oliktänkande och frysa ut dom eller som GS på Svemo ringa och hota förare.

Men nu finns det lösningar i hela EU och USA, Holland och Danmark har 2-4 förbund och det funkar bra alla gör olika saker.

Så det går att göra som oss och många till Fyddy, motions crossen i norr, skoter burka cupen, SLC, det är tusen tals förare som åket under SMA i år. Man behöver inte välja man kan åka allt så får man mycket åka.

www.Landracing.se

Gäller detta "lojalitetsregeln"?
I så fall anser SVEMO att jag som SVEMO-licensierad funktionär kan bli av med denna licens om jag beblandar mig med en tävling arrangerad av er.

Det är ytterst märkligt: när jag tog ut min licens anser SVEMO att jag är "anställd" av dem och inte får syssla med konkurrerande verksamhet.
Alla andra anställningar jag haft har inneburit att jag FÅTT pengar när jag arbetar men mig veterligen innebär funktionärsjobb bara KOSTNADER.

Om jag har ett ICA-kort anser jag mig ha rätt att handla på COOP.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
- "Följaktligen torde det vara fritt fram, både för SF inom RF och även andra utanför RF, att kalla sina riksomfattande tävlingar för 'svenska mästerskap' och att vid dessa tävlingar dela ut egna mästerskapstecken som skiljer sig från RF:s."

Jag ser framför mig hur det blir lika urvattnat som boxningen 14 titlar.

Men nu har jag inte tid längre, jag ska ut och arrangera SM i ishockey.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gäller detta "lojalitetsregeln"?
I så fall anser SVEMO att jag som SVEMO-licensierad funktionär kan bli av med denna licens om jag beblandar mig med en tävling arrangerad av er.

Det är ytterst märkligt: när jag tog ut min licens anser SVEMO att jag är "anställd" av dem och inte får syssla med konkurrerande verksamhet.
Alla andra anställningar jag haft har inneburit att jag FÅTT pengar när jag arbetar men mig veterligen innebär funktionärsjobb bara KOSTNADER.

Om jag har ett ICA-kort anser jag mig ha rätt att handla på COOP.

Lojalitetsregeln är numera överspelad/utraderad pga SMA's anmälan till Konkurrensverket.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68889
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Fan vad coolt, jag ser redan fram emot att få se vem som vinner "Rookie 1000 SM" för första gången :banana

Hmja, ..det vore väl som att ha ett SM i div.3 fotboll typ. Dvs inte "SM".

Intressant ur ett historiskt perspektiv är, att den organisation som idag är SVEMO, själv var en utbrytare på 30-talet, vilken försökte stoppas & sättas fälleben för av det dåvarande nationella förbundet.
 

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
2-hjulig
Hmja, ..det vore väl som att ha ett SM i div.3 fotboll typ. Dvs inte "SM".
Det torde inte vara omöjligt att en kommersiell satsning skulle kunna innebära en ökad status för ett och annat SM-tecken som RFs specialförbund delar ut idag.

Intressant ur ett historiskt perspektiv är, att den organisation som idag är SVEMO, själv var en utbrytare på 30-talet, vilken försökte stoppas & sättas fälleben för av det dåvarande nationella förbundet.
Mer om detta om du har tid. SVEMO bildades 1935 och valdes in som specialförbund 1963, känner inte till mycket om tiden däremellan.

Mvh
PiPPi
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det torde inte vara omöjligt att en kommersiell satsning skulle kunna innebära en ökad status för ett och annat SM-tecken som RFs specialförbund delar ut idag.
Fast en förutsättning för att "SM"-begreppet inte ska vattnas ur, är ju att de bästa kan delta (vilket inte är fallet i Rookie-klasserna).

Mer om detta om du har tid. SVEMO bildades 1935 och valdes in som specialförbund 1963, känner inte till mycket om tiden däremellan.

Mvh
PiPPi

Jag var på en föreläsning om Saxtorps Grand Prix. Och Grand Prixet var tydligen ursprunget till SVEMO:s tillkomst. Skrev lite om det HÄR.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top