"Svensken" avstängd?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Hmm, kanske läge för ett rejält krafttag av typen att gå ut i media med hela skandalen o den uppenbara orättvisan: Aftonbladet + Expressen...anyone?!

Jag gjorde ett utskick för kanske en månad sedan i ämnet till en massa stora tidningar. Där fick de också veta att all material (text och bilder) var gratis. Blev inte någonting om det (förutom bike.se som la upp det). Men man kan ju alltid försöka igen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag gjorde ett utskick för kanske en månad sedan i ämnet till en massa stora tidningar. Där fick de också veta att all material (text och bilder) var gratis. Blev inte någonting om det (förutom bike.se som la upp det). Men man kan ju alltid försöka igen.
Bra gjort :tummenupp Fast, hur pass lättsmältligt va det? Det kanske måste vara på copypaste-nivå för att dom ska orka göra något? :rolleyes:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Fast hur stort allmänintresse är det egentligen för någon som faktiskt gjort det han blir straffad för? Det enda man kan hoppas på är sympatier för att straffet i sig är alldeles för hårt och göra jämförelser med andra sporter men jag tvivlar. Kvällspressen gillar väl mer påståenden om att helt oskyldiga drabbats av orättvisor.

Det säger väl en del att det bara var en hojtidning som var intresserade.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast hur stort allmänintresse är det egentligen för någon som faktiskt gjort det han blir straffad för? Det enda man kan hoppas på är sympatier för att straffet i sig är alldeles för hårt och göra jämförelser med andra sporter men jag tvivlar. Kvällspressen gillar väl mer påståenden om att helt oskyldiga drabbats av orättvisor.

Det säger väl en del att det bara var en hojtidning som var intresserade.
Nja, det handlar väl om att Svensken inte är A) kändis eller B) någon som alla kan känna igen sig i/sympatisera med, tex Lisa 3 blev utslängd från dagis av full fröken. Det var väl tom på löpet när Karl-Filip (prinsen) hamnade i sandfållan med Porschen i somras, fast då var det ju KRASCH och PRINS som sålde lösnummer. Dom skulle ju kunna fylla en hel kvällstidning ett par gånger i veckan med alla vurpor alla banåkare och RR-folk lyckas med varje vecka :hihi

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Bra gjort :tummenupp Fast, hur pass lättsmältligt va det? Det kanske måste vara på copypaste-nivå för att dom ska orka göra något? :rolleyes:

http://www.bike.se/nyheter/david-andersson-avstangd-fran-racerbanorna-majjuni-manad-2011-337

Neutral: Jag skrev i mailet att jag kan bistå de med all fakta i ärendet och länkade även till "Stötta David"-avdelningen på highsider.se. Där allt i ärendet är samlat inklusive dokumenter. Hade det verkligen vart nyhetstorka, kanske de hade valt att lägga in det jag skrivit eller skrivit något själva.

Ska skriva igen, nu när straffet förändrats. Ska man få in det i Aftonbladet så får man väl kanske skriva på deras språk "Skandal" osv..

Edit: Länk till Stötta David-avdelningen: http://www.highsider.se/stottadavid.html

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Ska skriva igen, nu när straffet förändrats. Ska man få in det i Aftonbladet så får man väl kanske skriva på deras språk "Skandal" osv..

Edit: Länk till Stötta David-avdelningen: http://www.highsider.se/stottadavid.html

Kanske några hundra som mailar AB, Expressen och andra tidningar med info så kanske de tar upp det.
Kan de skriva om denna "stackaren" kan de skriva om andra tycker man.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article8185341.ab

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
:rofl ja sicka dårar det finns inom rättsväsendet!

De jävla hästnissarna tror de kan göra hur som helst.
Hade grabben haft nåt innanför pannbenet hade han väntat med att lasta ur den ena hästen tills den andra transporten kommit.
Eller det var så viktigt att få ner den andra hästen!

Nån som gnällde över att polisen var nitiska mot överlast.
Därför som det snurrar och slår runt en massa hästtransporter, skaffa E kort eller annan vagn och dragbil isf att lägga pengar på böter och äventyra säkerheten för oss andra trafikanter.

Men de som bor runt Stockholm kanske kan ställa upp för David på söndag med en protest.
Säkert nån tryckare som kan fixa fram tröjor lite kvickt om vi salar ihop en slant.
Kan ge en del reklam för den om han trycker dit sin egen logga.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
De jävla hästnissarna tror de kan göra hur som helst.
Hade grabben haft nåt innanför pannbenet hade han väntat med att lasta ur den ena hästen tills den andra transporten kommit.
Eller det var så viktigt att få ner den andra hästen!

Nån som gnällde över att polisen var nitiska mot överlast.
Därför som det snurrar och slår runt en massa hästtransporter, skaffa E kort eller annan vagn och dragbil isf att lägga pengar på böter och äventyra säkerheten för oss andra trafikanter.

Ja självklart var det fel om nu hästtransporten inte tar 2 hästar!
Men förmodligen var det väl övervikt för bilen:va
Eller tycker jag att polisen kunde eskortera ägare/hästarna till ett lämpligare ställe!

Eller om det nu var bilen som var problemet som jag förstår det, kunde väl Polisen ha kört transporten.
Inte så smart att stå på E4:rolleyes:

Har aldrig hört att hästtransporter har vält faktiskt :)

Iom att du verkar lite irreterad på hästnissarna, så måste ju jag försvara lite!
Har en polare som inte får dra sin hästtransport med sin nya fina XC60
men med en upprostad 945 som kan tappa kroken vilken dag som helst kan dra kärran!

Eller med ett E-kort blir det säkrare menar du?

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Wiiihooo - skall det skrivas om roadracing i media så skall det alltid vara negativt. Typ att folk kraschar och att sporten är skitfarlig.
Undrar när förarna skall mejla positiva saker om sin sport :)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag förstår inte hur någon kan tycka det är ok att varas med i/stötta en sådan förening som svemo som handlar på detta viset. :( de raserar ju nu karriären för en av sveriges största framtidslöften, det tycker jag är värt att stå upp för. jag skulle gå ur om jag var med!

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Ähh...verkar ju lönlöst att bråka med SVEMO!
Visst, det verkar ju ha skötts rätt o reglementsenligt, MEN aningens fel o missvisande input ifrån början (tycker jag), som en vis man sade: "det är som att åtala en polis...skulle jag tro"

-När man kommer in i depån ifrån ett flatout kvalpass i över 250km/h o tagit ut sig fysiskt o mentalt max i sommarvärmen (Fbg), så tycker jag att reglerna som SVEMO beslutat om 5 km/h max i parkeringsdepån är helt åt skogen.

-Gör om gör rätt: Man stannar i bandepån eller i pitbox OCH därifrån stängs hojen av, depåpersonalen tar hand om hojen o rullar den vackert i gångfart till sin trailer o depåtält: Hur svårt kan de vara att ändra reglerna så dom är smarta, funkar att efterleva o säkra i praktiken??!!

-Sen blir man faktiskt förbryllad över, när man ser Kga Motorstadions Ford (MBB 487) gasa förbi i ca 20km/h i parkeringsdepån bland gående publik, på denna film: Lev som ni lär, för fasiken!!

http://www.youtube.com/watch?v=Cx7osGhP-NA

-Sen kan jag inte låta bli att förundras över hur 2vuxna män i dagens Sverige (B.A. o D.A.) inte kan sätta sig ner och snacka igenom saker o ting i lugn o ro efter racehelgen på ex.vis förbundet, OCH kanske reda ut ett o annat frågetecken o språkligt missförstånd (JA ni 2 verkar tydligen inte prata "samma språk", kan det bero på ÅLDERSSKILLNADEN månne?)
Sånt här gör man alltså innan man glatt skickar vidare ärendet till Disciplinnämnden och RIN, OM man nu vill som förbund: verka för motorcykelsporten, utövarna och arrangörernas fortlevnad i Sverige.

-Till sist, undrar man ju hur lättskrämd o överraskad man egentligen kan bli som Spjut-Molin med sällskap blev, när man faktiskt på eget bevåg befinner sig på plats mitt i Sveriges-racing-elits egna racedepå. Kanske S-M bara en släng av den ökända Svenska avundsjukan, för att David lyckas så bra som han verkligen gjort, på väldigt kort tid!? Riktigt trist i så fall.
Info: Davids hoj gick med kopplingen intryckt och smattrandes på pitlimitern/varvstoppet. DET låter som ett smärre världskrig, JA!!
End of Story!!

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja självklart var det fel om nu hästtransporten inte tar 2 hästar!
Men förmodligen var det väl övervikt för bilen:va
Eller tycker jag att polisen kunde eskortera ägare/hästarna till ett lämpligare ställe!

Eller om det nu var bilen som var problemet som jag förstår det, kunde väl Polisen ha kört transporten.
Inte så smart att stå på E4:rolleyes:

Har aldrig hört att hästtransporter har vält faktiskt :)

Iom att du verkar lite irreterad på hästnissarna, så måste ju jag försvara lite!
Har en polare som inte får dra sin hästtransport med sin nya fina XC60
men med en upprostad 945 som kan tappa kroken vilken dag som helst kan dra kärran!

Eller med ett E-kort blir det säkrare menar du?

Han valde att ställa av en häst och transportera vidare den andra.

Prioriteringar heter det om man väljer fel bil helt enkelt, därför vi har bilprovning som kollar upp sakerna.
Jag har inget emot hästnissar egentligen,har själv en dotter som rider.
Men de verkar tro att lagar och regler ofta inte gäller dem.

Ja ett E kort gör en förare påläst om saker och ting, inte säkert att han hade fått dra ekipaget trots E kort och då är det ju helt galet med vikten.

Slå runt var väl överdrivet, men tycker att de ofta välter och knyter sig med olyckor som följd.
Detta handlar tillslut om trafiksäkerhet.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
jag förstår inte hur någon kan tycka det är ok att varas med i/stötta en sådan förening som svemo som handlar på detta viset. :( de raserar ju nu karriären för en av sveriges största framtidslöften, det tycker jag är värt att stå upp för. jag skulle gå ur om jag var med!

Jag håller helt klart med. Men det är förstås lätt att säga när man inte ens är med.

Tills "nyligen" trodde jag att SVEMO va en organisation för dom som utövar den här sporten, men efter att ha läst den här tråden (och andra) verkar det som att utövarna har minst av alla att säga till om?

Så ni som är med och vet bättre än mig - vem är SVEMO till för egentligen? Och vad tillför SVEMO RR-sverige i praktiken?

En till fråga som dök upp i min hjärna - skulle det vara möjligt att arrangera en serie helt utan någon backning av SVEMO? Det borde göra båda förare och arrangörer nöjda - om det går.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...