"Svensken" avstängd?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
:confused:

Det är väl bättre att ploj-SVEMO står för klubbens eventuella risk som är i rakt nedåtstigande led förknippad och ansvariga med deras totala brist på känsla, förnuft och beslutsförmåga som bas?

Förarna har inte gjort något fel, de ställer upp för en person som i deras idrott blivit felaktigt behandlad, gång på gång. :fakta

Då blir det kännbart för SVEMO :banana

Jag vet inte om vi springer om varandra, eller om det bara är jag som inte begriper. Min åsikt är bara att man inte kan kräva av en klubb, som råkar arrangera race just den omtalade månaden, att den ska ta den ekonomiska smällen bara för att man vill sätta ner foten mot svemo. Då tycker jag snarare att alla gemensamt tar den smällen genom att isf ersätta klubben för förlorade intäkter. Klubben har väl inte heller gjort något fel? :confused:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Som den djävla tennismatch.. fram och tillbaka

Grundidén att bojkotta tävlingarna i tex. Maj månad är skitbra, det skulle verkligen vara en markering av missnöje men tyvärr är det som NR18 och några till skriver, att det drabbar klubbarna och inte den man vill markera.

De som propagerar för bojkott och de som får panik av bara tanken verkar enkelt kunna delas upp i 2 kategorier.

Antingen är man i någon form engagerad som arrangör eller så är man det inte.

Beslutet kan i alla fall inte ändras. Det som kan ändras är framtiden, dvs. om domaren i fråga kommer jobba vidare, sammansättningen på svemos olika sektioner och komittéer.
Detta sker på det nästan stängda mötet på söndag. Ska ni bomba någon med frågor, protester eller förslag så är det deltagarna på det mötet som skall ha infon. Dvs. den i er klubb som fått inbjudan att vara med. I linköpig är det Kobbe men även Pelle Träff och Alexandra kommer vara med på mötet av olika anledningar. Vilka som representerar just din hemmaklubb fick du säkert reda på när du var på förra månadsmötet! :) <== ironi

Sluta tjata ihjäl varandra här och lägg energin på att påverka dom som har möjlighet att påverka något!

/HW

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Dåså:

sture.fredell@svemo.se; bertil.bergstrom@svemo.se; agneta.andersson@svemo.se; olle.bergman@svemo.se; tony.jacobsson@svemo.se; jorgen.hafstrom@svemo.se; ake.knutsson@svemo.se; hakan.leeman@svemo.se; per.westling@svemo.se;

Jag får inte fram följande:

Brännström Rune Norrköping
Disciplinnämnd
Knutsson Åke Lerum
Disciplinnämnd
Lindgren Lars Grillby
Disciplinnämnd
Nordenson Harald Stockholm
Disciplinnämnd

Kan någon förse mig med dessa adresser?

Jag kommer vidarbefodra mina åsikter till Kobbe, Alex och Pelle Träff så dom har det som underlag vid möten som hålls.

MEN! Att diskussionen här skulle avstanna bara för det, njaaeh!

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kan någon förse mig med dessa adresser?

Jag tror faktiskt inte dessa herrar har gjort ett speciellt dåligt jobb. Det som borde diskuteras är vilket underlag dom hade att jobba med och hur det kommit till dom (till världen om man så vill).

Baserat på det som står i domarrapporten och anmälan är bestraffningen korrekt, men stämmer det som rapporterats och anmälts?

Tänk dig in i hur en sån här kommite måste jobba.. dom sysslar inte med omvärldesanalys och jämför hockeyskador med roadracing. Dom har en anmälan och ett försvar att ta ställning till och tyvärr är det väl som att försöka åtala en polis. Man har inte riktigt samma trovärdighet i slutänden.

OBS! Detta är ren spekulation från min sida, men jag tror det är så här.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag vet inte om vi springer om varandra, eller om det bara är jag som inte begriper. Min åsikt är bara att man inte kan kräva av en klubb, som råkar arrangera race just den omtalade månaden, att den ska ta den ekonomiska smällen bara för att man vill sätta ner foten mot svemo. Då tycker jag snarare att alla gemensamt tar den smällen genom att isf ersätta klubben för förlorade intäkter. Klubben har väl inte heller gjort något fel? :confused:

Nejdå, det gör vi nog inte. Det är bara det att vi ser olika vägar till lösningen. Jag ser inte SVEMO som ett "medlemmarnas gruppering", jag ser det som ett ryggdunkargäng som inte vill ha kritik, ändring av hur man gör saker eller helst ändring alls. Det är ju bra som det är.

Om då ändring skall ske måste det som sker vara kännbart, helst ge rubriker i aftonhoran och andra tidningar, en total bojkott skulle göra just det. Jag ser att arrangören hamnar i mitten, men jag ser inte hur dom inte skulle kunna göra det. Alternativet att alla 15 åker över mållinjen synkront i protest vore ett riktigt krafttag som inte skulle påverka arrangörens inkomster alls. Men då skall hela PSBK-fältet var med på det, inte alla utom 2.

Jag tror faktiskt inte dessa herrar har gjort ett speciellt dåligt jobb. Det som borde diskuteras är vilket underlag dom hade att jobba med och hur det kommit till dom (till världen om man så vill).

Baserat på det som står i domarrapporten och anmälan är bestraffningen korrekt, men stämmer det som rapporterats och anmälts?

Tänk dig in i hur en sån här kommite måste jobba.. dom sysslar inte med omvärldesanalys och jämför hockeyskador med roadracing. Dom har en anmälan och ett försvar att ta ställning till och tyvärr är det väl som att försöka åtala en polis. Man har inte riktigt samma trovärdighet i slutänden.

OBS! Detta är ren spekulation från min sida, men jag tror det är så här.

Mycket möjligt att det är så. Men det är dom som anställer domare och representanter. Om deras utsända ger falsarier som sedan gör att SVEMO tar tomtebeslut så blir det dom som blir hängda. Enkelt.

Så dom får gärna vidaresända alla dom mail som jag hoppas att alla inblandade kommer sända till domarna och de utsända och kräva deras avgång och indragna uppdrag. Men det är faktiskt upp till dom, jag kan inte sparka dom, trots att jag tror att skulle göra nytta där om jag fick 2 veckor att rensa upp lite.

Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Mycket möjligt att det är så. Men det är dom som anställer domare och representanter. Om deras utsända ger falsarier som sedan gör att SVEMO tar tomtebeslut så blir det dom som blir hängda. Enkelt.
.

Kan vi låta bli att sprida uppfattningen att någon av dessa är anställd av Svemo? Det handlar om ideellt arbete, ingen anställning.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Domare utses av svemo, svemo utses på söndag!

Det finns för visso ett domararvode men det är knappast en anställning.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Kan vi låta bli att sprida uppfattningen att någon av dessa är anställd av Svemo? Det handlar om ideellt arbete, ingen anställning.

Så du menar att ingen är avlönad av SVEMO? Inga utbetalningar har registrerats från SVEMO till någon någonsin som lön?

Nähä. Då kanske vi ska ändra på det, så det blir ordning på skutan?

Nr18: Kan du arrangera PSBK-racet under STCC på torpet under SMA-försäkring och under deras flagg istället för SVEMO för att visa missnöje men slippa att ev. förare hoppar av med ekonomisk förlust som resultat?

Domare utses av svemo, svemo utses på söndag!

Det finns för visso ett domararvode men det är knappast en anställning.

Personerna i fråga får pengar för ett i många fall (ej) utfört arbete. Man kanske inte blir rik, men får iallfall pengar.

Då omformulerar jag "ansällning" till "förtroendeuppdrag med ersättning"

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kan vi inte lägga ner det här eviga tjatet från vissa om att man ska engagera sig i sin klubb för att kunna påverka? Det är så 1970-tal att det knottrar sig på armarna. Dessutom är det i princip omöjligt för oss som bor 20, 30, 40, 50 mil från vår klubb. Inte fan sitter jag och åker 50 mil T/R för att vara med på ett månadsmöte.

Klubbarna kommer alltid att drivas av dem som bor i närheten, pungt!

Sen tycker jag att vi ska lägga ner snacket om att bojkotta tävlingar då fel personer blir lidande. Tex så har ARC inte ett skit med Davids dom att göra och jag förstår inte varför de ska straffas. Då är det mycket bättre att göra någon typ av aktion i samband med tävling, tex köra med en T-shirt med något tryck eller liknande.

@Jorpes: Som sagt, det är skillnad på folk och folk i depån.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
SVEMO´s beslutsfattare darrar när du nämner T-shirten. Vilket straff :rolleyes:
Och på vilket sätt straffar det Svemo om vi förare struntar i att åka en tävling, när Svemo iaf får sina tillståndspengar? Det räcker ju att klubben får ett tillstånd för att dom ska få sina pengar, sen om klubben har 500 startande eller 0 påverkar fortfarande inte Svemo. Dessutom kommer ingen fatta varför "vi" struntar i ett race, samtidigt som "vi" klagar över få tävlingar... :rolleyes:

Däremot om alla har lika t-shirt så känns det som att ett enat förarkollektivet ställer upp och gör något som verkligen syns! Alternativt ett stort rött kryss på hojen, kommer på förarmötet i kjol eller vad som nu ger störst effekt och alla kan ha råd med. Alla RR-förare har inte allt betalt av sponsorer och 6-siffrig månadslön...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Nr18: Kan du arrangera PSBK-racet under STCC på torpet under SMA-försäkring och under deras flagg istället för SVEMO för att visa missnöje men slippa att ev. förare hoppar av med ekonomisk förlust som resultat?

Om A-torp hade tagit på sej att arrangera ett STCC skulle detta vara ett möjligt sätt att hantera det på. Jag tror dock att STCC hade dragit in tävlingen i samma ögonblick vi skulle föreslå det, eftersom STCC och Svemo/Bilsportförbundet har ett avtal. Då hade vi återigen varit tillbaka på ruta ett.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och på vilket sätt straffar det Svemo om vi förare struntar i att åka en tävling, när Svemo iaf får sina tillståndspengar? Det räcker ju att klubben får ett tillstånd för att dom ska få sina pengar, sen om klubben har 500 startande eller 0 påverkar fortfarande inte Svemo. Dessutom kommer ingen fatta varför "vi" struntar i ett race, samtidigt som "vi" klagar över få tävlingar... :rolleyes:

Däremot om alla har lika t-shirt så känns det som att ett enat förarkollektivet ställer upp och gör något som verkligen syns! Alternativt ett stort rött kryss på hojen, kommer på förarmötet i kjol eller vad som nu ger störst effekt och alla kan ha råd med. Alla RR-förare har inte allt betalt av sponsorer och 6-siffrig månadslön...

Du får gärna, gärna tro att det ger utslag i medierna. Jag tror det inte, alltså kan allt fortsätta "som vanligt" efter att T-shirtarna tas av... Enda resultatet då är att alla förare har en något utökad garderob. Däremot är tröjan ett fantastiskt komplement till exemplet "alla kör över mållinjen samtidigt". Det skulle ge skruv i medierna :fakta

Riktiga handfasta protester ger alltid utslag i media.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag förstår vad du är ute efter Zeb men jag tror inte att det kommer att få den effekt du önskar. Vidare tror jag inte att någon kommer att ställa upp på att ägna ett par helger och åtskilliga 10.000-tals kronor på att mysa i depån och köra över mållinjen tillsammans.

SO/SM på Falken kommer att TV-sändas (TV10) och om den lilla publik som ser det får se en protest som tar bort hela nöjet med att titta på oss lär de inte titta nästa gång. Om vi däremot åker med något typ av budskap på oss kommer det att väcka frågor hos tittarna som kommentatorerna kommer att få förklara.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag förstår vad du är ute efter Zeb men jag tror inte att det kommer att få den effekt du önskar. Vidare tror jag inte att någon kommer att ställa upp på att ägna ett par helger och åtskilliga 10.000-tals kronor på att mysa i depån och köra över mållinjen tillsammans.

SO/SM på Falken kommer att TV-sändas (TV10) och om den lilla publik som ser det får se en protest som tar bort hela nöjet med att titta på oss lär de inte titta nästa gång. Om vi däremot åker med något typ av budskap på oss kommer det att väcka frågor hos tittarna som kommentatorerna kommer att få förklara.

Det är det här jag var ute efter redan från början när jag nämnde t-shirts med tryck eller liknande symbol.
Får man folk att ställa frågan och man får reportrar på plats att ställa frågan... ja då blir det genast obekvämt för de som faktiskt står på andra sidan av frågeställningen och det är då vi kan komma någonstans tror jag.
Och detta utan att flagga franskt och ställa traktorer på motorvägen.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Om något ska göras så är det väl NU innan SVEMO-mötet på Söndag?!
Slå på storsläggan och ställ upp alla Pro Superbikar prydligt i snön på enadfront o smacka på er knallgula Tshirts m tryck, utanför entre'n på Quality Arlanda Hotel och plocka dit media, kanske kan ni få med er Eric Hulth som protestchef...lr Petter Jansson kanske är bättre lämpad som detta (vad vet jag).

Edit: @Hoztic Jajja, väldigt tidsoptimisktiskt tänkt av mig då, men den röda tråden, gör nåt bra NU isf. att vänta tills säsongen redan startat upp. ETT förslag bara...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om något ska göras så är det väl NU innan SVEMO-mötet på Söndag?!
Slå på storsläggan och ställ upp alla Pro Superbikar prydligt i snön på enadfront o smacka på er knallgula Tshirts m tryck, utanför entre'n på Quality Arlanda Hotel och plocka dit media, kanske kan ni få med er Eric Hulth som protestchef...lr Petter Jansson kanske är bättre lämpad som detta (vad vet jag).
Nu kanske jag verkar pessimistisk å tråkig, men det är fredag idag, nog svårt att få fram t-shirts till på söndag, sen bor nog inte majoriteten av alla (Pro Superbike-)förare en kvarts bilresa från Arlanda :rolleyes: Men visst, ju längre från händelsen det protesteras, desto mindre tar det ju.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Eller ska vi använda aftonbladets (irriterande) "Vi gillar olika" slogan som avatar och med svenskens tryne på!

Till på söndag lär det bli tufft att organisera sig. Samtidigt dock tror jag att Svemo mycket väl vet om hur hett ämnet är. Men Svemo är ju oxå bara en mellanhand vidare högre upp i hierarkin.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
@Swedie: Hahaa, den gamla surdegen som avatar, den är ju asful ju, "Talk to da big hand" eller vad tycker du Sandstream??!!
Trevlig helg, nu ALLA på HELA Sporthoj!!

Bifogat

• gillarolika2_1288351t.jpg
    gillarolika2_1288351t.jpg
    38.3 KB · Visningar: 106
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...