https://ledarsidorna.se/2016/05/ett-rad/
"Samtalen från Libanon kommer nu åter efter min senaste resa dit. Framför allt det råd jag skulle vidarebefordra till våra politiska ledare men som jag, och många, ryggar för. Jag kommer nu ihåg hur den lille mannen, ministern som överlevt ett tjugo år långt inbördeskrig, spände ögonen i mig och sade:
”Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa. Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande. Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana”."
Jag tror att vi är i läget med problemen nu.
Nej och just därför tror jag inte att vi kommer att få bukt med det eskalerande våldet inom en överskådlig framtid, tyvärr.
Vi kommer troligen att ha enklaver där det är lugnare än på annat håll men helt förskonade kommer man inte att vara någonstans.