Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Funkar för mig när jag testar nu. Fast de verkar ha gjort någon systemuppdatering så att man hamnar på SAS for Business när man loggar in (ifall man har det knutet till sitt konto). Sen måste man växla till privat för att se Eurobonus. Börjar du bli orolig för att SAS konkar och vill plocka ut poängen snabbt? ;)
Tänkte ta till ut poängen och avsluta mitt EuroBonus MasterCard, Norwegian har ett visa med bättre villkor dessutom.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Riksdagen kan ändra de grundlagar som behöver ändras.

Absolut, men då måste det vara ett val emellan, div utredningar, lagrådet som skall yttra sig, domstolsväsendet skall se över tillämpningen, det får inte komma i konflikt med en del viktiga konstitutionella principer i regeringsformen, EU-lagar och allt möjligt. För att inte tala om tiden som det sen tar att genomföra det. Så hur skulle det kunna vara en realistisk lösning med tanke på att det idag och med största sannolikhet inte finns något parti i Sveriges riksdag som skulle kunna tänka sig att ens föreslå något så radikalt? Hur skall den diskussionen i riksdagen se ut, liksom?

Raderad medlem 51742

Guest
Tänkte ta till ut poängen och avsluta mitt EuroBonus MasterCard, Norwegian har ett visa med bättre villkor dessutom.

Fast jag undrar hur det skall gå för Norwegian på den svenska marknaden nu med deras senaste reklamkampanj. Jag tänker att det kanske finns massor av svenskar som levt i tron att osthyveln är svensk och som blir lite upprörda nu när Norwegian skriver dem på näsan om att det är en norsk uppfinning som vi har importerat till Sverige :gnissla

Skärmavbild 2020-02-13 kl. 20.34.56.png

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Absolut, men då måste det vara ett val emellan, div utredningar, lagrådet som skall yttra sig, domstolsväsendet skall se över tillämpningen, det får inte komma i konflikt med en del viktiga konstitutionella principer i regeringsformen, EU-lagar och allt möjligt. För att inte tala om tiden som det sen tar att genomföra det. Så hur skulle det kunna vara en realistisk lösning med tanke på att det idag och med största sannolikhet inte finns något parti i Sveriges riksdag som skulle kunna tänka sig att ens föreslå något så radikalt? Hur skall den diskussionen i riksdagen se ut, liksom?
Jag tror att på några års sikt så bryr sig inte folk om vad det stod i en bok skriven i annan tid. Tänk Bibeln.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast jag undrar hur det skall gå för Norwegian på den svenska marknaden nu med deras senaste reklamkampanj. Jag tänker att det kanske finns massor av svenskar som levt i tron att osthyveln är svensk och som blir lite upprörda nu när Norwegian skriver dem på näsan om att det är en norsk uppfinning som vi har importerat till Sverige :gnissla

View attachment 452662
Norrmännen får gärna proklamera att de är hur bra de vill, det samma gäller alla andra nationaliteter. Jag vill bara inte bli skriven på näsan att jag och min kultur är värdelös/ej existerande. Den som vill det får gärna tycka det här var kul, samt gärna få löss, influensa, eksem och starr

Raderad medlem 51742

Guest
Norrmännen får gärna proklamera att de är hur bra de vill, det samma gäller alla andra nationaliteter. Jag vill bara inte bli skriven på näsan att jag och min kultur är värdelös/ej existerande. Den som vill det får gärna tycka det här var kul, samt gärna få löss, influensa, eksem och starr

Och precis där har du den lilla, men viktiga, skillnad som gör att Norwegians variant fungerar bättre som reklam än vad SAS dito gör..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tack för att du utvecklade ditt svar. Du beskrev den trestegsmodell jag föreslog som allt för akademisk, resurskrävande och med för många möjligheter till krångel, men jag har svårt att se hur det alternativ du föreslår skulle kunna implementeras. Rätta mig gärna om jag har fel, men det du beskriver låter som något som är oförenligt med ganska mycket som vi förknippar med ett demokratiskt samhälle. Det skulle antagligen kräva såväl grundlagsändringar som andra omfattande samhällsförändringar som knappast något parti i riksdagen skulle kunna tänka sig att ställa sig bakom. Hur menar du, realistiskt, att det du föreslår skulle kunna genomföras? Hur tänker du dig till exempel att man skall hantera det massiva motstånd från en betydande del av befolkningen som antagligen skulle bli fallet?

Desperate times call for desperate measures, som någon iaf ungefärligen sagt.

Det har gått alldeles utmärkt att göra diverse "avsteg" från gällande lagstiftning i såväl stort som smått, särskilt omdet slår mot egna befolkningen.. Man kunde kanske som omväxling testa att praktisera den (o)ordningen för något som gagnar folk och land. Finnarna kan, är basen i vårt lagsystem så väsensskilt från deras eller har vi bara lama, kontraproduktiva värdegrundsvarierade politiker? Naturligtvis är jag skeptisk till att den handlingskraft som behövs också finns. Nesan består i att vi offrar värnlösa för att slippa stöta oss med förövare och barbari. Finns det någon som tror att vi löser ett enda problem med att öka föraktet från de som hatar oss?

Begås det krigiska handlingar bör de också bemötas som sådana, tills de är övervunna. I dessa lägen behövs en Churchill som förmår fatta och genomdriva de obekväma besluten. Sverige bör ödmjukt vädja om råd och hjälp från länder som bevisligen har bättre koll. Jag fattar väl att det inte kommer hända och vi är på en resa mot undergång, bara hastigheten och hur grisig den blir är höljd i dunkel.

Att det finns möjlighet att agera vidare än i ett tillstånd av ohotad fred vet vi inte minst genom hur vi kollaborerade med nazityskland. Varför skulle det vara omöjigt för betydligt ädlare syften än så?

Det är en relevant fråga, den om demokratin. Vi har inte ens en demoratiskt vald regering så vad gör man när demokratin är satt ur spel? Jag får bli svaret skyldig på den.

Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Som du säkert uppfattat menar jag att vi passerat point of no return i bemärkelsen att något tryggt samhälle får vi inte tillbaka. Frågan är snarare hur illa det skall bli och hur fort kommer det att gå. Förvissad om att de grymheter folk nu förfasar sig över är en stilla susning gentemot vad som kommer och toleransen för vad som

Man kan börja hårt för att det går att lätta på. Man kan inte börja med mjäk, snällism och underkastelse och tro att man sedan ska kunna höja insatsen i takt med utvecklingen.

Likely to happen...

https://ledarsidorna.se/2016/05/ett-rad/

"Samtalen från Libanon kommer nu åter efter min senaste resa dit. Framför allt det råd jag skulle vidarebefordra till våra politiska ledare men som jag, och många, ryggar för. Jag kommer nu ihåg hur den lille mannen, ministern som överlevt ett tjugo år långt inbördeskrig, spände ögonen i mig och sade:

”Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa. Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande. Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana”."

Jag tror att vi är i läget med problemen nu.

Det skulle antagligen kräva såväl grundlagsändringar som andra omfattande samhällsförändringar som knappast något parti i riksdagen skulle kunna tänka sig att ställa sig bakom.

Nej och just därför tror jag inte att vi kommer att få bukt med det eskalerande våldet inom en överskådlig framtid, tyvärr.

Vi kommer troligen att ha enklaver där det är lugnare än på annat håll men helt förskonade kommer man inte att vara någonstans.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Riksdagen kan ändra de grundlagar som behöver ändras.

Det är inte snart nog - det krävs att riksdagen fattar två likadana beslut med riksdagsval däremellan. Det dröjer minst fyra år innan några drastiska beslut kan tas. Till dess får man tampas med den grönröda salladsröran så gott det går.

Raderad medlem 51742

Guest
Desperate times call for desperate measures, som någon iaf ungefärligen sagt.

Det har gått alldeles utmärkt att göra diverse "avsteg" från gällande lagstiftning i såväl stort som smått, särskilt omdet slår mot egna befolkningen.. Man kunde kanske som omväxling testa att praktisera den (o)ordningen för något som gagnar folk och land. Finnarna kan, är basen i vårt lagsystem så väsensskilt från deras eller har vi bara lama, kontraproduktiva värdegrundsvarierade politiker? Naturligtvis är jag skeptisk till att den handlingskraft som behövs också finns. Nesan består i att vi offrar värnlösa för att slippa stöta oss med förövare och barbari. Finns det någon som tror att vi löser ett enda problem med att öka föraktet från de som hatar oss?

Begås det krigiska handlingar bör de också bemötas som sådana, tills de är övervunna. I dessa lägen behövs en Churchill som förmår fatta och genomdriva de obekväma besluten. Sverige bör ödmjukt vädja om råd och hjälp från länder som bevisligen har bättre koll. Jag fattar väl att det inte kommer hända och vi är på en resa mot undergång, bara hastigheten och hur grisig den blir är höljd i dunkel.

Att det finns möjlighet att agera vidare än i ett tillstånd av ohotad fred vet vi inte minst genom hur vi kollaborerade med nazityskland. Varför skulle det vara omöjigt för betydligt ädlare syften än så?

Det är en relevant fråga, den om demokratin. Vi har inte ens en demoratiskt vald regering så vad gör man när demokratin är satt ur spel? Jag får bli svaret skyldig på den.

Du uttrycker dig ganska diffust och jag tror det är bättre för diskussionen om du själv skriver ut precis vad det är du menar, dvs vad som är ditt konkreta förslag och hur det kan genomföras, än att jag skall formulera ett svar som baseras på eventuella feltolkningar, så jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här delen av ämnet just nu. Men tack för diskussionen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan inte rikets ledare förkunna att vi faktiskt ska göra det som krävs för att få bukt på denna röra och sen också göra det som krävs för att få bukt på denna röra.
Ord och handling. 1+1=2.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hanif är bra.

Annars pågår en propagandaoffensiv för tillfället, underhållande, många går säkert på det dock:

1aedb780fc159f235417a168f0e0f7b3.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
https://ledarsidorna.se/2016/05/ett-rad/

"Samtalen från Libanon kommer nu åter efter min senaste resa dit. Framför allt det råd jag skulle vidarebefordra till våra politiska ledare men som jag, och många, ryggar för. Jag kommer nu ihåg hur den lille mannen, ministern som överlevt ett tjugo år långt inbördeskrig, spände ögonen i mig och sade:

”Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa. Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande. Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana”."

Jag tror att vi är i läget med problemen nu.

Nej och just därför tror jag inte att vi kommer att få bukt med det eskalerande våldet inom en överskådlig framtid, tyvärr.

Vi kommer troligen att ha enklaver där det är lugnare än på annat håll men helt förskonade kommer man inte att vara någonstans.

Nu var ju inte Johan Westerholms poäng att vi skulle följa den libanesiska ministerns råd, utan at lyfta fram det som ett avskräckande exempel om vad som kanske väntar oss om vi inte agerar för att få bukt med problemet (denna poäng framgick längre ner i artikeln).

Skulle det gå så långt, då är det verkligen kört för Sverige. Då har vi skapat ett samhälle som inte kommer gå att reparera på överskådlig tid. Det kommer vara ett samhälle så sargat, så fyllt av konflikter och med så liten tillit kvar att vi inte kommer ha någon förmåga att ta oss an de ännu större problem som vi behöver hantera i framtiden. Det är liksom inte bara att sätta demokratin på undantag ett tag och efter det går vi tillbaka till business as usual och tro att problemet försvinner. Se på vad som händer i krigsländer. Det finns följdverkningar. Det är lätt att föreställa sig att man i ett sådant läge kommer få och behålla kontrollen, men t ex glömma bort de andra spelare och inte speciellt goda krafter som skulle passa på att utnyttja en sådan situation. Det finns potential att sätta oss i en mycket värre skitstorm än vi kan föreställa oss.

Bara för att vi har odugliga politiker just nu innebär det inte att det därmed är omöjligt att lösa problemet inom ramarna för demokrati och ett civiliserat samhälle. Det finns enormt mycket kvar som går att göra om bara viljan finns. Låt oss börja där, innan vi hoppar över alla steg på eskaleringsskalan och sätter oss direkt i Libanon.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sverige har väl inte stöd för undantagstillstånd, men regeringen har mandat att reglera lagar, så möjligheten finns där.

Tror inte att verktyg saknas. Det är vilja det är brist på.

Raderad medlem 51742

Guest
Sverige har väl inte stöd för undantagstillstånd, men regeringen har mandat att reglera lagar, så möjligheten finns där.

Tror inte att verktyg saknas. Det är vilja det är brist på.

Tror även det finns vilja, även om det förmodligen behövs ett nyval emellan för att riksdagen skall kunna tråckla sig ur den dysfunktionella regeringssituation vi har som skapar en oförmåga att agera och där vissa småpartier har fått orimligt stort inflytande.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror även det finns vilja, även om det förmodligen behövs ett nyval emellan för att riksdagen skall kunna tråckla sig ur den dysfunktionella regeringssituation vi har som skapar en oförmåga att agera och där vissa småpartier har fått orimligt stort inflytande.

Sant, och det är väl tyvärr det som är problemet. Viljan finns, men inte i regeringen, som faktiskt sitter i en position med möjlighet att driva drastiska förändringar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är liksom inte bara att sätta demokratin på undantag ett tag och efter det går vi tillbaka till business as usual och tro att problemet försvinner. Se på vad som händer i krigsländer. Det finns följdverkningar. Det är lätt att föreställa sig att man i ett sådant läge kommer få och behålla kontrollen, men t ex glömma bort de andra spelare och inte speciellt goda krafter som skulle passa på att utnyttja en sådan situation. Det finns potential att sätta oss i en mycket värre skitstorm än vi kan föreställa oss.

Bara för att vi har odugliga politiker just nu innebär det inte att det därmed är omöjligt att lösa problemet inom ramarna för demokrati och ett civiliserat samhälle. Det finns enormt mycket kvar som går att göra om bara viljan finns. Låt oss börja där, innan vi hoppar över alla steg på eskaleringsskalan och sätter oss direkt i Libanon.

Är det inte lite av det vi ser hända just nu rakt framför våra ögon?
En slapphänt hantering från samhällssystemet som untyttjas av inte speciellt goda krafter.
Eller ser det likadant ut som för tex 20 år sedan? Är krafterna ondare idag?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Är det inte lite av det vi ser hända just nu rakt framför våra ögon?
En slapphänt hantering från samhällssystemet som untyttjas av inte speciellt goda kraften.
Eller ser det likadant ut som för tex 20 år sedan?

Det är bland annat det som är min poäng. Vi har redan idag flera olika krafter som om de skulle växa sig för starka kan bli extremt farliga. Det handlar internt i Sverige om olika former av extremism, vare sig det är islamistisk-, vänster- eller högerextremism, likväl som det finns olika krafter i vår omvärld som har sina intressen av att Sverige rör sig i ena eller andra riktningen. Dessa former av extremism, men även mer illasinnade geopolitiska intressen göds av och kapitaliserar på en ökad konfliktnivå och mer polarisering. Även i avsaknad av dolda agendor och illvilliga intressen som styr i bakgrunden (det är lätt att bli konspiratorisk) så räcker det att se till mekanismerna som bidrar till polarisering och hur dessa mekanismer kan bli allt mer självförstärkande om man ger dem förutsättningar att bli det.

Det blir därför ganska enögt att tro att vi kan fokusera på någon slag slutgiltig lösning som fokuserar på EN av dessa poler om vi inte samtidigt ser hur en ökad konfliktnivå kan göda de andra polerna. Vi pratar om ett komplext system - försöker vi styra det med allt för enkla lösningar som om det vore ett simpelt förutsägbart system finns risken för väldigt farliga konsekvenser.

Vi behöver ha lösningar som är effektiva mot de problem som skall bekämpas, men som inte samtidigt underminerar demokratin. Demokrati är inte att en majoritet av folket har fått sin vilja igenom. Demokrati är att vi har en förmåga att samtala med varandra för att lösa problem, trots olika perspektiv och ståndpunkter.

Last edited by a moderator:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hanif är bra.

Annars pågår en propagandaoffensiv för tillfället, underhållande, många går säkert på det dock:

1aedb780fc159f235417a168f0e0f7b3.jpg

De skäms och ör tillintetgjorda, säger de. De är förvånade och hade inte trott det om deras son.

Finns det någon annan som är förvånad? Vad gör de för att ge den drabbade upprättelse? Hur blir det med märkesgrejor och swish, kommer det att bli några konsekvenser öht?

Den här snubben och hans familj är skyldiga den drabbade precis allt för lång tid framöver och fattar de inte det är de sämre än skit. Ska inte behövas några domslut för att de ska fatta att nu är det kräla i stoftet som gäller. En teatralisk uppvisning från soffan regisserad av ett propagandaorgan imponerar icke. Jag tror det är båg och att de skiter i stort sett i vilket men dumma svenskar går på vad som helst.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin