Jag tycker att det är oklart varför svenska medborgarskap skall delas ut i nuvarande omfattning överhuvudtaget.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Svenskt medborgarskap med tillhörande ansökan är ett jävla skämt.
Jag bor i en mindre kommun sedan 1989 (då jag föddes i sagd kommun). Mina föräldrar flyttade till sverige på sent 80tal från england. Jag blev "per automatik" brittisk medborgare fram tills jag var 15 och fick välja. Jag fortsatte vara brittisk medborgare då det är ett relativt svårt medborgarskap att återfå.
2016 Valde jag att bli svensk medborgare då jag gift mig och började klura på det här med barn. En trygghetsfråga helt enkelt.
Ansökan var ett fåtal frågor som man "inte kan svara fel på" .
1 månad senare fick jag ett vanligt kuvert med ett a4 vattenstämplat "2015" och lite annan text (utgånget i mina ögon) med ett Diplom (typ som när man varit duktig på hemkunskapen i 7an eller något)
Thats it... Inget mer.
Sen skrev min kära kommun till mig och sa grattis till att bo i sverige, det är skithäftigt!
Kom ner i hembygdparken och hör på olika föreningar, få en flagga och ät fika med alla andra nya svenskar
Då hade jag bott i samma stad i 28-ish år
och varit med i flertalet föreningar som skulle visa upp sig där.
Bra koll kommunen, och bra koll migrationsverket...
Men tycker inte staten att medborgarskap är varken viktigt eller relevant så fattar jag att inte pöbeln gör det heller!