Tyckte jag att det var rimligt att han som dödade min pappa fick sex år och var ute efter fyra? Nä, speciellt inte när jag hamnade bakom honom i kön på macken. Jag inser ändå att jag inte kan påverka det och valde att inte hämnas ytterligare.
Jag är övertygad om att de som sitter inlåsta klarar sig bättre efteråt om de inte har plågats under tiden på kåken.
Jag tror det gäller att hålla isär saker här, ingen har föreslagit att någon skall plågas så vitt jag vet.
Vad gäller det ytterst beklagliga i din personliga situation så reagerade du som du gjorde, en annan reagerar på ett annat sätt vilket i sig får följdeffekter.
Det finns en skala mellan tex 0 (inget straff alls) till 100 (det mest vidriga straff någon kan föreställa sig). Om det är hundra steg på den skalan så tycker jag vi flyttar oss 5-10 steg så vi hamnar på 10-15, och att bli av med rösträtt under en period är definitivt inte konstigare än att bli av med rätten att gå fritt, göra vad man vill, träffa familj och barn, vänner, osv. Det är inte konstigare än att man kan bli av med körkortet eller vapenlicens.
Kriminalvården, förlåt nytt namn KRIM Vård, har en kampanj i Stockholms lokaltrafik:
"Förändra någons liv"
Underförstått att det skall söka sig en massa influencers från Södermalm till Kriminalvården för att ägna sig åt några år av social porr. Lite som alla tredje världen resenärer som gottar sig i andras elände. Nåväl, jag tycker det vore bättre om kriminalvården var mer fokuserad på att upprätta brottsoffers tilltro till samhället samt skydda allmänheten från farliga individer Sedan kan det visst få finnas fler perspektiv, avskräckande exempel och rehabilitering lämpligtvis. Det är väl de fyra som ska samsas, men det känns som väldigt mycket rehabilitering och väldigt lite av de andra komponenterna i Sverige, som folket också vill ha det, skall man väl tillägga.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk