Sverige idag..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Vad är för mening att intervjua den mannen?

Det är ju som att få svar av statsministern, med bättre meningsbyggnad och marginellt större ordförråd.

Sicket orakel. Förlåt, debacle är nog en rättvisare term.

(Varför poppar ständigt Lars Danielsson upp ur minnets katakomber? Har de såna här "sägtokigagrejersomärrenahånetmänniskor" på lager i rörelsen?)

Raderad medlem 51742

Guest
Lyssnar på kvartals fredagsintervju med socialminister Lena Hallengren. Reagerar särskilt på en sak hon säger, ungefär: "inte ens om jag hade suttit i ett år och funderat hade jag kunnat föreställa mig ett så här allvarligt scenario".

Risken för globala pandemier är ju något som forskare och andra varnat för länge. Det har varit väl känt. Ändå kan de som är ytterst ansvariga för vår säkerhet och hälsa på samhällsnivå inte ens föreställa sig sådana risker. Detta gör mig inte så lite mörkrädd. Det är ju uppenbart att människor i allmänhet har en oförmåga att värdera allvarliga risker tillräckligt högt innan man ser dem konkret framför sig (detta är väl beforskat). Men våra viktigaste beslutsfattare?

Jag tror det nu blivit uppenbart vilket gigantiskt systemfel som finns inte bara inom detta område utan inom egentligen alla områden där man skall värdera liknande risker. För egen del har jag sedan några år varit inställd på att någon typ av kris kommer. Det har helt enkelt funnits allt för många risker av den här karaktären att någon av dem förr eller senare kommer inträffa, samtidigt som samhället har blivit allt mer sårbart. Det har bara varit en tidsfråga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ändå kan de som är ytterst ansvariga för vår säkerhet och hälsa på samhällsnivå inte ens föreställa sig sådana risker. Detta gör mig inte så lite mörkrädd. Det är ju uppenbart att människor i allmänhet har en oförmåga att värdera allvarliga risker tillräckligt högt innan man ser dem konkret framför sig (detta är väl beforskat). Men våra viktigaste beslutsfattare?

Jag tror det nu blivit uppenbart vilket gigantiskt systemfel som finns inte bara inom detta område utan inom egentligen alla områden där man skall värdera liknande risker. För egen del har jag sedan några år varit inställd på att någon typ av kris kommer. Det har helt enkelt funnits allt för många risker av den här karaktären att någon av dem förr eller senare kommer inträffa, samtidigt som samhället har blivit allt mer sårbart. Det har bara varit en tidsfråga.

Vet du vems som är Generaldirektör för MSB?
Myndigheten för Samhällskydd och Beredskap, en viktig myndighet som ska kunna föreställa sig allt hemskt som kan inträffa, förebereda och skydda samhället mot det...

Just det, dit sparkade man fiaskot Eliasson, som har misslyckats på alla poster han har haft, om han inte medvetet har kört saker och ting i botten?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lyssnar på kvartals fredagsintervju med socialminister Lena Hallengren. Reagerar särskilt på en sak hon säger, ungefär: "inte ens om jag hade suttit i ett år och funderat hade jag kunnat föreställa mig ett så här allvarligt scenario".

Risken för globala pandemier är ju något som forskare och andra varnat för länge. Det har varit väl känt. Ändå kan de som är ytterst ansvariga för vår säkerhet och hälsa på samhällsnivå inte ens föreställa sig sådana risker. Detta gör mig inte så lite mörkrädd. Det är ju uppenbart att människor i allmänhet har en oförmåga att värdera allvarliga risker tillräckligt högt innan man ser dem konkret framför sig (detta är väl beforskat). Men våra viktigaste beslutsfattare?

Svenska folket är ju såna loosers. Accepterar den ena skiten värre än den andra och spelar med i spelet som om det vore politikernas viktigaste uppgifter att tvinga på oss massa skit. Skit som är allt annat än en stats kärnuppgifter.
Ett sjukt politiskt system där vi verkar tro att detta är politiska frågor i första hand:
https://www.sporthoj.com/forum/show...-att-le-idag&p=6458879&viewfull=1#post6458879

Men visst, fortsätt med dessa låtsasdebatter om hur många miljoner vi ska slänga på klimatet, hur mycket vi ska subventionera ditten och hur mycket datten ska beskattas. Viktiga frågor som hur mycket koldioxid en motorcykel ska få släppa ut tex, hur skulle det lösas utan våra jätteduktiga politiker.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Svenska folket är ju såna loosers. Accepterar den ena skiten värre än den andra och spelar med i spelet som om det vore politikernas viktigaste uppgifter att tvinga på oss massa skit. Skit som är allt annat än en stats kärnuppgifter.
Ett sjukt politiskt system där vi verkar tro att detta är politiska frågor i första hand:
https://www.sporthoj.com/forum/show...-att-le-idag&p=6458879&viewfull=1#post6458879

Men visst, fortsätt med dessa låtsasdebatter om hur många miljoner vi ska slänga på klimatet, hur mycket vi ska subventionera ditten och hur mycket datten ska beskattas. Viktiga frågor som hur mycket koldioxid en motorcykel ska få släppa ut tex, hur skulle det lösas utan våra jätteduktiga politiker.

Man skulle kanske kunna sammanfatta det som att man starkt övervärderar oväsentliga frågor och starkt undervärderar de stora riskerna.

Raderad medlem 51742

Guest
Kommande dagar kommer vi antagligen få se en drastisk ökning av antalet dödsfall och ett läge på sjukhusen som kommer att chocka många. Människor med allvarliga sjukdomar som kanske inte kommer få den hjälp man förväntar sig. Samtidigt kommer krisen i samhällsekonomin eskalera än mer.

Vi kommer inom några veckor få en väldigt tuff diskussion: hur många är vi beredda att offra i corona för att rädda samhället från att haverera (med på sikt ännu mer ödesdigra konsekvenser)?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man skulle kanske kunna sammanfatta det som att man starkt övervärderar oväsentliga frågor och starkt undervärderar de stora riskerna.

Jag menar att de inte ska värdera oväsentliga frågor öht och enda/en av anledningarna till att de gör det är för att svenska folket är såna lo(o)sers som glatt tar emot all skit som slängs åt deras håll. Svenska folket lyssnar och lyder och accepterar att ens frågan tas upp.

Tre frågor:
1. Genusdebatt och kvotering.
2. Plastskatt.
3. Robusthet och beredskap i krissituationer, som vid ett pandemiitbrott tex.

Ska fråga 1 och 2 öht diskuteras av politiker och ska de öht fatta beslut som innefattar tvång mot befolkningen map dessa frågor? Hur väl rustad skall man vara angående fråga 3 innan fråga 1 och 2 ens ska upp på bordet i lo(o)sersvenskens ögon?
Inte speciellt rustad?/ganska väl rustad?/mycket väl rustad?/oavsett rustningsnivå så skall fråga 1 och 2 inte tas upp, de är inga politiska spörsmål?

Man kan ju ta det upp en nivå också. Vad ska vi med jordbruksverket till tex? Kan vi inte odla mat utan staten, tror inte staten att svenska bönder som i generation efter generation brukat marken de lever på vet hur man gör för att framställa livsmedel? Regleringar är de bra på dock att komma på vårt kära jordbruksverk, undrar om det försvårar eller underlättar insteget för den som vill börja kultivera marken för potatisodling tex?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag menar att de inte ska värdera oväsentliga frågor öht och enda/en av anledningarna till att de gör det är för att svenska folket är såna lo(o)sers som glatt tar emot all skit som slängs åt deras håll. Svenska folket lyssnar och lyder och accepterar att ens frågan tas upp.

Tre frågor:
1. Genusdebatt och kvotering.
2. Plastskatt.
3. Robusthet och beredskap i krissituationer, som vid ett pandemiitbrott tex.

Ska fråga 1 och 2 öht diskuteras av politiker och ska de öht fatta beslut som innefattar tvång mot befolkningen map dessa frågor? Hur väl rustad skall man vara angående fråga 3 innan fråga 1 och 2 ens ska upp på bordet i lo(o)sersvenskens ögon?
Inte speciellt rustad?/ganska väl rustad?/mycket väl rustad?/oavsett rustningsnivå så skall fråga 1 och 2 inte tas upp, de är inga politiska spörsmål?

Man kan ju ta det upp en nivå också. Vad ska vi med jordbruksverket till tex? Kan vi inte odla mat utan staten, tror inte staten att svenska bönder som i generation efter generation brukat marken de lever på vet hur man gör för att framställa livsmedel? Regleringar är de bra på dock att komma på vårt kära jordbruksverk, undrar om det försvårar eller underlättar insteget för den som vill börja kultivera marken för potatisodling tex?

Jag tror de där frågorna kommer ställas på sin spets nu. Vi är nu inne i en negativ spiral som inte bara är förödande, utan potentiellt förgörande, för hela samhällsekonomin. Vi har redan branscher som mer eller mindre utraderas. Nu kommer nästa våg i industrin. AB Volvo skickar hem hela personalen på 20 000 anställda med arbetsförbud under 6 veckor för att kunna få statliga subventioner av löner, stoppar produktionen och säger upp alla konsulter. ALLA. Volvo Cars gör liknande saker om än inte lika totalt drastiska (ännu). Jag tror alla som är lite insatta i Göteborgs näringsliv kan ana vad detta innebär. Det är liksom inte bara att trycka på pausknappen en stund och sen blir allt som vanligt igen. För egen del har jag nu börjat förbereda mig på att mitt företag (och försörjning) kommer behöva avvecklas inom kort. Det jag har byggt upp under de senaste åren riskerar att utraderas.

Vi kommer inom mycket kort tid befinna oss i ett läge där staten kommer tvingas ta över försörjningen för en stor del av det privata näringslivet. Det blöder överallt samtidigt, inte så att det sipprar några droppar ur ett skrubbsår utan det flödar ymnigt och kommer snart börja forsa. Just nu försöker staten mota krisen för de branscher som drabbas först, men hur långt kommer resurserna räcka när detta slår allt bredare och djupare? Frågor kommer förmodligen börja ställas om vilka som skall räddas ifall det inte räcker åt alla. Vi kommer att behöva fråga oss: vad är en stat? Här kommer det bli tuffa diskussioner. Det är trots allt massor av människor som har sina anställningar genom vår uppblåsta stat med alla dess myndigheter. För att inte tala om hur tufft det kommer bli ifall staten inte kommer klara av att försörja alla människor som har någon form av bidragsförsörjning.

Detta riskerar att bli stökigt. Mycket stökigt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JoyKb8/finansministern-man-forhandlar-inte-med-virus

Moderatledaren Ulf Kristersson anser att man måste kunna ha två perspektiv i huvudet samtidigt – både att begränsa smittspridning för att värna vården och att dämpa de dramatiska ekonomiska konsekvenserna.
– Jag tänker inte välja det ena benet framför det andra. Det går helt enkelt inte. Båda sakerna behöver göras.

– Att rädda svensk ekonomi får naturligtvis kosta vad som helst.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tar jobbet men ansvaret och jobbet delegerar jag !
2018 https://www.svd.se/inte-bara-militaren-saknar-pengar/om/sakerhetsradet
Smart va ! Av den gamle Fackföreningsräven !
2020
https://www.svd.se/lofven-vill-inte-medge-feltank-i-krisdoktrinen/i/senaste

Förmodligen för Sverige saknar kapacitet testa alla som kommer från skidsemester i Alperna
och knappt det heller, det var väl inga som kom hem från sportlovs Alperna som testades ?
https://www.svd.se/familj-insjuknade-efter-resa-till-alperna--fick-inte-testas

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hört en del folk hemifrån prata om att det vore bra om staten kunde bestämma lite mindre över folk.
Jag är helt med på den idén. Det är inte, egentligen, den enskilde som brister när Stockholmsrna som nyss hämtat virus i Italien, sen drar till Åre och Sälen på afterski och sprider det vidare. I den region med sämst inhemsk sjukvård i i landet. Lokalbefolkningen måste känna sig som mayaindianerna under spanska invasionen, när Saltsjöbaden-farsorna vaggat runt bland bröd och grönsaker på lokala Coop..

Men som sagt.. Detta är resultatet av att folk blivit fullkomligt vadderade i statlig kontroll. När staten sen inte tvunget svetsar igen folks dörrar så klarar de heller inte av att fatta adekvata beslut. Gemene man är inte fullkomlig nog att välja bort sin egen fria vilja och ”rättighet” för ens den basala av skyldigheter.
Samma krakar som gärna framhäver sin solidaritet och sitt ömmande för andra i tal och skrift, såklar..

Man har efter årtionden av indoktrinering skapat ett bortskämt monster utan egen slutledningsförmåga. Precis som den där ungen som växte upp utan syskon i ett hem där föräldrar hade karriären som prio 1&2 och kompenserade sitt bristande engagemang och uppfostran av den lille med att dela ut mer pengar och gåvor än SIDA i Somalia.
Som trots sina 30år fyllda, fortfarande ber om ekonomiskt stöd för att bygga ut villan i Viken.

Den kränkta Stockholmsregionsfarsa som nu tror att jag tycker det borde svetsas igen dörrar så behöver ni inte ställa frågan. Så klart inte. Men bra att du blev kränkt. Det behöver du.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den kränkta Stockholmsregionsfarsa som nu tror att jag tycker det borde svetsas igen dörrar så behöver ni inte ställa frågan. Så klart inte. Men bra att du blev kränkt. Det behöver du.

Personligen tycker jag det räcker om vi spränger av alla utfarter från stockholm och ställer in alla tåg/flyg därifrån.

Vi behöver inte börja tatuera dom och stämpla ett stort "S" på deras ID handlingar än, och håller dom sig bara innanför tullarna så behöver dom inte sy på ett S på kläderna heller...

Vi måste dock börja samla ihop dom som befinner sig utanför och återföra dom, så det vore ju bra om till exempel fackföreningarna och Partiet började föra register...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år