Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ursäkta bäste herrn, jag har som du vet inte varit fullkomligt uppslukad av senaste årens krumbukter i svensk lands..regionsorganisation. Halvtorrt tror jag ändå du begrep vad jag avsåg i initiala inlägget :7peta

Att namnändring dröjt beskriver i princip hur dysfunktionellt det är i topparna...

Jag ber om ursäkt att jag råkar veta om namnbytet sedan ett år tillbaka. :rodnar

Jag blir för min del glad när jag fått lära mig något jag inte visste tidigare men det måste finna många olika färger i paletten! :krama

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
475 italienare avled under gårdagen, till följd av viruset.

Läste också om det och tänkte direkt på att Sydkorea och Taiwan slog till snabbt och hårt mot Corona.
De har 79 resp. 1 dödsfall relaterat till viruset (på ca 3 månader).

Snacka om gigantisk skillnad gentemot Italiens 475 döda på ett dygn, och nästan samtliga europeiska länder går väl i Italiens fotspår, med ca 2-5 veckor eftersläp!?...

Det här kommer bli tungt, och iochmed vår oförmåga att agera istället för att reagera och att ingen makthavare vågar ta ansvar så bara krymper och krymper våra handlingsmöjligheter ju längre tiden går och vi knappt reagerar eller sätter in vettiga åtgärder...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ny statistik från Italien visar att mer än 99% av de som dött haft minst en bakomliggande sjukdom.
De få under 40 som dött har samtliga varit allvarligt sjuka sedan tidigare.

https://www.bloomberg.com/news/arti...lawLWaf0C7XkGqP0sIT86iPaA8vChPhBQUdxGFyqGc1Rw

Det har cirkulerat en del nyheter, med en och samma källa, att det blivit rejäla skador på lungor hos yngre som tillfrisknat. Det är sådan info som jag personligen håller för väldigt osäker och rent av obekräftad. Vore inte alls bra om viruset skulle slå till en andra gång. Nu hoppas jag att det är falskt.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ny statistik från Italien visar att mer än 99% av de som dött haft minst en bakomliggande sjukdom.
De få under 40 som dött har samtliga varit allvarligt sjuka sedan tidigare.

https://www.bloomberg.com/news/arti...lawLWaf0C7XkGqP0sIT86iPaA8vChPhBQUdxGFyqGc1Rw

Varför 99% av de som dött haft minst en bakomliggande sjukdom har nog mer att göra med triage än något annat.
Triage = Att man sorterar och prioriterar patienter. I vanliga fall efter vårdbehov, twisten nu är att sjukvården är rejält överbelastat så man tvingas prioritera efter bedömning av överlevnadsmöjlighet. Övriga tvingas man lämna för att dö.

Man tvingas vända på steken.
Normala fall: den som har störst behov av vård prioriterar man, den som klarar sig längst utan vård prioriterar man sist.
Nu: den som har störst behov av vård prioriterar man bort, till förmån för patienter med bättre chans att överleva.

Därför en "överrepresentation" av multisjuka individer och bakomliggande sjukdom.

//Stridssjukvårdare

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
SKL har ändrat namn till SKR

Kongressen beslutade den 27 november 2019 om en namnändring till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Alla landsting har från den 1 januari 2019 blivit regioner med ansvar för den regionala utvecklingen. Samtliga heter regioner. Det är viktigt att spegla våra medlemmar och på ett tydligt sätt representera dem. Därför har vi bytt begreppet landsting mot regioner i vårt namn.

https://skr.se/tjanster/omskr/sklharandratnamntillskr.30020.html

Fast om man nu använder rätt namn sedan mer än ett år så känns det mer förtroendeingivande...

Om man tycker att det är värt något...:krama

Kan de bara kapa en sedan 1992 etablerad förkortning, nämligen Sveriges Kristna Råd?

Raderad medlem 51742

Guest
Varför 99% av de som dött haft minst en bakomliggande sjukdom har nog mer att göra med triage än något annat.
Triage = Att man sorterar och prioriterar patienter. I vanliga fall efter vårdbehov, twisten nu är att sjukvården är rejält överbelastat så man tvingas prioritera efter bedömning av överlevnadsmöjlighet. Övriga tvingas man lämna för att dö.

Man tvingas vända på steken.
Normala fall: den som har störst behov av vård prioriterar man, den som klarar sig längst utan vård prioriterar man sist.
Nu: den som har störst behov av vård prioriterar man bort, till förmån för patienter med bättre chans att överleva.

Därför en "överrepresentation" av multisjuka individer och bakomliggande sjukdom.

//Stridssjukvårdare

Rimligtvis är det väl så att om du tvingas göra en hårdprioritering så prioriterar man ner äldre och sjuka. Men det är väl också så att de som är äldre och/eller har bakomliggande sjukdomar är rejält överrepresenterade bland de som blir riktigt allvarligt sjuka och riskerar att dö från första början. Man skulle behöva veta hur många som dött som egentligen hade gått att rädda ifall de fått tillgång till respiratorbehandling osv.

Skulle även vara intressant att se hur fördelningen av dödsfall utifrån ålder och bakomliggande sjukdomar ser ut i länder där sjukvårdssystemet inte klappat ihop. Skulle tro att vi fortfarande skulle se liknande siffror.

Raderad medlem 51742

Guest
Det har cirkulerat en del nyheter, med en och samma källa, att det blivit rejäla skador på lungor hos yngre som tillfrisknat. Det är sådan info som jag personligen håller för väldigt osäker och rent av obekräftad. Vore inte alls bra om viruset skulle slå till en andra gång. Nu hoppas jag att det är falskt.

Antar att detta är personer som blivit riktigt allvarligt sjuka och hamnat i respirator? I såna fall har jag hört liknande bedömningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag har läst samma sak "någonstans" men eftersom jag inte hittar det från någon säker källa så tar jag det för illvillig desinformation så länge.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har också sett något om det. Tror det var denna.
Verkar mer handla om att göra uppföljningar för att ta reda på/se eventuell lungpåverkan.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200228142018.htm

Although COVID-19's imaging features are variable and nonspecific, the findings thus far do show ''significant overlap'' with those of severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome. The early evidence suggests that initial chest imaging will show abnormality in at least 85% of patients, with 75% of patients having bilateral lung involvement initially that most often manifests as subpleural and peripheral areas of ground-glass opacity and consolidation.

"To our knowledge," Hosseiny et al. continued, "pleural effusion, cavitation, pulmonary nodules, and lymphadenopathy have not been reported in patients with COVID-19."

Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Röker man cigaretter i större utsträckning i Italien än i andra länder?

Det finns nog inga ENKLA svar vad gäller kausala faktorer utan svaren är väldigt komplexa eftersom så många faktorer påverkar. Rökning påverkar risken för alla sjukdomar så det kan man aldrig utesluta iaf.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det finns nog inga ENKLA svar vad gäller kausala faktorer utan svaren är väldigt komplexa eftersom så många faktorer påverkar. Rökning påverkar risken för alla sjukdomar så det kan man aldrig utesluta iaf.

Absolut.
Min fördomsradar säger att man inte ser jättemycket fetma bland italienare. Men det är klart, baserar man sin kost på cigaretter, espresso och rödvin så kanske inte insidan är i toppskick även fast man är normalviktig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut.
Min fördomsradar säger att man inte ser jättemycket fetma bland italienare. Men det är klart, baserar man sin kost på cigaretter, espresso och rödvin så kanske inte insidan är i toppskick även fast man är normalviktig.

Haha, men de har jäkligt bra mat! Men vi kommer tyvärr att se ungefär samma utfall i Sverige - av allt att döma.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Absolut.

De har även en hög andel äldre befolkning om jag förstått det rätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
99% av dödsfallen i Italien gällde redan sjuka personer.
Vet inte om detta noterats tidigare i tråden, men för att lugna de mest hysteriska då :pannkyss

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år