Jag tror inte detta är rätt tid att leta syndabockar, men viktigt nu är att skapa begriplighet kring den information som finns, inse allvaret och varför vi var och en måste agera NU, OMEDELBART, om vi inte redan gjort det.
Många verkar fortfarande inte inse hur stor samhällsspridningen är och att rapporterade fall inte ens är i närheten av att återspegla antalet smittade. Många verkar inte heller ha tagit till sig hur smittsamt detta virus är och att det sprids även från människor som känner sig friska. Det kommer fler och fler studier som visar på detta:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/
(nu refererar jag till Expressen mest för att det är kortfattat och på svenska, men detta är givetvis information som rapporteras även via synnerligen seriösa kanaler och bland forskare just nu).
För de som är unga och friska är detta på sätt och vis positivt. Många kanske redan blivit smittade utan att veta om det och får därmed immunitet (förhoppningsvis).
Det som är allvaret i situationen är vad detta innebär när det gäller att skydda äldre och de i riskgrupper som kan drabbas synnerligen allvarligt av detta virus. Det räcker inte att undvika fysisk kontakt med dem först när vi känner oss lite sjuka. Vi kan mycket väl vara smittade redan nu utan att veta om detta. För varje dag som går blir det allt mer sannolikt. Vi måste inse att detta inte är en situation där vi kan vänta och se, att försöka skaffa oss själva mer information, att vänta tills vi ser en massa sjuka omkring oss innan vi själva agerar. Då kommer det vara för sent, alldeles för sent. Myndigheterna har redan sedan flera dagar tryckt på vikten av att skydda de äldre och riskgrupperna. Det är extremt viktigt att följa detta nu.
Därför gör det mig så förtvivlad när jag läser artiklar som dessa:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/förkyld-vårdpersonal-i-blekinge-ska-jobba-1.25568480
Att agera för att skydda de äldre och sjuka först när man ser bevis på allmän spridning kommer att vara för sent. Eftersom det inte pågår bred allmän testning så får vi inte tillförlitlig data om hur spritt viruset är, utan vi får data först när människor uppsöker sjukvården, vilket ger en avsevärd fördröjning. Detta kan kosta många människoliv.