Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Nämähn! :va
Det hade ju inget kunnat tro att pandemi-lagren var nerbantade! (#IRONI)

Fatta vad dyrt detta kommer bli när landstingen skall göra om och göra rätt.
Inte för själva skyddsutrustningen utan för alla de corona/pandemi-konsulter som kommer hyras in i flock!
Räkna med höjd landstingsskatt med några tior. :3freak

EDIT: Och gissa om skuld kommer hamna på nån beslutsfattare.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Helt jävla sanslöst.... Var ju inte många år sedan det var svininfluensan - uppenbarligen lärde man sig inte skit då. Då kom världen lindrigt undan med bara ca 290 000 dödsfall worldwide.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
Härligt när beredskapslagren förlitar sig på just in time leveranser... Feltänk...

Raderad medlem 51742

Guest
Det där med just in time är ju för övrigt något som missförståtts/missbrukats väldigt i västvärlden. Det har använts för att minimera lagerkostnad, i kombination med inköp till lägst bjudande leverantör, och då har långa, komplexa och sårbara leveranskedjor byggts upp, med tillverkning i Kina och andra ställen långt bort. Detta har ökat sårbarheten enormt mycket.

Just in time, korrekt använt, handlar snarare om att minimera sårbarheten. Att ha leverantörer lokalt och i långsiktiga samarbeten/partnerskap (inte bara lägsta pris), där man bygger in en motståndskraft för störningar i systemet utan att man behöver ha stora lager. Det skall alltid finnas en förmåga att tillverka och leverera i den utsträckning som krävs. Finns inte en sådan inbyggd motståndskraft mot störningar måste man kompensera med att bygga upp stora lager för att få resiliens.

Här verkar det som att man har gjort ingetdera. Vi har leveranskedjor känsliga för störningar, med leverantörer långt bort som levererat till lägsta pris och inga lager. Dessutom leveranser som kan störas av att enskilda länder i krissituationer väljer att stoppa leveranser för att prioritera sin egen befolkning. Dåligt på alla sätt. Skulle man föreslå ett sådant leverantörsupplägg för Toyota skulle man förmodligen åka ut med huvudet före.

Kan vi inte bygga upp tillräckligt motståndskraftiga tillverknings- och distributionssystem för Sveriges behov av material som behövs i en kris måste vi kompensera med beredskapslager (vilket ändå behövs till viss del).

Last edited by a moderator:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
När det kommer till beräkning av antalet smittade i Sverige kan man fundera lite på hur det går till.
I mitt hörn av landet är den officiella siffran 42 st...
Det är absolut i underkant enligt mig, de testar ju inga som inte kommer in med ambulans typ.
Svågern var en vecka i alperna kom hem i lördags försökte få en tid för provtagning...-glöm det de vill inte veta av honom.
Jag vet en skola där 20 st i personalen är hemma... alla har ju inte Corona såklart men ändå.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
När det kommer till beräkning av antalet smittade i Sverige kan man fundera lite på hur det går till.
Det är absolut i underkant enligt mig, de testar ju inga som inte kommer in med ambulans typ.
Svågern var en vecka i alperna kom hem i lördags försökte få en tid för provtagning...-glöm det de vill inte veta av honom.
Jag vet en skola där 20 st i personalen är hemma... alla har ju inte Corona såklart men ändå.

Regeringen har ju i detta fall vart tydliga med att de endast provtar svårt sjuka. Tror att det är rätt tänk, vi måste utgå från att vi alla är smittade och se till att vi "unga " åker på det i första skedet och hålla gamlingarna ifrån oss...

Raderad medlem 51742

Guest

Det är flera storleksordningar högre antal smittande än vad som rapporteras. Detta gäller i alla länder där man inte testar alla. Även rapporterade fall i t ex Italien och Spanien är i verkligheten enormt mycket högre. Detta har FHM även gått ut med. De talar om toppen av ett isberg. I denna artikel finns en del intressanta beräkningar, bland annat modeller där man själv kan mata in data och få en beräkning. https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Nu får man utgå från att människor man möter med stor sannolikhet kan vara smittade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ett himla fokus på Tegnell här. Tror ni på allvar att han enväldigt hittar på vad man skall tycka dag från dag?

Det är svåra bedömningar utifrån ett begränsat kunskapsunderlag som dessutom förändras över tid. Det sitter många epidemiologer, virusforskare, statistiker, folkhälsoexperter osv och analyserar läget fortlöpande. Utifrån den samlade bilden kommer sedan en avvägning göras kring vad nästa steg blir, beslut tas och efter det kommer en presskonferens med icke medietränade företrädare.

Jag blir förvånad över den ensidiga hookupen på Tegnell. Följer ni bara slaskpress?

Buy quality, cry once

Han är chef för myndigheten, han är är alldeles säker den mest informerade om vad personalen gör han är den som står för informationsspridningen till allmänheten.

Finns ingen annan att skylla på. Inte i något annat sammanhang skulle någon få för sig att skylla på personalen med det underlaget.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
475 italienare avled under gårdagen, till följd av viruset. ”De skulle avlidit ändå, av andra..” har jag hört folk säga. Allvarligt, har vi kommit till kapitulation bland folk redan? Det höll inte länge. Är det plånboken eller suktandet efter att dra iväg till alperna som är starkaste orsaken?:(

Om jag läste rätt, så var det största dödstalen i något land per 24h?

Han är chef för myndigheten, han är är alldeles säker den mest informerade om vad personalen gör han är den som står för informationsspridningen till allmänheten.

Finns ingen annan att skylla på. Inte i något annat sammanhang skulle någon få för sig att skylla på personalen med det underlaget.

Korrekt. I Sverige är det dock främmande att avkräva ansvar, fortfarande, antar jag? Mot bättre vetande så har väl inget förändrats de senaste åren?

På många andra platser på klotet är ansvar, avkrävande av sådant etc. inte ovanligt. Även för tjänstemän. Förlåt, tjänstepersoner?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
475 italienare avled under gårdagen, till följd av viruset. ”De skulle avlidit ändå, av andra..” har jag hört folk säga. Allvarligt, har vi kommit till kapitulation bland folk redan? Det höll inte länge. Är det plånboken eller suktandet efter att dra iväg till alperna som är starkaste orsaken?:(

Korrekt. I Sverige är det dock främmande att avkräva ansvar, fortfarande, antar jag? Mot bättre vetande så har väl inget förändrats de senaste åren?

På många andra platser på klotet är ansvar, avkrävande av sådant etc. inte ovanligt. Även för tjänstemän. Förlåt, tjänstepersoner?

Ja, det är nog plånboken som är viktigare än andras liv, fram tills det råkar vara en en själv eller egen anhörig.

En japan i hans skor skulle gjort seppuku.

Men Tegnell borde väl åtminstone kunna äta en sallad gjord av någon coronasmittad. Han har ju själv sagt att det är ofarligt.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Redan fixat! :tummenupp

Publicerad 06:50, 12 nov 2018

Vi träffade finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M) och samhällsplaneringslandstingsrådet Gustav Hemming, (C) för att få svar på vad det egentligen betyder för oss stockholmare att Stockholms läns landsting blir Region Stockholm vid årsskiftet.

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...vad-betyder-det/reprki!vJ2qmVyPj8COnd0YAeDHA/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Stanley Millgram har svaret på din fråga.

https://www.wired.com/2011/04/shocking-experiment-money/
When researchers gave a separate group of people a purely hypothetical choice, about 64 percent said they wouldn't ever deliver a shock – even a mild one – for money. Overall, people hypothetically judging what their actions would be netted only about four pounds on average.

But when there was cold, hard money involved, the data changed. A lot. A whopping 96 percent of people in the scanner chose to administer shocks for cash.

https://www.simplypsychology.org/milgram.html
Ordinary people are likely to follow orders given by an authority figure, even to the extent of killing an innocent human being.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Redan fixat! :tummenupp

Publicerad 06:50, 12 nov 2018

Vi träffade finanslandstingsrådet Irene Svenonius (M) och samhällsplaneringslandstingsrådet Gustav Hemming, (C) för att få svar på vad det egentligen betyder för oss stockholmare att Stockholms läns landsting blir Region Stockholm vid årsskiftet.

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...vad-betyder-det/reprki!vJ2qmVyPj8COnd0YAeDHA/

En svensk region i svenskt kommunalrättsligt sammanhang är ett landsting (eller i ett fall, Region Gotland, en kommun) som har fått ett utökat ansvar.

Det är ju etter värre.. utökat ansvar var inte vad jag eftersökte..

Kurre lustig där. Byta namn ger ingen skillnad..:tungan

Last edited:

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Tjänstemanna ansvar är avskaffat för länge sedan i Sverige, det är väl inte så konstigt med tanke på våra folkvaldas prestationer dom senaste 30 åren...:näsblod

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
En svensk region i svenskt kommunalrättsligt sammanhang är ett landsting (eller i ett fall, Region Gotland, en kommun) som har fått ett utökat ansvar.

Det är ju etter värre.. utökat ansvar var inte vad jag eftersökte..

Kurre lustig där. Byta namn ger ingen skillnad..:tungan

SKL har ändrat namn till SKR

Kongressen beslutade den 27 november 2019 om en namnändring till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Alla landsting har från den 1 januari 2019 blivit regioner med ansvar för den regionala utvecklingen. Samtliga heter regioner. Det är viktigt att spegla våra medlemmar och på ett tydligt sätt representera dem. Därför har vi bytt begreppet landsting mot regioner i vårt namn.

https://skr.se/tjanster/omskr/sklharandratnamntillskr.30020.html

Fast om man nu använder rätt namn sedan mer än ett år så känns det mer förtroendeingivande...

Om man tycker att det är värt något...:krama

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
SKL har ändrat namn till SKR

Kongressen beslutade den 27 november 2019 om en namnändring till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Alla landsting har från den 1 januari 2019 blivit regioner med ansvar för den regionala utvecklingen. Samtliga heter regioner. Det är viktigt att spegla våra medlemmar och på ett tydligt sätt representera dem. Därför har vi bytt begreppet landsting mot regioner i vårt namn.

https://skr.se/tjanster/omskr/sklharandratnamntillskr.30020.html

Fast om man nu använder rätt namn sedan mer än ett år så känns det mer förtroendeingivande...

Om man tycker att det är värt något...:krama

Ursäkta bäste herrn, jag har som du vet inte varit fullkomligt uppslukad av senaste årens krumbukter i svensk lands..regionsorganisation. Halvtorrt tror jag ändå du begrep vad jag avsåg i initiala inlägget :7peta

Att namnändring dröjt beskriver i princip hur dysfunktionellt det är i topparna...

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...