Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kan inte du bara sluta vara så jävla oförskämd och faktaresistent?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Lustigt, kom att tänka på det gamla ordspråket:

”När man kastar en pinne i en flock med hundar, skriker den som blir träffad.”

Buy quality, cry once

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lustigt, kom att tänka på det gamla ordspråket:

”När man kastar en pinne i en flock med hundar, skriker den som blir träffad.”

Buy quality, cry once
Dåligt uttryck, borde finnas ett bättre.

Du gillar inte att bli tillsagd eller uppmärksammad på ditt dåliga beteende har jag noterat.

Försök som sagt att vårda din ton och ha ett belevat beteende.

Faktaresistens eller oförskämdheter kommer inte lösa Corona frågan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dåligt uttryck, borde finnas ett bättre.

Du gillar inte att bli tillsagd eller uppmärksammad på ditt dåliga beteende har jag noterat.

Försök som sagt att vårda din ton och ha ett belevat beteende.

Faktaresistens eller oförskämdheter kommer inte lösa Corona frågan.

Lustigt, jag tyckte att det som skrevs verkade rimligt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Markus, du behöver inte vara så butt hurt bara för att någon påtalar det fullkomligt okontroversiella att det finns krafter som vill blåsa upp paniken i syfte att destabilisera samhället. Är du det minsta intresserad kan du googla fram det på tio röda sekunder, exempelvis hos FOI eller se på försvarshögskolans fria föreläsningar.

Vill du delta i diskussionen så gör gärna det, men uppför dig som folk. :krama

Buy quality, cry once

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte så lustigt, you got each other's back, och det är fint av er.

Men, vad var det du tyckte var rimligt?

Hela inlägg 2710 är balanserat. Vissa källor verkar se som sin uppgift att bara skapa oro och undergräva samhället.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hela inlägg 2710 är balanserat. Vissa källor verkar se som sin uppgift att bara skapa oro och undergräva samhället.
Håller med!
0f500084417555a7642c59b82f3b00d6.jpg

Raderad medlem 51742

Guest
Det går att dividera om olika lösningar är bättre eller sämre eller vem som bidrar till panik i samhället, men vi måste inse vad exponentiell spridning innebär och allvaret i detta. Vi snackar inte om en gradvis ökning, förutom inledningsvis innan det exploderar. Någon hört historien om riskornen och chackbrädet? https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_på_schackbrädet

Detta innebär att en fördröjning av åtgärder med bara en dag kan få enorma konsekvenser och att varje insats vi personligen bidrar till för att minska smittspridning är synnerligen viktig.

De siffror vi ser rapporterade är toppen av ett isberg. Det verkliga antalet smittade är mångdubbelt fler.

Jag vill återigen rekommendera artikeln jag delade i tidigare. https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag tycker vi drar ihop en fest för smittade och för de av oss som helst blir smittade nu och har det avklarat än att gå o vänta och så kommer det vid ett olämpligt tillfälle.
Jag kan tänka mig att bli pussad på av några smittade raffiga damer t ex.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tycker vi drar ihop en fest för smittade och för de av oss som helst blir smittade nu och har det avklarat än att gå o vänta och så kommer det vid ett olämpligt tillfälle.
Funkar det lika bra med skäggiga lönnfeta män med tveksam smittograd? :va

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Läge att beställa lite fladdermuskött från Wuhan?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att motorcykelkörning rensar luftvägarna så Coronan blåser bort! :tummenupp

Helst med öppen hjälm naturligtvis! :tummenupp

Öppen hjälm är dessutom ett bra sätt att hålla nere hastigheten! :tummenupp

Något vi måste göra för att inte KjÖra Igälsej DirEkT! :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Och av de 4% är det troligen 99% äldre och/eller personer med annan sjukdom i botten. Så...någon % max, eller ens det bland yngre än 70 och i övrigt friska är min gissning.

Hittade inget svar så jag räknade lite.

Om man lite förenklat säger att varje åldersgrupp har lika många personer och lika stor sannolikhet att bli smittade så blir fördelningen enligt de två kolumnerna längs till höger.

Av Sveriges nu 1200 smittade kan man alltså räkna med att lågt räknat 25 personer under 40år kommer vara döda om två veckor när viruset hunnit göra sitt.

Antalet smittade ökar med en tiopotens var annan vecka fram tills drastiska åtgärder tas i samhället. Så efter ytterligare två veckor kan du lägga till en nolla, och två veckor därefter kan du lägga till två nollor.

Huruvida de kommer ha underliggande sjukdom är ju svårt säga men 2500 döda Svenskar vilka inte fyllt 40 år känns illa nog.

Dessutom är jag så mjäkig att jag gärna vill behålla min mor ytterligare några år även om hon är gammal.

Bifogat

• Age.png
    Age.png
    12.6 KB · Visningar: 44
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om Jag förstått det rätt så är dina siffror de som testats positivt.
Jag har sett siffror på att antalet otestat smittade är 40mil+ bara i Kina.
Vilket isf sänker dödligheten en hel del.
Det ändrar ju inget för riskgrupper som fortfarande har en mycket hög dödlighet.
Och en utbredd smitta i samhället ökar naturligvis risken för att smitta riskgrupper också.

Ja, hur många smittade som inte är testade kan man ju bara gissa så det går ju inte räkna på.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant jämförelse med Taiwan:

https://kvartal.se/artiklar/sa-lyck...5rIZgPESl-5eGD05_yTnzTXhAeu29j6Z6865agROJJWJ4

I det läge vi nu befinner oss har jag svårt att bedöma om Sverige har rätt strategi eller inte. Jag konstaterar att avvägningarna är ytterst svåra och det finns argument såväl för och emot det nuvarande sättet att agera, även om det inledningsvis har varit sämre ställt med kommunikationen och har förekommit uttalanden av bl.a. Tegnell som aldrig borde gjorts, samtidigt som man borde varit mer transparent med underlagen/evidensen för den strategi man valt. Det håller inte för politikerna att bara göra det som myndigheterna föreslår utan att också redovisa vilka avvägningar de därmed gjort.

Vad som gjorts i de tidiga skedena tror jag kommer bli föremål för hårdare kritik. Varför tog man inte till hårdare åtgärder med flygstopp till/från Iran, Italien osv. i ett tidigt skede när vi fortfarande hade en rimlig chans att stoppa smittan vid gränsen?

Jag skulle tro att en bov i dramat här är den data som används för bedömningar. Det förefaller som att FHM i hela inledningsskedet framför allt tittat väldigt snävt (konstaterade fall som rest från vissa utpekade länder) på den data som de gjort sina bedömningar utifrån. Detta är ett vanligt fenomen när samhällen misslyckas att svara upp mot kriser som inträffar. Man ser inte det som håller på att hända för att man bara mäter de uppenbara indikatorerna och framför allt inte letar efter svaga signaler som kan indikera att något allvarligt är på väg att inträffa. Detta framkom bl.a. vid utredningen av USA:s oförmåga att förutse 11 september-attackerna.

Våra myndigheter med ansvar för vår säkerhet borde studera det som kallas "weak signal detection".

Ja, vi har fungerande facit men Tegnell & co ska uppfinna hjulet på nytt istället.

Slutresultatet kommer sannolikt bli överfulla sjukhus och massor av döda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ska vi gissa på en ny "vi såg det inte komma"?
Är det någon som förväntar sig något annat av våra ryggradslösa politiker? Ingen som tar ansvar, bättre att skicka över det på tjänstemännen och ducka.
Vi förtjänar dom tjänstemän vi har genom att rösta fram dom politiker vi gör.

Vi har redan den nya varianten
"Jag har varit för optimistiskt"

Det är hans förbannade jobb att vara försiktig och se till att folket är försiktiga men det har varit precis tvärtom. Svenska folket har som kollektiv agerat smartare än Tegnell.

Svenska folket bunkrar mat och blir försiktigare, jag pratade idag med en person som driver ett gym som fortfarande är öppet och han tycker det är upp till var och en att avgöra.

I princip alla äldre har nu slutat komma till gymmet, trots att Tegnell i en månads tid sagt att folk ska leva som vanligt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år